Hebben zelf ook een hok vol hobby auto's en het is gewoon leuk om mee bezig te zijn.
Heb in mijn eerste jaar een starlet gereden, tegen de klep van het pontje gezeten, zijkant gekrast langs dikke takken en bij de macdonalds achteruit tegen een varkensrug gezet. Gewoon kleine ongelukjes, maar ben echt blij dat ik dat niet met mijn zelfgebouwde minitje heb hoeven doen.
Maar kan uit ervaring zeggen dat tegen dat max aan rijden veel leuker is dan gas over hebben.
pak liever mijn mini als de volvo diesel die voor de deur staat.
"Video games are bad for you? That's what they said about Rock n' Roll."Shigeru Miyamoto Parasola w dupie nie otworzysz. Youtube - pink aipom
Quote:
[...]
Maar snel optrekken is geen lol aan, snel door de bocht is veel vetter
Gepost door: Aapje_nl op 22-04-2015 22:13
Maar snel optrekken is geen lol aan, snel door de bocht is veel vetter
Gepost door: Aapje_nl op 22-04-2015 22:13
Dat ben ik niet helemaal met je eens. Snel optrekken heb je wel een beetje nodig om snel te kunnen rijden en te versnellen na de bocht. Snel rijden is in mijn beleving trouwens wel iets anders dan hard rijden; ik hou van snel rijden, maar ik houd me eigenlijk altijd aan de maximumsnelheid.
Overigens ben ik zelf meer dan tevreden met 160pk en 0-100 binnen 8s, dat gaat mij snel genoeg.
Ik ben begonnen in de auto van mijn ouders, ik heb daar een jaar in gereden. Je doet sowieso rustig aan aangezien het niet jou auto is en zo kan je op je gemakkie de auto leren kennen en rustig aan ervaring op doen. Daarna mijn eerste 205 GTi gekocht en aangezien het nu echt mijn auto was ben ik ook daar wat aan gaan knutselen. Ik had 0,0 ervaring met de technische kant van auto's maar je moet het gewoon gaan doen. Haal iets los en kijk hoe het in elkaar zit en monteer alles weer terug. Als je een auto sneller wilt gaan maken met bijv. een turbo ofzo dan komt er al snel hele andere kennis bij kijken. Dan moet je de motor van je auto wel van binnen en buiten leren kennen en weten wat de mogelijkheden zijn met je motor.
In ieder geval veel succes met het behalen van je rijbewijs.
3DS: 1478-3717-3634 / PSN+XboX Live: CaptainGuido / Nintendo ID: PugGTi
Quote:
Zeker geen Fiat Panda kopen hoor Ik heb dus op mijn 18e na een maand of 2 in de auto van mijn ouders gereden te hebben (Citroën Xantia, ook een stuk leuker dan het eruitziet) mijn MX-5 gekocht. Geen snelheidsmonster, maar wel 116pk op de achterwielen. Als je gewoon zelfbeheersing hebt is het geen enkel probleem. Ik heb hem op zomerbandjes een spekgladde winter doorgekregen zonder schade. Met slechts een paar maanden rij-ervaring dus. Zolang je jezelf niet te erg overschat en doorhebt waar je wel en niet het gas kunt intrappen, kun je in een Porsche Carrera GT beginnen en alsnog gewoon geen schade maken. [..]
Was al bang voor dit soort reacties, je bent namelijk niet de eerste die met een opmerking komt als begin eerst maar een panda te rijden
Anyways, het beinvloed me keuze niet om gewoon al lekker te gaan knutselen mocht het zover zijn. Daarnaast wil ik gewoon meer info om in de hele trans van auto's te komen, ongeacht welke auto mn eerste auto zou worden.
@Martians thanks voor de bronnen, als ik het goed begrijp verscheelt het heel erg per auto ook of je zo een effect kan creeren of niet.
Gepost door: No4More op 22-04-2015 21:55
Was al bang voor dit soort reacties, je bent namelijk niet de eerste die met een opmerking komt als begin eerst maar een panda te rijden
Anyways, het beinvloed me keuze niet om gewoon al lekker te gaan knutselen mocht het zover zijn. Daarnaast wil ik gewoon meer info om in de hele trans van auto's te komen, ongeacht welke auto mn eerste auto zou worden.
