Dancing Stage Supernova 2 (PS2)
80 100 1

Review Dancing Stage Supernova 2 (PS2)

De komst van de Wii heeft ervoor gezorgd dat games steeds meer en steeds makkelijker geassocieerd worden met sport en beweging. Wii Sports is daar een goed voorbeeld van en Wii Fit laat, met het balanceboard, ook duidelijk zien dat gamen wel degelijk inspannend kan zijn. Maar natuurlijk bestonden er al lang voor de release van de Wii al games die bewegen en gamen perfect wisten te combineren. Eén van de grootste en meest succesvolle franchises op dat gebied is ongetwijfeld Konami’s Dance Dance Revolution, oftewel Dancing Stage, zoals deze reeks in Europa heet. Het nieuwste deel van deze razend populaire ritmegame is net uitgekomen: Dancing Stage: SuperNova 2 voor de PlayStation 2. Tijd om met de voetjes van de vloer (of in dit geval de dansmat) te gaan!

Naast RPG’s zijn muziek en ritmegames, met Dance Dance Revolution in het bijzonder, mijn meest favoriete games. Nu zul je ongetwijfeld denken dat ik dan wel erg muzikaal moet zijn, of elk weekend helemaal los ga op de dansvloer. Maar dat is dus niet het geval, ik kan totaal geen noten lezen en voel me op de dansvloer als een vis op het droge. Gelukkig zijn bovenstaande skills voor Dancing Stage: SuperNova 2 geen vereiste. Met een beetje gevoel voor ritme, een goede voet-oog coördinatie en veel oefening kom je al een heel eind. Daarnaast is ook een dansmat geen overbodige luxe. Deze dansmatten, of dancepads, heb je overigens in verschillende prijs- en kwaliteitsklassen. Zo heb je voor een klein bedrag al een eenvoudig plastic matje. Voor een wat stevigere kunststof dansmat ben je al gauw wat meer kwijt en wil je het gelijk goed aanpakken, dan ga je voor een professionele ijzeren dancepad. Die laatste heeft gezien zijn stevigheid en stabiliteit mijn voorkeur.

Dance baby, dance!
Dancing Stage: SuperNova 2 maakt voor de besturing enkel gebruik van de dansmat. Ook het scrollen door het menu en het selecteren van nummers of gamemodes werkt middels de mat. De reguliere controllers kun je voor deze game dus aan de kant gooien, tenzij je hem met de D-pad van de controller wilt spelen, maar dat haalt wel de charme van de game weg. Daarnaast koop je natuurlijk niet voor niets een dansgame. Dus plug de dansmat in het controllerslot van je PlayStation 2 en spring erop. De besturing spreekt eigenlijk voor zich. Je gebruikt de vier pijlbuttons om een nummer, moeilijkheidsgraad of bepaalde gamemode te selecteren en met de X-button, linksboven op de mat, bevestig je je keuze. Vervolgens start het nummer en verschijnen er onder in beeld pijlen die naar boven schuiven. Deze kunnen naar boven, onder, links of rechts wijzen. Het is aan jou de taak om op het juiste moment op de juiste corresponderende pijl op de dansmat te gaan staan. Dit gaat natuurlijk op het ritme van de muziek.

Het gaat echter wel net iets verder dan simpelweg op het ritme van de muziek, op toetsen gaan staan. Zo heb je naast de normale pijlen ook dubbele pijlen, waarbij je dus moet springen om beide tegelijk te kunnen raken en langgerekte pijlen die je ingedrukt moet houden. Daarnaast heb je verschillende moeilijkheidsgraden en snelheden. De snelheden hangen af van het nummer en kunnen binnen een nummer ook nog sterk variëren. Bij het kiezen van de moeilijkheidsgraad moet je op twee dingen letten. Ten eerste kun je kiezen uit Beginner, Basic, Hard en Expert, wat voor zich spreekt lijkt me. Daarnaast wordt de moeilijkheid ook weergegeven in blokjes, die van één tot tien gaan. Zo kan het zijn dat de ene track bij Beginner al drie blokjes heeft, terwijl een ander nummer op Basic ook maar drie blokjes is. Ook heb je de mogelijkheid in te stellen op welke snelheid de pijlen over het scherm schuiven. Je kunt het jezelf dus zo gemakkelijk of moeilijk maken als je zelf wilt. Je zult op het begin door de bomen het bos niet meer zien, met al deze verschillende instellingen. Het zorgt er echter wel voor dat Dancing Stage: SuperNova 2 voor zowel beginners als gevorderden geschikt is.

