Blacklight: Tango Down (PS3)
65 100 1

Review Blacklight: Tango Down (PS3)

De eerste keer dat ik Blacklight: Tango Down opstartte, raakte ik hopeloos in de war. Het eerste wat ik namelijk in beeld zag, was “Black Ops” en ik twijfelde even of ik niet per ongeluk Call of Duty had opgestart. Aangezien ik geen zombies heb kunnen waarnemen behalve in de naam van de ontwikkelaar, bleek dat ik toch ergens anders aanbeland was. Ik surfte verder door de menu’s en begon spoedig met dit nieuwe avontuur.

Multiplayer mayhem!
Blacklight: Tango Down is een first person shooter die zich richt op het online publiek. Er is nagenoeg geen ruimte om solo op pad te gaan en er is dan ook geen aparte campaign aanwezig om je in je eentje mee te vermaken, tenzij je de Black Ops-modus er onder zou willen scharen. In deze modus kruipt de speler in de huid van een Blacklight-commando en zal hij het opnemen tegen de troepen van The Order. Het draait in de Black Ops-modus allemaal om het veroveren van strategische posities in een level. Dit gebeurt door de systemen van de vijand te hacken en deze hierna te verdedigen. Black Ops kan solo gespeeld worden, maar in je eentje is het ook maar saai, mede omdat de intelligentie van de door de computer aangestuurde vijanden te wensen overlaat. Ze laten zich gemakkelijk in de luren leggen en komen soms net iets te graag uit hun verdekte positie, waardoor het omleggen een koud kunstje wordt. Daarom is het maar goed dat je wat vrienden kunt uitnodigen om samen de uitdaging te voltooien. Mocht je falen, dan wordt je teruggezonden naar het menu om wederom het level te moeten laden. Een vreemde keuze, waar een quick replay-optie logischer was geweest.

Al snel besloot ik me te richten op de online multiplayer van het spel. Alle aanwezige speltypen zijn standaard, zoals Deathmatch, Capture the Flag en Last Man Standing. Na enige tijd gewacht te hebben, belandde ik in een volle room. Ik besloot één van de aanwezige wapensets uit te kiezen en toen kon het online schietfestijn in alle hevigheid losbarsten. Het hangt overigens van de map en het speltype af welke wapenset het meest geschikt is, maar indien de ene set niet bevalt, kan deze tussentijds geruild worden. De wapensets bestaan onder meer uit een pistool, een shotgun, een sniper rifle en enkele machinegeweren en het is aan de speler om uit te vinden wat het beste bij zijn manier van spelen past. Door ervaringspunten op te doen en in rang te stijgen, kan de speler allerlei nieuwe attributen vrijspelen en zo zijn eigen wapensets creëren. Dit is allemaal zeer uitgebreid en gaat van de loop tot aan de grip, zodat ieder wapen zelf ook opgebouwd kan worden.

Na een aantal uren gespeeld te hebben, kan ik zeggen dat ik lang nog niet alles van het spel heb gezien. Een aantal modes was nog niet aan bod gekomen, omdat andere typen gewoonweg immens populair bleken te zijn. De game verloopt erg snel en de potjes duren precies lang genoeg, waardoor de tijd als vanzelf gaat. Zeker gezien de uitgebreide opties biedt het spel veel waar voor zijn geld en ik wist me er dan ook heel aardig mee te vermaken.

Een belangrijk onderdeel van de gameplay van het spel is het gebruik van de HRV (Hyper Reality Vision). Door deze speciale bril op te zetten, is het voor de speler eenvoudiger om vijanden waar te nemen, doordat hij, zij het tijdelijk, door muren en objecten heen kan kijken. Dit strategische voordeel wordt overigens wel gecompenseerd doordat de speler op dat moment geen mêlee attacks in kan zetten. Bij een directe confrontatie met een opponent binnen vijf meter wordt overleven op zijn zachtst gezegd een uitdaging. Na het gebruik van de HRV zal deze tijdelijk niet benut kunnen worden en dit geeft het spel een tactisch tintje mee. Verder worden er nog enkele toffe wapens geïntroduceerd, zoals de Diginade, die een rookwolk van pixels opwerpt, en de EMP-granaat, waardoor je opponenten verrast kunnen worden met een Blue Screen of Death.

Unreal Engine
Met de release van Unreal Tournament 3 verscheen er een nieuwe en krachtige engine op de markt. Deze engine is onder meer gebruikt in Batman: Arkham Asylum en dit spel werd deels ook geroemd vanwege zijn grafische kwaliteiten. Ook Blacklight: Tango Down maakt gebruik van de Unreal-engine en dat zie je ook zeker af aan de vele details die zijn verwerkt in de levels.

Alleen sterke graphics en gameplay maken echter nog geen goede game. Een deel van de problemen ligt namelijk in de fundamenten van het spel. Blacklight richt zich tot een online shooter-publiek en dat publiek heeft bepaalde verwachtingen bij het spelen van een online titel. Het belang ligt hierbij met name in krachtige servers en goede verbindingen en vanuit mijn ervaringen met het spel moet ik zeggen dat het hier een en ander aan schort. Het duurt soms een eeuwigheid voordat er een room gevonden is en het spel heeft af en toe last van lag. Dit betekent online veelal dat de speler te laat is met zijn reactie, omdat de waarneming niet overeenstemt met de realiteit. Op gegeven moment ben ik op een avondje ook maar gestopt met spelen, omdat ik geen nieuwe ronde meer wilde opstarten.

Heaven or hell?
Blacklight: Tango Down is een titel die het eigenlijk net niet weet waar te maken. De game heeft heel veel te bieden aan spelers die op zoek zijn naar een niet al te dure online shooter (€ 12,99 via het Playstation Network), maar het slaat de plank volledig mis waar het gaat om de fundamenten van het online gamen. Lagspikes en het langzaam verbinding leggen met de servers spelen de game parten en ik hoop dat de ontwikkelaar hier nog wat aan zal doen, want de game heeft veel potentie. Ik vrees echter het ergste, aangezien de ontwikkelaar al met het vervolg bezig schijnt te zijn.

Deze game is gereviewed door ConAir

Oordeel Blacklight: Tango Down (PS3)

• Gameplay 50