@Martians thanks voor de bronnen, als ik het goed begrijp verscheelt het heel erg per auto ook of je zo een effect kan creeren of niet.
Gepost door: No4More op 22-04-2015 21:55
Tsja, het klinkt mischien erg eenzijdig van mijn kant, maar de MX-5 is écht de ideale beginnersauto. Ze zijn spotgoedkoop te krijgen tegenwoordig (met wat zoeken heb je voor 1500 een goede), ze hebben achterwielaandrijving, zijn bizar leuk om te rijden, zijn simpel om zelf aan te klussen, zijn goedkoop in belasting en verzekering, veel modificaties beschikbaar en ze zijn precies snel genoeg voor een nieuwe bestuurder. 8,7 naar de 100 voor de 1.6 eerste generatie. Klinkt traag, valt best mee. De MX-5 (en andere non-krachtige sportwagens) gaan om snelheid behouden, niet om snelheid krijgen. Dus snel door de bochten
Dan kun je, na een jaar of twee, als je het geld hebt eens gaan denken aan een turbo of een engine swap. Dat is veel leuker dan een snelle auto kopen; een snelle auto maken. Voor onder de 5000 totaal (dus incl. aankoop) kun je een turbo MX-5 hebben als je zelf goed kunt sleutelen. Dan heb je 200pk op minder dan 1000 kilo. Kracht in verhouding tot gewicht; dat is wat ertoe doet. Kijk maar naar de gemiddelde stadsbus; die hebben genoeg kracht. Maar ze trekken alsnog sloom op omdat ze gewoon loeizwaar zijn. En probeer maar eens een Lotus Elise bij te houden. Nauwelijks PK's, maar ze wegen nog geen 800kg, dus het schiet vooruit.
Quote:
Precies! Je eerste auto moet wel een leuke zijn, niet zo'n suf ecohok of een Cinquecento ofzo. Dan martel je jezelf echt. Diesels zijn leuk voor het koppel, maar qua kosten meestal niet echt verstandig voor een jonge nieuwe bestuurder Dan betaal je je blauw aan wegenbelasting. En toeren maken is leuk! Ik trap mijn MX-5'je flink af tot de begrenzer en haal alsnog 1 op 12. Slijtage is volgens mij niet waar. Het is zelfs erg goed voor de motor om hem af en toe even flink toeren te laten maken. Hoe een turbo de acceleratie beïnvloed is volledig afhankelijk van de maat en afstelling van de turbo Als je over het hele toerenbereik kracht wil is een supercharger volgens mij beter. [..]
Eens. Tegelijk is vlot rijden in een auto die bijna aan zijn max zit leuker dan in een auto die amper op toeren is. Al ben ik wel van mening dat een eerste auto best wat vermogen mag hebben. Die kleine helemaal niet zo zuinige eco hokken is geen plezier aan te beleven. Amper op snelheid kunnen komen op de invoegstrook . Nee dank je.
Overigens als je in de stoel gedrukt wilt worden zijn de meeste grotere motor (2L+) diesels prima. Doordat diesels meer koppel hebben bij lagere toerentallen heb je veel meer trekkracht vanaf stilstand.
De meeste benzine motoren krijgen pas echt trekkracht als ze goed op toeren zijn. Doortrekken in de 2e versnelling. Probleem wat je dan hebt is dat je meestal de toegestane snelheid al bereikt hebt. Veel slijtage, en groot brandstofverbruik. Of je moet een 200+ PK auto met turbo kopen. Die willen over het algemeen ook wel.
Oh en voor echte fun: (hoewel je gezien de nieuwe regelgeving waarschijnlijk nog te jong bent)
(Image)
Gepost door: Overload op 22-04-2015 22:39
Eens. Tegelijk is vlot rijden in een auto die bijna aan zijn max zit leuker dan in een auto die amper op toeren is. Al ben ik wel van mening dat een eerste auto best wat vermogen mag hebben. Die kleine helemaal niet zo zuinige eco hokken is geen plezier aan te beleven. Amper op snelheid kunnen komen op de invoegstrook . Nee dank je.
Overigens als je in de stoel gedrukt wilt worden zijn de meeste grotere motor (2L+) diesels prima. Doordat diesels meer koppel hebben bij lagere toerentallen heb je veel meer trekkracht vanaf stilstand.
