Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS

PlayStation 4 [Algemeen Topic]

[Begin]  |482|483|484|485|486|487|488(1128)  [Eind]
Door UserVerwijderd (8270 reacties) op 13-08-2015 15:59
Quote:
Is het slim om een tweedehands ps4 (wit) voor 280 euro te kopen. Meneer zegt dat hij geen aankoopbewijs maar dat je zonder aankoopbewijs alsnog garantie hebt, klopt dit?
Gepost door: Borismanchester op 13-08-2015 14:37
Ik zou het persoonlijk niet doen puur omdat ik het vreemd vind als mensen geen aankoopbon meer hebben van duurdere aankopen en elektronica. Maar sowieso zou ik nooit apparatuur en dergelijke tweedehands kopen tenzij het echt supercheap is maar dat komt bijna nooit voor..
Flapperbol
Door Flapperbol (3780 reacties) op 13-08-2015 16:59
Rol: Toevoeg Moderator
Quote:
Is het slim om een tweedehands ps4 (wit) voor 280 euro te kopen. Meneer zegt dat hij geen aankoopbewijs maar dat je zonder aankoopbewijs alsnog garantie hebt, klopt dit?
Gepost door: Borismanchester op 13-08-2015 14:37

In principe heeft hij gelijk: de Playstation 4 is november 2013 uitgekomen en aangezien je in Nederland wettelijk gezien (minstens) 2 jaar garantie erop hebt valt elke PS4, ongeacht of er een aankoopbewijs is of niet, hier nog onder. (Gezien de aankoopprijs van een PS4 zou je zelf na 2 jaar nog steeds garantie moeten krijgen)
Dit recht krijgen is een heel ander verhaal...

Ik zou het niet doen. Vraag meneer of hij niet een afschrift of iets dergelijks heeft (telt ook als aankoopbewijs), ik ken maar weinig mensen die zo'n aanschaf cash betalen.
Nieuwe Japan vakantieblog 2016: http://Japan2016.droogtwelweerop.nl
Door Selvmortsydd (3795 reacties) op 13-08-2015 17:02
Ik zou deze Ps4 sowieso niet van deze kerel kopen. Als hij al zo onzorgvuldig als iets als een aankoopbon omgaat, hoe gaat hij dan met zijn spullen om. Denk ik dan.
Snel le dweil..
Door Appiehein (62 reacties) op 13-08-2015 17:04
Mijn ps4 was kapot toen had ik hem 1 jaar en een week ...zeggen ze sorry wij geven maar 1 jaar hier bij sony
ik zeg dat mag helemaal niet tis in europa minstens 2 jaar ...wordt die gast van sony boos en toen werdt ik ook boos
-The game will never B over-
VulpX
Door VulpX (3119 reacties) op 13-08-2015 17:12
Quote:
Mijn ps4 was kapot toen had ik hem 1 jaar en een week ...zeggen ze sorry wij geven maar 1 jaar hier bij sony
ik zeg dat mag helemaal niet tis in europa minstens 2 jaar ...wordt die gast van sony boos en toen werdt ik ook boos
Gepost door: Appiehein op 13-08-2015 17:04
Kwestie van rustig blijven en zeggen dat je beroep doet op a) de Europese richtlijn van 2 jaar en b) de Nederlandse wetgeving die recht geeft op een deugdelijk product wat langer is dan 2 jaar. Daar mogen/kunnen ze niet omheen. Als de medewerker weigert mee te werken vraag je doorverbonden te worden naar iemand hogerop. Echter zou ik het eerst bij de winkel proberen, die moeten het eigenlijk regelen.
Rotjong
Door Rotjong (1105 reacties) op 13-08-2015 17:22
Ik ben zo'n type die dure elektronica in de winkel koopt en vervolgens voordat ie thuis de bon kwijt is.
Mijn spullen zijn verder prima en het feit dat ik alles rond laat slingeren zegt natuurlijk niks over mn console. Ik koop de laatste tijd steeds meer via grote webwinkels zoals bol omdat die mn aankoopsbon automatisch bewaren in mijn account. :') Best wel erg eigenlijk.
XBL : rotjong666 Voeg me toe!
Montalvo
Door Montalvo (2819 reacties) op 13-08-2015 17:33
Waarom zou je de aankoopbon bewaren? De garantie ligt bij de fabrikant, niet de retailer.
Door Selvmortsydd (3795 reacties) op 13-08-2015 17:53
Quote:
Waarom zou je de aankoopbon bewaren? De garantie ligt bij de fabrikant, niet de retailer.
Gepost door: Ramon NL op 13-08-2015 17:33

