Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS

Virtual Reality is leuk, maar is het de toekomst?

De opleving van Virtual Reality (VR) is een serieuze zaak aan het worden. Het begon met het kickstarterproject van de Oculus Rift: een leuk project waar veel mensen potentie in zagen. Zo ook Facebook dat besloot om Oculus over te nemen. Ondertussen is bekend dat meer bedrijven werken aan VR-brillen. Sony heeft Project Morpheus, Samsung hun Gear VR en tijdens de CES toonde Razer hun Open Source VR-bril. Maar hoe staat Virtual Reality er nu echt voor en waar gaat het naartoe? Is dit nu echt de volgende stap in technologie?

Iedereen doet mee
Bij elke technologiebeurs zie je tegenwoordig dat Virtual Reality een prominente plek inneemt op de vloer en in het programma. Niet alleen op CES, maar ook bij de aankomende Games Developers Conference staat het nu al op de agenda. Dat is met name te danken aan Valve, die heeft laten weten daar hun VR-product te onthullen. Volgens geruchten gaat het om een VR-bril, waarmee ze de concurrentie aangaan met Razer en Oculus. Een interessante zet, want Valve heeft met Steam een krachtig platform in handen om te koppelen aan die bril. Naast de hardware zal er op de GDC ook veel getoond worden aan nieuwe VR-software projecten. Games en ervaringen die speciaal gebouwd zijn om in Virtual Reality beleefd te worden. Het is dan ook duidelijk dat veel partijen op de VR-wagen zijn gesprongen en daar een graantje van mee willen pikken. Dat is goed voor de ontwikkeling van de technologie, maar geen garantie tot succes. Toen de 3D-televisie verscheen stonden ook alle bedrijven te dringen om hieraan mee te werken, terwijl de functie nu zelden meer wordt gebruikt om een televisie aan te prijzen. 

Oculus of nieuwe console?
Om een succes te maken van Virtual Reality zijn er nog een paar belangrijke pijnpunten die goed opgelost moeten worden. Ten eerste moet de beeldkwaliteit echt stukken beter worden. Als je nu een Oculus Rift probeert, kan je daadwerkelijk de pixels tellen en dat doet behoorlijk afbreuk aan de ervaring. Schermen met hogere resoluties zullen ervoor kunnen zorgen dat de ervaring beter wordt, maar de vraag is hoelang het zal duren voordat er schermen zijn die de beelden (vrijwel) naadloos kunnen tonen. En wat gaat het dan wel niet kosten om die schermen te produceren? Dat brengt me bij het tweede pijnpunt: de prijs van een Virtual Reality bril. De tweede Development Kit (DK2) van de Oculus Rift haal je voor ongeveer 400 euro in huis en dat is veel geld voor een accessoire. De Samsung Gear VR is met 249 euro een stuk goedkoper, maar om die te kunnen gebruiken moet je ook nog een Note 4 smartphone kopen voor een goede 600 euro. Voor de gadgetfreaks, of de heel fanatieke gamers, zijn dit geen afschrikwekkende prijzen, maar voor de doorsnee consument is het nog veel te duur. Voor de prijs van een Oculus Rift DK2 kan je immers ook een PlayStation 4 of Xbox One in huis halen en daar heb je op dit moment waarschijnlijk meer plezier van. Nee, om de VR-bril tot een succes te maken zal de prijs toch echt nog flink moeten dalen. Ik denk zelf dat maximaal 300 euro een redelijke prijs is waarvoor de bril nog wel gekocht zal worden. Maar zullen de producenten de bril ook kunnen aanbieden voor die prijs? Ik betwijfel het.

