NBA 2K17 (PS4)
90 100 1

Review NBA 2K17 (PS4)

Vorig jaar gaven we NBA 2K16 een score van 90. Die game was eigenlijk zo goed, dat we er na een seizoen nog niet bepaald mee uitgespeeld waren. Op de Gamescom waren we dan ook nog niet helemaal overtuigd dat we als BudgetGamers nu alweer naar de winkels moeten rennen voor een nieuw deel. Snel daarna kwam er echter steeds meer veelbelovend nieuws over 2K17, en de reviewcode is binnen. Tijd dus om de balans op te maken; zijn er genoeg argumenten om ook NBA 2K17 weer in huis te halen?

Isolation
De 2K-serie brengt al jarenlang een basketbalervaring van een ongelofelijk hoog niveau. Dit jaar hoeft het niet eens een tegenstander te dulden - NBA Live 17 komt pas begin 2017 uit -, dus heeft het de virtuele basketbalmarkt helemaal voor zichzelf. De makers lijken dit te beseffen en daarmee een bepaalde rust te hebben genomen; gamers zijn ondertussen wel overtuigd van de kwaliteit van de serie. Door nu eens goed alle losse ingrediënten te herzien hoopt 2K tot een nog beter geheel te komen. Dus is de gameplay iets aangescherpt, zijn de gamemodi uitgebreid, ziet het geheel er simpelweg netter uit qua presentatie en is de MyCareer nu tot één geheel gebracht. Laten we eens bekijken of het hier om detailveranderingen gaat, of dat de verbeteringen samen de volle mep waard zijn.

Gameplay
De gameplay is uiteindelijk de motor onder elk van de vele modi binnen NBA 2K17. Zoals gezegd, was er al weinig op de 2K-serie aan te merken, maar toch zijn er weer enkele aspecten aangepakt die echt een fijnere gameplayervaring geven. De meest opvallende zijn het stelen van de bal en het gaan voor de rebound, die beide een stuk realistischer gemaakt zijn; niet langer wordt je afgefloten voor elke poging tot stelen, en bij het rebounden heb je meer controle en wordt er fysieker voor de bal gevochten. Over het algemeen geldt ook dat spelers beter te besturen zijn en zich realistischer over het veld bewegen. Dit komt voornamelijk doordat er nog meer animaties zijn en deze vloeiender in elkaar overlopen, waarbij elke ledemaat op zijn eigen natuurlijke wijze reageert. Doordat het uitlokken van aanvallende fouten en het goedgeplaatst passen nu ook een grotere rol speelt, zijn ze bij 2K weer een tikkeltje verder gekomen op weg naar perfectie.

MyCareer
Vorig jaar deed 2K met regisseur Spike Lee een poging om met MyCareer de speler een filmische ervaring voor te schotelen. Helaas mislukte die poging doordat de cut scenes losstonden van de gameplay en het gehele verhaal zich buiten het basketbalveld afspeelde. Je raadt het al: de modus is nu flink herzien. Er is geen dramaverhaal met de haren bijgesleept, maar er zijn simpelweg heel veel leuke filmpjes gemaakt. Deze doen het verhaal van een NBA-carrière uit de doeken; met ups en downs, met weken van hard trainen en ontspannen en met momenten van verveeldheid en van euforie. Deze filmpjes worden niet alleen afgespeeld tussen de wedstrijden door, maar ook voor, na en tijdens de wedstrijden en trainingen. Daardoor is het een mooi geheel geworden.

Omdat je op die manier continu zoet gehouden wordt met leuke grapjes en verwijzingen, het verhaal zelfs in de gameplay zelf terugkomt en de sfeer er in de stadions nog beter inzit dan voorheen, is de MyCareer modus enorm vermakelijk. Wel voelt het soms allemaal wat omslachtig. Als je bijvoorbeeld na een drukke (real-life) werkdag even de NBA in wilt duiken, kan het best gebeuren dat je je eerst nog even door een aantal digitale sponsorevents, WhatsApp-gesprekken en teamtrainingen moet worstelen voordat je echt op het virtuele veld staat. En dan wordt het je vervolgens ook nog kwalijk genomen dat je niet van de andere mogelijkheden om te trainen gebruik hebt gemaakt.

