FIFA 06 (PSP)
79 100 1

Review FIFA 06 (PSP)

Het is weer herfst, de blaadjes vallen van de bomen, de eerste sneeuw valt én er is weer een nieuwe FIFA! Zoals elk jaar maakt EA Sports weer een hele nieuwe FIFA Football en ook dit jaar is hij weer van de partij. Natuurlijk is Pro Evolution Soccer beter, dat weet iedereen. Maar EA Sports heeft ook van haar fouten geleerd en heeft het roer voor FIFA 06 compleet omgegooid. Of dat goed of slecht uitpakt lees je in deze review van FIFA 06 voor de PSP.

Een grote nieuwe feature in FIFA 06 is de zogenaamde coach-modus. Hierin ontwerp je zelf een coach en neem je de leiding over van een team. Hier kun je dan 15 seizoenen mee spelen en dat is allemaal heel erg vermakelijk. Maar, waar is die coach modus? Die is er niet in de PSP versie! De grootste feature van de nieuwe FIFA die wel in de PC en console versies zit, zit niet in de PSP versie. Een schande! Dit is misschien wel een reden om de Fifa 06 PSP juist niet te kopen!. De precieze reden waarom EA Sports de coach modus heeft weggelaten is niet duidelijk, maar het zal waarschijnlijk zijn omdat een UMD gewoon niet genoeg ruimte heeft. Maar EA laat ons niet met legen handen zitten natuurlijk. In plaats van de coach modus zijn er een paar inspiratieloze challenges in de game gestopt. Die challenges verlengen de replay waarde enigszins maar het is allemaal niet geweldig. Ook heeft EA een heuse minigame erbij gestopt. In deze minigame kun je lekker een balletje hoog houden. Allemaal vrij afgezaagd. Het spelen van voetbal in FIFA 06 is natuurlijk wel leuk met talloze verbeteringen t.o.v. van FIFA 2005. Het speelt allemaal veel lekkerder. Het is nog steeds geen Pro Evolution Soccer, dat gewoon veel meer vrijheid heeft, maar FIFA komt steeds dichter in de buurt.

Wat wel goed is, zijn de graphics en de sound. Het spel ziet er erg mooi uit op het relatief kleine schermpje van de PSP. Vooral de verschillende animaties van de spelers zijn erg mooi. Ook de stadions zijn mooi, met goede lichteffecten. En ook de laadtijden van de vorige FIFA Soccer die niet in de EU werd gereleased zijn weggepoetst. Het loopt nu allemaal veel vloeiender. En dat is toch wat je wilt als je snel een potje wilt voetballen. Over het geluid ben ik ook goed te spreken. Waar het commentaar in PES 5 op de PSP ontbreekt is het hier wel. Ook het publiek is goed, en als je de oordopjes in hebt lijkt het soms net alsof je echt in het stadion zit.

Verder kun je FIFA 06 natuurlijk ook in een multiplayer variant spelen. En niet alleen draadloos via WiFi maar ook via Internet. Een van de eerste PSP-games die gebruik maakt van het online spelen op je PSP is FIFA 06. Bovendien het werkt ook vrij goed. Ook via WiFi is het leuk om even lekker tegen elkaar te ballen. Want er zijn weer genoeg teams en competities waaronder de Nederlandse Eredivisie. Helaas, zoals gewoonlijk ontbreekt Oranje weer!

Oordeel FIFA 06 (PSP)

• Graphics 81
  • Gameplay 82