Persona 4: Dancing All Night (PSVita)
90 100 1

Review Persona 4: Dancing All Night (PSVita)

De Personaserie, ooit begonnen als spin-off van Shin Megami Tensei, is van origine een reeks Japanse RPG-spellen. Maar wanneer een spin-off zó populair is als Persona, krijgt het al snel z’n eigen spin-offs. Na twee vechtspellen en een ‘dungeon crawler’ is het nu tijd voor de Persona 4-cast om de stoute dansschoenen aan te trekken. Spannend!

Persona 4: Dancing All Night is een muziekgame uit de stal van Atlus voor de PlayStation Vita. Maar liefst zesentwintig stukjes muziek uit voorgaande Persona 4-spellen, waaronder een handjevol nieuwe nummers, maken hun opwachting in Dancing All Night en zijn er klaar voor om bespeeld te worden. Deze nummers zijn vrijwel allemaal voorzien van een nieuw, ‘funky fresh’, dansbaar jasje. Dit zorgt er voor dat de liedjes zelfs voor fans van het eerste uur lekker fris aanvoelen.

Knopjes indrukken
Elke track is voorzien van een filmpje waarin je een of twee personages uit Persona 4 los ziet gaan op de lekkere danstunes. Rondom het scherm zijn de zes knoppen te vinden. Op de maat van de muziek verplaatsen sterren zich over deze knoppen. Druk je de bijbehorende knop in, dan verdien je punten. Hoe meer je kunt raken zonder mis te drukken, hoe meer punten je verdient! Het klinkt makkelijk, maar dat is het zeker niet. Al snel volgen de sterren elkaar in rap tempo op en vliegen ze alle kanten op. Dat is echter nog niet alles; zie je een roze balk voorbij komen? Dan dien je twee knoppen tegelijk in te drukken. Een groene knop hou je ingedrukt en bij een blauwe cirkel geef je een zwieper aan de rechter stick van de Vita. Krijg je het voor elkaar om alle drie de zogenaamde ‘Fever’-cirkels te raken, dan kom je in ‘Fever mode’ terecht waarin je nóg meer punten kunt verdienen!

Lekker dansen
Deze nummers zijn te spelen in zowel de Free Dance mode, waarin je zelf kunt kiezen welk liedje er gespeeld gaat worden, of de Story mode, waarin alle bekende gezichten uit Persona 4 weer op pad gaan om de kwade schaduwen te verslaan. Ditmaal door hippe dansjes te doen. Deze verhaalmodus beslaat een kleine tien uur en voelt vertrouwd aan als je de andere P4-games gespeeld hebt. Echter is het wel weer hetzelfde verhaal als altijd, alleen dan in een ander jasje. Wel zijn er een aantal nieuwe personages toegevoegd, waaronder Kanami Mashita, een nieuw tieneridool in de trant van Rise Kujikawa uit Persona 4. Het is een leuke toevoeging, maar niet waar Persona 4: Dancing All Night om draait. Een nadeel aan de Story mode is dat je soms meer dan een uur verhaal voorgeschoteld krijgt, in de vorm van statische achtergronden en koppen die voorzien zijn van tekst, voordat je weer lekker los kunt gaan. Iets wat we kennen uit de Persona RPG’s, maar wat weinig te zoeken heeft in een muziekgame waarin het draait om korte potjes.

Ieder deuntje is voorzien van een eigen achtergrond waar de dansers voor staan te swingen. Zo zul je niet vaak hetzelfde decor voorbij zien komen, tenzij je vaak dezelfde nummers speelt. Echter zijn sommige achtergronden zo druk dat je de sterren die ingedrukt dienen te worden nauwelijks ziet. Een handige tip is om de snelheid van de sterren wat langzamer in te stellen, waardoor ze langer op het scherm te zien zijn en daardoor beter zichtbaar worden.

Verkleedpartijtje
Door het voltooien van optredens verdien je geld, ook wel P$ genoemd in het spel. Deze Persona-dollars geef je uit aan kledingstukken uit voorgaande games, gekke brillen en maskers of voorwerpen waarmee je bijvoorbeeld je puntenaantal kunt verhogen of je een paar fouten mag maken zonder dat je je combo daarmee verbreekt. Overigens zijn er ook een aantal outfits te koop als DLC, wat regelmatig aangevuld wordt, dus mocht je uitgekeken zijn op de kostuums uit de game, dan is je in-game kledingkast aan te vullen.

