Castlevania: Judgment (Wii)
63 100 1

Review Castlevania: Judgment (Wii)

Konami slaat een nieuwe weg in met de Castlevania serie. Dit keer geen groots avontuur door oude kastelen en donkere bossen, maar een beat-em-upversie waarin alle karakters elkaar tegenkomen om het uit te vechten. Een geslaagde spin-off van de serie?

In Castlevania Judgment kan je één van de characters kiezen, die in eerdere delen voorbij zijn gekomen. Het zijn er in totaal 14. Bekenden als Simon Belmont en Alucard zijn van de partij. Nu is het natuurlijk altijd een uitdaging om een reden te vinden om al deze characters bij elkaar te krijgen voor een titel als deze. Dit hebben ze opgelost door een verhaal te creëren, waarbij alle karakters zijn opgezogen door een gat in de tijd. Hierdoor zijn ze allemaal in een andere dimensie terecht gekomen.

In deze dimensie krijgen ze van een mysterieus persoon te horen dat ze een wens mogen doen, wanneer ze zijn proef hebben doorstaan. De proef is het verslaan van de 13 andere strijders.

Origineel is het allemaal niet, wel is het leuk om in al je helden één titel te hebben. Voor de fans zal het dan ook een genot zijn om al deze personages onder de knoppen te kunnen nemen. Ook zijn de omgevingen waar in je vecht, allemaal gebaseerd op gebieden uit de verschillende Castlevania delen. Erg gaaf gedaan. Als laatste is ook veel van de originele muziek terug te vinden in deze titel.

Wapperen
Vechten doe je in de zogenaamde Arena. Voor de gevechten kun je kiezen om de game te besturen met de Wii-mote, de Gamecube Controller of de Classic controller.

Wanneer je voor de Wii-mote besturing kiest, sla je door met de Wii-mote heen en weer te zwaaien. Maak je geen zorgen over timing van slagen, gewoon met de Wii-mote wapperen voldoet. Je kunt ook gezellig samen wapperen met een vriend of vriendin in de versus mode. Dit werkt oké, maar toch kreeg ik nooit echt het gevoel dat ik mijn karakter volledig onder controle had. Dit kwam vooral doordat het leek alsof de slagen ‘laat’ geregistreerd werden. Ook de move-list bestond in het begin uit één aanval, drie keer zwaaien met je Wii Mote, waardoor het leek alsof je echt alleen maar kon wapperen. Je hebt echter wel meer mogelijkheden, zo is Z de blokknop en met de C knop kan je springen. Als je verder genoeg klappen hebt gehad of gegeven, vult er een meter, wanneer deze vol is kun je door op de vierpuntdruktoets naar beneden te drukken een super aanval uitvoeren.

Is het gevoel van controle er dan wel met de andere besturingsopties? Ja en nee. Het gevoel van controle heb je veel sneller met de Gamecube controller of de Classic controller. Maar helaas werkt de game dan nog steeds niet optimaal. Je moet soms namelijk nogal onlogisch combinaties van knoppen indrukken om een bepaalde aanval te kunnen doen. Dit komt voornamelijk doordat de game er van uit gaat dat je de Wii mote gebruikt. Daarnaast is het zo dat je de verschillende aanvallen niet kan toewijzen aan de knoppen die je tot je beschikking hebt. De vastgelegde configuratie is gek genoeg niet aan te passen.

Super Smash Bros
Gedurende het gevecht vallen er kistjes uit de lucht, hier zitten verschillende voorwerpen in die je ook wel eens tegen bent gekomen in de ‘gewone’ Castlevania games. Goed voorbeeld is bijvoorbeeld het drankje wat je op de grond kan gooien, waardoor er op de grond vlammen ontstaan. Deze voorwerpen doen alleen veel te weinig schade om indruk te maken, en het ontwijken hiervan is vrij gemakkelijk. Deze toevoeging voelt dan ook nogal geforceerd aan, helemaal omdat de kistjes er lelijk uitzien.

In het spel heb je redelijk veel verschillende modi, de meest interessante zijn de Story en de Castle mode. In de story mode kun je nieuwe characters vrijspelen, het enige nadeel is dat de nieuwe characters die je ontgrendeld allemaal niet zo heel sterk zijn. De sterkste heb je al aan het begin (Belmont etc.).
Dan heb je nog de Castle Modus, deze is wel leuk om te doen. Dit doet een beetje denken aan de modus die je ook in Soul Calibur had waarbij je de wereld over reist op zoek naar nieuwe items (meer dan 90 verschillende) en avonturen. Deze kan nog best pittig worden, dus zorg wel dat je de besturing onder de knie hebt.

Conclusie.
Castlevania Judgment is een mooie poging van Konami om alle characters uit de serie bij elkaar te krijgen. De uitwerking is alleen niet briljant. Je hebt nooit het gevoel dat je de karakters volledig onder controle hebt. Ook zijn de graphics niet wat je gewend bent van een Castlevania titel. De game is uiteindelijk dan ook gewoon teleurstellend en eigenlijk niet leuk om te spelen. Wil je graag een fighting game op de Wii en je hebt geen Xbox 360 of PlayStation 3, dan is deze game wel beter dan games als Soul Calibur Legends, heb je echter wel een groene of een zwarte doos, kies dan daar gewoon een game voor uit.

Deze game is gereviewed door Yorn

Oordeel Castlevania: Judgment (Wii)

• Graphics 65