Pro Evolution Soccer 6 (PS2)
92 100 1

Review Pro Evolution Soccer 6 (PS2)

Daar stond ik dan als acht-jarig mannetje in de kou. Veel te hogen sokken aan, versleten scheenbeschermers aan. Ik leek een beetje op het monster waarvan je dacht dat zich onder je bed verstopte. Wachtend op het fluitsignaal van de vader van iemand uit mijn team ademde ik nog even diep in. Het fluitsignaal klonk en daar ging ik. Ik nam een aanloop van 23 meter om de bal 11 meter verder het doel in te trappen. Als kleine Kluivert/Edgard Davids/Stam/Zenden/Nistelrooij/anders, namelijk...(naam van een voetbalspeler invullen) scoorde ik de meest mooie goal bij de F-jes.

Bekende beelden voor velen van ons die, als kleine versie van wat die nu is, op voetbal heeft gezeten. In de tijd waar de Playstation begon te overheersen en de Super Nintendo er maar achterna liep. De tijd waarin seks nog vies was en men met de houten gulden betaalde. Oftewel, in de tijd waar graphics er bijna niet toe deden. Voetbalspellen bestonden ook al wel tijden maar die stelden niks voor. Vandaag de dag is dan eindelijk het spel uit wat de mensen van enkele jaren terug voor ogen hadden: Pro Evolution Soccer 6.

Om het kort te houden, Pro Evolution Soccer 6 (hierna PES6 genoemd) is beter dan alle voorgaande delen. Beter dan alle Fifa spellen samen vermenigvuldigd en in het kwadraat. Waar andere games te kort komen (lees: Fifa 2005 en 2006) steekt PES6 met kop en schouders boven de rest uit. Maar in mijn review ga ik het niet kort houden, ik ga jullie gekluisterd houden aan het beeldscherm totdat je moeder roept om te gaan eten!

Eindelijk zitten we erin!
Ten eerste wil ik Konami graag feliciteren met een geweldige prestatie, het gros van de spelers en clubs kloppen helemaal. Zo hebben de clubs alle spelers die ze tijdens de transferperiode hebben gekocht en kloppen de cijfers die een speler zou moeten hebben ook in het echt. Sommige clubs hebben geen officiele namen. Zo heet Chelsea in PES6 Londen FC en heet Liverpool Merseyside Red. Wat op zich geen probleem is want alle nieuwe spelers maken het goed. De Bundesliga zit er niet in en klopt van het Duitse Team, dit maakt niks uit aangezien niemand graag met onze Oosterburen speelt. Naast de Duitse competitie, zitten de Nederlandse, Spaanse, Franse, Italiaanse en Engelse competitie in de game verwerkt. Ook zijn er altijd losse clubs te spelen zoals Galatasaray en Bayern Munchen. Qua landen zit het ook goed, van elk continent zitten er wel een paar landen in.En zelfs het Nederlands Elftal zit er in, compleet met Mark v. Bommel en Ruud van Nistelrooij die standaard in de basis staan. Zo krijg je toch wel spijt van je keuze`s he Marco..?

De slechte afwerking van PES 5 zijn de pluspunten van dit spel. Het spel loopt eindelijk soepel, de computer is een lastigere tegenstander dan je ooit bent tegen gekomen en je hebt meer controle over de bal. Het is moeilijker om te scoren en de trucjes die je kunt doen zijn uiterst lastig om te doen. Er zijn zeer veel bewegingsmogelijkheden. Als ik de box moet geloven ruim hondervijftig. En er is zelfs optie tot een nog uitgebreidere besturing met de Pro Evolution Soccer 6 manual die te koop is voor een adviesprijs van 14.99,-.

Vaarwel sociaal leven...
PES6 bevat veel verschillende modes, zo kun je snel een wedstrijd spelen (Match).Maar je kunt ook een competitie speler waarbij je de mogelijkheid hebt tot het aanschaffen van nieuwe spelers maar ook de kans om je baan te verliezen bij slechte prestaties (Master League) . Maar ook een mode waar het alleen gaat om goede scores en een goede positie in de ranglijsten (League). De Cup-mode biedt je de mogelijkheid tot verschillende kampioenschappens zoals het Europese Kampioenschap en de Afrikaanse Cup. Kortom, je bent een hele tijd zoet met dit spel terwijl ik nog niet eens de online mode heb genoemd!!!

PES6 is een waar meesterwerk op de Playstation 2, super graphics die werkelijk super lopen. Er zijn bijna geen onmogelijke beweging in te vinden en toch loopt het spel als een trein. Ik heb tot nu toe nog geen framedrops meegemaakt, wat een zeker pluspunt is. Het spel heeft alleen een groot nadeel, wat komt door de eerdergenoemde geweldige graphics, de laadtijden. Vijftien seconden wachten totdat de wedstrijd begint is niet erg, want daarna kun je een lange tijd genieten. Maar als er tijdens een wedstrijd spelers gewisseld worden moet je enkele seconden wachten tot die scene en enkele seconden om weer naar het spel te gaan. Erg frustrerend en al helemaal als je achter staat.

OeJa, ga door!
De muziek die erin ziet is niet zo bijzonder en heeft voegt geen waarde toe aan het spel.Tijdens de wedstrijd zijn er wel spreekkoren te horen en andere dingen om het team zoveel mogelijk te steunen. Behalve zingende en bierdrinkende supporters hebben we eindelijk goed commentaar. In het engels, maar het kan ermee door. Zo kent de commentator bijna alle spelersnamen. Niet altijd even goed uit gesproken want zo spreekt hij Ooijer uit als OeJa(spreek het eens hardop en je zult merken wat er mis aan is )!Mijn complimenten hier voor Konami, want het brengt ons een stuk dichter bij de perfecte voetbalgame.

Uiteindelijk is dit toch wel DE voetbalgame van het moment. Het heeft alle ingredienten die het maakt tot een topspel en wat de liefhebber wil. Maar ook de mensen die voor het eerst een voetbalgame spelen zijn meteen verkocht. Het houdt je namelijk zoet tot Pro Evolution Soccer 7.

Deze game is gereviewed door Ruben

Oordeel Pro Evolution Soccer 6 (PS2)

• Graphics 95