Fairy Fencer F (PS3)
75 100 1

Review Fairy Fencer F (PS3)

Fairy Fencer F (PS3)

Als er één ding is waar ik echt vrolijk van word in een JRPG, dan is het wel een vechtsysteem dat realtime en turn-based gameplay combineert. Weg zijn de trage menu’s in lange grinding-sessies en als je daarnaast ook nog vijanden kunt ontwijken in de dungeons is het helemaal feest. Net zoals de “Tales” RPG serie heeft ook Fairy Fencer F dit soort gameplaytechnieken. Om preciezer te zijn is het dezelfde engine uit Hyperdimension Neptunia. Een jaar na de release in het verre Oosten komt de vertaling van Fairy Fencer F hier ook uit, maar was het de import waard?

Fencer > Fury > Fairy
De Fencers en Fairies zijn krijgers en magische wezens die met elkaar verbonden zijn via een wapen genaamd Fury. Van deze wapens zijn er 100, ze kunnen veranderen in 5 wapenvormen, geven de houder ofwel de Fencer magische krachten en daarnaast bieden ze de mogelijkheid om samen met de Fairy te transformeren in een supervorm. Twee goden, de Goddess en de Vile God, hebben deze wapens gecreeërd en gebruikt om elkaar te verbannen en de overgebleven Fury’s zijn verspreid over de wereld. Het is de taak aan één bijzonder onverantwoordelijke jongen die wordt uitgekozen door een Fairy om deze Fury’s te verzamelen en uiteindelijk één van de goden te bevrijden.

Bijzondere presentatie
Een niche game voor een vrij specifieke doelgroep is het wel. De gevechten en dungeons zijn geheel 3D maar alles daarbuiten is in een 2D artstyle vormgegeven en heeft zo meer weg van een visual novel die je meeleest dan een vrije RPG spelwereld. Cutscenes houden zich niet altijd aan de “show, don’t tell” regel en vertellen wat er gebeurt in plaats van dit te laten zien en dat is wel zonde. Als je echter geen bezwaar hebt tegen deze vertelwijze is de 2D artstyle verder uitstekend te noemen en maken de levendig geanimeerde 2D karakters veel goed. Ook is er vrij veel voice acting door het hele verhaal en is alles in Japans of Engels beschikbaar. Maar in tegenstelling tot de vloeiende menu’s en animaties in het visual novel gedeelte, hebben de 3D gevechten en dungeons iets meer moeite met een goede framerate te behouden. Gevechtsanimaties zijn vaak nog best goed te doen, maar bij het verkennen van een 3d omgeving in een dungeon krijgt de FPS een flinke dip. Het is speelbaar en gelukkig alleen in dat ene specifieke deel van de gameplay, maar wel een minpunt voor de presentatie. Overigens geven de visuals en de cheesy rockmuziek tijdens de transformaties een beetje een Power Rangers of Anime-serie vibe en zijn de dialogen in de cutscenes niet altijd even kwalitatief hoogstaand. Je moet er van houden.

Henshin!
Het dikke pluspunt van Fairy Fencer F is dan weer het vechtsysteem. Het is hoofdzakelijk turn-based waarbij je om de beurt aanvalt. De besturing wordt iets meer realtime zodra één van jouw karakters aan de beurt is, nu kan je namelijk vrij over het veld bewegen en hebben alle aanvallen en vijanden een bepaald bereik. Je kan hier ook direct een combomove eruit rossen zonder een menu in te duiken. Toch het is wel degelijk een turn-based stijl van vechten, je kan met één hand op de controller en met een biertje in de ander zonder problemen een eindbaas een kop kleiner maken. Je hebt dus directe aanvallen paraat via knoppen op de controller, abilities en magische aanvallen via een menu en daarnaast kan je transformeren (Fairize) met behulp van je Fairy om in een soort supermode al je stats te verhogen en extra aanvallen te krijgen. Hierbij is het belangrijk om schade uit te delen zonder schade op te lopen om deze modus te behouden, aan de tension bar zie je wanneer je kunt transformeren en wanneer dit dreigt weg te vallen.
Interessant is ook de manier waarop je jouw karakters kunt ontwikkelen en hoe je nieuwe moves leert. Dit gaat niet automatisch met een hoger niveau, je verdient wapenpunten die je kunt uitgeven aan vaardigheden, abilities, magische aanvallen, het verhogen van je statistieken, of het laten toenemen van het aantal combo’s dat je kan maken in een beurt. Je krijgt vrij snel de vrijheid om zelf te bepalen waar je op wilt focussen. De wapenpunten verdien je via de Fury/Fairy, die is gekoppeld aan jouw karakter en je kan een tweede fairy uit je verzameling ook hieraan toevoegen. Deze levelt op zichzelf, geeft je extra abilities of verbeterde stats en is altijd weer inwisselbaar in tegenstelling tot de vaste Fury/Fairy. Ook kan je de wapens waaraan de Fairies gekoppeld zijn op de wereldmap plaatsen bij dungeons om deze effecten te geven zoals extra weaponpoints in ruil voor verlaagde verdedigingstats.

Vluchtige RPG
Opties, zoals het toepassen van effecten op de dungeons, maken het grinden voor hogere levels een stuk beter te doen. Wil je meer geld, meer wapenpunten of iets anders? Dan staat het je vrij om meerdere Furies op één dungeon te zetten in de wereldmap en deze opnieuw in te duiken. Als je daar dan eindeloos vijanden gaat verslaat is het een verademing om te weten dat je elke gevechtsanimatie en elk resultatenscherm na een gevecht kunt skippen met één druk op de knop. Er is dus eigenlijk nooit frustratie van eindeloze herhalende animaties of cutscenes die je moet kijken na het herladen van een save. Zelfs al is het een turn-based vechtgame met veel visual novel scènes, dan kun je nog zelf bepalen hoe snel je er doorheen wilt en dit maakt momenten waar je ineens tegen een muur loopt van een absurd hoge moeilijkheidsgraad veel minder vervelend.

Niet voor iedereen
Over het algemeen is deze JRPG best goed verteerbaar. Het verhaal en de karakters zijn interessant, het spel neemt zichzelf niet te serieus, het speelt vlot en en er worden steeds nieuwe twists of gameplay elementen toegevoegd. Het verhaal is wel enigszins oppervlakkig en niet zo uitgebreid als in sommige andere games met een 60+ uur speeltijd. Sidequests en replays daargelaten kan je er in ongeveer een uur of 30 doorheen. Het heeft wat schoonheidsfoutjes, zo is er best veel herhaling van dungeons, heb je niet veel invloed op het verhaal en kan je niet echt de wereld in trekken door de vertelwijze. Het is meer een luchtige RPG met een vlot vechtsysteem dan een monsterlijk lange RPG met filosofische discussies, al zal deze anime artstyle en humor niet iedereen aanspreken.
Zoek je dus veel diepgang of een lange RPG om helemaal in te verdwalen dan zijn er andere en betere series. Fairy Fencer F is een goed wegspelende niche JRPG voor liefhebbers van visual novels en semi-turn-based gevechtssystemen. Ben je niet vies van de animestijl en zoek je een vlotte JRPG dan is deze game met een interessant gameplay/verhaal element in vorm van de transformerende feezwaarden best de moeite waard.

Deze review is geschreven door Martijn Hamerling

Oordeel Fairy Fencer F (PS3)

Aantal keer bekeken: 10188