APB Reloaded Special Edition (PC)
60 100 1

Review APB Reloaded Special Edition (PC)

Een goed jaar geleden kwam de droom van elke gamer uit: ontwikkelaar Realtime Worlds liet All Points Bulletin los op de markt. APB zou alle succeselementen van de miljoenenreeks Grand Theft Auto omvormen naar een MMO. We zagen ons al als rasechte maffiosi de strijd aangaan met het lokale politiekorps, bestuurt door echte spelers, wat een ongekend gevoel van realisme met zich mee zou brengen. Natuurlijk zou dit alles doordrenkt worden met een interessante verhaallijn die de verschillende missies met elkaar verbindt. Dit kon gewoon niet fout gaan, of wel?

APB 2.0
Helaas bleek APB bij de release een uiterst matige game die teveel gebreken had om succesvol te zijn. Na tegenvallende verkopen besloot de uitgever de stekker uit het project te trekken. Na maanden van stilte bleek dat het spel toch niet ten dode was opgeschreven. Men zag namelijk nog altijd de immense potentie van het concept. De nieuwe ontwikkelaar GamersFirst schakelde over naar een free-to-play model en beloofde de mindere punten aan te pakken. APB: Reloaded was geboren.

Vooraleer je je eerste stappen zet, moet je een keuze maken tussen de Enforcers of de Criminals. De Enforcers hebben als doel de criminelen in de fictieve stad San Paro tegen te houden. Er heerst een constante strijd tussen de twee rivaliserende groeperingen en dat is dan ook het uitgangspunt van dit spel. Na het creëren van je personage ben je klaar om in de vernieuwde wereld van APB te betreden.

GTA: The MMO?
Helaas blijkt meteen dat deze nieuwe versie nog altijd in hetzelfde bedje ziek is. Het concept klinkt leuk en vernieuwend, maar helaas is het resultaat een saai en grauw spel.  Na een paar uur spelen worden de eerste symptomen van de “APB ziekte” al  zichtbaar, want er is een schrijnend gebrek aan variatie. Missies worden weliswaar in verschillende vormen gepresenteerd maar komen allemaal op hetzelfde neer. Je gaat naar een stipje op je map, schiet op elke speler met een rode naam en neemt je beloning in ontvangst. De enige vorm van context bestaat uit een paar vage mails. Hoewel we geen Knights of the Old Republic toestanden hadden verwacht, was enige vorm van verhaal welkom.

De missies vallen dus tegen, vooral het punt A naar punt B reizen. Gelukkig heb je op punt B dan altijd nog kans op een hevig schietgevecht.? Helaas blijkt het schieten ook een oppervlakkige bedoening. Of je je tegenstander nu raakt in zijn kleine teen of recht door het hart, de hoeveelheid schade zal gelijk zijn. Dit komt vooral tot uiting bij de overdreven sterke snipers. Twee keer raken betekent een enkeltje eeuwige jachtvelden. Een gebrek aan balans in combinatie met een saaie missiestructuur zorgt ervoor dat het spel gewoonweg niet lang kan boeien.

Never change a winning team
Gelukkig zijn er ook nog de goede kanten, die ook al bij het origineel aanwezig waren. Zo is het uiterlijk van je “virtuele ik” tot in de kleinste details aan te passen. Wat denk je van de meer dan twintig verschillende wenkbrauwen? Je zult dan ook nooit een kopie van jezelf tegenkomen. Na het maken van je karakter, heb je nog enorme hoeveelheid aan broeken, shirts, schoenen en accessoires die je op verscheidene manieren kan vrijspelen. Het spelen van een missie zal je meer dan eens belonen met een leuk voorwerp. Voor de meer waardevolle zaken zal je flink mogen sparen om ze in de lokale winkel te kunnen kopen.
Naast kledingstukken en accessoires zijn er ook een heleboel voertuigen te vinden. Je start met een bescheiden karretje maar dat kan al gauw een prachtige bolide worden  mits je genoeg financiële draagkracht hebt. Het besturen van de voertuigen is gelukkig aangepakt. Wie de eerdere versie van APB heeft gespeeld, zal kunnen beamen dat dit een hels karwei was. Het rijden naar je bestemming was al een prestatie op zich. Nu reageren de wagens een pak beter en voelen ze realistischer aan. Hoewel het bij momenten nog wat lomp aanvoelt, is het een welgekomen verbetering.

Tot slot nog wat over de grafische kant. MMO’s staan niet bepaald bekend om hun prachtige visuele omgevingen en APB is daar geen uitzondering op. De wereld ziet er op zich best aardig uit, maar de gebouwen, straten, pleintjes en andere elementen zijn erg ongeïnspireerd en doen wat denken aan GTA’s van de Playstation 2. De animaties zijn erg standaard en kunnen weinig overtuigen.

Het beste aan APB is dat er geen abonnementskosten aan verbonden zijn. Je kunt het spel even uitproberen en dan zelf bepalen of het je kostbare tijd waard is. Met APB: Reloaded heeft GamersFirst een dappere poging gedaan deze game nieuw leven in te blazen, maar  helaas blijken de meeste pijnpunten van het origineel nog steeds aanwezig. Variatie is een onontbeerlijk element in een MMO en laat dat nu net zijn waar APB een totaal gebrek aan heeft. Voor de rest matigheid troef in wat een schitterend spel had kunnen zijn. Het concept is geweldig, de uitwerking matig. Een gemiste kans.

Deze review is geschreven door Jenthe Pondt

Oordeel APB Reloaded Special Edition (PC)

• Gameplay 65