Puzzle Chronicles (PSP)
75 100 1

Review Puzzle Chronicles (PSP)

Puzzle Chronicles is de nieuwste game van de bedenkers van Puzzle Quest: Challenge of the Warlords. Deze game werd door de pers met zeer lovende kritieken ontvangen. De ontwikkelaar van deze game heeft telkens weer een soortgelijke game uitgebracht en hiermee een blijvende genremix van RPG en puzzelen bedacht. In Puzzle Chronicles zien we deze kenmerkende mix terugkeren. Aangezien de voorgangers nogal verschilden in kwaliteit, ben ik dan ook zeer benieuwd hoe de nieuwste telg van Infinite Interactive het er vanaf zal gaan brengen.

Vooraf kan ik je aanraden om je eerst even in de minigames te verdiepen, want die mini-games weerspiegelen de diverse puzzels die je tijdens de Story Mode tegen zal komen. Als je hier vooraf van kennis neemt, dan ben je duidelijk in het voordeel. Als alternatief is echter ook een ingame tutorial aanwezig om je op weg te helpen. Elke minigame weerspiegelt een bepaalde specialiteit, zoals Treasurehunt, Skill Training en Warbeast. De eerste twee spreken voor zich. Bij Warbeast gaat het om het trainen van je pet, zoals we dat ook kennen van World of Warcraft. Lorrik is dus tevens een hunter van professie.

Conan The Barbarian
Het verhaal speelt zich af in een land hier ver, ver vandaan. Jij bent Lorrik, een krijger, die na een veldslag in zijn geboortedorp wordt verkocht als slaaf. Maar je nieuwe eigenaar, priesteres Morgana, laat je vrij zodat jij achter diegene die de rest van je volk heeft gegijzeld aan kan gaan. Tijdens je reis zal Morgana je bijstaan.. Toen ik het eerste deel van het verhaal tot me nam, dacht ik eerst dat ik naar het verhaal van Conan the Barbarian zat te luisteren en op zich klopt de vergelijking deels. Delen van de setting komen voor of zouden niet misstaan in de films van Conan. Daarnaast is Lorrik een krijger, is zijn dorp platgebrand en is er ook een priesteres. Overeenkomsten zijn er dus zeker. Toch stopt daar de vergelijking, want het verhaal van Puzzle Chronicles maakt toch een aantal andere keuzes. Op je reis kom je diverse andere personages tegen, die je zullen bijstaan in de jacht naar het kwaadaardige heerschap. Zo zul je al snel een wilde hond bevrijden, die je kunt trainen, zodat hij met je mee zal strijden. Dit trainen geschiedt door een goed resultaat bijeen te puzzelen. Zorg ervoor dat je vier of meer blokjes van een gelijke kleur op elkaar laat aansluiten om punten te scoren en wanneer je genoeg punten behaald hebt, zal je punten verdienen, die je kunt aanwenden om je hond bepaalde nieuwe trucjes aan te leren.

Het verhaal zelf wordt verteld aan de hand van getekende filmpjes, die qua stijl doen denken aan een stripverhaal of de plaatjes die Zendoku ook gebruikt. Alles wordt met de nodige humor verteld, wat het spel zeker ten goede komt.

Blokjes, blokjes en nog eens blokjes
Tijdens de reis van Lorrik zal geregeld de World Map of de kaart waar Lorrik op dat moment is, gebruikt moeten worden. Lorrik kan verplaatst worden door de cursor te verplaatsen naar de plaats van bestemming en vervolgens dient Lorrik de opdracht te krijgen om zich daarheen te begeven. Kom je een vijand tegen, dan verschijnt er een plaatje van de vijand en kun je de strijd aangaan of er niet op ingaan.

Wanneer besloten wordt de strijd aan te gaan, zal het battlescherm verschijnen. Bovenaan is er een animatie te zien van de twee strijdende partijen. Daaronder zien we de puzzel. Dit puzzelscherm is opgedeeld in twee delen, met een middenlijn die je kunt verplaatsen door succesvol te puzzelen. Het beste is om hierbij zo groot mogelijke combinaties te maken van een aaneengesloten keten van blokken van een gelijke kleur. Wanneer vier blokjes een vierkant vormen, dan ontstaat er een Powergem. Wanneer deze wordt weggespeeld, wordt er richting de vijand een zware klap uitgedeeld. Daarbij komt, dat je tegelijkertijd diverse bolletjes kan vullen met het wegspelen van bepaalde kleuren. Als deze bollen volledig gevuld zijn, kan er een aanval op de vijand gelost worden. Waardoor bijvoorbeeld de blokjes op zijn speelveld door elkaar worden gegooid of hij tijdelijk uitgeschakeld is, en je tegenstander de controle over het puzzelen verliest. De strijd eindigt, wanneer één van de partijen het loodje legt of wanneer één van beiden de blokjes niet meer weet weg te spelen. Indien de speler verliest, dan verkrijgt hij enkel ervaringspunten, maar als de speler wint, dan levert dit goud, ervaringspunten en soms zelf interessante voorwerpen op. Deze voorwerpen kunnen gebruikt worden in de volgende puzzelgevechten. Sommige van deze items kunnen echt het verschil tussen winst en verlies betekenen en daarom zal er ook moeten worden geëxperimenteerd.

Denk nu echter niet, dat je van een vaste tactiek gebruik kunt maken. Ik deed dat eerst ook, totdat ik bij één van de bazen kwam. Ik was zorgvuldig combo’s aan het bouwen toen ineens het speelveld aan mijn zijde compleet werd geleegd door een combo van de tegenstander. Een erg vervelend trucje, want uiteindelijk werd het me fataal. In sommige gevallen is het dus beter om te kiezen voor rappe krachtige combo’s om het gevecht als overwinnaar af te sluiten.

Resumé
Liefhebbers van games als Puzzle Quest en Puzzle Kingdoms kunnen zich geen buil vallen aan het spelen van Puzzle Chronicles. De game biedt voldoende uren speelplezier en er is genoeg ruimte om de ideale strategie af te stemmen in combinatie met de diverse te kopen en te winnen voorwerpen. Het moet echter wel gezegd worden, dat gameplay en de lange levensduur echt de sterke punten van deze game zijn, want grafisch stelt de game niet zoveel voor. Ook is er op het gebied van de techniek wel wat ruimte voor verbetering, want de laadtijden zijn best lang, waardoor je bovendien geregeld je PSP zal moeten opladen. Er is bovendien geen mogelijkheid om wat bestanden te installeren, waardoor de laadtijden bekort zouden kunnen worden. Iets wat bijvoorbeeld bij Tekken 6 op de PSP een wereld van verschil betekende.

Volledigheidshalve meld ik dat er ook nog een multiplayer in het spel verwerkt zit. Dit deel heb ik echter niet kunnen testen en is derhalve niet in de review verwerkt. Ik ga er vanuit dat de diepe gameplay van de puzzle combat hier in ieder geval centraal zal staan en dat twee aan elkaar gewaagde spelers het elkaar erg lastig kunnen maken. De game komt echter ook nog uit voor DS, de PC, de PS3 en de Xbox 360. Mochten we ooit de kans krijgen, dan kunnen we altijd nog uitwijken naar een andere versie om ons te ontfermen over de multiplayer.

Deze game is gereviewed door ConAir

Oordeel Puzzle Chronicles (PSP)

• Originality 65