Gamers bewegen niet graag
Tot nu toe gaat het enkel nog over de bril, maar er komt meer bij kijken om van de Virtual Reality wereld een succes te maken. Dat dit nauw verbonden is aan de gehele ervaring blijkt wel uit het feit dat Oculus laatst enkele bedrijven heeft overgenomen die zich hierin specialiseren. Zo is het mogelijk om camera's en sensoren op de Oculus te plakken, zodat je jouw handen ook in de virtuele omgeving kan zien. En heb je die loopband gezien waarbij je 360 graden rond kan draaien en lopen, zonder er vanaf te vallen? Mooie ideeën met veel potentie, maar ik denk niet dat gamers hier op zitten te wachten. De Wii-controllers waren ook maar een tijdje leuk, totdat we erachter kwamen dat je ze ook prima vanaf de bank kon gebruiken. We spelen immers liever met een normale controller waarvan we de knoppen blindelings kunnen vinden. De gemiddelde gebruiker van een VR-bril wordt echter al misselijk bij de minste beweging in een virtuele omgeving die door middel van een controller wordt gemaakt. Zie hem dan nog maar eens te overtuigen dat hij dit vaker moet doen om daar aan te wennen. Dat zal lastig worden, maar is vooral een probleem bij games. Bij Virtual Reality films zal dat minder moeilijk zijn.

Van plat naar rond
En dan is er het laatste kritieke punt voor de succesfactor: de content. Voor de Oculus Rift bestaat het aanbod op dit moment vooral uit gemodificeerde games (en dan met name simulators) en een hele reeks techdemo's. Deze bieden een leuk kijkje in de mogelijkheden van VR, maar nog niet de complete ervaring. Dat is ook logisch, want de bril is nog in een ontwikkelingsfase en ontwikkelaars zijn nog aan het leren om te produceren voor Virtual Reality. De Gear VR heeft het wat dat betreft iets meer georganiseerd. Daar verschijnen nu elke week nieuwe video's in de appstore, zodat de early adopters van die bril een reden hebben om de bril regelmatig even op te zetten. De eerste geluiden over die content (met name videobeelden) zijn echter niet heel positief. De kwaliteit valt nog tegen en vaak biedt het te weinig vermaak. Het is ook lastig om van een 'platte film' om te schakelen naar een 'ronde film'. Dat biedt veel uitdagingen voor de filmmakers: hoe zorg je dat de kijker de juiste kant op kijkt? En waar verstop je de filmcrew? Als kijker zal je ook een actieve houding aan moeten nemen om de film te kunnen zien. Dat is wel even anders dan hoe je nu een film tot je kunt nemen: onderuitgezakt op de bank, terwijl je alleen maar naar voren hoeft te kijken naar de plaats waar de film voor je wordt afgespeeld.

Wil jij VR?
Waarschijnlijk kom ik nu heel negatief over en denk je dat ik Virtual Reality helemaal niks vind. Dat is echter niet waar. Ook ik zie de potentie van Virtual Reality. Sterker nog, ik heb me zelfs laten verleiden om een Oculus Rift DK2 aan te schaffen om het zelf te kunnen ervaren. Daardoor weet ik echter ook dat er nog een lange weg te gaan is voordat Virtual Reality brillen een gemeengoed zullen worden op de consumentenmarkt. Ik vraag me dan ook oprecht af of dit wel de innovatie is waar de gemiddelde consument op zit te wachten. Hebben we niet liever gewoon een televisie of monitor met een hogere resolutie en mooiere beelden? Ik ben erg benieuwd hoe jullie hier over denken.

Geplaatst door Kevin Blokland op 01-03-2015
Aantal keer bekeken: 6322

Laatste reacties

avatar van Ice-T
Ice-T ( 1684 ) 01-03-2015 18:28
Ik heb zelf de oculus ook wel eens op gehad en ik vond het echt geweldig. Zou het niet in combinatie met die loopbandding enzo willen maar wel met gewoon een controller in de hand. De immersie is echt zo vet dat ik het wel als de toekomst zie.

Nadeel is wel dat als je echt flink wil gamen dat je langs de oculus ook een flinkempc nodig hebt.
Stel ze rusten de consumer versie uit met 144hz schermen die op 4k draaien heb je toch wel een flinke pc nodig die dit allemaal aan kan sturen. Dus in totaal kan dit een duur grapje worden. Dit zie ik wel als de toekomst. Wat samsung doet met de gear en sony met morpheus lijken me meer op geinige gadgets maar meer niet.
avatar van Niels
Niels ( 18338   1) 01-03-2015 18:35
Quote:
De Wii-controllers waren ook maar een tijdje leuk, totdat we erachter kwamen dat je ze ook prima vanaf de bank kon gebruiken.

