Summer Stars (Wii)
70 100 1

Review Summer Stars (Wii)

Nog anderhalve maand wachten, en dan is het eindelijk zover: de Olympische Spelen 2012 gaan van start! Nu kunnen we natuurlijk vol spanning gaan zitten wachten tot het eindelijk zover is, maar we kunnen ons ook alvast inleven in de wereld van de topsporters. Summer Stars 2012 voor de Wii geeft ons die mogelijkheid. Helaas komen niet alle sportdisciplines aan bod, de volgende sporten kun je echter wel beoefenen: hardlopen (100, 200 en 400 meter), hordeloop, speerwerpen, kogelslingeren, hoogspringen, polsstokhoogspringen, verspringen, hink-stap-sprong, zwemmen (vrije slag, vlinderslag, schoonspringen), boogschieten, trampolinespringen, schermen en mountainbiken. Is er voldoende spanning te halen uit het spelen van dit spel? Of kunnen we dit spel beter in de schappen laten liggen om de voorpret naar de echte Spelen niet te bederven?

Lust voor het oog?

Grafisch is het spel prima in orde. De bewegingen van de atleten zijn soepel, en de sfeer van de Olympische Spelen zit er goed in. Dit komt mede door de aankondigingen die gedaan worden voordat je aan de slag gaat, al zijn deze soms wel wat flauw. Gelukkig kun je er ook voor kiezen deze over te slaan, voor ieder wat wils dus. Voor de mensen die moeite hebben om de dialogen te volgen kan ondertiteling aangezet worden, een pluspunt!

Afwisseling

Het is altijd moeilijk om iemand een sport te laten beleven vanuit zijn luie stoel. Gelukkig heeft dit spel goed gebruik gemaakt van de vele toepassingsmogelijkheden van zowel de Wii Remote als de Nunchuk. Hardlopen leent zich er prima voor om de afstandsbediening simpelweg zo snel mogelijk op en neer te bewegen, maar bij de andere sporten wordt er meer van je verwacht. Zo moet je bij het speerwerpen de afstandsbediening naar achteren gericht houden, de juiste werphoek in deze houding bepalen terwijl je de snelheid opbouwt door de afstandsbediening op en neer te bewegen, om tenslotte ook nog de B-knop op tijd los te laten om de speer daadwerkelijk te werpen. Bij het mountainbiken worden vrijwel alle knoppen gebruikt, en is het doorzetten geblazen om hierin punten te scoren. Bij het boogschieten moet je niet alleen richten op de bullseye, je moet ook rekening houden met de windrichting en –snelheid.

Sportcarrière

Je kunt er bij dit spel voor kiezen een losse sport te beoefenen, maar veel leuker is het natuurlijk  om je eigen sportcarrière op te bouwen. Bij elke sport die je goed afrondt, speel je een andere sport vrij. Je kunt medailles verdienen (brons, zilver en goud), maar daarnaast ook gaan voor het verbreken van het wereldrecord. Er zijn drie moeilijkheidsniveaus, om ook na enkele keren spelen de uitdaging erin te houden.
Naast het spelen van de diverse sporten kom je ook geregeld missies tegen, hiermee kun je extra mogelijkheden vrijspelen. Sommige van deze missies zijn echt een toevoeging aan het spel, zoals de bewegende doelen bij het boogschieten. Andere schieten hun doel genadeloos voorbij. Met name de missie bij het schoonspringen, waarbij je de tegenstander met een waterpistool uit balans moet brengen, straalt geen respect voor de sport uit. Zeker niet nu ‘fair play’ een steeds grotere rol in de professionele sportwereld speelt. Het is jammer dat ervoor gekozen is zulke elementen toe te voegen.
Je kunt je carrière sturen door bepaalde vaardigheden aan te schaffen. Deze kun je gebruiken om een bepaald element van de sport beter te beheersen, waardoor je je prestaties kunt verbeteren. Als je vastloopt bij een onderdeel, kun je er op deze manier voor zorgen dat je toch je doelen behaalt.
Natuurlijk blink je niet direct uit in alle sporten. Om je te helpen met de bediening, zijn er interactieve tutorials, die je voorafgaand aan een toernooi kunt spelen. Helaas is hier niet de nodige aandacht aan besteed, waardoor een deel van deze tutorials onvolledig is. Zo wordt er bijvoorbeeld vermeld dat je je op ‘het juiste moment’ af moet zetten voor de sprong. Maar wanneer dat juiste moment nou eigenlijk is? Bij het mountainbiken wordt wel uitgelegd hoe je welke vaardigheid moet uitoefenen, maar weet je nog steeds niet goed hoe je nu een zo hoog mogelijke score neerzet, en heb je tijdens je eerste paar wedstrijden geen idee waar je nou daadwerkelijk mee bezig bent. Aangezien het commentaar na een mislukte poging altijd hetzelfde is, ga je je daar ook op een gegeven moment groen en geel aan ergeren, want je weet zelf ook wel dat ‘er nog nooit zo’n slechte prestatie neergezet is op de Olympische Spelen’.

Voor de sportfanaten onder ons is dit spel voor de Wii absoluut de moeite waard. Door de vele sporten die beoefend kunnen worden op verschillende niveaus ben je niet gauw uitgespeeld. Het feit dat je steeds je score kunt verbeteren werkt als een verslaving. Toch moet je wel bestand zijn tegen de minpunten van dit spel. Het commentaar na een mislukte poging wekt al snel ergernissen op. Ook zullen er zeker sporten bijzitten die je domweg niet liggen. Kun je hier op een sportieve manier mee omgaan, dan misstaat dit spel niet in je collectie.

Deze review is geschreven door Jorieke

Oordeel Summer Stars (Wii)

• Eindcijfer 70