De meeste benzine motoren krijgen pas echt trekkracht als ze goed op toeren zijn. Doortrekken in de 2e versnelling. Probleem wat je dan hebt is dat je meestal de toegestane snelheid al bereikt hebt. Veel slijtage, en groot brandstofverbruik. Of je moet een 200+ PK auto met turbo kopen. Die willen over het algemeen ook wel.
Oh en voor echte fun: (hoewel je gezien de nieuwe regelgeving waarschijnlijk nog te jong bent)
(Image)
Gepost door: Overload op 22-04-2015 22:39
Quote:
Klopt, acceleratie is niet volledig onbelangrijk. Dat zie je dus vaak bij MX-5'en op het circuit. In de bochten vernederen ze auto's die 20 keer meer kosten, maar op het rechte stuk worden ze gewoon weer ingehaald. Dus of je wint ligt aan de hoeveelheid bochten en de lengte van de rechte stukken. Als je dan ook nog een beetje acceleratie erbij hebt, kun je pas écht domineren. Ben zelf niet zo tevreden meer met 8,7 seconden. Is nu wel tijd voor wat meer pit. Seconde of 6 lijkt me fijn Wel helemaal eens met snel rijden vs hard rijden. Snel rijden gaat om snelheid vasthouden. Dat is leuker.
[..]
Dat ben ik niet helemaal met je eens. Snel optrekken heb je wel een beetje nodig om snel te kunnen rijden en te versnellen na de bocht. Snel rijden is in mijn beleving trouwens wel iets anders dan hard rijden; ik hou van snel rijden, maar ik houd me eigenlijk altijd aan de maximumsnelheid.
Overigens ben ik zelf meer dan tevreden met 160pk en 0-100 binnen 8s, dat gaat mij snel genoeg.
Gepost door: Martians op 22-04-2015 23:25
Dat ben ik niet helemaal met je eens. Snel optrekken heb je wel een beetje nodig om snel te kunnen rijden en te versnellen na de bocht. Snel rijden is in mijn beleving trouwens wel iets anders dan hard rijden; ik hou van snel rijden, maar ik houd me eigenlijk altijd aan de maximumsnelheid.
Overigens ben ik zelf meer dan tevreden met 160pk en 0-100 binnen 8s, dat gaat mij snel genoeg.
Gepost door: Martians op 22-04-2015 23:25
Hey, ik ben geen olifant
Anyways, ik zat stiekem al beetje naar volgende autootjes te kijken:
- Honda Civic
- VW Golf
- Opel astra
- Opel corsa
- Mazda MX5 dan idd mischien, leuk autootje. Al heb ik dan wel liever de versie met dichte dak dan open.
Ik zal even wat meer onderzoek doen naar supercharger en hoe dat werkt. Ben wel benieuwd. In de tussen tijd vroeg ik me af wat ervoor zorgt bij sommige auto's dat je het psssssst geluid krijgt na schakelen xD (klinkt nu heel knullig door psssst te zeggen, maar weet niet anders te formuleren).
Voorbeelden:
https://www.youtube.com/watch?v=lVvnRa7xT2U&list=LLMOWhssIjDqgG-m30P3XeFg&index=3
https://www.youtube.com/watch?v=0lPCDZpPUFM&list=LLMOWhssIjDqgG-m30P3XeFg&index=5
Quote:
Wow thanks voor de reacties iedereen! Als ik het zo hoor heb ik echt heel veel zin om lekker in de auto te springen nu en gaan touren... (dan niet te bedenken dat ik nog lange weg te gaan hem tot het daadwerkelijk kan )
Anyways, ik zat stiekem al beetje naar volgende autootjes te kijken:
- Honda Civic
- VW Golf
- Opel astra
- Opel corsa
- Mazda MX5 dan idd mischien, leuk autootje. Al heb ik dan wel liever de versie met dichte dak dan open.
Ik zal even wat meer onderzoek doen naar supercharger en hoe dat werkt. Ben wel benieuwd. In de tussen tijd vroeg ik me af wat ervoor zorgt bij sommige auto's dat je het psssssst geluid krijgt na schakelen xD (klinkt nu heel knullig door psssst te zeggen, maar weet niet anders te formuleren).