Diverse gamemodes
Wil je jezelf gewoon even lekker in het zweet werken, heb je zin om je DDR-skills aan die van anderen te meten of wil je nieuwe nummers vrijspelen door doelen te behalen? Ook wat betreft de verschillende gamemodes heeft Konami weer gezorgd voor meer dan genoeg keuze en dus ook hier weer voor ieder wat wils. Zo heb je de Hyper Master Mode waar je steeds een aantal doelen en een ‘boss’ moet halen om nieuwe nummers, characters en omgevingen vrij te spelen. Voorbeelden van deze te behalen doelen zijn ‘Get a B or higher’, ‘Get a combined Total of 60 or more Marvellous, Perfect and Great’ of ‘Get 700.000 points or more’. Zoals je ziet bestaat ook de eindscore uit meerdere onderdelen. Je hebt een puntenaantal die tot de miljoen loopt, waarbij een miljoen voor honderd procent staat. Bij een score van een half miljoen punten heb je dus vijftig procent van het nummer naar behoren afgerond. Daarnaast wordt elke pijl die je raakt, of die je niet raakt natuurlijk, beoordeeld naarmate de timing. Een perfecte timing is ‘Marvellous’ en als je hem compleet mist wordt hij als ‘Bad’ geregistreerd, daar tussenin zitten nog een aantal verschillende gradaties. Door middel van deze twee bovenstaande scores wordt berekend welke grade je hebt behaald, welke van AAA tot en met E loopt.

Terug naar de gamemodes. Naast deze Hyper Master Mode heb je nog de Game Mode, wat mijn favoriet is. Je speelt bij deze mode steeds drie nummers, waar bij je zelf de keus hebt welke nummers dat zijn en op welke moeilijkheidsgraad je ze wilt spelen. Naast de score per nummer krijg je ook een gemiddelde score van het drietal nummers. Nu interesseert dat gemiddelde mij eerlijk gezegd niet zo en maakt het me ook niet zoveel uit hoeveel tracks je steeds moet spelen voor dat gemiddelde, ik vind deze mode vooral gewoon leuk omdat je steeds vrij kunt kiezen wat je speelt. De Game Mode bevat ook een multiplayer mode. Hiervoor heb je uiteraard wel een tweede mat nodig. Voor degene die voor de verbranding van de calorietjes gaat heeft Dancing Stage: SuperNova 2 een Workout Mode. Vul je gewicht in, eventueel het aantal calorieën dat je kwijt wilt, om vervolgens je eigen programma samen te stellen of dat door de computer te laten doen. Tijdens het DDR’en wordt het aantal calorieën dat je verbrandt dan bijgehouden. Of het echt secuur is vraag ik me af, aangezien je wel je gewicht, maar niet je lengte in hoeft te vullen. Maar goed, ondanks dat is het best leuk om bij te houden wat je nou tijdens een nummer verbrandt. Tot slot heb je nog de Advanced Mode, waarin je onder andere kunt battlen, en een Training Mode, om je skills te verbeteren.

Listen to the Music
Waar het bij een muziek- en ritmegame natuurlijk vooral om gaat is, je raadt het waarschijnlijk al, de muziek. Dus hoe staat het met de tracklist in Dancing Stage: SuperNova 2? Ik moet zeggen dat ik de tracklist van zijn voorganger beter vind, maar de nummers die op SuperNova 2 staan zijn zeker niet slecht. Ik ben vooral weg van de Japanse nummers en de Konami Originals, degene die ik in het eerste deel van Super Nova eigenlijk alleen maar speelde. Maar dit tweede deel bevat ook een aantal andere leuke, bekende nummers, zoals ‘Rock Your Body’ van Justin Timberlake, ‘Suddenly I See’ van KT Tunstall en niet op de minste plaats, één van mijn favoriete nummers, ‘Wind It Up’ van Gwen Stefani. Al met al geen toplijst, maar de nummers zijn zeker de moeite waard.

Dancing Stage: SuperNova 2 is wat mij betreft een geslaagde game. De tracklist kan misschien niet tippen aan die van zijn voorganger, maar is ook dit keer zeker niet slecht te noemen. De overvloedige keus aan gamemodes, instellingen en moeilijkheidsgraden zorgt ervoor dat SuperNova 2 voor zowel beginners als gevorderden geschikt is. Dit zorgt er tevens voor dat deze dansgame een hoge replaywaarde heeft. Ben jij gek op muziek- en ritmegames, of vind je het tijd worden om eens met je luie reet van de bank te komen en toch lekker te gamen? Schaf dan een dansmat aan, koop Dancing Stage: SuperNova 2 en dance baby, dance!

Deze game is gereviewed door GameLayD

Oordeel Dancing Stage Supernova 2 (PS2)

• Graphics 60