Motorcycle Club (PS4)
31 100 1

Review Motorcycle Club (PS4)

We worden verwend tijdens deze 'koude' maanden rond de kerst. We hebben de mogelijkheid om een aantal mooie tripple A games onder de kerstboom te leggen en ook voor de eerste maanden van het nieuwe jaar staan er toptitels op de releaselijst. Maanden van tevoren kun je je games al pre-orderen omdat de releasedatum al een half jaar van tevoren bekend is maar soms is daar opeens een game waarvan je het bestaan niet afwist. Motorcycle Club is precies zo’n titel.

Het leven als game reviewer is leuk want je bent in de zeer bevoorrechte positie om de nieuwste games te testen. Wie wil dat nou niet? Om die reden probeer ik altijd zoveel mogelijk uurtjes in mijn vrije tijd te besteden aan een game om vervolgens een grondig oordeel te kunnen vellen. Met Motorcycle Club had ik het na twee sessies van bij elkaar vijf uur wel gezien; dit wordt niks. Sterker nog, deze game is door het beroerde camerawerk slecht voor mijn gezondheid. Mijn tweede speelsessie resulteerde in een behoorlijke hoofdpijn.

Wat doet Motorcycle Club?
Motorcycle Club is een arcade racer uitgebracht op PS4, PS3, Xbox 360 en PC. De naam is behoorlijk mislijdend; je zou snel denken dat dit Driveclub op motoren is. Ik denk dat dit inderdaad de bedoeling was (vergelijk de logo’s van Driveclub en Motorcycle Club maar eens) maar dat het niet helemaal gelukt is. Ik heb namelijk geen enkel element van een club kunnen vinden. Het trucje van Driveclub waarbij je je zowel op de eerste plaats als op je racestijl moet richten is wel aanwezig. Tijdens elke race is het de bedoeling dat je ook kudos verzamelt door jumps te maken, door poortjes te rijden en crashes ter nauwernood te voorkomen. Wanneer je voldoende kudos hebt verzameld lijk je je te kunnen gaan richten op het volgende kampioenschap, ware het niet dat je eerst een nieuwe motor moet vrijspelen via een constructors challenge. Deze challenge bestaat meestal uit het rijden van drie rondjes op een te slome motor. WAAROM?

Kylotonn Entertainment heeft een game op de mat gelegd waarbij je tijdens het racen de beschikking hebt over drie verschillende types motoren: de superbike, een roadster en een custom bike. Elk type motor heeft zijn eigen kenmerk: de superbike gebruik je als je de snelheidsduivel uit wilt hangen; de roadster is handig voor bochtige stukken; en de custom bike gebruik je voor de hobbelige stukken. Tijdens je race kan je met een druk op de knop wisselen van motor. Het werkt een beetje als in fighting games waarbij je soms als vechter ook het scherm uit kan springen om je frisse personage het werk te laten doen terwijl de ander even uitrust. Hiermee heb ik ook gelijk het leukste aspect van Motorcycle Club benoemd. Voor de rest valt de game op zijn minst uiterst matig te noemen.

Wat is er dan zo hopeloos aan deze game?
Veel, heel veel. Het eerder genoemde camerawerk schokt aan alle kanten. Het lijkt af en toe wel alsof je een vervelende tik hebt als je zit te spelen. Het camerastandpunt zit sowieso veel te laag waardoor je af en toe meer op je minimap aan het kijken bent dan dat je je focust op de omgeving. Doordat het camerastandpunt te laag zit mis je ook gewoonweg het overzicht dat nodig is in een snelle racegame. Om de gebrekkige camera te compenseren probeer je automatisch flink bij te sturen maar dat kan je beter achterwege laten. De motoren vliegen bij het minste of geringste contact met je pookje alle kanten op. Na vijf uur gamen heb je daarom nog steeds niet het gevoel dat je beter bent geworden.

Nu komen we aan bij het volgende puntje dat beoordeeld moet worden, namelijk het geluid. Dit laat ik graag over aan mijn groep vrienden waarmee ik vaak in een party chat zit op de PlayStation 4. Terwijl zij Crota’s kont aan het schoppen waren in de nieuwe DLC van Destiny besloot ik ze te joinen. Wij houden er wel van af en toe een beetje te ouwehoeren tijdens het gamen. Zowel shooters als racegames lenen zich hier perfect voor omdat je niet echt op een verhaallijn hoeft te letten. Afijn… Ik zette het geluid alvast op de helft van het normale volume en begroette de overige zes gamers. Kreten die de revue passeerden waren : “What the **** ben jij aan het doen” en “Kap eens met het fluiten op dat hondenfluitje”. Mijn hoofdpijn was bij deze voor een groot deel verklaard.

Motorcycle Club is een full priced game die je eigenlijk niet eens voor de helft van de prijs op moet pakken. Je kan jezelf zelfs afvragen of deze game de ruimte op je harde schijf op mag vullen als de game gratis verschijnt voor een van de platformen. Nee, met MXGP: The Official Motocross Videogame en MotoGP 14 heb je op dit moment veel betere opties.

Deze review is geschreven door Rick

Oordeel Motorcycle Club (PS4)

• Graphics 45