Middle-Earth: Shadow of Mordor (PS4)
83 100 1

Review Middle-Earth: Shadow of Mordor (PS4)

Niet de pittoreske Gouw of het magistrale Rivendel is de inspiratiebron geweest voor de nieuwste game die zich afspeelt in Midden-aarde. Nee, het gruwelijke Mordor is gekozen als decor voor  dit project van Monolith Productions en Behaviour Interactive. In Middle-earth: Shadow of Mordor mag jij als trotse strijder van Gondor proberen het kwaad uit te roeien.

So it begins…
Het verhaal speelt zich af tijdens het gat tussen ‘The Hobbit’ en ‘The Lord of the Rings’. De duistere krachten groeien en Sauron wordt sterker en sterker. Talion en zijn gezin dienen Minas Tirith  (de witte stad, ook wel Gondor genaamd in normale mensentaal) en hun post bevindt zich tussen Gondor en Mordor in. De dienaren van Sauron dringen door tot in zijn huis en nemen Talion, zijn vrouw en zoon mee naar Mordor alwaar ze genadeloos worden afgeslacht. Op het moment dat de loyaalste dienaar van Sauron, The Black Hand, Talions’ keel doorsnijdt als offer, roept hij een geest op om hem extra kracht te geven. Maar in plaats van dat de geest The Black Hand van extra kracht voorziet, neemt hij plaats in Talion waardoor zijn lichaam weer opstaat. De geest Celebrimbor en Talion zijn nu samen één en de zoektocht naar wraak kan beginnen.

One does not simply walk into Mordor.
Talion zal zich een weg dwars door de Uruks heen moeten banen om de eindverantwoordelijken voor de dood van zijn familie te vinden en dit is geen gemakkelijke taak. Het Uruk leger is namelijk een vreselijk lelijke, maar toch ook goed georganiseerde bende met een hele hierarchie. Bovenaan de lijst staan de zogenaamde warchiefs, deze geven leiding aan een bepaalde regio van Mordor. Elke warchief heeft vervolgens een aantal trouwe captains als volger. Sommige captains zijn uiterst loyaal, terwijl andere verraders kunnen zijn, dit zorgt ervoor dat je de zaak precies zo aan kan pakken als hoe jij wilt. Je kunt bijvoorbeeld de verrader zo manipuleren en helpen zodat hij de plek van zijn warchief claimt en dit zorgt er dus voor dat jij een informant op de hoogste positie hebt. Andere captains zijn soms zo onvermurwbaar dat ze alle orders van hun warchief blind opvolgen, het is dan dus zaak om eerst iedere captain van deze warchief te vinden en te verslaan, zodat je tijdens het gevecht met de warchief in ieder geval geen last meer hebt van zijn volgers. Althans, voor dat moment.

Pity? It was pity that stayed Bilbo’s hand.
In tegenstelling tot Bilbo, heeft Talion niet erg veel medelijden met zijn slachtoffers, maar soms kan hij beter het hoofd van zijn slachtoffer amputeren zodat hij zeker weet dat zijn tegenstander dood is. Tijdens mijn trip door Mordor ben ik namelijk gestuit op eerder verslagen captains die weer uit de dood zijn herrezen (wat ik kan, kunnen zij blijkbaar ook). Toen ik een keer teveel hooi op mijn vork had genomen en moest maken dat ik wegkwam uit een zee van Uruks, werd ik op het laatste moment geraakt door een pijl van een willekeurige Uruk genaamd Takra. Ik ging neer en Takra werd gepromoveerd en kreeg de functie van een captain. Even later kwam ik Takra, die nu de bijnaam The Butcher had, weer tegen en dit keer maakte ik gehakt van zijn gezicht. Ik zou zweren dat ik hem een genadeloze dood had bezorgd, maar vervolgens kwam ik hem in nog twee gevechten tegen. Deze gevechten eindigden onbeslist en tot mijn verbazing zag ik dat deze lelijkerd het nu zelfs tot warchief had geschopt. Hij was daarbij ondertussen wel zijn halve gezicht verloren, daar waar vroeger een oog zat zit nu een gat bedekt met een vieze poetsdoek. Deze willekeurige Uruk is dus mijn grootste rivaal in het spel geworden dankzij het Nemesis systeem. Het is moeilijk te bevatten wat dit systeem precies inhoudt maar in de bovenstaande twee alinea’s heb ik getracht het zo duidelijk mogelijk uit te leggen. Mijn persoonlijke rivaal, Takra the Butcher, zal in jouw game of tijdens een tweede playthrough een compleet andere Uruk zijn en dat is één van de dingen die Shadow of Mordor zo vet maakt.

