Metal Slug 5 (PS2)
75 100 1

Review Metal Slug 5 (PS2)

Soms zijn games zo heerlijk simpel dat ze leuk en verslavend zijn. Deze Metal Slug 5 is daar een goed voorbeeld van. Kies één van de vier beschikbare personages (Marco, Fio, Tarma of Eri) en bescherm de wereld tegen allerlei soorten gespuis. Ondanks het feit dat het alweer deel 5 is uit de reeks zal ik proberen aan te tonen dat deze game toch wat meer biedt dan de voorgaande delen.

Grafisch geweld
De game barst van de actie en dat zal je weten, gedurende de vijf levels van het spel. De levels zijn gevarieerd en er zitten sterke animaties tussen. Daardoor lijkt de game grafisch niet erg slecht. Hetzelfde geldt voor het geluid overigens. Maar, laten we reëel zijn, de game is en blijft een heruitgave van een oude game van de SNK console.

Herhalingsoefening?
De opzet van elke Metal Slug game is bijna altijd dezelfde. Tijdens het spelen van Metal Slug 5 merkte ik echter dat er toch wel aan de formule gesleuteld is. Met, mijns inziens, een positieve uitwerking voor de game. Ik merkte het voor het eerst in de gameplay. Er is een nieuwe move. Ik noem hem de slide en hij redde mijn leven al meerdere malen. Druk op het juiste moment de knop in en je personage schuift onder de kogelregen door in plaats van dat je voor de zoveelste keer doorzeefd wordt.

Voor de rest zijn de bewegingen van de personages hetzelfde gebleven. Toch ook hier weer de twee bekende nadelen. De speelduur is beperkt tot vijf levels en je kunt de game dan ook binnen het uur uitspelen. Ook mist de game nog steeds enigszins de uitdaging, doordat de continues op oneindig zijn ingesteld en er geen mogelijkheid is om dit te veranderen. Jammer dat de makers dit nog steeds niet veranderd hebben.

Uiteraard moet je ook hier weer door levels heen soldaten redden en items zoeken, terwijl je weer tegenover diverse vijanden en eindbazen komt te staan. Denk aan soldaten, robots en piraten. Het soldaten redden is op zich erg lastig, aangezien je ze alleen redt als je aan het eind van een level niet afgegaan bent en sommige eindbazen maken het je dan ook heel erg lastig om het einde te halen. Deze Metal Slug 5 is zeker geen diepgaande game, maar een vette 2d shooter, waar je niet meer nodig hebt dan, glijden, springen en knallen. Ook geen echte verschillen tussen de personages onderling, behalve in naam en geslacht.

Je staat niet alleen in je strijd. De soldaten belonen je voor hun bevrijding met speciale wapens of items en onderweg zul je ook weer gebruik kunnen maken van diverse Slugs (voertuigen) in je strijd tegen de vijand.

Replaywaarde?
Deze game vond ik persoonlijk erg leuk om te spelen. De game is simpel qua opzet en dat maakt het prima geschikt om het nog vaker te spelen. In je eentje of met een vriend(in). De lijst met te redden soldaten en te vinden items is op zich al een reden dat je de game nooit helemaal voor niets opstart.

Tot slot:
Metal Slug 5 is een leuke game en mijns inziens beter dan zijn voorganger. Dit komt vanwege de nieuwe move en naar mijn idee door het wat originelere level-design. Ook zaten er meer Slugs in om je vijanden mee te bestoken, wat het geheel wat gevarieerder maakte om mee te spelen. Helaas duren mooie ervaringen nooit lang en zo is het ook met deze game (net als de vorige delen). Ik had hem in 50 minuten uitgespeeld, maar uiteraard is mijn soldatenlijst/itemlijst nog niet compleet. Dus ik pik de game zeker nogmaals op. Andere nadelen zijn een gebrek aan diepgang in de game en de gemiste kans om de game uitdagender te maken voor met name hardcore gamers door middel van het zelf te bepalen aantal continues. Al is dat laatste natuurlijk een keuze van de makers geweest, die we maar moeten dulden.

Deze game is gereviewed door ConAir

Oordeel Metal Slug 5 (PS2)

Aantal keer bekeken: 9515