LEGO Harry Potter: Years 1-4 (Wii)
77 100 1

Review LEGO Harry Potter: Years 1-4 (Wii)

Na Lego Indiana Jones (1&2), Lego Batman en Lego Star Wars vond Traveller’s Tales het tijd om de wereldberoemde tovenaarsleerling met bril een game te gunnen. En laat ik nou stiekem best fan zijn van de Harry Potter serie. De laatste twee films laten nog even op zich wachten, dus toen de postbode nietsvermoedend langs mijn huis liep expelliarmus-de ik de Wii versie zo mijn brievenbus in.

De Humor van Harry
Lego Harry Potter beschrijft de eerste vier boeken, of eigenlijk de eerste vier films, want tijdens het spelen is het duidelijk dat de game zijn inspiratie haalt uit de films. Heb je de films gezien of de boeken gelezen dan volgt tijdens het spelen een feest van herkenning, maar ook als je niet echt bekend bent met Harry Potter zul je zeker kunnen genieten. Het verhaal zal misschien een stukje minder makkelijk te volgen zijn, maar dat zal niet veel van het plezier wegnemen.

Net als in de vorige Lego games is de humor volop aanwezig. Zo lopen bekende scènes net anders dan in de films, wat bij mij regelmatig een dikke grijns tevoorschijn ‘toverde’. En waar in de vorige Lego games nog veel eentonige gevechten aanwezig waren, moet je in deze game meer puzzelen en dat werkt eigenlijk erg goed.

In den beginne
Je begint de game, na het kijken van een cut-scene, in de herberg De Lekke Ketel samen met halfreus Hagrid. In dit gedeelte wordt de gameplay langzaam geïntroduceerd en moet je je een weg puzzelen richting de tovenaarsbank Goudgrijp. Na deze introductie kom je al snel op de toverschool Zweinstein terecht. Samen met Ron en Hermelien ga je op onderzoek uit, want iemand zit achter de magische Steen Der Wijzen aan. Je zult spreuken moeten leren in de lessen om verder te komen, want het gevaar ligt continu op de loer. Gelukkig zul je niet snel verdwalen. Er is namelijk altijd een kasteelgeest die je de goede kant op wijst. En dat is ook wel nodig, want hoe verder je komt, hoe meer plaatsen van Zweinstein je zult ontdekken.

Zo loop je door de eerste vier jaren van het tovenaarsleven van Harry Potter heen. En erg veel van de spannende momenten uit de films zul je zelf kunnen spelen. Denk aan de eerste keer dat Harry zijn onzichtbaarheidmantel gebruikt, het gevecht met de spin Aragog, het toernooi om de vuurbeker enzovoorts.

Magie
Lego Star Wars, Indiana Jones en Batman legden veel nadruk op vechten, maar aangezien Harry niet echt een vechtersbaasje is, is er in Lego Harry Potter veel meer mogelijkheid tot puzzelen en toveren. Hierdoor is de gameplay veel gevarieerder en zul af en toe echt even moeten nadenken hoe een puzzel opgelost moet worden. Ook zijn veel voorwerpen te betoveren die vaak op grappige wijze tot leven komen. Denk aan een schilderij van een tovenaar die zijn broek verliest, een schaakbord dat uit zichzelf gaat schaken of een bank die een leerling ‘opeet’. Soms is dit gewoon voor de lol, maar vaak genoeg zullen deze grappige elementen ook echt nodig zijn om een puzzel op te lossen. Ook het bouwen van Lego-voorwerpen blijft belangrijk. Zo moet je soms meerdere lego stukjes vinden om deze om te bouwen tot een benodigd voorwerp. En hoe lang het ook geleden is dat ik Lego had, het bouwen blijft toch iets ‘magisch’ hebben.

Teamwork
In Lego Harry Potter loop je meestal met twee of drie karakters tegelijk, waartussen je met één druk op de knop kunt wisselen. Elk karakter heeft namelijk specifieke eigenschappen die je nodig hebt om puzzels op te lossen. Zo kan Ron zijn rat (Schurfie) gebruiken om door buizen te kruipen, kan Hermelien muurtekens lezen en Harry krijgt al snel zijn onzichtbaarheidmantel. Ook kun je soms gebruik maken van Hagrid en zijn hond, die weer andere puzzels kunnen oplossen. Naarmate je verder in de game komt leer je nieuwe spreuken, die je nodig zult hebben in het verdere verhaal. Speel je in je eentje, dan zal een computergestuurde speler je zo goed mogelijk bijstaan. Maar ben je met een vriend of vriendin, dan kan je samen proberen de magie in goede banen te leiden. En net als in Indiana Jones 2 splits het scherm zich in twee wanneer je te ver uit elkaar gaat. En dit werkt een stuk fijner dan telkens tegen onzichtbare muren lopen, zoals in de eerste Lego games het geval was.

Verzamel en heers!
Net als in de vorige Lego games staat het verzamelen van muntjes voorop. Maar behalve dat kun je ook Gold Bricks vinden en verdienen met geslaagde opdrachten, studenten in nood helpen, bonuslevels spelen en zo kan ik nog wel even doorgaan. Want er is genoeg te doen in Lego Harry Potter. Na het uitspelen van het verhaal had ik zelfs nog maar 50 procent van de game voltooid. Dat komt mede omdat niet alle puzzels meteen op te lossen zijn. Voor sommige puzzels zijn andere karakters of vaardigheden nodig, die pas later in de game beschikbaar zullen zijn. En uiteindelijk blijf je toch wel erg nieuwsgierig wat nou precies op die plaats ligt waar je eerder niet kon komen, dus een tweede keer spelen geeft zo toch nog nieuwe mogelijkheden in de magische wereld van Harry Potter.

Minpunten?
Lego Harry Potter is leuk, dat zeker, maar kent ook minpuntjes. Zo voelde het, na twee toverjaren gehad te hebben, af en toe als een herhalingsoefening. Je leert wel nieuwe spreuken, maar meestal gebruik je spreuk 1 om dingen te slopen en spreuk 2 om de rest te doen. Het wisselen naar de andere spreuken komt gelukkig wel genoeg voor om het niet eentonig te laten worden, maar toch is het jammer dat de variatie soms even ontbreekt. Ook het verschil in moeilijkheidgraad van de eindbazen viel op. De ene keer was het al snel duidelijk wat de bedoeling was en had je de eindbaas verslagen voordat je er erg in had, maar de andere keer was het niet echt duidelijk wat je moest doen en dat kan frustrerend werken.

Lego Harry Potter jaren 1-4 is, denk ik, de leukste Lego game in de reeks. Het eentonige vechten en veel lastige platform elementen zijn verdwenen en de portie puzzelen die daarvoor in de plaats is gekomen werkt gewoon erg goed. De vele humoristische elementen passen perfect bij het Lego gevoel en ook het gebruik van de officiële filmmuziek voegt veel sfeer toe. Ik denk dat kinderen vanaf een jaar of 7 de game daarom ook magisch zullen vinden. Ikzelf heb ook echt plezier gehad, maar de genoemde minpuntjes hebben mij toch doen besluiten om de game net geen dikke acht te geven. Maar ben je net als ik een liefhebber van de Harry Potter serie, dan zal Lego Harry Potter je zeker blij maken. En bedenk dat deze game alleen de eerste vier jaren bestrijkt dus de kans is groot dat we ook een Lego Harry Potter jaar 5-7 kunnen verwachten. Ik zou zeggen: kom maar op met die hocus pocus passie!

Deze game is gereviewed door ThaHobbit

Oordeel LEGO Harry Potter: Years 1-4 (Wii)

• Eindcijfer 77