Time is money
Dat is dan eigenlijk ook het grootste minpunt van NBA 2K17; dat het allemaal wel erg veel tijd kost. Niet alleen voor MyCareer moet je flink wat tijd vrijmaken, maar ook al de andere modi hebben een grote tijdsinvestering nodig; in MyTeam kun je tal van leuke nieuwe uitdagingen doorlopen met je (kaart)team, maar het duurt wel even voor je op die manier een aantal behoorlijke spelers hebt verzameld. In MyLeague kun je nu uit nog meer opties kiezen om je eigen wedstrijdopzet te creëren, wat vooral neerkomt op het spelen van een zee aan wedstrijden. En in MyPark kun je het nog steeds op straat tegen anderen opnemen, maar duurt het vaak lang voordat je een open veldje gevonden hebt, laat staan voor je een beetje een reputatie hebt opgebouwd.

Elk van deze modi werkt met behulp van de ‘Virtual Currency’ (VC). Hiervoor zal je hard moeten werken, terwijl je het voor je het weet aan een van de vele verschillende opties hebt uitgegeven. Soms lijkt het wel of de game je een beetje wil uitlachen omdat je niet heel de dag de tijd hebt om achter je console of PC te zitten. Of nou ja, wat 2K vooral lijkt te suggereren; waarom koop je niet wat VC van je eigen geld, wat namelijk ook een optie is? De NBA 2K-serie wordt steeds meer ‘pay-to-win’ en dat maakt dat je niet altijd met evenveel liefde de game opstart om weer aan de slag te gaan. En ook afgezien van deze commerciële structuur, was het fijn geweest wanneer je de optie zou hebben om bijvoorbeeld automatisch de sponsorevents af te lopen, niet steeds alle standaard begin- en eindanimaties zou hoeven te zien en wanneer er minder laadtijden waren.

Wat een pres(en)tatie!
Je moet dus wat tijd (of geld) voor NBA 2K17 overhebben, maar dan heb je ook wel toegang tot een berg kwaliteitscontent waar je tot ver voorbij de release van 2K18 je lol mee op kunt. Het zou te lang duren om álle nieuwigheden en verbeteringen van 2K17 af te gaan, maar je kunt ervan uitgaan dat ook dit deel weer uit zijn voegen barst van de content die niet alleen meer, maar ook vooral beter is. Het is juist daarom dat 2K er goed aan heeft gedaan – ook aangezien de games vaak wat schreeuwerig overkwamen – om qua presentatie meer rust te creëren. Zo ‘slick’ hebben we NBA 2K nog nooit gezien en dat bevalt erg goed. Ook op andere vlakken is de presentatie nog verder verbeterd. Er is bijvoorbeeld een derde in-game commentator toegevoegd, er zijn acrobatieke halftime-shows en goede uitlegvideo’s bij enkele complexe modi. Ook 2KTV is nog steeds een leuke toevoeging; het is vooral voor de NBA-fan elke keer weer smullen om over te schakelen van de gedigitaliseerde sterren naar hun evenbeeld in vlees en bloed.

We kunnen erover blíjven praten: NBA 2K17 is in allerlei aspecten nog verder verbeterd en het geheel is ook nog eens in een nog beter passend jasje gestoken. Met die bergen aan content is het jammer dat de meesten niet genoeg tijd zullen hebben om alles helemaal uit te pluizen. Het is zo veel, het is zo goed, en dan is het jammer dat je pas echt alles uit NBA 2K17 kunt halen wanneer je over een flinke hoeveelheid tijd of geld beschikt. Om perfectie qua content te bereiken hoeft 2K eigenlijk nog maar een paar dingetjes te verbeteren, zoals de afwisseling in de MyCareer gameplay of de mogelijkheid tot verdedigen in de fast break. Verder hopen we vooral dat 2K óf de game wat toegankelijker maakt, of ons een teletijdmachine geeft om het virtuele veld helemaal niet meer te hoeven verlaten.

Deze review is geschreven door Wouter Versluijs.

Oordeel NBA 2K17 (PS4)

• Graphics 95