Bv voor de verzekering, als je huis af brandt..
En moet je niet aan kunnen tonen wanneer je de Ps4 gekocht hebt, voor de garantie??
Snel le dweil..
VulpX
Door VulpX (3119 reacties) op 13-08-2015 17:56
Quote:
Waarom zou je de aankoopbon bewaren? De garantie ligt bij de fabrikant, niet de retailer.
Gepost door: Ramon NL op 13-08-2015 17:33
De garantie ligt juist bij de retailer. Met hen ben je een overeenkomst aangegaan, zij moeten dus ook de garantie regelen. Dat wij ons laten afschepen met "ja dan moet je bij de fabrikant zijn" is eigenlijk de omgekeerde wereld.
Rotjong
Door Rotjong (1105 reacties) op 13-08-2015 18:00
Quote:
[..]

Bv voor de verzekering, als je huis af brandt..
En moet je niet aan kunnen tonen wanneer je de Ps4 gekocht hebt, voor de garantie??
Gepost door: Selvmortsydd op 13-08-2015 17:53

Als mn huis afbrand is het bonnetje ook weg, vrees ik.
XBL : rotjong666 Voeg me toe!
Door TheMART (3974 reacties) op 13-08-2015 18:02
Quote:
[..]
De garantie ligt juist bij de retailer. Met hen ben je een overeenkomst aangegaan, zij moeten dus ook de garantie regelen. Dat wij ons laten afschepen met "ja dan moet je bij de fabrikant zijn" is eigenlijk de omgekeerde wereld.
Gepost door: VulpX op 13-08-2015 17:56

Dit. Er kunnen rechtstreekse zaken geregeld zijn met producent, zoals met de 360 en RROD rechtstreeks insturen naar MS met UPS, maar als de producent niet thuis geeft is de retailer verplicht je te helpen je garantierecht uit te oefenen. Jawel, zelfs na 1 jaar garantie, sowieso de 2 jaar volgens EU wetgeving en zoals hierboven gesteld is zelfs daarna je recht nog uit te oefenen.

Na 2 jaar wel een lastiger verhaal, dan gaat het om de verwachte levensduur van het product (heeft nog geeneens zoveel met de hoogte van de prijs te maken. Die levensduur ligt nergens in een wetboek vast per product, maar is in rechtzaken (jurisprudentie) voor een aantal zaken reeds gangbaar geworden. Zo uit mijn hoofd is dat bij een wasmachine bijvoorbeeld 7 jaar. Wel lastig: je moet je recht dan halen als het niet gegeven wordt, daarvoor kan je naar kantongerecht moeten stappen. Ook is de producent dan niet verplicht vervanging van product/alle kosten te vergoeden maar alles in redelijkheid, ofwel bijv. producent dokt de materiaalkosten, consument de variabele kosten in manuren etc.

EDIT: bonnetje is niet per definitie nodig, als je de PS4 via pin hebt betaald, dan kan je altijd via online bankieren bewijzen dat de betaling is geweest. Er zullen niet zoveel mensen zo'n bedrag cash aftikken, tenzij het een kind is met gekregen verjaardags Euri van familie, al komt het ook nog wel eens voor bij hen die wat zwarte Euri bijverdienen natuurlijk....
PSVita OLED Masterrace
Montalvo
Door Montalvo (2819 reacties) op 13-08-2015 18:22
Quote:
[..]

Bv voor de verzekering, als je huis af brandt..
En moet je niet aan kunnen tonen wanneer je de Ps4 gekocht hebt, voor de garantie??
Gepost door: Selvmortsydd op 13-08-2015 17:53

En als het huis afbrandt, dan branden die bonnen niet mee? En een (digitaal) rekeningafschrift is overigens net zo goed voldoende als het gaat om een verzekeringskwestie. Overigens krijg je bij een brand slechts het geldbedrag van de opgegeven inboedelverzekering, en wordt er zeker niet per onderdeel nagegaan wat de dagwaarde zou zijn.

