The Crew: Wild Run Edition (XboxOne)
79 100 1

Review The Crew: Wild Run Edition (XboxOne)

Het is alweer een jaar geleden dat Ubisoft ons kennis liet maken met hun ambitieuze project The Crew. Deze MMO-achtige racegame, die zich afspeelt in de VS, werd gematigd ontvangen, met name door de grote hoeveelheid bugs en de tegenvallende graphics. Zelf kwam ik destijds ook tot de conclusie dat het een degelijke racegame was, maar wel eentje die je eigenlijk moet spelen met vrienden om volledig tot zijn recht te komen. Na een jaartje sleutelen aan de originele game, komen de ontwikkelaars nu met de eerste uitbreiding genaamd Wild Run. Gaat Wild Run ervoor zorgen dat iedereen nu wel “wild” wordt van The Crew? Of moeten we er juist met een grote boog omheen rijden?

Extreme wagens
De wereld van The Crew was al behoorlijk goed gevuld met allerlei opdrachten, races en andere dingen om te doen. Helaas leken veel van deze opdrachten erg op elkaar, waardoor het al snel saai werd. Met Wild Run heeft Ubisoft geprobeerd om de nodige variatie toe te voegen en het serieuze (en misschien ook een beetje donkere) karakter van het origineel te doorbreken. In Wild Run draait het namelijk om de festivals, ‘The Summits’, die overal in Amerika worden georganiseerd; iets waar jij natuurlijk aan kunt deelnemen. Bij deze auto-ontmoetingen draait het vooral om de nieuwe wagens: dragsters, sportwagens en monstertrucks. Al deze type auto’s hebben natuurlijk ook hun eigen specifieke opdrachten. Met een monstertruck word je bijvoorbeeld in een arena geplaatst en moet je zoveel mogelijk punten verdienen. Deze punten verdien je door via schansen te springen, munten te verzamelen, door loopings te racen, etc. Met een dragster moet je natuurlijk zo snel mogelijk de finish halen op een lang recht stuk. Dit klinkt makkelijker dan het is, want het draait om goede timing (gas geven, schakelen) en de rechte stukken zijn niet altijd zo recht als je zou willen. Een beetje bijsturen terwijl je met 500 km/u over de weg knalt, kan al snel eindigen in een catastrofale crash tegen een palmboom. De evenementen zijn een beperkte tijd beschikbaar, waardoor je steeds weer nieuwe opdrachten kunt doen. Alles bij elkaar genomen heeft Wild Run dus lekker veel nieuwe opdrachten, wagens en content die de spelwereld weer een stuk interessanter maken.

Grafische update
Behalve een bak nieuwe content biedt Wild Run ook een grafische verbetering van het hele spel. Iets dat absoluut geen kwaad kon en waar iedereen heel blij mee kan zijn. Er zijn niet zo veel kartelrandjes meer en alles ziet er net even wat glanzender en gekleurder uit. Daarnaast is er nu ook een dynamisch weersysteem aanwezig, waardoor je het ene moment onder een brandende zon kan rijden en vijf minuten later in een gigantische regenbui. Daarbij zullen ook plassen water op het wegdek verschijnen, maar die hebben bijna geen invloed op het weggedrag van jouw bolide. Dat past ook wel bij een arcade-racer zoals The Crew. De plassen water zijn echter soms wel heel erg aanwezig en glanzen zelfs 's nachts heel erg. Op een bepaald moment reed ik 's nachts even door een grasveld en dacht bijna een sloot in te rijden. Het bleek echter een weg te zijn waar veel water op lag. Dat had dus wel een tandje minder gemogen.

The Crew vs. Forza Horizon 2

Met al dat spektakel in The Summits zou ik bijna vergeten te melden dat er nu ook motoren in de game zijn toegevoegd. Deze besturen daadwerkelijk anders dan de auto's, maar alles blijft lekker arcade en dus niet te ingewikkeld. Persoonlijk had ik iets minder gevoel bij de motoren, maar ik ben dan ook meer een fan van de vierwielers dan de tweewielers. Kijk je trouwens naar de opzet van The Summits en de sfeer die daar omheen hangt, dan moet je wel even denken aan Forza Horizon 2. Die game gebruikt namelijk vrijwel dezelfde opzet: een open wereld met verschillende evenementen. In die vergelijking komt Horizon echter wel als winnaar uit de bus, want die game weet een duidelijker thema neer te zetten en meer uitdaging te bieden. Bovendien zijn online en offline in Horizon 2 op een betere manier met elkaar verweven door het gebruik van drivatars en wordt het sociale gedeelte niet zo nadrukkelijk naar voren geschoven. Iets dat bij The Crew te veel aanwezig is en eigenlijk voornamelijk in het nadeel werkt van de game.

Regel een crew voor jezelf
Toen The Crew ongeveer een jaar geleden verscheen, bleek al snel dat de game het leukste is wanneer je een (vaste) groep vrienden om je heen hebt verzameld. Met een vaste crew kan je namelijk het maximale uit de verschillende opdrachten en testen halen. Het is natuurlijk ook mogelijk om de game in je eentje te spelen en vervolgens op zoek te gaan naar willekeurige mensen die zich willen aansluiten bij jouw crew, maar dit blijkt in de praktijk nog steeds niet mee te vallen. Tijdens mijn speelsessies met Wild Run bleef de teller regelmatig steken op één andere medespeler, waarna de crew-opdracht soms gewoon niet gespeeld kon worden. Bij de PvP sessies is dit gelukkig wel anders. Daar zijn altijd wel spelers te vinden die zich even met jou in een multiplayer potje racen willen storten. Met Wild Run zijn hier weer nieuwe modes aan toegevoegd en die zijn best leuk om te spelen. Mijn favoriet is absoluut de variant op ‘king-of-the-hill’, waarbij je met elkaar naar een cirkel in het speelveld rijdt om daar zo lang mogelijk in te blijven staan. Hoe meer secondes je daar instaat, hoe meer punten je verdient. Na een paar tellen verspringt de cirkel naar een andere plek en rijdt iedereen weer als een gek naar de volgende plek. Je kunt je wel voorstellen dat het er hectisch aan toe kan gaan bij zo'n cirkel en dat er soms flink gebeukt wordt.

Met The Crew: Wild Run zit ik met twee vragen in mijn hoofd: is deze uitbreiding leuk voor gamers die The Crew vorig jaar al in huis hebben gehaald? En, is Wild Run het ideale moment voor nieuwkomers om in te stappen in de immense wereld van The Crew? Bij de eerste vraag is het vooral afhankelijk hoeveel plezier je hebt beleefd aan The Crew. Als je daar al veel lol mee hebt beleefd, dan zal Wild Run dit plezier alleen maar verlengen en zorgen dat je nog meer mooie uurtjes in de game zult beleven. Voor nieuwkomers die niet vies zijn van een leuke arcade racer kan ik Wild Run ook van harte aanbevelen. De game is sinds de release van The Crew flink opgeknapt en biedt nu zo veel opties en gameplay dat je echt waar voor je geld krijgt. Zeker als je het combipakket haalt in de winkel, met daarin The Crew en de uitbreiding Wild Run. Een belangrijke voorwaarde is wel dat je één of meerdere vrienden hebt die de game ook gaan spelen. Ook in Wild Run is het namelijk nog steeds veel leuker om samen over de prachtige digitale wegen van Amerika te rijden.

Deze review is geschreven door Kevin Blokland.

Oordeel The Crew: Wild Run Edition (XboxOne)

• Eindcijfer 79