Skull and Bones (PS5)
50 100 1

Review Skull and Bones (PS5)

Laten we even terug in de tijd gaan naar 2017. Het waren toen nog betere tijden voor Ubisoft. In dat jaar kwam onder andere Assassin’s Creed Origins uit, welke goed werd ontvangen. Het was ook het jaar waarin de eerste beelden van het piratenspel Skull and Bones verschenen. Deze piratengame moest voortborduren op de bootgevechten uit het geliefde Assassin’s Creed IV: Black Flag. In de daarop volgende jaren kwam er mondjesmaat informatie naar buiten over het piratenspel van Ubisoft. Het is meerdere malen opnieuw naar de tekentafel gegaan en heeft daarmee een lastige ontwikkelingscyclus gehad. Nu, bijna zeven jaar later, kunnen we dan toch eindelijk de zeeën onveilig gaan maken. Laten we eens gaan kijken of Ubisoft met dit spel een schat heeft gevonden of nog steeds zoekende is.

Skull and Bones begint met het maken van je eigen kapitein om mee te gaan spelen. Je hebt echter niet heel erg veel opties om bijvoorbeeld het haar, ogen en gezicht te kiezen. Dit is wat teleurstellend, omdat dat in veel andere spellen de afgelopen jaren juist heel uitgebreid is. Daarna word je wel gelijk in de actie gegooid in de vorm van de tutorial. Hierin wordt uitgelegd hoe het vechten met een piratenschip werkt. Je schiet meerdere schepen aan flarden, totdat jouw schip kapot wordt geschoten. Gelukkig overleven jij en een paar van je crewleden en je spoelt aan op een naburig eiland. Als echte piraat wil je natuurlijk weer zo snel mogelijk een nieuw schip met bemanning. Dus zoek je contact met de meest beruchte piraat in de omgeving, die toevallig op het eiland is waar je bent aangespoeld. Door opdrachten voor hem uit te voeren, krijg je weer toegang tot een nieuw schip om verder te gaan met piraatje spelen. Veel verhaal is niet aanwezig in Skull and Bones. Er zijn een paar belangrijke personen, die je niet meer dan wat missies geven. Je voert wel gesprekken met ze, waarbij je soms kunt kiezen uit verschillende antwoorden. Deze keuzes hebben echter helemaal geen gevolgen. De echte piratenverhalen zul je dus zelf moeten beleven op je avonturen in Skull and Bones.

Deze avonturen beleef je door de Indische Oceaan met al zijn gebieden te verkennen. Ondanks de grote en redelijk uitgebreide wereld, kun je niet overal zomaar aanmeren en het vaste land verkennen. Dat kan alleen maar op specifieke plekken, ondanks dat er verschillende dorpen langs de kust zijn. Hier kun je alleen mee interacteren vanaf je schip. Zo kun je goederen kopen of verkopen of je kunt ervoor kiezen om een dergelijk dorp te plunderen. Dit laatste betekent dat je de locatie platbombardeert met je kanonnen, alleen maar om meer goederen te verkrijgen. Sommige vestigingen hebben torens met daarin kanonnen om zich te verdedigen en er zijn altijd wel vijandelijke schepen die een dorp of nederzetting te hulp komen schieten. Deze zul jij met jouw schip moeten verslaan. De verkregen spulletjes kun je dan weer gebruiken of je hebt ze nodig voor een missie, waarvoor je naar een andere locatie moet varen. Dit is iets wat je veel zult doen: het vervoeren van goederen van A naar B en weer terug. In het begin is dat nog wel leuk, maar op een gegeven moment voelt het een beetje eentonig aan. Voor de variatie zijn er nog wel andersoortige missies in de vorm van evenementen waarin je tegen moeilijke vijanden moet vechten of schatkaarten die je moet oplossen. De schatkaartmissies zijn wat teleurstellend. Je vergelijkt de schatkaart met de kaart van de wereld, vaart naar de locatie en meert aan. Vaak zijn dit locaties waar je kunt rondlopen om de schat op te graven. Dit doe je dan weer met een druk op de knop, wat niet heel erg veel voldoening geeft om een piraat te spelen.