Volgens mij hoeft de retailer enkel tot 6 maanden een defect apparaat terug te nemen en gaat het om een ondeugdelijk product. Erna is het zaak van de klant om contact op te nemen met de fabrikant, ook wanneer een PS4 oid helemaal stuk is. Ik raad echter altijd aan om juist zelf contact op te nemen wanneer het om een reparatie gaat, want dat scheelt een tussenpersoon; de retailer. Het duurt gewoon een stuk langer eer dat je je apparaat terug hebt wanneer het via de retailer gaat. Een fabrikant kan aan het serienummer zien of een product binnen de garantie valt, dus ook hier is een eventuele bon overbodig. Enkel wanneer je console binnen 6 maanden geheel stuk gaat is het handig om de bon aan de retailer te kunnen tonen, omdat je normaal gesproken direct een nieuw exemplaar mee krijgt.

Het niet hebben van de kassabon vind ik dan ook totaal geen reden tot wantrouwen, zeker in het geval van consoles, waar de reparatie service over het algemeen goed in elkaar zit.

Natuurlijk is het niet snugger om je kassabon direct na aankoop in de vuilbak te mikken, maar na een maandje of 6 zijn ze zo goed als zinloos.
VulpX
Door VulpX (3119 reacties) op 13-08-2015 18:28
Quote:
[..]

Volgens mij hoeft de retailer enkel tot 6 maanden een defect apparaat terug te nemen en gaat het om een ondeugdelijk product. Erna is het zaak van de klant om contact op te nemen met de fabrikant, ook wanneer een PS4 oid helemaal stuk is.
Gepost door: Ramon NL op 13-08-2015 18:22
En dat is dus gewoon niet waar.
Door Selvmortsydd (3795 reacties) op 13-08-2015 19:01
Quote:
[..]

Als mn huis afbrand is het bonnetje ook weg, vrees ik.
Gepost door: Rotjong op 13-08-2015 18:00

Hahahhaah touche..
Maar ik doelde eigenlijk op een digitale bon, of een foto van je bon..
Snel le dweil..
Borismanchester
Door Borismanchester (269 reacties) op 13-08-2015 21:22
Die tweedehands doe ik dan toch maar niet
Dat word dan nog maar afwachten tot een nieuwe aanbieding
Giovanni2903
Door Giovanni2903 (9353 reacties) op 13-08-2015 22:42
Quote:
[..]
En dat is dus gewoon niet waar.
Gepost door: VulpX op 13-08-2015 18:28

idd..
| PlayStation: Gi0vanni2903 |
Xor
Door Xor (35085 reacties) op 13-08-2015 22:47
Quote:
[..]
En dat is dus gewoon niet waar.
Gepost door: VulpX op 13-08-2015 18:28
Eigenlijk klopt dat een beetje. Tenminste. Dat is wat er vroeger bij mij ook gebeurde met m'n DSI :/.

De DSI gaf ieder keer een foutmelding wanneer ik de camera app gebruikte. Had de DSI iets van 2-3 maanden. Had eerst contact genomen met Nintendo en die zeiden eerst dat ik naar de winkel terug moest gaan en dat de winkel dan een nieuwe DSI zou geven. Ben naar de winkel gegaan en had m'n verhaal verteld. Ik kreeg vervolgens te horen dat ze weinig kunnen doen en dat ik Nintendo opnieuw moest bellen en dat zij dan alles zouden regelen. Had ze daarna opnieuw gebeld en gezegd dat de winkel niet mij wou helpen en dat zij doorverwijzen naar jullie(Nintendo). De medewerker zei daarna dat ik de DSI naar hun moest opsturen :/.

De meeste winkels(zoals BS en Intertoys) hebben een soort van "reglement" waar je in een bepaalde tijd nog terug kan gaan als er iets met de consoles/apparaten is. Na die bepaalde tijd proberen ze alles te verschuiven naar de fabrikant(in de ps4 geval is dat Sony).

Het lijkt alsof er tegenwoordig alles wordt gedaan om problemen constant naar anderen door te schuiven i.p.v. de problemen op te lossen. "Ja. Maar u heeft de ps4 al 4 maanden in bezit. Onze reglement geldt dat u maar binnen 2 maanden bij ons terug kan komen als er problemen/mankementen zijn. U moet contact opnemen met Sony en zij lossen uw probleem op.". "Ja. Daar zijn wij niet verantwoordelijk. U moet naar de winkel terug gaan waar u de ps4 heeft gekocht en met hun bespreken over uw probleem." .
Door TheMART (3974 reacties) op 13-08-2015 23:38
Quote:
[..]
En dat is dus gewoon niet waar.
Gepost door: VulpX op 13-08-2015 18:28

Inderdaad niet geheel juist. Waar RamonNL het over heeft is de 6 maanden dat de consument in principe niet hoeft aan te tonen hoe het apparaat stuk is gegaan (verkoper moet evt bewijzen dat het schuld van de klant is). Na 6 maand moet dat officieel wel (klant moet in principe kunnen aantonen dat het niet zijn schuld is). Maar goed, da's wat technisch geneuzel.