Voorbeelden:
https://www.youtube.com/watch?v=lVvnRa7xT2U&list=LLMOWhssIjDqgG-m30P3XeFg&index=3
https://www.youtube.com/watch?v=0lPCDZpPUFM&list=LLMOWhssIjDqgG-m30P3XeFg&index=5
Gepost door: No4More op 24-04-2015 19:50
Anyways, ik zat stiekem al beetje naar volgende autootjes te kijken:
- Honda Civic
- VW Golf
- Opel astra
- Opel corsa
- Mazda MX5 dan idd mischien, leuk autootje. Al heb ik dan wel liever de versie met dichte dak dan open.
Ik zal even wat meer onderzoek doen naar supercharger en hoe dat werkt. Ben wel benieuwd. In de tussen tijd vroeg ik me af wat ervoor zorgt bij sommige auto's dat je het psssssst geluid krijgt na schakelen xD (klinkt nu heel knullig door psssst te zeggen, maar weet niet anders te formuleren).
Voorbeelden:
https://www.youtube.com/watch?v=lVvnRa7xT2U&list=LLMOWhssIjDqgG-m30P3XeFg&index=3
https://www.youtube.com/watch?v=0lPCDZpPUFM&list=LLMOWhssIjDqgG-m30P3XeFg&index=5
Gepost door: No4More op 24-04-2015 19:50
Als je dat 'psssst' geluid wilt hebben, heb je een motor met een turbo nodig waarbij een blow off valve bij is gemonteerd. Verder als je een in de basis sportieve auto zoekt kun je de Golf, Astra en Corsa al van je lijstje afhalen
NNID: SGT_XAN XGT: runfatboyrun444
Quote:
nou een astra 2.0 of opc of een corsa gsi is al aardig wat sportiever dan een les auto.
Gepost door: Fernando93 op 24-04-2015 19:57
Gepost door: Fernando93 op 24-04-2015 19:57
Verzekeringstechnisch is een OPC waarschijnlijk bijna niet te verzekeren voor iemand van 18/19 jaar, dus dan kun je beter een auto met minder pk`s en achterwielaandrijving kopen zoals de MX-5 of een Toyota MR2. Dan heb je wel iets bijzonders en het rijdt top.
NNID: SGT_XAN XGT: runfatboyrun444
Mijn wagenpark is weer klaar voor de zomer.
Volvo heeft een setje nieuwe banden
Toyota heeft nieuwe apk
Alleen de mini moet bijna voor de apk :/
"Video games are bad for you? That's what they said about Rock n' Roll."Shigeru Miyamoto Parasola w dupie nie otworzysz. Youtube - pink aipom
Quote:
[..]
Als je dat 'psssst' geluid wilt hebben, heb je een motor met een turbo nodig waarbij een blow off valve bij is gemonteerd. Verder als je een in de basis sportieve auto zoekt kun je de Golf, Astra en Corsa al van je lijstje afhalen
Gepost door: SGT xan op 24-04-2015 19:54
Als je dat 'psssst' geluid wilt hebben, heb je een motor met een turbo nodig waarbij een blow off valve bij is gemonteerd. Verder als je een in de basis sportieve auto zoekt kun je de Golf, Astra en Corsa al van je lijstje afhalen
Gepost door: SGT xan op 24-04-2015 19:54
Hoezo zijn dat geen sportieve auto's? Ik zie ze menig ander sport auto eruit trekken om eerlijk te zijn.
Quote:
[..]
Hoezo zijn dat geen sportieve auto's? Ik zie ze menig ander sport auto eruit trekken om eerlijk te zijn.
Gepost door: No4More op 24-04-2015 21:25
Hoezo zijn dat geen sportieve auto's? Ik zie ze menig ander sport auto eruit trekken om eerlijk te zijn.
Gepost door: No4More op 24-04-2015 21:25
Dan hebben die eigenaren van de sportauto`s niet hun best gedaan om die petjes eruit te rijden. Een Golf GTI is nog wel sportief en een Astra OPC ook wel, maar alle andere Golf of Astra modellen zijn dat zeker niet. Afgesteld op comfort en milieuvriendelijkheid. Het zijn wel gewilde auto`s voor de tuningscene, maar daar worden ze wel vooral optisch getuned. Bijvoorbeeld een Honda Civic, Ford Focus, Ford Fiesta, BMW 1-serie is in de basis al een veel sportievere auto dan een Volkswagen of Opel.
