RollerCoaster Tycoon 3D (3DS)
60 100 1

Review RollerCoaster Tycoon 3D (3DS)

In een achtbaan schreeuwen mensen over het algemeen de kelen schor. Raar daarom dat het rond de Rollercoaster Tycoon al zes jaren stil is gebleven. Deze serie was er ooit verantwoordelijk voor dat hele generaties gamers achtbanen bouwden. Achtbanen die vaak half af waren en gebruikt werden om de virtuele bezoekers met karretje en al het park door te smijten. Misschien dat dit wrede gedrag de makers afschrok om een nieuw deel te maken van deze, in essentie, vredelievende serie.

Deel vier

Rollecoaster Tycoon 3DS (RCT3DS) is het vierde deel van de serie. Het is dan ook een geheel nieuw spel, en geen remake van het originele deel 3, zoals de titel mogelijk doet vermoeden. RCT3DS is gemaakt door n-Space, die je van twee dingen zult kennen: het maken van 3D action adventure Duke Nukem titels en het overzetten van grote console games naar de mobiele consoles. n-Space haalde dit laatste trucje al een aantal maal uit, onder andere met Call of Duty. Nu krijgen zij  de kans de roemruchte Rollercoaster Tycoon serie te vertalen naar een klein schermpje.

Rollercoaster Tycoon: de story

Een van de opvallendste vernieuwingen is de toevoeging van een verhaal(tje) aan de spelontwikkelingen. In koddige tekenfilmstijl wordt het verhaal geschetst van een jonge achtbaanbouwer in spé, die het kind is van een legendarische achtbaanbouwer. Pa heeft geen tijd om zijn zoon (of dochter) de kneepjes van het vak te leren, maar heeft gelukkig een oude vriend paraat die wel over tijd beschikt. Deze maat heeft toevallig een stel vrienden met gebrekkige, slechtlopende of vervallen  pretparken die zij uit wanhoop door de minderjarige laten aanpakken. Deze parken fungeren als tutorials en bieden je de kans de fijne kneepjes van het vak te leren. Door deze opbouw is het spel geschikt voor nieuwkomers in de serie. Ervaren rotten  kunnen ervoor kiezen om hier wat sneller doorheen te lopen.

Insecten in je park

Dat pretpark bouwen werkt in theorie perfect op je 3DS. Met de stylus selecteer je een categorie (achtbaan, attractie, eettentje, etc) en kies je een object om te gaan bouwen. Daarna verplaats je deze met de stick over de kaart om deze een plekje te geven. Met de stylus teken je daarna een wandelpad naar de ingang en zet je het bouwsel aan. Voor achtbanen telt dat je een pallet aan rails ziet welke je combineert tot een complete baan. Op papier zou dit prima werken, helaas pakt de werkelijkheid soms anders uit. Vaak loopt RCT3DS gesmeerd en kom je al snel in de richting van het zen-achtige ritme van het pretpark bouwen. Zo bouw je dan bruggetjes, pinmachines en natuurlijk attracties.

RCT3DS heeft echter ook een andere kant. Zo zal het tekenen van een wandelpad soms niet werken, zonder dat daar een reden voor is. Hetzelfde geldt voor het plaatsen van objecten, wat soms niet lijkt te kunnen vanwege de ondergrond. Prima, maar het spel laat je dit niet zien. Hiernaast worden levels soms getergd door bugs, vooral visueel. Soms plaats je gebouwen, welke dan niet zichtbaar worden. Helemaal lastig in combinatie met het eerder geschetste probleem dat gebouwen soms niet worden geplaatst. Ook overkwam het mij dat het park leeg bleef: de mensen werden niet getoond. Bijzonder dat een game voor een Nintendo console in deze staat door de keuring komt.

Zen

Bovengenoemde tekortkomingen resulteren in een groot probleem. RCT3DS is niet relaxed om te spelen. Door de bugs en frustraties bereik je nooit dat zen-achtige punt waarop je lekker weg bouwt aan een pretparkje en je de zorgen van de dag achter je laat. Aan de start van iedere level hoopte ik dat het goed bleef gaan en als ik dan alsnog geconfronteerd werd met een buggy level legde ik het spel direct aan de kant. Tel hierbij op dat er weinig aanvullende opties zijn die je anno 2012 mag verwachten, zoals door je park lopen als bezoeker, en je hebt een behoorlijk karig product. Je kunt tijdens de storymode ook niet saven gedurende levels. Wat wel positief is, en mij soms even deed terug denken aan een pretpark, was het goede gebruik van de 3D effecten. Attracties –en vooral de  achtbanen- komen hierdoor goed tot hun recht. Helaas is de opwinding altijd maar van draaimolenachtige duur.

RCT3DS biedt een drietal opties: de verhaalmodus, een zandbakmodus (vrij een park bouwen) en een achtbaan ontwerpmodus (welke je met streetpass kunt uitwisselen). Als het spel goed speelbaar geweest was was dat meer dan voldoende geweest, maar nu is eigenlijk alleen de zandbakmodus leuk; daar kun je in ieder geval je spel tussentijds opslaan. Met deze opties biedt RCT3DS in potentie jaren aan gameplay, maar zul je in werkelijkheid het spel vaker wegleggen dan je zou willen. De zandbakmodus zal uiteindelijk het onderdeel zijn waar je de meeste tijd insteekt en lol uithaalt.

Als het na dit deel weer zes jaar stil blijft in de Rollercoaster serie, gaat deze verloren. Voor de huidige jonge generatie gamers wordt met dit zeer gemankeerde product de naam “Rollercoaster” gedevalueerd tot de middelmaat. Leg aan een jonge gamer maar eens uit hoe leuk Rollercoaster was in 2002 nadat je dit spel hebt gespeeld. Onderstaand punt is dan ook geen gemiddelde. Zoals ik al zei: de graphics en het 3D effect zijn leuk en het geluid en de replay zijn op par. Het ware zwaartepunt leg ik voor dit spel bij de speelbaarheid en die is ondermaats door de frustraties van bugs. Door de speelbaarheid komen de  andere elementen niet tot hun recht en stijgt het geheel nergens boven de (krappe) voldoende uit.

Deze review is geschreven door Jeroen Knop

Oordeel RollerCoaster Tycoon 3D (3DS)

• Sound 65