Ready 2 Rumble: Revolution (Wii)
25 100 1

Review Ready 2 Rumble: Revolution (Wii)

De Wii. Bij uitstek geschikt voor spellen waarbij motion controls natuurlijker aanvoelen dan wat rammen op een knopje! Toch? Helaas is dit bijna nooit het geval. De meeste spellen vervangen het rammen op X en Y, of vierkantje en driehoekje, met het “waggelen’ van de Wii remote. Denk aan Zelda, Okami, etc. Op zich is daar niks mis mee, tenzij je een spel als The Force Unleashed in één zit uit gaat spelen, en 6 uur lang met je Wii remote heen en weer zit te zwaaien.

En soms, soms zit er een spel tussen waarbij de motion controls zo slecht werken dat het hele spel gewoon onspeelbaar is. Tot nu toe was All Star Cheerleading qua controls echt verreweg het slechtste spel dat ik ooit gespeeld had. Dat was tot ik aan Ready 2 Rumble Revolution begon…

In dit box spel speel je met karikaturen van bekende persoonlijkheden. Dat was meteen het enige leuke aan het spel, als deze characters nou ook nog iets van persoonlijkheid hadden. Je hebt de gebruikelijke Arcade mode waarin je characters kunt kiezen, waarvan de helft ongeveer nog unlocked moet worden. Daarnaast kun je je eigen boxer maken à la Fight Night, maar dan Wii-style. Ze zien er dus niet uit. Tenslotte kan je ook nog een aantal “minigames” spelen, die gewoon regelrecht uit de training mode van de Championship mode komen.

Als je ooit Fight Night gespeeld hebt, weet je wel wat je van de Championship mode kunt verwachten. Er zijn een aantal gevechten waar je aan mee kunt doen, en tussendoor krijg je de optie om je boxer te trainen met de minigames. Net als in Fight Night bepaalt het type training en je resultaten hoeveel je stats omhoog en omlaag gaan. Ga je voor power training, dan wordt je daardoor iets sterker ten koste van je snelheid. Als je tenminste genoeg punten haalt tijdens te training. Daarmee komen we aan het grootste probleem van dit spel. Het ziet er niet alleen bar slecht uit, het bestuurt voor geen meter!

Met de controls hebben de developers geprobeerd om het op ‘echt boxen’ te laten lijken. Je houdt de nunchuk en Wii remote recht voor je. Beweeg je de nunchuk naar voren, dan sla je met links. Beweeg je de Wii remote naar voren, dan sla je met rechts. Sla je omhoog met een van beide controllers, dan geef je een uppercut met die hand. Dat klinkt nog wel redelijk simpel toch? Nou, in hun wijsheid hebben de makers van dit spel ervoor gekozen om een move te kunnen chargen door de nunchuk of Wii remote naar links of naar rechts te bewegen, waarna je dan naar voren moet slaan voor een harde klap. Of omhoog voor een uppercut. Daarnaast kun je ook nog de C knop ingedrukt houden om dezelfde moves op het lichaam van je tegenstander, in plaats van het hoofd, te richten. Dan heb je nog de Z en B knoppen om links en rechts te blocken. Je hebt ook nog een aantal ontwijk moves. Beweeg je beide controllers naar achter, dan beweegt je character naar achteren om een stoot te ontwijken.

Kun je het nog volgen? Probeer je dan maar eens in te beelden hoe een gevechtsronde gaat. Je probeert wat links en rechts te slaan en als je tegenstander blockt, dan probeer je natuurlijk op zijn lichaam te slaan. Maar wil je een sterke klap uitdelen, dan moet je dus eerst opzij bewegen met één arm en daarna naar voren bewegen. Helaas merkt de Wii het bijna nooit als je dit doet.. In de praktijk probeer je meestal opzij te bewegen, waarna er niks lijkt te gebeuren. Dus probeer je het nog een keer! Maar zodra je je hand weer in de neutrale positie brengt om het nog een keer te proberen, doet je character een move. Die je niet gepland had… Zelfs als je het heel rustig aan probeert (waarvoor je meestal geen kans krijgt) weigert het spel gewoon om meer dan de helft van alle moves te registreren.

Het grootste deel van het spel ben je dus niet aan het vechten tegen de computer, maar tegen jezelf. Ik heb dit spel niet in multiplayer geprobeerd, maar na een paar dagen spelen weet ik zeker dat dit ook een slecht idee zou zijn. Het enige multiplayer wat er gedaan zou worden is dat we in coop mode de Wii uit het raam zouden gooien, en dat past nou niet echt in het Budget manthra!

De vreselijke controls zijn zo slecht dat zelfs de training minigames vrijwel onmogelijk zijn om allemaal met een goede score te halen. En hierdoor verlies je dus de kans om je boxer beter te maken in de Championship mode, waardoor je met gemak in elkaar geslagen wordt.

Tijdens een gevecht kun je ook nog met de A knop je tegenstander uitlokken of ‘taunten’. Elke keer dat je dit doet, of wanneer een serie goede klappen uitdeelt, krijg je een letter voor je RUMBLE meter. Als deze meter vol is, kun je hem met A activeren. Wanneer je dan A ingedrukt houdt, sla je een stuk harder en na drie voltreffers ligt je tegenstander op de grond. Doe je dit als het gevecht bijna over is, dan sla je hem de lucht in en de ring uit in een soort Super Combo Finish.

Op zich heeft een spel als dit best wel potentie voor de Wii markt. Met de karikaturen kun je best leuke dingen doen als je je best doet (denk aan MTV’s Celebrity Deathmatch), maar in dit spel staan ze er alleen maar en zeggen ze één zinnetje als je je RUMBLE power gebruikt. Daarnaast lijkt de nieuwe Punch Out er wel op te wijzen dat je best een goed boxspel kunt maken voor de Wii. Ready 2 Rumble Revolution is hier alleen geen goed voorbeeld van. Sterker nog, dit is verreweg het slechtste Wii spel dat ik ooit gespeeld heb. En ik heb ook High School Musical 3 en Hannah Montana op de Wii gespeeld; beide spellen waren leuker om te spelen.

Al met al is dit dus een gemiste kans. De structuur van het spel zit nog best goed in elkaar en het mist niet veel dingen die andere box spellen ook hebben. Als de controls goed waren geweest, zou je hier dan ook best een tijdje zoet mee kunnen zijn. Helaas is dit niet het geval en maken de controls het spel compleet onspeelbaar. En ja, je kunt wel gewoon als een gek in het wilde weg zwaaien, maar dan verlies je nog steeds omdat de AI niet zo slecht is dan de controls.

Zie je dit spel in de budgetbak, lach er dan om. Vraag aan de winkelmedewerker of je het misschien uit kunt proberen voor de lol. Maar zelfs voor 3 euro zou ik dit spel niet meer aanraken. Ben je een echte fan van het genre, wacht dan maar gewoon geduldig af tot de nieuwe Punch Out uitkomt en blijf maar even sparen!

Deze game is gereviewed door Maurice

Oordeel Ready 2 Rumble: Revolution (Wii)

• Graphics 30