Dit. Zo herkenbaar

Er zit zeker toekomst in VR, maar ik denk dat het - net als stereoscopisch 3D - nog meerdere malen zal komen en gaan. Op dit moment zijn mensen nog niet klaar een grote investering zoals loopbanden of hardware voor optimale prestraties te doen om die ervaring compleet te maken - we krijgen dus eerst een matig lopende tussenvorm waarbij je VR met joystick speelt of On rails shooters nieuwe populariteit krijgen, maar de manier waarop VR ondersteund gaat worden veel mensen zal tegenvallen.

Het is wel de logische volgende stap voor immersie in media. Mensen zien tussen 1080p en 4k enkel verschil als ze bovenop het beeld staan en zo maar 1/4 zien - hardware moet krachtiger worden voor ogenschijnlijk minimale verbeteringen... dit - samen met AR zoals Holocast - is de enige manier om nog door te kunnen groeien als industrie en de lat hoger te kunnen leggen.
avatar van UserVerwijderd118
UserVerwijderd118 ( 1725 ) 01-03-2015 18:36
Ik denk niet dat VR iets is wat snel in het winkelwagentje van de gemiddelde consument zal zitten. Heb de DK2 hier naast mij liggen, en het is nog lang niet klaar voor consumentengebruik op het gebied van software. De schermpjes mogen haast wel 4K worden om dingen in de verte goed zichtbaar te maken.

Uiteindelijk is VR, in dit stadium, puur geschikt voor zittende activiteiten. Denk aan simracing en vliegsimulatoren, maar daar houdt het eigenlijk wel op. (Alhoewel het ook leuk is om eens via een bioscoopprogramma een film te kijken) Zelfs binnen simracing is het af te vragen of er wel een mogelijkheid is dat het echt doorbreekt, van wat ik gemerkt heb kan je best wat qua snelheid inleveren met zo'n bril op. (Een van de redenen waarom ik besloot het nieuwe seizoen met een monitor aan te vangen ipv DK2)

Edit: Reactie op hierboven: Je hebt d'r inderdaad een beste PC voor nodig. In dit stadium al, maar met 4K schermpjes nog meer. Je moet minstens een FPS van 80 a 90 hebben om zonder stotteringen al iets te kunnen doen.
avatar van Beakz
Beakz ( 390 ) 01-03-2015 19:51
Heb ook de DK2 en gebruik hem best vaak in combinatie met Iracing en Assetto Corsa (race simulators) en het werkt best, maar zoals hier boven al wordt gemeld is het screendoor effect best vevelend. De resolutie moet omhoog en dat zal met de CV1 op 1440 komen, maar vraag me af of het genoeg kan zijn.

De Sweet FX plugin helpt wel om alles wat beter zichtbaar te maken, want ver weg kijken is door de resolutie een lastig ding. Ook is het een onding in de zomer, want dan zweet de DK2 zo ongeveer van mijn hoofd af en dan kies ik toch vaak om zonder te racen.

De beleving is wel x10 dus ik geloof wel in de techniek (logisch als ik €400,- uit geef :p ), maar de resolutie moet omhoog en de bril moet kleiner. Niet echt 2 dingen die goed samen gaan.

Al de extra hardware die zou moeten helpen met de beleving vind ik mwah, maarja op zich helpt het stuur me ook natuurlijk. Misschien racehandschoenen waarmee je knopjes in de auto kan indrukken
avatar van Dynaw
Dynaw ( 8078   6) 01-03-2015 19:55
Je hebt wel een gruwelijk slechte timing voor dit artikel. HTC heeft een paar uur terug de samenwerking aangekondigd met Valve over zo'n VR bril en met daarbij ook een boel informatie.
avatar van BenoitRen
BenoitRen ( 2547   2) 01-03-2015 20:26
Ik snap niet waarom de beeldresolutie omhoog moet. Virtual Reality hoeft niet realistisch te zijn.
avatar van UserVerwijderd118
UserVerwijderd118 ( 1725 ) 01-03-2015 20:51
Quote:
Virtual Reality hoeft niet realistisch te zijn.
Verklaar je nader, zou ik zeggen.
avatar van Uribium
Uribium ( 2975 ) 01-03-2015 21:26
Heb zelf ook wel eens de oculus opgehad en mee gewerkt, leuke gimmick, maar ik prefereer als consument zijnde gewoon het standaard beeldscherm.

