Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS

Dixons

[Begin]  |126|127|128|129|130|131|132(164)  [Eind]
Door Lars1216 (4382 reacties) op 17-07-2014 00:50
Ho ho! Dat klopt niet. De verkoper is verantwoordelijk voor het leveren van een deugdelijk product en dus de garantie. De fabrikant niet (behalve als dit dezelfde partij is uiteraard). Als consument heb jij niks met de fabrikant te maken, enkel met de verkoper.
Dura lex, sed lex
Brandon
Door Brandon (2633 reacties) op 17-07-2014 01:05
Quote:
@Brandon

Het betrof met name deze zin uit je eerdere post:

"Er is alleen een fabrieksgarantietermijn van 2 jaar als de fabrikant dat geeft"

In de basis geeft de producent/fabrikant deze dus altijd, omdat de EU wet dat als minimum aangeeft. Retailer is in principe alleen het eerste jaar verantwoordelijk voor afwikkeling, al zullen de meeste shops je ook daarna wel support geven voor halen van je garantie bij producent. Indien de EU altijd minimaal 2 jaar vereist, hoe kan de producent dan ooit maar 1 jaar garantie geven? Let wel: in het eerste jaar garantie verzorgt de winkelier ook niet de reparatie, maar de producent. Retailer stuurt alleen door, hij is verantwoordelijk voor afwikkeling van reparatie, maar het blijft een 2 jarige periode waarin de producent de garantie daadwerkelijk geeft.

Voor de rest is je laatste post enkel aanvullende info die je bij elkaar kan graaien van het internet, ook zonder Master Privaatrecht. Overigens, rechten is met name goed kunnen bladeren in de wetboeken ;-)
Gepost door: TheMART op 17-07-2014 00:40
Het kon scherper geformuleerd worden wat ik zei ja ben ik het helemaal mee eens, maar had daar destijds geen behoefte aan want zo ingewikkeld is het allemaal niet.

Anyway nogmaals, Nederlands recht heeft het beter geregeld voor de consument dan de bepalingen in de EU richtlijn, dus is deze van toepassing (garantie a.d.h.v. deugdelijk product). Het betreft hier de wettelijke garantietermijn.

De verkopersgarantie is een aanvulling op de wettelijke garantie. Zo kan je b.v. bij verkopersgarantie van 2 jaar stellen tot een product niet deugt en ligt de bewijslast bij de verkoper en niet bij de consument, als je het garantiebewijs hebt. Normalerwijs dien jij na 6 maanden te bewijzen dat een defect aan het product te wijten is en niet aan jezelf.

Kort gezegd, de producent kan prima maar 1 jaar garantie geven. Want dit is aanvullend, extra bovenop de wettelijke garantie die je ten alle tijden hebt volgens de EU richtlijn, of in dit geval naar Nederlands recht. Ondanks dat ene jaar verkopers/fabrieksgarantie heb je dus sowieso wettelijke garantie waar de verkoper zich aan dient te houden.

De verkoper is overigens verantwoordelijk voor de reparatie (oftewel de afhandeling van de reparatie) ten tijde van de garantieperiode. Niet direct de producent, tenzij je het product direct van hem hebt aangeschaft. De producent kan alleen in bepaalde gevallen direct aansprakelijk worden. Maar hier ga ik niet op in, een totaal ander leerstuk idem dito lex specialis (speciale wetten welke voorrang hebben).

De rest van de post was alleen reactie op jouw eerdere post.

En als jij denkt dat een universitaire rechtenstudie alleen bladeren in wetboeken is moet je dat vooral denken , maar zit je er toch echt flink naast. Als je een dergelijke opleiding niet gevolgd hebt is het ook niet handig als je er uitspraken over doet. Maar met internet kunnen wij allemaal simpelweg informatie zoeken van zaken die je bij een specialistische opleiding leert en dus stellen dat je het ook kan zonder die bepaalde opleiding . Maar je weet wat ze zeggen, de beste stuurlui staan aan wal.

Maar goed, geloof wat je wil als je het er niet mee eens bent. Ik zeg alleen hoe het zit ondanks mijn master privaatrecht, het afgeronde mastervak consumentenrecht en mijn scriptie inzake consumentenrecht die klaarblijkelijk toch niets voorstelt .