That still only counts as one.
Een tweede ding dat erg goed werkt in deze game is het vechtsysteem. Ik wilde het liever niet noemen maar ik ontkom er niet aan om deze game op dit gebied te vergelijken met Assassins Creed (AC). Het klimmen en klauteren werkt hetzelfde en ook de manier waarop je het zwaard hanteert toont veel gelijkenissen. Echter, waar het in AC met name om het counteren van tegenstanders draait, gaat het in Shadow of Mordor een stukje verder. Zo kan je door de krachten van Celebrimbor met je pijl en boog vanaf de plek waar je staat naar je tegenstander warpen om hem direct de genadeklap te bezorgen. Mede hierdoor krijgen gevechten een meer tactische lading, want als je omringtd bent door Uruks kun je met dit hulpmiddel in één klap ontsnappen aan alle drukte en je tactiek opnieuw gaan bepalen. Hoe verder je in de game komt, hoe meer van dit soort dingen je leert, het spel zit namelijk boordevol met algemene upgrades maar ook met upgrades voor je boog, zwaard en mes.

If in doubt Meriadoc, always follow your nose.
Talions’ weg leidt uiteindelijk naar één specifiek doel (dat ik hier niet zal verklappen), maar de weg die hij af moet leggen zal voor iedere speler anders zijn. Zoals eerder aangegeven komt hij in elk spel andere Uruks tegen. De samenstellingen van de vestingen van de Uruks zal dus ook iedere keer anders zijn. Samen met zijn zielsverwant Celebrimbor zal Talion andere rivalen gaan gebruiken om door te dringen tot in de diepste linies van Mordor, door bezit van de Uruks te nemen en ze tegen elkaar op te zetten. Vijanden worden vrienden en vrienden worden vijanden, en dat allemaal op de manier die jij voor ogen hebt. Ben je het lelijke gezicht van een Uruk zat? Dan mag je zelf gaan bepalen hoe en wanneer je hem uit de weg gaat ruimen. Het is mooi wanneer een game iets nieuws doet, iets wat je niet veel vaker bent tegengekomen in andere games. Shadow of Mordor weet dat te bewerkstelligen en dat valt te prijzen.

We wants it, we needs it. Must have the precious.
Met het geweld van Destiny en aankomende toppers als Assassins Creed: Unity, Farcry 4 en Call of Duty: Advanced Warfare dreigt Middle-Earth: Shadow of Mordor een beetje onder te sneeuwen deze aankomende winter. Hoewel het grafisch gezien misschien niet de allerhoogste verwachtingen waarmaakt, mag je deze game absoluut niet uitvlakken, als dit spel uit zou zijn gekomen tijdens de release van de current-gen systemen had het misschien wel de beste launchgame kunnen zijn. Hou je van Assassins Creed en/of van schrijver J.R.R. Tolkiens zijn meesterwerken en kan je niet wachten om Smeagol weer eens terug te zien op je beeldscherm? Dan moet je deze game zekermeepikken om je flink te laten verrassen door het geweldige Nemesis systeem waar mee je Mordor naar je eigen hand kunt gaan zetten.

Deze review is geschreven door Rick

p.s. Ben jij een echte Lord of the Rings fan? Ja? Dan lees ik graag van wie de bovenstaande quotes in de kopjes van dit artikel zijn, en op welk moment deze uitspraken gedaan zijn. ZONDER Google graag ;)!

Oordeel Middle-Earth: Shadow of Mordor (PS4)

• Originality 90
  • Eindcijfer 83