Sluit me dan ook volledig aan bij het wii remote argument, mensen kiezen comfort en gemak boven een interactieve (met nadruk op actief) mee realistische weergave van hun entertainmentbronnen.
avatar van CrippledKiller
CrippledKiller ( 6571 ) 01-03-2015 21:31
VR komt en blijft. Als je voor 6 euro al een VR-oplossing kunt scoren waar nog eens half-decent content voor de krijgen is dan stappen veel mensen gewoon in. En het is ook nog eens veel minder omslachtig als 3D en motion controls omdat VR veel natuurlijker aan voelt.

@BenoitRen, hoe hoger de resolutie, hoe minder pixelig het beeld is. 4k wordt toch het minimum voor de ultieme VR ervaring. Tuurlijk kun je wel een cartoony VR game bouwen, maar dan nog zou het wel fijn zijn als je zo min mogelijk pixels ziet. Sterker nog. Als de framerate hapert of de resolutie te laag is wordt je er gewoon misselijk van (Oculus DK1 anyone?). De 1080p resolutie die nu in veel van deze apparaten te vinden is, is voldoende maar niet genoeg om het er echt heel sexy uit te laten zien... een soort HD-ready dus voor mijn gevoel.

@Ice-T... De Gear en Morpheus zijn zeker geen speeltjes maar net zoals de Oculus serieuze VR oplossingen. Wil je een testversie / gimmick moet je gewoon een Google Cardboard aanschaffen. Als je een 5 inch android toestel hebt werkt dat prima en kun je een beetje ervaren hoe VR is met apps zoals Sisters, Vanguard V en Proton Pulse.
avatar van Ice-T
Ice-T ( 1684 ) 01-03-2015 21:58
@crippled killer: met betrekking tot de gear ben je beperkt door de hardware van de note op dit moment, dus met betrekking tot echt gamen vindt ik dit geen serieuze optie tov de oculus of de htc/valve bril die nu aangekondigd is. Meer een leuk extraatje wanneer je toch een note hebt. Maar dat is misschien meer hoe ik vr zie, en dat is serieuze games spelen, en dat gaat imo nog niet met de beperkte mobiele hardware van samsung.
avatar van CrippledKiller
CrippledKiller ( 6571 ) 01-03-2015 22:26
Quote:
@crippled killer
Eens, er zijn overigens wel mogelijkheden om een controller an je mobiel te hangen (Een Dualshock 4) en die te gebruiken om mee te gamen maar de software is gewoon te beperkt, op ieder platform overigens want de games die nu gespeeld worden, worden getweakt voor Oculus en zijn meerendeel van de tijd niet native.
avatar van DunTee
DunTee ( 455 ) 01-03-2015 23:13
Leuk artikel! Overigens bestaat hier ook een topic over! Misschien hier weer opnieuw leven in blazen? To the virtual time machine!
avatar van Typhoon20
Typhoon20 ( 580 ) 01-03-2015 23:41
Als het niet de toekomst was zouden ze er niet zoveel tijd en geld in blijven steken.

Het is gewoon de volgende stap. De evolutie van technologie.
Het is fascinerend om de voortgang van technologie mee te maken. Als ik me indenk hoe ik 20-30 jaar terug zat te gamen en het ''nu'' bekijk kan ik me niet voorstellen wat er in de toekomst nog allemaal gaat komen.
avatar van Mathorne
Mathorne ( 245   1) 02-03-2015 00:15
De Virtual Reality ontwikkelingen doen me erg denken aan de ontwikkeling van 3d-bril technologie; Het bestaat (eigenlijk) al tientallen jaren, heeft onopgeloste (negatieve) bijwerkingen, wordt gehyped de markt opgebracht voor winst, consumenten komen achter de bijwerkingen, de technologie verliest sterk aan populariteit en begint langzaam te verdwijnen...

