Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Heroes 3 (PSP)
73 100 1

Review Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Heroes 3 (PSP)

Naruto Uzumaki is de brutaalste ninja van zijn dorp. Van jong af aan was hij het buitenbeentje van zijn dorp, en hij wist nooit waarom. De dorpelingen meden hem als de pest en dat was om een simpele reden. Vlak na Naruto zijn geboorte werd het dorp aangevallen door een enorme vos met negen staarten. De vierde Hokage, de leider van het dorp, wist de vos te verslaan maar moest de overwinning met zijn leven bekopen. Voordat het zover was, wist de Hokage de kracht van de vos in het lichaam van Naruto te plaatsen. De dorpelingen van Konoha mijden Naruto om exact die reden.

Het eerste deel van het Naruto verhaal eindigde met een gevecht tussen Naruto en zijn beste vriend: Sasuke. Deze game pakt het verhaal op bij dat gevecht en laat je vervolgens een groot gedeelte van het tweede hoofdstuk in de Naruto-saga spelen. Weet hij zijn beste vriend terug te vinden? Wie zijn precies de Akatsuki en wat willen ze van Naruto? Tijdens Ultimate Ninja Heroes 3 zul je antwoord krijgen op deze vragen én meer.

Naruto Ultimate Ninja Heroes 3 is een actievolle game. Het biedt je meerdere spelmogelijkheden. Zo zijn er de Master Road, Wireless Battle, Tree of Mettle, Free Battle en natuurlijk een Practice mode. Het grootste gedeelte van je tijd zul je doorbrengen in de Master Road modus. Hierin speel je namelijk het verhaal van Naruto Shippuden na vanaf het gevecht met Sasuke, tot aan het verhaal van Pain. Voor de fans van de manga en de animatieserie is het goed om te weten dat vrijwel alle personages die je kent ook daadwerkelijk speelbaar zijn. Van Naruto en Sakura tot Kakashi tot Obito Uchiha. Maar voor het zover is, zul je deze personages eerst vrij moeten spelen in de Master Road. Hierin vind je de verschillende hoofdstukken van de serie opgedeeld in korte stukken. Deze stukken bestaan uit een map waarover je van links naar rechts moet zien te komen. Zie het een beetje als de wereldkaarten van Super Mario World. Er zijn verschillende zijtakken waar je extra gevechtstechnieken, muziektracks, animatiefilmpjes en extra missies kunt vrijspelen. Deze vrijgespeelde extra’s kun je terugvinden in een apart menu dat dienst moet doen als Naruto’s huis.

Deze Master Road vertelt, zoals gezegd, het verhaal van Naruto Shippuden. Door middel van Story missies zul je het verhaal van de serie leren kennen. Maar er zijn ook extra missies te doen. Deze variëren van een rechttoe rechtaan gevecht tot levels waar je binnen een bepaalde tijd naar de finish moet zien te rennen. Door de verschillende missies te spelen verdien je Ninja Points. Deze punten kun je inzetten om de al eerder genoemde extra’s vrij te spelen. Na elk level krijg je een ranking die op kan lopen tot een S-ranking. Doe je het goed, dan word je beloond met meer NP. Deze NP spelen ook een rol in een andere modus. De Tree of Mettle is een geinige extra die de groei van je ontwikkeling laat zien. Des te meer NP je verdient, des te groter wordt de boom. Als je bepaalde mijlpalen hebt bereikt verdien je nog meer extra’s. Hierbij moet je dan denken aan een nieuwe wallpaper voor je PSP. Op zich stelt deze mode ook niet veel voor, maar gewoon als extraatje is het wel het vermelden waard.

In de Free Battle Mode kun je, zoals de naam al aangeeft, op je gemak de personages tegen elkaar laten vechten. Je kunt er ook voor kiezen om dit spel samen met een vriend te spelen. Daarvoor is de Wireless Battle dan ook uitermate geschikt. Op zich heeft de game genoeg te bieden voor de fans van de serie. Het is alleen de vraag of nieuwkomers hier wat te zoeken hebben. De game ziet er grafisch redelijk uit. De personages en de omgevingen zijn wat korreling qua opbouw, maar de stijl van de serie komt wel goed uit de verf. De voice-acting is zoals je mag verwachten. De cast van de tv-serie komt ook hier weer opdraven. En het kan niet anders gezegd worden dan dat het prima in orde is.

De gameplay is echter een beetje het struikelblok van Naruto Shippuden Ultimate Ninja Heroes 3. Het komt in de praktijk neer op gehaast door een level rennen of vechten. En hoewel ik persoonlijk een ontzettende fan van de serie ben (mijn kast staat vol met de manga’s én alle afleveringen op dvd), moet zelfs ik bekennen dat de sleur er vrij snel insluipt. Naruto is een game die bij uitstek geschikt is voor veelzijdige gameplay. Er zijn zoveel manieren om een game afwisselender te maken, en hierin faalt de game. Het is steeds een herhaling van zetten, en dat gaat ten koste van het plezier dat de game absoluut geeft. Wat wel in het voordeel spreekt van NSUNH 3, is dat de game duidelijk toegespitst is op de PSP. Aangezien elke missie ongeveer een minuut in beslag neemt kun je deze game wel makkelijk mee op pad nemen.

Nieuwkomers moeten zich afvragen of de vele onbekende termen, vreemde personages en het wat onduidelijke verhaal dingen zijn waar ze voorbij willen kijken. Want alleen voor de gameplay zou ik de game niet aanschaffen. Dit is duidelijk bedoeld als totaalpakket. En fans van de serie zullen de game duidelijk beter kunnen waarderen. Naruto Shippuden 3 doet eigenlijk ook weinig nieuws ten opzichte van andere Naruto games. Er zijn wat nieuwe personages toegevoegd, maar dan houdt het ook wel op. Heb je nog nooit een Naruto game gekocht voor de PSP, dan kun je hier prima instappen. Verwacht er alleen niet teveel van. Dan word je ook niet teleurgesteld. Believe it!

Deze game is gereviewed door Ollie1979

Oordeel Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Heroes 3 (PSP)

• Gameplay 65