Over the Hedge (PS2)
68 100 1

Review Over the Hedge (PS2)

De game is op de Playstation 2 geheel Nederlandstalig, inclusief de stemmen, om een of andere reden is echter de Cubeversie juist weer volledig Engelstalig (wel met Nederlandse ondertiteling). Dit verbaast mij een beetje aangezien de Playstation 2 toch als volwassener wordt beschouwd dan de Gamecube. Dan zou je juist zeggen dat ze eerder de Gamecubeversie zouden vertalen, of bijvoorbeeld allebei. Om de één of andere reden is dat dus niet het geval. Wil je deze game dus kopen, dan moet je daar dus even op letten!

In den beginne
Goed, de game zelf. Ik moet zeggen dat ik me redelijk heb vermaakt, maar naar mate de game vordert kom je er toch wel achter dat deze game vooral bedoeld is voor de jongeren onder ons. Het verhaal volgt voor een gedeelte de film, je zal dus gebieden uit de film kunnen herbeleven in een van de dertig levels die dit spel rijk is. De levels zijn best divers. Zo ploeg je niet alleen door huizen van mensen, maar kom je ook in een schiettent waar jij als doelwit dient en verken je bergen waar beren je pad zullen kruisen.
Waar het verhaal van de film overigens ophoudt gaat de game nog wel een stukje verder. De game is dus redelijk groot, de levels zijn dan ook niet al te klein en je bent wel even bezig voor dat je het spel hebt uitgespeeld. Toch moet ik eerlijk toegeven dat het verhaal niet echt lekker uit de verf komt in de game. Het lijkt allemaal gewoon neer te komen op verdelger ontwijken en (met hindernissen) voedsel verzamelen.

Das versus Super G(r)over

Speelkwartier
Toch gaat het spel verder dan dat, het verhaal wordt bijvoorbeeld verteld met mooie tussenfilmpjes die zo uit de film gerold kunnen zijn, ik heb de film niet gezien dus wie weet komen de filmpjes ook uit de film. De graphics ingame zijn redelijk tot oké. Verder zit er ook aardig wat humor in de game. De wasbeer wil iets té graag grappig doen en wat meestal resulteert in flauwe humor. Hammy de ADHD-eekhoorn is echter gewoon geweldig! (I love cookies and the cookies love me!), ook de schildpad is bet geinig en deze twee zorgen er dan ook voor dat je af en toe een grijns op je gezicht getoverd krijgt tijdens het spelen van het spel.
Uit de vier characters die je voor elk level kan kiezen koos ik dan ook meestal voor de Eekhoorn en de schildpad. Stella het stinkdier is er ook nog… maar de twee eerder genoemden zijn toch wel mijn favoriet.

Duo festijn
Zoals je al eerder hebt kunnen lezen speel je inderdaad steeds met twee characters een level door. Je kan met R2 (verschilt uiteraard per console) wisselen tussen de twee characters, dit werkt vrij simpel. Verwacht echter niet te veel van je computermedespeler. Zijn er bijvoorbeeld lasers geplaatst waar je over heen moet springen, dan springt hij er meestal netjes overheen. Zijn er echter ook nog is vijanden in de buurt dan vergeet hij negen van de tien keer de lasers en gaat vol los op de vijand. In het begin is dit nog niet echt frustrerend maar als je acht gehersenspoelde mollen ( je vijanden bestaan meestal uit gehersenspoelde ratten of mollen, maar ook dassen en beren zijn van de partij en zelfs vliegende barbecues!) op je af krijgt en je teammaatje gooit zich in kamikazestijl op die beesten terwijl jij strategisch de overmacht probeert te slopen dan heb je dus geen ene hol aan die medecharacter. En al helemaal niet als hij zonder na te denken ook nog is door alle bewakingslasers loopt die de game rijk is. Voordeel is dan weer wel dat als er eentje van jullie twee dood gaat, je gewoon verder kan spelen en dat uiteindelijk je medespeler vanzelf weer wakker wordt. Gelukkig maar, anders was het meer een game geworden waar in je je computervriendje in leven moest houden. En das best lastig als je in oog houdt dat hij ook niet goed van platform naar platform kan springen en vaker de afgrond in zeilt dan goed springt.

tikkertje was nog nooit zo leuk

Grappig detail is overigens wel dat zijn fouten niet meetellen in het eindoordeel. Daarmee bedoel ik dat als er bijvoorbeeld als secundaire opdracht staat `vermijd de bewakingslasers, laat geen enkel alarm afgaan` en je in het level tachtig keer het alarm hoort loeien omdat je buddy zich uitleeft, dan nog zie je vaak staan: Gefeliciteerd, je hebt geen enkele keer het alarm af laten gaan! Uhm juist ja. Leuk is wel weer dat je de game samen met een vriend (in) door kan spelen, dat raad ik dan ook ten zeerste aan, dit kan veel frustraties voorkomen. Verder zijn de secundaire opdrachten wel vaker apart te noemen. Je krijgt er bijvoorbeeld eentje waar je een geheime brug moet vinden! Dus ik oeoe spannend, ik zal is goed gaan opletten of ik hem kan vinden, zal wel goed zoeken zijn. Echter al gauw kom je in het level een levensgrote AAN/UIT knop tegen die bijna nog groter is dan je poppetje… Tsja… vandaar ook mijn zin` de game is vooral voor de jongeren onder ons`