Zo had ik al bijvoorbeeld sinds eind jaren 90 een 3d-bril systeem die het video signaal verdubbelde en een bril met glazen die omstebeurd open en dicht gingen. Ja, ik was er vroeg bij met films en games in 3d zien. De negatieve bijwerkingen, dat gebruik erg vermoeiend voor de ogen is, waren niet opgelost toen opeens de 3d televisies uitkwamen, evenals de 3d bios. Zelfs bij dat oude apparaat stond al in de gebruikershandleiding dat de ruimte donker moest zijn en je de bril niet langer dan anderhalf uur moest gebruiken, vanwege allerlei klachten die konden optreden...

Nu met Virtual Reality zie ik hetzelfde gebeuren. Daarbij is al tientallen jaren de onopgeloste bijwerking dat bij mensen die het lang gebruiken hun perspectief veranderd. Je ziet namelijk alles in een andere verhouding en je hersenen passen zich daarop aan. Als je hersenen aanpassen aan de VR, is er een grote kans op misselijkheid en vermoeidheid tijdens dit aanpassen, bijvoorbeeld in een game. Maar erger is dat wanneer je lang en veelvuldig in VR zit, je perspectief van de echte realiteit wordt aangepast. Dus dat je bijvoorbeeld afstand en diepte niet meer goed ziet en kan inschatten.

En dan is er nog niet eens gesproken over verslavingsgevaar. Lees maar het nieuwsartikel van de man die Google Glass verslaafd was. Ik schat de verslavingsgevaar hierbij nog groter in, vooral bij een sterk entertainment aanbod.

Zelf denk ik dat de toekomst van entertainment meer zit in hologrammen en giga grote schermen/projectie. Goede voorbeelden hiervan komen van microsoft met de IllumiRoom en de RoomAlive.
avatar van Mellie
Mellie ( 1026 ) 02-03-2015 00:35
Nee, is niet de toekomst.
avatar van Mr. Cheapo!
Mr. Cheapo! ( 7446 ) 02-03-2015 06:33
Weer ouderwets genoten van deze column en ontzettend heel veel van opgestoken in mijn optiek is dit niet de toekomst maar iets van tijdelijk aard.... echter tijd zal het leren wie er gelijk heeft gekregen.
avatar van YurEnami
YurEnami ( 991 ) 02-03-2015 08:37
Mijn mening:
VR is alleen leuk voor gamen mits het native ondersteund gaat worden bij PC games (zoals bijv de X360 controller i.c.m. Windows) of bij de consoles. Verder heeft het niet echt toegevoegde waarde. Ik wil geen films of serie kijken met een lompe VR-bril op.
avatar van VulpX
VulpX ( 3111 ) 02-03-2015 08:53
Quote:
Ik snap niet waarom de beeldresolutie omhoog moet. Virtual Reality hoeft niet realistisch te zijn.
Resolutie heeft niets met realisme te maken.

Ik denk/hoop dat VR een grote rol gaat krijgen in de toekomst. Het staat nog in de kinderschoenen, maar bedenk maar eens waar we kunnen zijn over 10-15 jaar, met de snelheid van huidige technologische ontwikkelingen.
avatar van ShadyAce
ShadyAce ( 1235 ) 02-03-2015 10:19
De volgende technologie is gewoon een tafel die je midden in de kamer (Salontafel?) voor de bank zet. Bovenop zit een hologram projector in 4 of 12K die letterlijk een wereld in je woonkamer tovert waar jij op je bankje zit met je controller in de hand om door die wondere wereld heen te reizen. Wat zo top is hieraan is dat je dus gewoon kunt opstaan om ergens overheen te kijken of goed in de hoek kunt loeren om net die ene chest te spotten. Verder blijf je alles met de controller doen uiteraard
avatar van Niels
Niels ( 18338   1) 02-03-2015 10:34
Quote:
De volgende technologie is gewoon een tafel die je midden in de kamer (Salontafel?) voor de bank zet. Bovenop zit een hologram projector in 4 of 12K die letterlijk een wereld in je woonkamer tovert waar jij op je bankje zit met je controller in de hand om door die wondere wereld heen te reizen. Wat zo top is hieraan is dat je dus gewoon kunt opstaan om ergens overheen te kijken of goed in de hoek kunt loeren om net die ene chest te spotten. Verder blijf je alles met de controller doen uiteraard