De personages uit Persona 4 zagen er nog nooit zo mooi uit. Chie, Teddy, Kanji,... Iedere bekende kop uit de reeks maakt zijn opwachting in Dancing All Night. Zelfs wanneer je besluit het spel te spelen op de PlayStation TV zijn de graphics nog lekker scherp. Echter wordt het spel daar wel iets lastiger van, doordat de d-pad en ‘facebuttons’ van de Vita nou eenmaal nét wat beter spelen dan die van de PS3- of PS4-controller.

Swingende setlist
Hoewel Persona 4: Dancing All Night van zichzelf zesentwintig verschillende nummers kent, die overigens aan te vullen zijn met gratis én betaalde DLC, kent het aan de andere kant ‘slechts’ zesentwintig nummers. Een vergelijkbaar spel als ‘Project DIVA ƒ 2nd’ kent namelijk meer dan veertig liedjes, en ook nog een flink aantal downloadbare songs. De nummers zijn zoals eerder al te lezen wel in een nieuw jasje gestoken, maar dit pakt helaas niet altijd positief uit. De soundtrack van Persona 4 is al zó goed, dat deze moeilijk overtroffen kan worden. Sommige remixes halen het dan jammer genoeg ook niet bij de originele versies. Het is daarom jammer dat de originele versies van de muziek niet speelbaar zijn in Dancing All Night.

Persona 4: Dancing All Night is een liefdesliedje voor fans van de serie. Het is een lekker zoethoudertje nu we nog even moeten wachten op Persona 5. Het speelt lekker, het ziet er lekker uit en het klinkt vooral lekker. Dancing All Night is een must-play voor liefhebbers van muziekgames én Personafans.

Deze review is geschreven door Gert Jan Naber.

Oordeel Persona 4: Dancing All Night (PSVita)

• Sound 95

Aantal keer bekeken: 11298

Laagste 1 prijzen voor Persona 4: Dancing All Night (PSVita)

117.95 117.95 1
€  117.95€ 0.00   € 117.95

avatar van BlaBlaBla
BlaBlaBla ( 555 ) 21-11-2015 14:48
Persona 4 rules!

Heb deze dans game ook gekocht, maar nog geen tijd gehad om op te starten...maar ga ik zeker doen.

Heerlijk om weer die gezichten weer te zien in een nieuw Vita avontuur, ik heb ze gemist!

Nette duidelijke review.
avatar van Davidov
Davidov ( 13524   2) 21-11-2015 16:09
Goede, duidelijke review inderdaad!
Ohja, het moet ''halen het niet bij'' zijn in deze zin:

''Sommige remixes halen het dan jammer genoeg ook niet van de originele versies.''

GJ-edit: Dat staat ook in m'n originele versie, maar de eindredactie heeft dit er van gemaakt...

ktugach edit: aangepast
DaggieWaggie ( 39268   67) 21-11-2015 17:13
Huh. Waar is mijn gratis seks?
avatar van Yi-Long
Yi-Long ( 5339   20) 21-11-2015 17:51
Is het J-Pop of zijn het Engelstalige nummers?
Malistix ( 1421   3) 21-11-2015 19:11
Deze game is echt fantastisch!
avatar van Kuroi Majutsushi
Kuroi Majutsushi ( 440 ) 21-11-2015 19:25
Één van m'n favoriete games dit jaar! :3 Hopelijk wordt Persona 5 ook een topper.

Mijn favo nummer!

Edit: Het enige wat ik persoonlijk mis zijn de Japanse stemmen. Die miste ik ook al heel erg in Persona 4: Golden. De Engelse dub is niet slecht, maar er zijn een aantal stemmen die me ontzettend storen -kijkt geïrriteerd naar Engelse dub Chie ¬_¬ - Hopelijk komen die wel in Persona 5, door de poll die ATLUS over Japanse stemmen gedaan heeft.
avatar van Yi-Long
Yi-Long ( 5339   20) 22-11-2015 00:54

Mijn favo nummer!

