Karaoke Revolution (PS3)
79 100 1

Review Karaoke Revolution (PS3)

Er was eens…een tijd waar muziekgames voornamelijk te vinden waren in arcadehallen en vrij beperkt op een aantal consoles. Het lijkt lang geleden dat de eerste Singstar en Guitar Hero games in de winkel verschenen. Toch kunnen we dit type games op dit moment niet uit het assortiment wegdenken en lijkt er elke maand wel een nieuwe game voor muziekliefhebbers bij te komen. Eind vorig jaar kwamen bijvoorbeeld U Sing en We Sing beschikbaar voor de Wii en kon je als DJ aan de slag met DJ Hero. Zelfs nu komt er weer een nieuwe game uit in de Guitar Hero reeks met Van Halen in de hoofdrol. Ook ik kan het niet ontkennen: mijn huis ligt vol met gitaren, microfoons, een draaitafel (van Beatmania, wel te verstaan) en sinds kort pronkt een drumstel in de woonkamer. Ik ben wel toe aan wat vernieuwing, dus laten we eens kijken of Karaoke Revolution zijn naam eer aandoet!

Karaoke Revolution is geen nieuw concept, aangezien al eerder games uitkwamen voor onder andere de PS2. De opzet van de game is echter flink opgepoetst en vernieuwd, klaargestoomd voor het next-gen tijdperk. De basis mag inmiddels wel bekend zijn: men neme een microfoon, wat hippe songs en zingen maar! De lyrics stromen door het beeld en aan de hand van balken op diverse hoogtes weet je hoe hoog of hoe laag je moet zingen. Een pijltje volgt je stem en geeft zowel met hoogte als met kleur (groen = nachtegaaltje; rood = ronduit vals) of je goed bezig bent (of niet). Per blok tekst wordt je beoordeeld; waarbij een goede beoordeling je verder op weg brengt richting het verhogen van je multiplier. Hoe beter je zingt, hoe meer punten, met name aan het einde van de song. Verder kan je een Star Boost activeren, die leidt tot het sneller verhogen van de multiplier. Het is onvermijdelijk om de vergelijking te maken, maar dit kan je zien als Singstar met een vleugje Guitar Hero. Wat in het algemeen opvalt, is dat de game je zangkwaliteiten vrij streng beoordeeld. Dit is strenger dan je gewend bent van laagdrempelige games als Singstar, zelfs op een lage moeilijkheidsgraad. Desondanks kan een beetje uitdaging nooit kwaad!

Wat betreft de tracks heb je de keuze uit 75 zeer diverse songs. Er zijn verschillende genres beschikbaar, waaronder '80s, pop, rock en ballads. Ook klassiekers als 'Ben' van Michael Jackson en 'ABC' van de Jackson Five mogen niet ontbreken. Opvallend is dat er ook een aantal Duitstalige hits op de tracklist te vinden is. Ondanks deze diversiteit aan tracks is de keuze enigszins beperkt. Niet alle liedjes zijn in Nederland bij een groot publiek bekend, zoals '7 Things' van Miley Cyrus of 'In for the Kill' van La Roux. Daarnaast zijn niet alle songs even 'zingbaar'. Hierbij kan je denken aan 'American Boy' van Estelle en Kanye West en ABC is ook niet het meest makkelijke nummer. Echte meezingers voor de feeststemming zijn helaas opvallende afwezigen in de tracklist van Karaoke Revolution.

De gameplay lijkt dus vergelijkbaar met andere games en de tracklist biedt op zich ook niets nieuws, dus heeft Karaoke Revolution dan nog wat extra's te bieden aan de zingende gamer? De meeste games voorzien de speler tijdens het zingen van een bijbehorende videoclip of soms een wazig achtergrondfilmpje. Karaoke Revolution geeft je de mogelijkheid om je eigen character in elkaar te knutselen. Dit character zingt en danst rond op een diversiteit van podia, waarbij soms die videoclip toch op de achtergrond nog langskomt. In principe is alles van je character te customizen, niet alleen ogen, haren, gewicht en kleding zijn in te stellen, zelfs kaaklengte en symmetrie van je oren zijn aan jouw grillen overgeleverd.... Je kan dus een spiegelbeeld van jezelf maken, maar ook een zingende freak. Ook de podia zijn te customizen, waardoor je zelf je droomtheater in elkaar kan zetten. De graphics van dit alles zijn niet geweldig, maar het is überhaupt niet het genre dat het moet hebben van prachtige graphics. Bovendien ben je meestal drukker bezig met zingen dan met het kritisch beoordelen van de graphics.

Verder beschikt Karaoke Revolution over een standaard single player modus en een partymodus waar je met maximaal 16 vrienden (en eventueel een USB camera) aan de slag kan met songlists, medleys, duetten en nog veel meer! Nieuw is dat je ook alleen aan de slag kan met de Career Modus. Hierbij start je op een LP waarbij je verschillende doelen moet behalen, zoals het behalen van x aantal punten of het behalen van een bepaalde classificering aan het einde van een song van een specifiek genre. Met het behalen van je doelen, verschijnen meer delen van de LP. Uiteindelijk zijn er drie LPs om te voltooien. Het behalen van de doelen biedt een competitief element voor de single player, waardoor de motivatie groter is om ook eens in je eentje de microfoon in je hand te nemen. Zodoende blijft deze game niet in de kast totdat er een feestje is, maar kan je je prima alleen met deze game vermaken. Ook kan je ook online aan de slag. Helaas waren er tot nu toe geen tegenstanders voor mij online beschikbaar, dus hier wordt verder niet op in gegaan.

Ten slotte een aandachtspuntje voor de Budgetgamers onder ons: voor deze game hoef je niet weer een nieuwe set microfoons aan te schaffen, want de game is compatibel met de meeste USB microfoons voor de verschillende consoles. Voor deze review is de PS3 versie gebruikt met PS2 Singstar microfoons en dat werkte prima!

Wat is het eindoordeel? Veroorzaakt Karaoke Revolution een storm in het muziekgenre, of blijft het beperkt tot een mild briesje? De game biedt qua gameplay weinig vernieuwends, maar het customizen en de Career Mode bieden de singeplayer eindelijk eens wat diepgang. Minpuntjes zijn voornamelijk de tracklist en de iets hoge moeilijkheidsgraad. Desondanks geldt voor deze game ook wat voor alle muziekgames geldt: kijk voornamelijk kritisch naar de tracklist en of jij en je vrienden deze songs goed kennen! Een game kan nog zo goed (of slecht) in elkaar zitten, maar als je de songs niet kent, is de game sowieso een teleurstelling.

Deze game is gereviewed door V-devil

Oordeel Karaoke Revolution (PS3)

• Eindcijfer 79