In een perfecte wereld wel.
Maar helaas, in de echte wereld gebruikt Microsoft deze holocast om Kinect te verkopen.
avatar van Wasabi!
Wasabi! ( 1476 ) 02-03-2015 11:51
Hoe vaak hebben we VR gezien, vaak. In de jaren 80, 90.... Net als 3D, ze blijven het proberen.... nu ook weer geflopt, 3D TV, te weinig ondersteuning, er is zelfs geen 3D p*rno kanaal (als die branche het niet ondersteund dan zegt het al genoeg) Hoeveel 3D zenders zijn er, 3D games op de PS3 op een aantal na? Jaja, de toekomst is net als koffiedik kijken, de tijd zal het leren......
avatar van Mooyini
Mooyini ( 596 ) 02-03-2015 12:02
VR komt er bij mij in wanneer je het kan gebruiken voor op pc en tv.
sluit je bv je xone of ps4 aan op je tv dan moet de VR ook werken voor de consoles. hierbij bedoel ik niet dat alle games moeten werken als je met je hoofd naar links of rechts beweegd, maar wel dat je beeld en geluid krijgt van de game die je afspeelt.

dit zal helaas op begin nog niet werken, maar over 3-4 jaar is dit de nieuwe gadget voor ultieme gaming ,tv en film plezier.
avatar van XanaduNL
XanaduNL ( 1910 ) 02-03-2015 12:11
Quote:
[..]

Resolutie heeft niets met realisme te maken.
Hoezo niet? Als je een zwart rooster over je beeld heen hebt, breekt dat echt wel het realisme af.
avatar van Vizual
Vizual ( 49 ) 02-03-2015 12:17
Virtual Reality is de toekomst jongens!

Zei Nintendo 25 jaar geleden toen ze met de Virtual Boy kwamen :')
avatar van Montalvo
Montalvo ( 2819   2) 02-03-2015 12:47
Duh, natuurlijk is het de 'toekomst', maar dat wil niet zeggen dat de toekomst enkel uit VR gamen bestaat. Zie motion controls, 3D effect, touch screen, lightguns en vast nog wat anders. Het is een aanvulling op de markt, net zoals games een aanvulling zijn op ieder vorm van 'spel', van tabletop tot anna maria koekoek.
avatar van DenXD
DenXD ( 587 ) 02-03-2015 13:05
De titel in deze column zegt al genoeg:

"Virtual Reality is leuk, maar is het de toekomst?"

Als iets leuk is, heeft het toekomst. Zeker als je ziet hoeveel geld erin gepompt wordt. Ik denk dat het een bestaan heeft net zoals de Kinect, een leven naast de "normale manier van gaming".


avatar van Niels
Niels ( 18338   1) 02-03-2015 13:18
Quote:
Niet alleen op CES, maar ook bij de aankomende Games Developers Conference staat het nu al op de agenda. Dat is met name te danken aan Valve, die heeft laten weten daar hun VR-product te onthullen.

Valve komt inderdaad, in samenwerking met HTC, met Vive.

Geproduceerd door HTC en draaiend op Valve's SteamVR - Vive verschijnt tijdens de feestdagen 2015 al in de winkels en weet daarmee waarschijnlijk rivalen Oculus en Morpheus voor te zijn.

Omdat Vive werkt met SteamVR zullen er al snel de eerste compatibele games in Steam verschijnen.

Vive heeft schermen van 1200 x 1080 pixels voor elk oog met een refresh rate van 90 fps. Ze zijn ontworpen om je visie volledig te vullen waardoor je de 'schokkerigheid' bij andere VR apparaten niet zult hebben.

Met gyrosensor, accelerometer en laserpositionering zou de rotatie van je hoofd to 0.1 graden precies te bepalen moeten zijn.



avatar van BenoitRen
BenoitRen ( 2547   2) 02-03-2015 14:07
Quote:
Verklaar je nader, zou ik zeggen.
Virtual Reality is een virtuele realiteit. Die andere realiteit hoeft er niet uit te zien zoals onze, echte, realiteit. Vandaar dat het niet realistisch moet zijn (want realistisch = zoals onze realiteit).
avatar van VulpX
VulpX ( 3111 ) 02-03-2015 14:15
Quote:
[..]

