Adidas miCoach: The Basics (PS3)
65 100 1

Review Adidas miCoach: The Basics (PS3)

Een game die ervoor zorgt dat ik én conditie krijg én gespierder word, zonder daarvoor mijn huis te hoeven verlaten? Als fervent sportschoolbezoeker leek me het onwaarschijnlijk, maar als het werkt, dan bespaart het me én tijd (want ik kan thuis blijven) én geld (eenmalige aanschaf van 39,95, verder geen maandelijkse kosten). Als dat geen budgetgaming is!

De game belooft veel. Je krijgt begeleiding van wereldsterren in hun tak van sport, zoals Kaka bij voetbal en Tyson Gay bij hardlopen. Ook kun je online inloggen om je prestaties en die van anderen bij te houden en met elkaar te vergelijken. Bij een gemiddelde sportschool betaal je hier al snel 40€ in de maand voor!

Valse start

Helaas begint de game met een valste start. Bij het online activeren (waarbij het spel me verwijst naar de website alwaar ik een code die door het spel op het beeldscherm gegenereerd wordt moet intoetsen), gaat er al van alles mis. Na 3 verwoede pogingen wordt er ineens aangegeven dat mijn email al bekend is bij adidas. Bij het opnieuw opvragen van de gegevens (voer hier uw email in), wordt er aangegeven dat ze momenteel “technical difficulties” hebben. Of ik het later opnieuw wil proberen. Goed, de online activatie maar overslaan dan.

Time to break some sweat!
Het spel begint met een mooie intro waarbij er tal van sterren voorbij komen. Zo zie ik basketballers, rugbyspelers, tennissers en voetballers voorbij komen, die mij willen motiveren om van de bank af te komen en te gaan bewegen. Nu kom ik weleens in de sportschool, maar gamen en fitness samen? Eens kijken of dat een combinatie is.
Je kunt uit verschillende sporten kiezen (zoals Basketball, Voetbal en Tennis) en na het maken van die keuze kun je weer kiezen of je kracht, conditie of seizoenstraining wilt doen. Ik kies voor voetbal en vervolgens kracht. Vervolgens verschijnt er weer een keuzemenu waarin je kunt kiezen wat voor soort kracht je wilt trainen. Algemeen, balvastheid, duelkracht of totaal. Ik ga voor balvastheid (niemand zal mij ooit nog omver duwen!) en de training begint. Het bestaat uit enkele simpele oefeningen, waarbij buik- en beenspieren worden getraind. Helaas komt hier al het eerste manco om de hoek: de camera registreert niet elke herhaling die ik doe. Sterker nog, ik heb ongeveer 5 herhaling nodig wil het spel er 1 als zodanig herkennen. Tot grote frustratie blijf ik ook niet binnen de tijd (20 seconden voor 8 herhalingen is prima te doen, maar als niet elke herhaling geregistreerd wordt is dit lastig) en komt Kaka me een motivational speech geven “kop op, volgende keer beter!”. Dat doet het spel dus wel goed, alles positief benaderen. Haal je een target niet, dan is er geen “je hebt gefaald!” reactie, maar meer een “goed bezig geweest, volgende keer de lat voor jezelf nog net wat hoger leggen, blijf oefenen!”. Ik besluit om ook de andere trainingsopties eens een kans te geven, maar het spel blijft bij het laadscherm hangen. IRRITANT! Ik besluit om het de volgende dag nog eens te proberen.

Een nieuwe dag, een fris begin
Opnieuw aan de slag met het spel. Wat opvalt, is dat je tijdens het spelen van het spel alleen de move-controller kunt gebruiken om je opties te kiezen. Nu heeft de move controller het nadeel dat je een draaicirkel van een Caterpillar krijgt, waardoor het allemaal niet even makkelijk is om een bepaald onderdeel te selecteren. Ook heb je bij sommige trainingen extra materiaal nodig zoals een bal, dumbells of een hartslagmeter. Dat had best op de verpakking mogen staan!

Enfin, om toch bij het gamen te blijven, eens kijken of ik  nog wat kan basketballen. In een minigame in het spel kun je proberen een bal in de basket te gooien. Normaal gesproken gaat het me redelijk af, maar in het spel is het een en al drama. Alsof een voetballer tijdens de wedstrijd ook nog even moet hordelopen om in de zestien te kunnen komen. Ik begin steeds meer te twijfelen of de move controller wel het ideale apparaat is voor het spel.
Terug naar de trainingen dan maar. Ik selecteer weer voetbal, maar nu kies ik voor “seizoenstraining” en “kracht onderhouden”. Er wordt rustig begonnen met iets dat lijkt op een liggende jumping jack. Daarna over naar een geïmproviseerde bankdruk oefening (met bal en dumbells). Mooi is dat je zelf het gewicht van de dumbells kunt aanpassen. Een schouderoefening volgt en daarna komen er wat stabiliteitsoefeningen. Wat opvalt is dat het spel zich vooral richt op core(kern) oefeningen, wat niet eens zo verkeerd is. Als je buik- en rugspieren op kracht zijn, heeft de rest van je lichaam daar profijt van. Ook zijn sommige oefeningen behoorlijk specifiek, ik heb in ieder geval weinig voetbaltrainingen meegemaakt waar je op één been spullen van de grond af moet rapen. Het spel noemt het de “romanian deadlift”. Erg tof. Helaas blijft er 1 probleem zich voordoen, namelijk het niet registreren van de move. Na 30 herhalingen waarvan er 10 geregistreerd worden, begin ik me af te vragen of dit het wel is.

Uiterlijk vertoon
Grafisch gezien is het spel super. De atleten zijn motion-captured en zien er levensecht uit. Ook tijdens de oefeningen ziet het er allemaal prima uit, daarbij een compliment voor het goed beschrijven van hoe de oefening moet. Helaas komt daar ook weer meteen een manco van het spel (maar eigenlijk van elke game dan ook): er wordt niet geregistreerd of je de oefening daadwerkelijk ook goed uitvoert. Hiervoor heb je toch echt een begeleider nodig in de sportschool die je vertelt dat je je armen recht moet houden, je rug niet teveel moet buigen of wat je hartslag moet zijn om in de maximale vetverbrandingszone te komen.
Adidas miCoach is een spel met potentie en veel verschillende oefeningen waarmee je gerust een uur zoet bent. Voor iemand die fitness en gamen wilt combineren zou het een oplossing kunnen zijn, maar verwacht niet dat je na enkele maanden trainen klaar bent voor de Jersey Shore. Ik zou het spel gebruiken als “trainingsboek” voor trainingen in de sportschool. Kijk in het spel welke oefeningen er voor welke spiergroep bedoeld zijn, lees en kijk goed hoe de oefening wordt uitgevoerd en ga er daarna mee naar de sportschool. Met een adviesprijs van €39,95 ben je net zoveel kwijt als bij een gemiddeld boek over spiertraining, alleen heb je er nu wel gratis online registratie van je vorderingen.

Met betrekking tot het niet registreren van herhalingen: ik weet niet of dit aan de PS Move ligt, of aan het spel zelf.  Bij sommige oefeningen is de Motion Controller wel nodig, maar wordt er niet aangegeven waar hij gehouden moet worden. Hoe kan mijn beweging geregistreerd worden dan? Wellicht dat de Kinect van de Xbox dit wel beter doet, want daar zou geen extra hardware voor nodig zijn, maar dat is tot op heden enkel gissen.

Deze review is geschreven door Thijs

Oordeel Adidas miCoach: The Basics (PS3)

• Gameplay 55