Je linkte overigens naar Belgische wetgeving (wet op garantie) en een verouderd artikel over de garantieregeling van Apple die inmiddels al ietswat beter geformuleerd is naar Nederlands recht (op de juiste pagina that is). Zie voor Apple nu: hier, de duur van de rechten is niet meer 2 jaar zoals in jouw artikel, maar "geen vaste duur" naast de 1-jarige fabrieksgarantie.

Ontopic: Dixons is toch netjes met 3 jaar garantie op Apple producten!
Patjoew
Door Patjoew (127 reacties) op 17-07-2014 03:06
Quote:
[..]

Heb je een Xbox one gehaald? Ik meende laatst te lezen dat je 'm ook bij de game mania had gereserveerd?
Gepost door: DutchCarnag3 op 16-07-2014 20:23

nee de extra ding voor je controller zodat ik mn ps4 headset erop kan gebruiken. die van gamemania staat nog steeds gereserveerd en al 110 euro aanbetaald met vvv bonnen
Tailsknux
Door Tailsknux (1851 reacties) op 17-07-2014 09:29
Quote:
[..]

Inderdaad niet heel duidelijk, ik heb het via het ean nummer uitgezocht. Kan je geen PS Vita erbij nemen? Het is een erg leuk/mooi spel
Gepost door: Crazytaxi op 17-07-2014 00:14

Ik heb zelf een vita, maar ik hoor op diverse plekken juist dat de port naar de vita niet zo geslaagd is van dit spel. En ik speel het liever op een groot scherm.
..
Door TheMART (3974 reacties) op 17-07-2014 09:30
Quote:
Ho ho! Dat klopt niet. De verkoper is verantwoordelijk voor het leveren van een deugdelijk product en dus de garantie. De fabrikant niet (behalve als dit dezelfde partij is uiteraard). Als consument heb jij niks met de fabrikant te maken, enkel met de verkoper.
Gepost door: Lars1216 op 17-07-2014 00:50

Zeker, de verkoper verzorgt de begeleiding m.b.t. het garantieproces. Maar waar gaat je 360/PS3/Xbone/PS4 heen als deze kapot gaat, zelfs in jaar 1 (normale winkel/retailergarantie)? Juist, gewoon naar Sony/MS. Sterker nog: winkeliers doen hier eigenlijk helemaal niks meer aan en adviseren je zelf een specifiek nummer rechtstreeks bij Sony/MS te bellen, die je een doodskist toesturen zodat je het overleden ding naar hen toe kan sturen.

Ik weet niet of jij vorige generatie met RROD bij 360 of YLOD/laser diode probleem bij PS3 te maken heb gehad, maar kan je dit vertellen. Heb tot 3 x toe RROD gehad, waarvan 2 x in eerste jaar. Verkoper kon niets extra doen t.o.v. het zelf bellen naar MS, ofwel ik had rechtstreeks te maken met de fabrikant. Mijn eerste PS3 fat eind 2008 gekocht was nog opmerkelijker, de laser diode ging stuk net na 2 weken tijd. Had t ding gekocht bij MediaMarkt die normaal 14 dagen omruil garantie heeft. Naar servicebalie gegaan, met het verzoek om een andere PS3 mee te krijgen aangezien we net voor de kerst zaten en ik van Sony geen ander exemplaar terug zou krijgen binnen 2 maand tijd. Eerst werd duidelijk aangegeven dat ik het best direct contact kon opnemen met Sony, omdat hun in principe hetzelfde doen en het alleen maar langer kan duren. Toen ik aangaf dat ik zonder PS3 ook geen games voor de kerst zou kopen bij de MM en ze 5 min voor sluitingstijd niet langer aan een zeurende klant wilden vastzitten, mocht ik een nieuwe PS3 fat op gaan halen uit de winkel.

@Brandon

Volgens mij zeggen we in grote lijnen hetzelfde, het was met name de specifieke zin t.o.v. de minimum garantietermijn.