NNID: SGT_XAN XGT: runfatboyrun444
Quote:
[..]
Dan hebben die eigenaren van de sportauto`s niet hun best gedaan om die petjes eruit te rijden. Een Golf GTI is nog wel sportief en een Astra OPC ook wel, maar alle andere Golf of Astra modellen zijn dat zeker niet. Afgesteld op comfort en milieuvriendelijkheid. Het zijn wel gewilde auto`s voor de tuningscene, maar daar worden ze wel vooral optisch getuned. Bijvoorbeeld een Honda Civic, Ford Focus, Ford Fiesta, BMW 1-serie is in de basis al een veel sportievere auto dan een Volkswagen of Opel.
Gepost door: SGT xan op 24-04-2015 21:46
Dan hebben die eigenaren van de sportauto`s niet hun best gedaan om die petjes eruit te rijden. Een Golf GTI is nog wel sportief en een Astra OPC ook wel, maar alle andere Golf of Astra modellen zijn dat zeker niet. Afgesteld op comfort en milieuvriendelijkheid. Het zijn wel gewilde auto`s voor de tuningscene, maar daar worden ze wel vooral optisch getuned. Bijvoorbeeld een Honda Civic, Ford Focus, Ford Fiesta, BMW 1-serie is in de basis al een veel sportievere auto dan een Volkswagen of Opel.
Gepost door: SGT xan op 24-04-2015 21:46
Ahaa, met optisch getuned bedoel je meer kwa looks ofzo? Hoe die eruit ziet. Fiesta vind ik ook een super mooie auto. Wel 3 deurs, lijkt wat sportiever te ogen.
EDIT: die astra OPC is de wagen waarin ik mee mocht rijden toen ik stageliep bij garage.Wat een beest joh! Werd letterlijk me stoel in gedrukt, of die gelanceerd werd zoals in achtbaan<3
Quote:
Zou eerst maar eens een jaartje of wat rijervaring opdoen in een fiat panda voordat je een subaru impreza wrx haalt.
Heb voor mijn classic mini nog een supercharger liggen
Dat moet toch wel echt leuk worden, moet alleen nog een hele dikke koppakking hebben om de compressie omlaag te krijgen
Gepost door: Aapje_nl op 22-04-2015 21:29
Heb voor mijn classic mini nog een supercharger liggen
Dat moet toch wel echt leuk worden, moet alleen nog een hele dikke koppakking hebben om de compressie omlaag te krijgen
Gepost door: Aapje_nl op 22-04-2015 21:29
Sorry maar dit vind ik een beetje onzin, mijn eerste auto was een Seat Ibiza 1.4 Signo met een aardig turbo erin, ik was altijd als eerste weg bij de stoplichten, de auto was ook aardig duur in aanschaf (paar duizend euro) kwam rond 2007-2008 uit mijn hoofd. Ik had haast geen rij ervaring, mijn moeder heeft geen auto en had alleen wat extra ervaring kunnen opbrengen in huurauto's en auto's van vrienden.
een goede vriend van me begon ook meteen in een Peugeot 206 uit 2007 en dat was alweer terug in 2010.
Hoe meer gesteld je op je auto bent, hoe voorzichtiger je bent.
Ik was zo verliefd op me ibiza, dat ik al gek werd, als er mensen gek naar me auto keken. (Natuurlijk overdrijf ik).
Het ligt er gewoon aan of je zo'n auto kan permitteren, veel mensen onderschatten de kosten van een auto wanneer ze er 1 voor de eerste keer aanschaffen.
Ik hou echt van mijn mini, maar dat ding krijgt elke dag een schop onder z'n reet en trap hem flink door.
De volvo daarin tegen ben ik ook erg blij mee, maar rijd ik wel voorzichtiger mee.
Denk dat no4more gewoon een leuk wagentje moet halen, wat ie ook nog voor een paar euro kan verzekeren. En daarmee wat (sleutel) ervaring kan opdoen. Gewoon iets wat standaard al lekker doorrijd, kan ie dan rustig doorkijken of ie er een tubo of supercharger opgooit of dez3 eeen tijdje rijd en voor een gebakje met een pssst versnellingsbak gaat.
