Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS
Diablo III Ultimate Evil Edition (PS4)
85 100 1

Review Diablo III Ultimate Evil Edition (PS4)

 



En we hebben er weer eentje hoor, een Ultimate/Definitive/Remastered versie van een spel dat al meerdere uitgaves heeft gehad. Naast de nieuwe PS3/Xbox 360 versies is Diablo III nu ook voor het eerst speelbaar op de PS4 en Xbox One. Toegegeven, dit stukje software geeft voor het eerst de mogelijkheid de “Reaper of Souls”-uitbreiding op consoles te kunnen spelen, dus het is eigenlijk eerder een port dan een heruitgave. Maar wat houdt Ultimate Evil Edition dan precies in?

D3U
Diablo III – Ultimate Evil Edition (laten we het voor het gemak maar even D3U noemen), is dus voornamelijk een uitgave van de “Reaper of Souls”–uitbreiding (RoS) samen met de originele game op de consoles. Een uitgave die de console-features van de eerdere 360/PS3 versie combineert met de content en laatste aanpassingen van de PC uitbreiding. In principe richten ook alle vier de consoleversies zich op een oogstrelende 60 FPS, meestal gaat dit hartstikke soepel al zijn er tests te vinden waarin opvallend genoeg de PS3 en de Xbox hier soms net onder zitten. Hoe dan ook haal je op de PS4/Xbox One met 1080p zo ongeveer dezelfde sfeervolle graphics als op de PC. Het speelt zelfs onder druk van schermvullende legers, die van aanvallen spammen een kunst hebben gemaakt, vrijwel altijd op een stabiele framerate. Verder hebben de PS3 en PS4 versies nog wat extra content toegevoegd gekregen. Zo is er bijvoorbeeld een extra Nephilim Rift (een nieuwe soort randomised dungeon in RoS) waarbij je met jouw Diablo karakter tegen de monsterlijke vijanden uit “The Last of Us” kunt vechten. En er is een exclusieve set Transmogrification plans om jouw armor er uit te laten zien als een eerbetoon aan Shadow of the Colossus. 

 

Is het eigenlijk wel een port?
Waar mensen klaagden rondom de release van de oorspronkelijke Diablo III op PC over de wat simpele opzet van de gameplay en interface, zoals het gelimiteerde aantal skills dat je tegelijkertijd gebruikt en het gebrek aan uitgebreide skilltrees, hoor je hier niemand meer over bij de consoleversies. Net als op de PS3/Xbox 360 voelt deze game niet aan als een duidelijk aangepaste game om de port goed te laten werken. Het voelt bijna alsof Diablo III altijd al thuishoorde op deze consoles, alle controls passen prima op de playstation/xbox controllers en samen met de ontwijkmoves via de rechter analoge stick merk je er vrijwel niets van dat het oorspronkelijk een PC titel was. Met de directe controls voelt het iets meer aan als een buttonmashende God of War en wat minder als een Dragon Age klikfestijn. Je kan een voorkeur hebben voor de PC controls maar over het algemeen lijkt Diablo III echt thuis in de console omgeving. Verder is de offline multiplayer ook nog een belangrijk punt voor de console versie en iets wat deze versie nog net even wat completer maakt dan de PC game. Waar online spelen wat anoniem kan zijn, heb je bij de couch co-op met behulp van wat sociaal ingestelde medegamers een manier om op veel gezelligere wijze over vijanden te crowdsurfen in alle levels tussen hemel en hel.

Dezelfde tweaks
Wat betreft minpunten, zoals de iets te lage moeilijkheidsgraad voor een eerste playthrough en een wat simpel uitgevoerd verhaal, is er in D3U vrijwel niets veranderd. Nog steeds zijn normal en hard vrijwel moeiteloos uit te spelen. Zo kon ik als newbie met mijn eerste poging in de campaign zonder moeite door alle levels heen komen zonder te sterven. Ook de laatste paar eindbazen waren overdreven makkelijk en dit alles zonder dat mijn levensbalk ook maar een beetje in de problemen kwam. Vrijwel alle ontwikkelingen die door de jaren heen Diablo III hebben veranderd, zijn terug. Zo is het aangepaste lootsysteem weer aanwezig waarbij je regelmatig legendary drops krijgt van vijanden in plaats van de eerdere schaarste en auction house perikelen. Wel merkte ik dat, naarmate ik verder kwam, steeds meer van mijn tijd verdween in het legen van mijn inventory door de grote hoeveelheid loot. Gelukkig vooral een makkelijk op te lossen luxeprobleem, lekker veel loot hoort tenslotte bij een ARPG als Diablo. Maar wat kleine onbalans dingetjes in de hoeveelheid loot, makkelijkheidsgraad en de ietwat overpowered classes zoals de Crusader zijn hier hetzelfde gebleven.