M.b.t. rechtenstudie, ik heb andere masters gedaan op de uni maar daarvoor, naast mijn HEAO studie volgde ik destijds ook uit pure interesse in rechten de opleiding MER. Dat is niet op masterniveau, maar toch duik je al aardig in de rechten. En laten we eerlijk zijn, in principe ligt alles vast in de wetboeken en is de relatief beperkte jurisprudentie het enige levende/veranderende aan recht. Het is net zoiets als taal, soms veranderen er wat zaken maar het merendeel is op te zoeken in de boeken. Vertaling van een specifieke praktijkcase is afhankelijk van de vindingrijkheid aka kunnen vertalen details van diegene die de wetten uit de wetsboeken zal hanteren, dat dan wel weer.

En ook ontopic, Dixons doet het inderdaad goed met 3 jaar garantie, ze nemen er in ieder geval het mindere imago van Apple in de media dat het bedrijf zelf heeft gegeven (met het willen vasthouden aan slechts 1 jaar ondanks de duidelijke EU wetgeving) aardig mee weg.
PSVita OLED Masterrace
Door Lars1216 (4382 reacties) op 17-07-2014 10:06
De verkoper stuurt hem naar de fabrikant, dat klopt, maar dat is verder de verkoper zijn problem. Als de fabrikant zegt: Nee garantie is verlopen, dan komt de verkoper daar niet zo makkelijk vanaf, de verkoper is verantwoordelijk voor het leveren van een deugdelijk product en niet enkel voor advies over de garantie van een fabrikant, hoe hij dat deugdelijke product levert moet die verkoper zelf weten maar met de fabrikant heb jij uiteindelijk niks te maken.

De verkoper kon niks doen anders dan MS bellen? Dat is totale bullshit en gewoon een verkoper die onder zijn wettelijke verplichting uit probeert te komen. Nogmaals als consument heb je niks met de regels van de fabrikant te maken, dat is de verkoper zijn probleem en dat daardoor soms gratis een nieuwe geleverd moet worden zodat er een deugdelijk product is dat is het ondernemersrisico van de verkoper.
Dura lex, sed lex
Skull_kid
Door Skull_kid (39071 reacties) op 17-07-2014 10:12
Rol: Forum Moderator
We gaan weer ontopic!
❍ᴥ❍
Brandon
Door Brandon (2633 reacties) op 17-07-2014 11:23
Quote:
[..]M.b.t. rechtenstudie, ik heb andere masters gedaan op de uni maar daarvoor, naast mijn HEAO studie volgde ik destijds ook uit pure interesse in rechten de opleiding MER. Dat is niet op masterniveau, maar toch duik je al aardig in de rechten. En laten we eerlijk zijn, in principe ligt alles vast in de wetboeken en is de relatief beperkte jurisprudentie het enige levende/veranderende aan recht. Het is net zoiets als taal, soms veranderen er wat zaken maar het merendeel is op te zoeken in de boeken. Vertaling van een specifieke praktijkcase is afhankelijk van de vindingrijkheid aka kunnen vertalen details van diegene die de wetten uit de wetsboeken zal hanteren, dat dan wel weer. Gepost door: TheMART op 17-07-2014 09:30
Je hebt geen idee hoe ver je ernaast zit maar goed.

Ontopic: Op het eerste gezicht is de nieuwe Dixons site toch echt veel overzichtelijker, hoewel ik nog niets besteld heb met dit nieuwe systeem.

Wel balen en wat ik al verwacht had, na het inloggen van mijn oude account zie ik mijn vorige orders niet meer. Ik weet niet of dit wel kon onder het oude systeem maar toch jammer. Altijd fijn te weten wat ik er ook weer gekocht had (kan ik meteen die "ervaring" oproepen ).
SebastiaanB
Door SebastiaanB (2646 reacties) op 17-07-2014 12:35
Mijn PS+ van 1 jaar is aangekomen. Goed verpakt in een bubble envelop. Prima!
Steam/Origin: BBozMen -- Nintendo 3DS FC: 1220 - 8254 - 2005 -- PSN: BBozMen
Caeser
Door Caeser (2092 reacties) op 17-07-2014 12:59
Quote:
Mijn PS+ van 1 jaar is aangekomen. Goed verpakt in een bubble envelop. Prima!
Gepost door: SebastiaanB op 17-07-2014 12:35

Ik hoop dat mijn ps plus dan ook snel komt!