Maar goed, nog even over de gameplay. De besturing is vrij simpel. Je hebt een knop voor snelle aanvallen, een knop voor een speciale aanval en een knop voor lange afstandsaanvallen. een speciale aanval is heel sterk en daar heb je dan ook kracht (ligt verspreid in het level in de vorm van blikjes) voor nodig om die uit te oefenen. Enige nadeel is dat die speciale aanval tijd nodig heeft om even op te laden en hij heeft helaas maar een heel klein bereik. Uiteindelijk komt het dus gewoon neer op keihard rammen op de snelle aanvalsknop.
Het lopen en bewegen verloopt verder soepel ondanks dat de camera wel vaak in de weg zit en je niet altijd goed kan zien waar je heen loopt, vooral op smalle paadjes op bergen zie je soms niet dat er een afgrond langskomt waardoor je er met volle vaart inlazert. Dat is erg jammer en irritant.

Hamsteruuuuh!
En ja dames en heren, uiteraard zijn er ook in deze game genoeg bonussen te verzamelen in de vorm van cd`s, chipsbussen en drinkpakjes. Klinkt leuk? Hmmm juist ja. Goed ik zal je uitleggen hoe deze game werkt. In de infopapieren staat namelijk vol enthousiasme dat er breekbare objecten in de game zitten, dit komt neer op containers, bloembakken, vogelhuisjes etc die je kunt kapot slaan. Is allemaal leuk en aardig, maar als je de game doorspeelt, kom je er al gauw achter dat, als je alle unlockables wilt hebben, het gewoon een verplichting is om alles in het level kapot te slaan. In bijna elk breekbaar object zit namelijk wel iets wat je kan verzamelen.Het is echt zeldzaam als je een breekbaar iets vind en er zit niks in, je zou er bonuspunten voor moeten krijgen als je zo`n object vindt! Je doet het natuurlijk niet voor niks, je kan naast verschillende minigames, namelijk allerlei schetsen en tekeningen unlocken die gebruikt zijn bij de film en de game. Ook enkele filmpjes. Het is leuk dat het er in zit en er zitten echt superveel unlockable dingen in, maar die schetsen etc… dat motiveerde mij nou niet echt om alles te slopen wat mijn adhd-eekhoorn ook maar kon slopen.

personeel is niet meer wat het geweest is

Kortom, de game is op zich geinig gedaan, met name als je de film hebt gezien. Ook met de 30 levels en alle unlockables ben je wel even bezig. Echter door de stuntelige camera, je kamikazevriendje en soms het lage niveau zorgen er voor dat dit toch niet zo leuk is als gehoopt. Tuurlijk kan je de game op `moeilijk` zetten. Maar dat werkt eerder frustrerend dan uitdagend. Verschil is namelijk dat er dan meer mollen komen dan bij de moeilijkheidsgraad normaal. Waarom dit geen uitdaging is? Omdat je eigenlijk alles zelf moet doen, omdat je vriendje te weinig doet en mede omdat die mollen of vliegende barbecues vaak op zo`n manier omstebeurt aanvallen waardoor je soms op een oneerlijke manier niet meer uit een aanval weg kan komen en dus gewoon moet wachten tot je dood bent. Heel irritant.

Leuk kan het wel zijn als je met zijn tweetjes speelt. Voor twee kids die de film net hebben gezien en het spel hebben aangeschaft kan het dan ook een feest van plezier worden. Die letten niet op de probleemcamera, die letten niet op de soms repetitieve gameplay, die genieten gewoon van de wondere wereld van Over the Hedge. Ook de humor is zeker niet slecht in de game. Verder kunnen ze ook nog hun lol op met een paar minigames, dus die zullen zich zeker kunnen vermaken

Voor ouders is het dus redelijk veilig om de game te kopen, let er alleen op dat de Gamecubeversie dus niet Nederlandstalig is, verder is er niet echt iets mis mee. Het valt me dan ook op dat filmgames steeds beter worden ten opzichte van de filmgames van vroeger. De game kan voor hen (de ouders) met een 75 wegkomen. Voor kids is het dus gewoon een goede game en ik denk dan ook dat die voor die doelgroep is opgezet. Voor de volwassen gamers raad ik echter andere spellen aan. De game kan gewoon te veel frustreren, is misschien net wat te kinderlijk opgezet en er zit niks in de game wat niet al eerder is gedaan. Hij gaat eigenlijk ook vrij snel vervelen. Wil je lasers en vallen ontwijken, neem dan bijvoorbeeld Sly Raccoon voor de echte uitdaging, die is nog maar twintig euro en is ook met vallen ontwijken etc. Die is iets goedkoper en daarin werkt alles net iets beter en doordacht dan hier. Alleen wel wat minder humor. De keuze is aan jou!

Deze game is beschikbaar gesteld door contact data en gereviewed door Yorn

Oordeel Over the Hedge (PS2)

• Sound 65