Het vechten tussen de schepen is bijna wel het beste wat Skull and Bones je te bieden heeft. Je bestuurt nooit je personage op het schip, je hebt controle over jouw piratenboot. Op verschillende plekken op jouw boot kun je kanonnen of andere wapens plaatsen. Als je dan een tegenstander tegenkomt of een dorp wil plunderen, speelt het eigenlijk als een gemiddeld schietspel. Je schiet met R2 en met L2 zoom je in om te richten. Tijdens het vechten kun je een vijandig schip ook enteren als het voldoende verzwakt is. Je drukt dan op een knop en krijgt een animatie te zien waarin de lijnen worden uitgegooid en je bemanning terugkeert. Je krijgt dan wat extra goederen als beloning.

Er zijn verschillende boten beschikbaar, ieder met een eigen specialisme. Zo kun je bijvoorbeeld een boot kiezen die gefocust is op wendbaarheid en daardoor makkelijker kan schieten of een boot die minder wendbaar is, maar betere bescherming heeft. Vervolgens kun je de boot visueel helemaal aanpassen. In tegenstelling tot je kapitein zijn hier wel heel erg veel opties in beschikbaar, die je kunt kopen of die je krijgt na het voltooien van missies. Hetzelfde geldt voor jou als piraat, maar dan wel alleen je kleding en accessoires. Ubisoft is hiermee helemaal losgegaan. Maar het belangrijkste is jouw schip aanpassen aan jouw speelstijl, met de wapens die je erop plaatst. Hiermee is er veel diepgang en bepaalt hoe je met je boot gaat vechten. Om die wapens te kunnen maken moet je wel eerst de blauwdrukken vinden en de juiste goederen hebben. Je raadt het waarschijnlijk al: daarvoor zul je veel heen en weer moeten varen. Om dat eentonige varen wat te verlichten, kun je ervoor kiezen om met twee vrienden of twee vreemden een vloot te vormen. Hiermee kun je dus samenwerken en op deze manier de Indische oceaan onveilig maken. In de wereld kom je namelijk constant andere piraten tegen, waarmee je het gevecht aan kunt gaan. De keuze is aan jou om het gevecht aan te gaan, ze te vermijden of weg te varen als ze jou als vijandig zien. Ik heb met een vriend redelijk wat uren coöperatief gespeeld en dit werkt gewoon goed. Leuk hierbij is dat je de boten op elkaar kunt afstemmen, waardoor je beter kunt samenwerken en daarmee moeilijkere vijanden aan kan.

Ondanks de verschrikkelijk lange ontwikkeltijd is Skull and Bones op grafisch gebied geen echte hoogvlieger. De personages kijken allemaal nog steeds best wel emotieloos uit hun ogen, wat in eerdere spellen van Ubisoft ook al het geval was. Het water en het varen op de wateren ziet er dan wel weer goed uit en voelt ook realistisch. Tot je dicht langs land vaart, want dan heeft het spel verschrikkelijk veel last van pop in. Bomen, struiken en huizen zie je ineens verschijnen.

Uiteindelijk is Skull and Bones niet helemaal het ultieme piratenspel, zoals het zich wel voor probeert te doen. Wat goed is uitgewerkt zijn het vechten met de boten en het samenstellen van je eigen boot. Er is een hele grote wereld met heel veel missies, maar hierin is weinig variatie. Hierdoor kan het snel repetitief aan gaan voelen en er is vrijwel geen verhaal om je toch te motiveren om verder te gaan. Die motivatie kun je mogelijk krijgen door het samen met een of twee vrienden te spelen. Misschien had Ubisoft toch nog meer tijd moeten nemen of ervoor moeten kiezen het spel niet meer uit te brengen. Skull and Bones is dus niet helemaal de grote schat waar Ubisoft op hoopt, maar dat kan in de toekomst nog wel veranderen middels updates en uitbreidingen.

Pascal Jongsma (Catyrion)

Apotheker die natuurlijk games interessant vindt, maar daarnaast ook niet vies is van een bordspel of film.

Aantal keer bekeken: 4471