"Video games are bad for you? That's what they said about Rock n' Roll."Shigeru Miyamoto Parasola w dupie nie otworzysz. Youtube - pink aipom
Quote:
Precies, dit. Kies iets met RWD, een handbak en een laag gewicht. Echt, ga wat proefritjes doen. Eerst in zo'n golf/civic/ander suf hatchback hok, dan in een MR2 / MX-5 / Fiat X1-9 / Porsche 924 en kijk dan maar eens of je ooit nog een Golf wil aanraken [..]
Verzekeringstechnisch is een OPC waarschijnlijk bijna niet te verzekeren voor iemand van 18/19 jaar, dus dan kun je beter een auto met minder pk`s en achterwielaandrijving kopen zoals de MX-5 of een Toyota MR2. Dan heb je wel iets bijzonders en het rijdt top.
Gepost door: SGT xan op 24-04-2015 20:01
Verzekeringstechnisch is een OPC waarschijnlijk bijna niet te verzekeren voor iemand van 18/19 jaar, dus dan kun je beter een auto met minder pk`s en achterwielaandrijving kopen zoals de MX-5 of een Toyota MR2. Dan heb je wel iets bijzonders en het rijdt top.
Gepost door: SGT xan op 24-04-2015 20:01
Quote:
Niet verkijken op youtube filmpjes. Dan is er óf heel veel motorisch verbouwd aan die bouwdozen, of die sportauto's hebben de handrem erop ofzo [..]
Hoezo zijn dat geen sportieve auto's? Ik zie ze menig ander sport auto eruit trekken om eerlijk te zijn.
Gepost door: No4More op 24-04-2015 21:25
Hoezo zijn dat geen sportieve auto's? Ik zie ze menig ander sport auto eruit trekken om eerlijk te zijn.
Gepost door: No4More op 24-04-2015 21:25
Quote:
Dat dacht ik ook voor ik er eentje kocht. Nu ben ik zo verslaafd aan dakloos rijden dat ik het ook op besneeuwde winterdagen doe Ga maar eens proefrijden in een cabrio straks. De rijbeleving in een MX-5 is al supertof, maar zonder dak wordt het nog beter. Het is niet voor niks dat zoveel sportauto's in cabriovariant worden geleverd - Mazda MX5 dan idd mischien, leuk autootje. Al heb ik dan wel liever de versie met dichte dak dan open.
Gepost door: No4More op 24-04-2015 19:50
Gepost door: No4More op 24-04-2015 19:50
Quote:
Ik stem zelf nog altijd voor een auto kopen die je later relatief simpel kunt uitbouwen qua kracht Maar ik ben zelf ook echt iemand die een hele sterke band opbouwt met een auto. Ik zou mijn eigen MX-5 bijvoorbeeld niet inruilen voor een andere, ookal was die zwaar superieur. Gewoon omdat dit mijn auto is. De auto die ik op mijn 18e kocht en waar sindsdien 5 jaar aan herinneringen in zitten. Daarom hoop ik over 20 jaar nog steeds deze auto te bezitten, maar dan met een dikke turbo onder de kap. Dat is imo veel leuker dan steeds je auto inwisselen voor een sneller exemplaar. Maar dat verschilt per persoon.
Denk dat no4more gewoon een leuk wagentje moet halen, wat ie ook nog voor een paar euro kan verzekeren. En daarmee wat (sleutel) ervaring kan opdoen. Gewoon iets wat standaard al lekker doorrijd, kan ie dan rustig doorkijken of ie er een tubo of supercharger opgooit of dez3 eeen tijdje rijd en voor een gebakje met een pssst versnellingsbak gaat.
Gepost door: Aapje_nl op 24-04-2015 23:36
Gepost door: Aapje_nl op 24-04-2015 23:36
Hey, ik ben geen olifant
Niet om van a naar b te komen, maar puur het plezier en de emotie.
Heb mijn mini ondertussen ook al 7 jaar, die is gebouwd niet gekocht.
Maar iets kopen wat leuk te bouwen is later is ook een optie.
Hij moet gewoon een keer een mini zoeken, 130 rijden en het is leuker dan een porche
"Video games are bad for you? That's what they said about Rock n' Roll."Shigeru Miyamoto Parasola w dupie nie otworzysz. Youtube - pink aipom