Virtual Reality is een virtuele realiteit. Die andere realiteit hoeft er niet uit te zien zoals onze, echte, realiteit. Vandaar dat het niet realistisch moet zijn (want realistisch = zoals onze realiteit).
Dat is niet de enige definitie van realistisch natuurlijk.

Een fantasy of sc-fi wereld kun je ook realistisch neerzetten.
avatar van Xor
Xor ( 34772   1488) 02-03-2015 14:22
Quote:
[..]


Valve komt inderdaad, in samenwerking met HTC, met Re Vive.

Geproduceerd door HTC en draaiend op Valve's SteamVR - Re Vive verschijnt tijdens de feestdagen 2015 al in de winkels en weet daarmee waarschijnlijk rivalen Oculus en Morpheus voor te zijn.

Omdat Re Vive werkt met SteamVR zullen er al snel de eerste compatibele games in Steam verschijnen.

Re Vive heeft schermen van 1200 x 1080 pixels voor elk oog met een refresh rate van 90 fps. Ze zijn ontworpen om je visie volledig te vullen waardoor je de 'schokkerigheid' bij andere VR apparaten niet zult hebben.

Met gyrosensor, accelerometer en laserpositionering zou de rotatie van je hoofd to 0.1 graden precies te bepalen moeten zijn.

(picture)
Het is Re Vive(Edit: Kennelijk is HTC heel vaag over de naam van deze apparaat :/. Op de website en het project zelf heet Re Vive. Maar als je verder kijkt/leest, dan zeggen ze "de Vive". Heel vaag :/).

Ik ben best wel geïnteresseerd in de Re Vive . Maar het lijkt erop dat HTC misschien niet de enige fabrikant zal zijn die met Valve zal samenwerken voor een VR-bril :/. Ook is er morgen de Valve conferentie. Hopelijk zullen ze ook meer over de VR project praten :p.

Daarnaast is VR de toekomst omdat dit al gepland is. Sword Art Online heeft ons al gewaarschuwd. This is the beginning of a new era.


(Volgende stap is de combinatie van VR en AR in een halsband/ketting. Net zoals hoe Accel World ons heeft gewaarschuwd. It's happening guys. IT'S HAPPENING!?!?! D: )

;p
avatar van VulpX
VulpX ( 3111 ) 02-03-2015 14:29
Quote:
[..]


Valve komt inderdaad, in samenwerking met HTC, met Vive.

Geproduceerd door HTC en draaiend op Valve's SteamVR - Vive verschijnt tijdens de feestdagen 2015 al in de winkels en weet daarmee waarschijnlijk rivalen Oculus en Morpheus voor te zijn.

Omdat Vive werkt met SteamVR zullen er al snel de eerste compatibele games in Steam verschijnen.

Vive heeft schermen van 1200 x 1080 pixels voor elk oog met een refresh rate van 90 fps. Ze zijn ontworpen om je visie volledig te vullen waardoor je de 'schokkerigheid' bij andere VR apparaten niet zult hebben.

Met gyrosensor, accelerometer en laserpositionering zou de rotatie van je hoofd to 0.1 graden precies te bepalen moeten zijn.

(picture)
Net even wat meer erover gelezen. Alleen al door die resolutie ben ik nu meer geinteresseerd in dit ding dan een OR. Kijken wat er morgen met de conferentie allemaal nog gezegd gaat worden, maar anders weet ik wel wat Sinterklaas voor mij in de zak heeft dit jaar.
avatar van Logical
Logical ( 491 ) 02-03-2015 15:29
Ik stel me zo een WoW theme park voor, waar je rl Wow speelt icm allemaal zo'n bril op je kop. Mogelijkheden eindeloos.
avatar van Twisted-D
Twisted-D ( 5534   2) 02-03-2015 15:56
Virtual Reality is na 3D de volgende gimmick. Of het echt gaat werken in de vorm van de bril, zal de tijd leren. Zolang er nog problemen zijn zoals "Motion sickness", verwacht ik dat de komende jaren nog een redelijke niche markt zal blijven. Leuk in het begin, maar het wordt geen gemeengoed.
Enfin we wachten af.
avatar van EelBGlie
EelBGlie ( 105 ) 02-03-2015 17:03
Leuk stukje & toen zag ik onderaan je naam
Zo he Kevin Blokland! Weet nog dat je vroeger schriften volschreef met verhalen. Leuk om te zien dat je nog steeds bezig bent
Groetjes,
Eelco (van vroeger vroeger)
avatar van Linguist
Linguist ( 5808 ) 03-03-2015 05:27
Zo zie je maar weer hoe een simpel project op Kickstarter kan uitgroeien tot zoiets groots

