Frogger Hyper Arcade Edition (Xbox360)
65 100 1

Review Frogger Hyper Arcade Edition (Xbox360)

Sommige titels blijven materiaal voor uitgevers om alsmaar mee terug te keren. Frogger is ook zo’n klassieker uit de stal van Konami en deze keer is gekozen om het spel van een nieuw jasje te voorzien.

Klaar-over
In 1981 verscheen de allereerste Frogger in de arcadehallen en is dus een echte klassieker. Door de jaren heen heeft Konami het spel voor diverse consoles uitgegeven, waarna het spel eind jaren ’90 toch in de vergetelheid dreigde te raken. Met dank aan de Xbox Live Arcade is de reeks digitaal voortgezet. Deze Frogger Hyper Arcade Edition is inmiddels alweer de derde digitale telg. Het principe is eigenlijk door de jaren weinig veranderd: het is nog steeds de bedoeling om de kikker naar de overkant te helpen waarbij er diverse gevaren op de loer liggen. Zo moet de kikker een drukke autoweg oversteken en vervolgens een rivier waarin onder meer otters en krokodillen een bedreiging vormen.

In deze Hyper Arcade Edition is naast de klassieke versie van Frogger ook een blik varianten opengetrokken, waaronder Lady Frog Rescue en Twin Frog. In de eerste variant moet onze held een schone jonkvrouw naar de overzijde brengen en in de tweede variant moeten twee kikkers simultaan naar de overzijde geholpen worden. Deze laatste is een pittige variant op de klassieke speelwijze. Hoewel de ontwikkelaar een behoorlijke hoeveelheid variatie probeert aan te leveren op het klassieke concept, blijft de basis hetzelfde. Verder zijn er nog enkele pittige uitdagingen en puzzels die de levensduur van het spel nog weten op te rekken. Grappig is ook de optie om met drie vrienden de strijd aan te gaan, waarbij spelers vakjes dienen te veroveren door ze eerst te markeren en vervolgens veilig naar de overzijde te komen.

De gameplay is simpel van opzet, maar werkt naar behoren. Het enige wat ik af en toe miste, was dat het spel niet zo streng was, wanneer ik vlak voor een auto probeerde over te steken. Om nog maar te zwijgen over uitdaging 4, waarbij je binnen 60 seconden alle gemarkeerde vlakken dient te betreden.

Klassiek
In 2010 werd Pac-Man van een nieuw jasje voorzien in de Championship  Edition DX. Naast de klassieke graphics kon de speler ook kiezen voor de nieuwste versie. Het moet gezegd worden dat het spel behoorlijk opgepoetst was met een keur aan special effects. Ik was dan ook benieuwd hoe Konami Frogger zou gaan behandelen. Het spel biedt de optie om met klassieke graphics aan de slag te gaan en met een meer hedendaagse versie. Tussen beiden zit een wereld van verschil. Toch viel ook de meer hedendaagse versie mij eigenlijk behoorlijk tegen. Buiten de betere graphics is er namelijk weinig toegevoegd. Ik had hier dan ook zeker meer van verwacht.

Doelgroep
Frogger is een game die uit een tijd stamt, waarin games bewust moeilijk gemaakt werden om de beperkte levensduur op te rekken. Ik moet zeggen dat deze versie in feite gemakkelijker lijkt dan de vroegere versies. Slechts een enkele uitdaging wist mij langer dan gemiddeld bezig te houden. De Achievements vlogen mij om de oren, terwijl ik het gevoel had nog niet eens ver gevorderd te zijn. Uiteraard wegen de laatste loodjes het zwaarst en daarvoor moet de speler de klassieke versie van Frogger de baas zijn. Het is dan ook de vraag op welke doelgroep het spel mikt. Voor een nieuwe doelgroep biedt de game eigenlijk te weinig en oogt ook niet erg aantrekkelijk. Het spel lijkt zich dan ook in de eerste plaats te richten op de fans, al moet wel gezegd worden dat deze versie wellicht voor hen wat te gemakkelijk zal zijn.

Balans
Met Frogger Hyper Arcade Edition brengt Konami zijn oude klassieker in een nieuw jasje. Hoewel de gameplay de tand des tijds prima heeft doorstaan, voegen de vernieuwingen te weinig toe aan het origineel.

Deze review is geschreven door ConAir

Oordeel Frogger Hyper Arcade Edition (Xbox360)

• Graphics 60