Retailer heeft 1 jaar winkelgarantie verantwoordelijkheid, maar moet je 2 jaar bijstaan om de garantie uit te kunnen oefenen bij de producent. Voor een consument houdt dit in principe gewoon in dat je altijd naar de retailer kan binnen die 2 jaar, simple as that. Indien rechtstreeks contact met producent normale gang van zaken is/wenselijk is, zoals bij consoles veelal direct insturen naar MS/Sony voorkomt, dan enkel gang naar retailer/winkel nodig is als producent begint te mekkeren dat ze niet meer dan 1 jaar garantie geven. Dan mag de winkelier zich druk gaan lopen maken voor jou.
PSVita OLED Masterrace
Montalvo
Door Montalvo (2819 reacties) op 14-08-2015 00:53
Quote:
[..]
Eigenlijk klopt dat een beetje. Tenminste. Dat is wat er vroeger bij mij ook gebeurde met m'n DSI :/.

De DSI gaf ieder keer een foutmelding wanneer ik de camera app gebruikte. Had de DSI iets van 2-3 maanden. Had eerst contact genomen met Nintendo en die zeiden eerst dat ik naar de winkel terug moest gaan en dat de winkel dan een nieuwe DSI zou geven. Ben naar de winkel gegaan en had m'n verhaal verteld. Ik kreeg vervolgens te horen dat ze weinig kunnen doen en dat ik Nintendo opnieuw moest bellen en dat zij dan alles zouden regelen. Had ze daarna opnieuw gebeld en gezegd dat de winkel niet mij wou helpen en dat zij doorverwijzen naar jullie(Nintendo). De medewerker zei daarna dat ik de DSI naar hun moest opsturen :/.

De meeste winkels(zoals BS en Intertoys) hebben een soort van "reglement" waar je in een bepaalde tijd nog terug kan gaan als er iets met de consoles/apparaten is. Na die bepaalde tijd proberen ze alles te verschuiven naar de fabrikant(in de ps4 geval is dat Sony).

Het lijkt alsof er tegenwoordig alles wordt gedaan om problemen constant naar anderen door te schuiven i.p.v. de problemen op te lossen. "Ja. Maar u heeft de ps4 al 4 maanden in bezit. Onze reglement geldt dat u maar binnen 2 maanden bij ons terug kan komen als er problemen/mankementen zijn. U moet contact opnemen met Sony en zij lossen uw probleem op.". "Ja. Daar zijn wij niet verantwoordelijk. U moet naar de winkel terug gaan waar u de ps4 heeft gekocht en met hun bespreken over uw probleem." .
Gepost door: Glo op 13-08-2015 22:47

Dit dus, terug gaan naar de winkel is verspilde moeite. Dan kan je je vinger opsteken en de retailer "ja maar.." verkopen, maar feit blijft dat je 999 van de duizend keer alsnog zelf je console moet opsturen.

Daarnaast bestaat het eventuele 'oplossen' van de winkelier uit niets meer dan het apparaat voor jou opsturen. Geen speciale voorkeurs behandeling bij het reparatiecentrum. Op deze manier ben je afhankelijk van de retailer wanneer ze je console opsturen, wanneer je hem terug krijgt en of je op de hoogte wordt gehouden. Doe je het zelf, weet je wanneer hij op de post is gegaan, aankomen, krijg je bericht wanneer hij gerepareerd is/vervangen en terug gestuurd. Zonder dat er ooit een bonnetje aan te pas komt.

Quote:
[..]

idd..
Gepost door: Giovanni1997 op 13-08-2015 22:42

Is dat alles wat je toe te voegen hebt? Alles voor de postcount blijkbaar.
Giovanni2903
Door Giovanni2903 (9353 reacties) op 14-08-2015 01:11
Quote:
[..]


Is dat alles wat je toe te voegen hebt? Alles voor de postcount blijkbaar.
Gepost door: Ramon NL op 14-08-2015 00:53

het spijt me, vergeef je me?
| PlayStation: Gi0vanni2903 |
[Begin]  |482|483|484|485|486|487|488(1128)  [Eind]