Ah, geen Japanse stemmen dus. Treurig. Ik begrijp sowieso al niet waarom ze die er niet gewoon standaard inhouden, en nu gaan ze dus via een POLL bekijken of ze dat voortaan misschien wel zouden moeten doen? Als je die mogelijkheid hebt dan hoor je die er toch sowieso in te houden, ipv eruit te slopen..!?

Anyway, dub-only releases is altijd No-Buy.
avatar van Kuromad
Kuromad ( 295   2) 22-11-2015 01:13
[..]

Het zou me niet verbazen als die voice-actors betaald worden voor het aantal verkochte games waar hun stem in te horen is. Daarmee wordt het gewoon duurder om beide talen erin te houden.
avatar van Kuroi Majutsushi
Kuroi Majutsushi ( 440 ) 22-11-2015 13:18
[..]

Voor de Persona 4 games heb ik een uitzondering gemaakt. Ik houd meestal ook een no-buy voor dub-only regel aan. Persona 4: Golden en Dancing All Night waren de uitzondering voor mij waard.

Het is echter niet altijd de schuld van de publisher. Soms willen de voice actors of de bedrijven waar ze voor werken hun materiaal niet buiten Japan hebben (de redenen daarvoor weet ik niet en ik kan ook geen goede reden bedenken). Voor de Legend of Heroes: Trails in the Sky serie wilden ze bijvoorbeeld de Japanse voice-overs erin doen, maar dit mochten ze niet doen. En het gaat hier dan voornamelijk om strijdkreten en het roepen van aanvallen en niet eens om volledig gesproken dialogen. Gelukkig kun je in het geval van Legend of Heroes de Japanse stemmen er makkelijk zelf in modden.

In het geval van ATLUS lijkt het gewoon om kosten te besparen te zijn, naar mijn mening. Als ik het me goed herrinner is de reden die ze ooit hebben gegeven dat de localisatie en de originele audio tracks niet 1:1 overeen zouden komen. Laat je klanten lekker zelf beslissen of ze dat okay vinden of niet zou ik zelf zeggen. Maar goed, dat ben ik
avatar van Regird
Regird ( 459   1) 22-11-2015 15:43
Ben het niet echt eens met het eindoordeel. Ik moet toegeven dat ik nog niet het hele spel heb uitgespeeld. Maar heb ongeveer 9 uur gespeeld en nog niet de story uitgespeeld. Als je het aantal liedjes vergelijkt met wat normaal is met andere ritme games valt de lijst van liedjes best tegen. Heel veel is er als "dlc"ingestopt. En verder zijn niet alle remixes even geslaagd daar kan ik het in vinden.

Wat mij het meeste stoort is dat de beatmaps van die liedjes soms niet lijken te kloppen met het ritme van de muziek. Dat verpest al een deel van de ervaring voor me.

Daarnaast ook altijd Atlus USA zijn houding met dat hun dubs goed genoeg zijn. Is volgens mij BS. De enige reden wat ik kan bedenken is de kosten overweging. Het is heus niet dat ze geen winst op hun spellen maken maar dat ze meer maken. NIS, XSEED, Aksys en andere kleine publishing bedrijven kunnen wel Dual Audio er in krijgen terwijl al die bedrijven vele male kleiner zijn dan Atlus. Het is simpel weg zo dat zij de niche nodig hebben en cateren naar wat zij de fans willen. Omdat Atlus USA wat groter is en wat populairdere spellen heeft kunnen zij dit vermijden. Als ik de forums ook lees kan ik wel stellen dat ze de fans ook goed hebben gebrainwasht wat betreft de englese dubs. Ook al moet ik toegeven dat wij als Nederlanders meestal veel allergischer zijn voor dubs dan Amerikanen

Voorbeeld hierin is Atelier Ayescha voor de PS3 voorheen publiceerde alleen NIS de games van GUST. Maar KoeiTecmo had toen de studio opgekocht en deed de rest van de publishing en bracht het alleen in het Engels uit. Na veel geklaag en een minder succes heeft de + versie voor de vita nu wel Japans erin plus alles wat erna kwam.