Echter denk ik zelf en ben ik bang dat het ook slechts een gimmicky waarde heeft, en niet de gamelandschap diep gaat veranderen. Voornamelijk mensen van de oude garde zijn gewoon gefixeerd op de bestaande traditionele manier van gamen. Ergo, VR vormt slechts één van de vele methodes in gaming, naast de motion controls van de Wii en de touchscreen van de huidige handhelds.
avatar van Uribium
Uribium ( 2975 ) 04-03-2015 17:37


avatar van Tranceguy
Tranceguy ( 508 ) 04-03-2015 20:24
Quote:
Ik heb zelf de oculus ook wel eens op gehad en ik vond het echt geweldig. Zou het niet in combinatie met die loopbandding enzo willen maar wel met gewoon een controller in de hand. De immersie is echt zo vet dat ik het wel als de toekomst zie.


Nadeel is wel dat als je echt flink wil gamen dat je langs de oculus ook een flinkempc nodig hebt.
Stel ze rusten de consumer versie uit met 144hz schermen die op 4k draaien heb je toch wel een flinke pc nodig die dit allemaal aan kan sturen. Dus in totaal kan dit een duur grapje worden. Dit zie ik wel als de toekomst. Wat samsung doet met de gear en sony met morpheus lijken me meer op geinige gadgets maar meer niet.

Sony's PM heeft anders wel de meeste potentie en is 1 van de oudste in ontwikkeling, denk zelfs dat ze er langer mee bezig zijn al dan de OR.. Daardoor zijn ze er ook t verst mee en de berichten die je nu hoort scheppen veel verwachtingen. Bovendien werkt het naadloos samen met de PS4. Wachten is op games die ge-ent zijn op VR. Denk dat dat nog t lastigste wordt. Maar wat betreft potentie ligt SOny mijlenver voor op de rest hoor....
avatar van TheMART
TheMART ( 3974 ) 04-03-2015 23:36
Quote:
Hoe vaak hebben we VR gezien, vaak. In de jaren 80, 90.... Net als 3D, ze blijven het proberen.... nu ook weer geflopt, 3D TV, te weinig ondersteuning, er is zelfs geen 3D p*rno kanaal (als die branche het niet ondersteund dan zegt het al genoeg) Hoeveel 3D zenders zijn er, 3D games op de PS3 op een aantal na? Jaja, de toekomst is net als koffiedik kijken, de tijd zal het leren......

Er zit wat mij betreft toch echt een wereld van verschil tussen de brakke VR die in de jaren 80, 90 er was en wat een Oculus of Morpheus doet hoor...

3D is ook een heel ander verhaal dan VR. Zo zou je alle nieuwe zaken kunnen afschieten door te zeggen dat het laatste nieuwtje op gebied van beeld ook mislukt is.

Ik denk dat VR met huidige techniek zeker een blijvertje gaat worden. Is het voor iedereen? Vast niet. Maar ik kijk er naar uit, niet alleen voor de games, ook voor het project van Sony samen met NASA, lopen over de rode planeet Mars, wat klinkt dat al vet!

Als ze de optimale prijs van 249 redden, dan komt Morpheus hier dag 1, de twee PS Moves en Eyecam heb ik sowieso al, worden die ook weer eens wat meer gebruikt :-)
avatar van Bruce
Bruce ( 427 ) 05-03-2015 08:40
Mannen als John Carmack (Doom, Quake, Rage,...) geloven in VR. En ik denk dat de VR-brillen een tussenstap zijn naar het volgende grote "ding"... namelijk een holodeck

Denk dat het pas van de grond gaat gaan, als we niets moeten opzetten, maar gewoon een kamer binnenstappen en in een andere wereld terechtkomen...

MicroSoft heeft al enkele patenten genomen... >> RoomAlive is zo'n project

Maar we zijn er nog niet.