Uiteindelijk zijn de overdreven makkelijke normal/hard mode niet zo’n probleem voor iemand die door blijft spelen, je komt er gauw genoeg achter dat de game pas echt begint als je op de hogere moeilijkheidsgraden en in de adventure mode probeert om met de beste items door de random generated levels te komen. Desalniettemin zijn het verhaal en de meerdere easy modes in vermomming misschien wel een reden om nieuwe spelers zich af te laten vragen of het altijd zo simpel zal blijven. Zonder een uitgebreid verhaal en zonder de uitdaging zorgt dit ervoor dat Diablo III een beetje een buttonmasher zonder diepgang lijkt in eerste instantie. Maar voor de doorzetters en Diablo fans onder ons is er alle reden om door te spelen zodra je de initiële eindstreep hebt gehaald. Er is genoeg uitdaging in de torment moeilijkheidsgraden en samen met het lootsysteem en de extra random generation in de adventure mode van de RoS uibreiding ben je wel even bezig om alles uit deze game te halen. En speel je het met vrienden op de bank op een hoge moeilijkheidsgraad, dan is dat een heel andere ervaring dan dat je het voor eerst speelt in je eentje op de geadviseerde normal/hard mode.

Protip: Expert Mode = Normal Mode
Zelfs voor de newbies onder ons is het dus een aanrader om gewoon op Expert mode te starten. En na een goede 25 uur begint de uitdaging pas echt wanneer je aan de gang gaat met bounties en Nephilim Rifts in adventure mode en met de torment difficulty I-VI waarbij je je karakter echt goed moet opbouwen. Uiteindelijk gaat Diablo III veel meer om de replaycontent dan om je eerste playthrough. De replays met de randomized dungeons, het proberen van andere classes en het craften, enchanten en transmogrifyen (lees maken, versterken en pimpen) van je items maken Diablo III echt de moeite waard.

Nog een keer?
Voor de gamers onder ons die al een flink potje Diablo gespeeld hebben is het natuurlijk de vraag of de Ultimate Evil Edition de moeite waard is tot nogmaals een aankoop? Op het moment van schrijven krijg je de originele game plus uitbreiding voor zo’n 30 of 50 euro afhankelijk van de console generatie. Heb je de uitbreiding nog niet gespeeld en ben je er helemaal klaar voor om verder te gaan waar je was gebleven (je kan tenslotte je karakter importeren, ook uit de 360/PS3 versies) dan is er geen betere versie om voor te kiezen en is de uitbreiding met een nieuwe class, campaign act en adventure mode zeker de aanschaf waard. Verder heeft D3U alle tweaks over de jaren meegenomen, grafisch vrijwel de beste versie op PS4/Xbox One, een geweldige lokale multiplayer en afhankelijk van je versie nog wat extra content. Heb je de uitbreiding al gespeeld op de PC dan zal deze versie niet veel toevoegen qua content of graphics, maar wel in multiplayeropties.

Hecht je enigszins waarde aan dungeoncrawling met je beste maten naast je op de bank of zat je met smart te wachten op de Reaper of Souls uitbreiding in je huiskamer, dan is deze uitgave op de PS4/Xbox One zonder twijfel de meest complete, haarscherpe, lekker controleerbare versie van Diablo III die er is in al zijn Full HD, 60 FPS glorie. Op het moment is er geen betere game op de current gen als het aankomt op co-op hack&slash, dus verzamel je bierhelmen en controllers, het is tijd om weer met zijn allen de onderwereld nog onveiliger te maken.


Deze review is geschreven door Martijn Hamerling
 

 

Oordeel Diablo III Ultimate Evil Edition (PS4)

  • Graphics 80
  • Gameplay 85
  • Originality 75
  • Sound 80
  • Replay 95
  • Eindcijfer 85

Aantal keer bekeken: 11130 

Laagste prijzen voor Diablo III Ultimate Evil Edition (PS4)

Winkel Cijfer Levertijd Prijs Porto Totaal

Meer prijzen 

Laatste reacties

avatar van Mooyini
Mooyini ( 596 ) 11-09-2014 15:53
beste couchgame van dit moment op de ps4.
op nummer 2 komt Rayman Legends.
avatar van Marato24
Marato24 ( 1011   1) 11-09-2014 16:04
De game is voor mijn gevoel zijn geld dubbel en dwars waard.
avatar van Lam-Bal
Lam-Bal ( 2548 ) 11-09-2014 16:18
Wellicht mierenneukerij, maar een afkorting introduceren (D3U) om het vervolgens twee keer te gebruiken is in mijn optiek dan weer niet nodig. Een afkorting gebruik je om een veelvoudig gebruik van een lange term te verkorten. Twee keer is niet echt een aantal om over naar huis te schrijven.