Zelfs de grotere Japanse publishers zoals Namco Bandai en Square Enix zijn over op Dual audio voor de meeste van hun games. Dus het hindert mij best dat Atlus USA zo stug blijft vasthouden aan het Engels. Zo stom dat het DLC liedje van Rise "True Story" door de Japanse voice actor wordt gezongen. Dus als ze het willen kunnen ze gewoon wel die stemmen hebben. Gelukkig kan je de Voice Audio uitzetten en dat is hoe ik het meestal speel anders zou ik veel minder genieten van die spellen.

Nou naar het wat positievere. Als Persona fan is dit wel een geslaagd deel. De productie waarde van het spel zijn echt goed voor een Vita game. Het verhaal is ook een stuk beter dan in de Persona Arena games. Dus als je van de characters houd kan je weer lekker genieten met een nieuw avontuur met ze. Ook leuk is dat ze echt allemaal hun eigen dans stijl hebben. Kanji danst echt ruig en hard. Terwijl Rise echt meer als een Idol dans met leuke pasjes enzo. Dus als je fan bent zeker aan aanrader. Op zich vind ik het ook een leuk spel. Zal het alleen geen 9 geven vanwege het feit dat het ritme gedeelte middelmatig is.
avatar van Yi-Long
Yi-Long ( 5339   20) 23-11-2015 04:09
Maar zelfs als het klopt dat de Japanse stemmen ALLEEN gebruikt mogen worden in de Japanse release... dan flikker je toch gewoon de Engelse subs onder de Japanse release, of als gratis DLC online voor de Japanse release, en dan importeer ik zo'n game desnoods wel, wat ik ook van plan ben met bijvoorbeeld de Aziatische versie van MGS (Japanse stemmen, Engelse subs).

Daarnaast geloof ik eerlijk gezegd nooit dat er geen normale prijs af te spreken is om die Japanse stemmen gewoon te kunnen gebruiken, maar waarschijnlijk zijn ze er gewoon te gierig voor om eventueel dat beetje extra geld af te staan...

En recent voorbeeld bij Xenoblade: Bij Xenoblade Chronicles op de Wii wel gewoon de Japanse stemmen erbij als optie. Op de WiiU bij Xenoblade X alleen maar een Engelse dub. Treurig. Ik zou special voor die game een WiiU gehaald hebben.
avatar van Kevnizzle
Kevnizzle ( 525 ) 23-11-2015 06:49
Heb zelf gisteren deze game gekregen voor mn verjaardag. Ik neem aan dat de meerderheid van de mensen hier een Amerikaans of Japans psn account mee gebruikt? Althans, het dlc gedeelte voor de Europese store is zo weinig in vergelijking met Amerika en Japan, vooral dat wij nog steeds niet de character DLC hebben.
avatar van Regird
Regird ( 459   1) 23-11-2015 12:24
@ Yi

Ja zo denk ik er ook over. Maar wat ik lees is dat de contracten voor de voice actors worden afgesloten voor Japan zelf. Dus als er een internationale release moet komen. Moeten ze opnieuw voor de licentie van die stemmen betalen.

Omdat Voice Actors veel beroemder en meer gewaardeerd worden in Japan is het ook zo dus dat ze meer ervoor moeten betalen dan als ze voor de 1000ste keer dezelfde voice actor uit Amerika tevoorschijn halen en waar ze die soms vandaan halen geen idee. Het is dus vaak goedkoper om een dub te doen dan de rechten voor de Japanners te betalen. Dat is althans de reden die ik vaak gehoord heb. Of het werkelijk zo is kan ik niet bevestigen.

Ja ik baal ook dat Xenoblade X geen japanse stemmen heeft. Normaal zou ik wel een game kopen als ik hem echt graag wil ook al is het dub. Maar als het spellen zijn die mij redelijk interesseren maar toch niet echt mijn ding is dan skip ik het gewoon.

@Kev

Nee gebruik gewoon mijn Europese account. Bij de vita kan je helaas maar 1 account aan je memory card koppelen. Dus ik kan niet zomaar switchen tussen spellen. Heb ook de europese versie van het spel dus zou raar zijn als ik dan JAP of US account gebruik aangezien die dlc niet werkt met de EU versie.

Maar de DLC komt nog. het was net zoals in de andere landen dat ze telkens een beetje DLC uitbrengen. Denk dat over 8 weken dus ongeveer alle dlc erop staat.