@TheMART
Ik moet me aansluiten bij Brandon, je zit er inderdaad heel ver naast
3DS: 2079 - 6814 - 2552
Door TheMART (3974 reacties) op 17-07-2014 13:05
Dus de wet is niet wat in de wetboeken staat + bijkomende ongeschreven jurisprudentie aka bepalende rechtspraak? Apart dat ik er zover naast zit.

Ontopic: werken die kortingscodes nu nog steeds trouwens? Misschien toch nog maar 50 Eu PSN tegoed voor 40 erbij scoren dan. Net 50 Eu voor 42,50 bij de Interotys actie meegepakt maar kan geen kwaad om wat meer te hebben na verlengen PS+ met als het meezit weer een Sony actie aangekondigd op Gamescom 15 maand voor de prijs van 12 of 25% korting op 50 Euri PS+ prijs voor een jaar!
PSVita OLED Masterrace
Why So Serious?
Door Why So Serious? (3319 reacties) op 19-07-2014 10:38
De games staan nu ook in de folder en soms ook € 0 maar dan moet je veel airmails inleveren

Jammer dat hiet geen Dixons meer is, hopelijk doen ze weer snel een uitverkoop via de website.
Door UserVerwijderd (8270 reacties) op 19-07-2014 10:58
Ik hoop op een nieuwe magazijnsale in Almere
Ser ArtoriaZ
Door Ser ArtoriaZ (2827 reacties) op 19-07-2014 11:04
Quote:
Ik hoop op een nieuwe magazijnsale in Almere
Gepost door: Femina op 19-07-2014 10:58

Ik hoop van niet. Hoop dat ze het een keer midden in Nederland deze keer doen. Dichterbij de randstad. >_>
-
Door Xbox2go (1767 reacties) op 19-07-2014 11:05
Quote:
[..]

Ik hoop van niet. Hoop dat ze het een keer midden in Nederland deze keer doen. Dichterbij de randstad. >_>
Gepost door: IntenSePinda op 19-07-2014 11:04

Gaat niet gebeuren omdat het magazijn in Almere zit
https://www.youtube.com/channel/UCUx8YDKUjLk1fzTYYf01ZrQ
CrippledKiller
Door CrippledKiller (6571 reacties) op 19-07-2014 12:36
Quote:
[..]

Gaat niet gebeuren omdat het magazijn in Almere zit
Gepost door: Xbox2go op 19-07-2014 11:05

Discriminatie is het. Dan laden ze die hele zooi maar in een vrachtwagen en huren ze maar een Magazijn af ergens.
Danny's Hardcore Cafe: https://www.youtube.com/channel/UCB9oBtkioMbjtpGC0Z4m3rQ
Door Xbox2go (1767 reacties) op 19-07-2014 12:38
Quote:
[..]

Discriminatie is het. Dan laden ze die hele zooi maar in een vrachtwagen en huren ze maar een Magazijn af ergens.
Gepost door: CrippledKiller op 19-07-2014 12:36

Is natuurlijk onzin, zeker met die kleine marge die er op producten zit.
https://www.youtube.com/channel/UCUx8YDKUjLk1fzTYYf01ZrQ
Why So Serious?
Door Why So Serious? (3319 reacties) op 19-07-2014 19:39
https://pic.vicinity.nl/w/535/bca6dbf1292aca173004abe5bb62e720/0/0

5 euro kortingbon voor alleen ophalen.
Door K007 (64 reacties) op 19-07-2014 20:21

voor de tweede keer klopt er niets van de website van dixons. Ga ik een Sony headset 2.0 halen in de winkel omdat deze direct leverbaar zou zijn,aangekomen in de winkel blijkt dit weer niet waar te zijn. De headset heeft opeens een levertijd van 30 dagen. Was ook met mijn PS4 bestelling een tijd geleden, die nieuwe website heeft dit dus niet opgelost.
MarvelousMax
Door MarvelousMax (6066 reacties) op 19-07-2014 20:49
Had ik een review geschreven voor dixons, krijg ik een kortingscode van mycom
[Begin]  |126|127|128|129|130|131|132(164)  [Eind]