Trouwens een geweldig spel, wederom naast de PC ook gekocht voor Xbox One.
avatar van Kuromad
Kuromad ( 295   2) 11-09-2014 16:30
Ik sluit me hier volledig bij aan.
avatar van Jawsy
Jawsy ( 374   6) 11-09-2014 17:15
Had het spel ooit al eens op de Xbox360 uitgespeeld en zat te twijfelen of ik 'm wel op de PS4 zou kopen. Op de Xbox360 viel het spel me een beetje tegen namelijk. Maar heb 'm toch maar weer aangeschaft en geen moment spijt van gehad. Deze versie bevat zoveel content extra wat in de oorspronkelijke versie niet zat. En eigenlijk begint het pas echt nadat je de campaign uitgespeeld hebt. Echt z'n geld dubbel en dwars waard wat mij betreft.
avatar van Hunterking
Hunterking ( 3016 ) 11-09-2014 17:31
Heb hem ook voor de PS4. Vermakelijk, maar na 80 uur + en lvl 70 gehaald te hebben met meerdere classes gaat het vervelen. Het kan niet tippen aan de veelzijdigheid van World of Warcraft bijvoorbeeld. Dat blijft langer leuk. Dit is dungeon na dungeon, geen nieuwe landen, dungeons, bazen en uitdagingen. Voor een spel wat uitgebreid lijkt, erg beperkt.
avatar van Arabyus
Arabyus ( 7270   2) 11-09-2014 18:22
Rol: Forum Moderator
Je krijgt inderdaad niet echt een band met je character zoals in WoW. Het voelt als steeds het zelfde doen. Desondanks beleef ik er wel veel plezier mee.
avatar van Malistix
Malistix ( 1421   3) 11-09-2014 18:45
Quote:
Heb hem ook voor de PS4. Vermakelijk, maar na 80 uur + en lvl 70 gehaald te hebben met meerdere classes gaat het vervelen. Het kan niet tippen aan de veelzijdigheid van World of Warcraft bijvoorbeeld. Dat blijft langer leuk. Dit is dungeon na dungeon, geen nieuwe landen, dungeons, bazen en uitdagingen. Voor een spel wat uitgebreid lijkt, erg beperkt.

neemt niet weg dat een spel spelen voor 80 uur met plezier toch echt een spel van wereldklasse is. Ik heb zelf de console versie nooit gespeeld maar de nieuweste content voor de pc zal binnekort ook naar de ps4 komen en ik adviseer iedereen hierop te wachten ze doen er nog net een schep bovenop om het langer intressant te houden, heerlijk!
avatar van Ashame
Ashame ( 431 ) 11-09-2014 19:54
Quote:
beste couchgame van dit moment op de ps4.
op nummer 2 komt Rayman Legends.

Dit dus. Mag van mij een officiële game categorie gaan worden
avatar van SebastiaanB
SebastiaanB ( 2646 ) 11-09-2014 20:23
Lijkt mij een erg leuke game om te hebben. Ook zeer interessant met de komende Share game-optie dat je samen met iemand anders een spel local co-op kunt doen via internet.
avatar van JJNL77
JJNL77 ( 45 ) 11-09-2014 20:33
Deze game, toch maar eens kopen!
avatar van Linguist
Linguist ( 5808 ) 12-09-2014 08:49
Iets wat in de PC-versie ontbreekt en wat ik wel leuk vind, is o.a. het nieuwe Nemesis System, waarbij wanneer de Nemesis-monster je doodt, dat die sterker wordt en overspringt naar iemand anders in je PSN/XBL-lijst.
avatar van Rickert
Rickert ( 80   1) 14-09-2014 11:41
Ik heb de game op de 360 gespeeld en vind het echt een heerlijke game.
De moeilijkheidsgraad op 'normal' is inderdaad veel te gemakkelijk maar dat is voor mij het enige minpuntje, maar dat was gelukkig zo opgelost door in-game het niveau te veranderen.
avatar van Arabyus
Arabyus ( 7270   2) 15-09-2014 19:11
Rol: Forum Moderator
Quote:
Ik heb de game op de 360 gespeeld en vind het echt een heerlijke game.
De moeilijkheidsgraad op 'normal' is inderdaad veel te gemakkelijk maar dat is voor mij het enige minpuntje, maar dat was gelukkig zo opgelost door in-game het niveau te veranderen.

Of terwijl: Niet echt een minpuntje gezien het direct op te lossen is.
avatar van Ypuh
Ypuh ( 8 ) 15-09-2014 19:50
Geweldig spel. Ik heb hem sowieso op de pc al helemaal kapot gespeeld en op de consoles is hij zowaar nog beter. Doordat je niet met muis en toetsenbord loopt maar continu beweegt door met de stick te navigeren is het een heel ander spel geworden, in positieve zin! Een heerlijke game om in on- of offline co-op te spelen.
avatar van Rickert
Rickert ( 80   1) 15-09-2014 21:15
Quote:
[..]


Of terwijl: Niet echt een minpuntje gezien het direct op te lossen is.

Nee, eigenlijk niet nee