Final Fantasy Type-0 HD (PS4)
75 100 1

Review Final Fantasy Type-0 HD (PS4)

Zoals in vrijwel ieder deel van Final Fantasy (FF) begint ook Final Fantasy Type-0 HD met een lang introfilmpje. Een jonge gast met een rode cape loopt op zijn tandvlees bijtend door een verwoeste stad. Een gigantische explosie laat hem door de lucht vliegen. Hij valt op zijn rug en het noodlot lijkt toe te slaan. Vermoeid en verward kan hij niet anders dan afwachten tot de vijandige soldaten zijn lot bezegelen. Totdat zijn Chocobo op het toneel verschijnt en zich tussen zijn meester en de soldaten werpt. Met zijn laatste krachten steekt hij zijn zwaard in de buik van een andere soldaat en hij hijst zich op de rug van zijn Chocobo om vervolgens samen de stad uit te vluchten. Net op het moment dat het lijkt te lukken slaat het noodlot alsnog toe. Tijdens zijn laatste adem roept hij om Ace, een jongen die dezelfde rode cape draagt. Wie zijn deze tieners en waarom dragen ze allemaal dezelfde kleding? Welkom in Class-0.

De veertien leden van Class-0

Class-0
De uitvalsbasis in dit deel van Final Fantasy Type-0 HD doet een beetje denken aan Xavier’s School for Gifted Youngsers uit X-Men. Overal lopen studenten uit diverse klassen rond en in de verschillende kamers kan je tussen de missies door kennismaken met allerlei studenten die in het spel ‘cadets’ worden genoemd. De klas waar jij mee speelt is de sterkste: Class-0. Vrijwel vanaf het begin heb je de beschikking over alle veertien leerlingen uit deze klas. Elk lid heeft zijn eigen speciale wapens en vaardigheden. Zo heb je bijvoorbeeld de eerdergenoemde Ace. Hij gooit met speelkaarten (hoe toepasselijk). Mijn persoonlijke favoriet is Cinque, een meisje met een enorme vierkante strijdknots waarmee je je tegenstanders enorme schade toebrengt. Als nadeel heeft Cinque dat ze door haar zware wapen vrij traag slaat. Hier zal je dus je timing op aan moeten passen.

In tegenstelling tot de oudere FF-spellen hoef je in dit deel tijdens de gevechten niet eindeloos te bladeren door menu’s. Ook hoef je niet te wachten op je beurt maar kan je bijvoorbeeld met vierkantje doorlopend een slagaanval plaatsen. Het doet een beetje denken aan Kingdom Hearts. Met rondje ontwijk je aanvallen en met de andere twee knoppen kan je magische aanvallen lanceren, welke uiteraard ten koste gaan van je magic points. Het leuke aan Type-0 is dat je echt rekening moet houden met wie je tijdens een missie meeneemt in je team. Je kan namelijk maar drie teamleden tegelijk besturen. Wanneer je dood gaat word je gevallen teamlid vervangen door het eerstvolgende teamlid wie je op de reservelijst hebt gezet. Je kan dus zelf tijdens de missie geen reserveteamlid oproepen. Wanneer je de missie start zonder dat een van je drie teamleden bijvoorbeeld schutters in hoge torens kan uitschakelen heb je dus een probleem.

Rem (voorgrond) en Cinque (achtergrond) vechtend met een robot.

Anders dan reguliere Final Fantasy games
De reguliere Final Fantasy games (die met een Romeins cijfertje achter de titel) zijn altijd erg goed in het vertellen van een verhaal. Voor fans van de serie is het gelijk duidelijk wie er bedoeld worden als de namen Cloud, Tifa, Yuna, Rikku of Lightning genoemd worden. Tijdens je avonturen in deze FF-games creëerden de ontwikkelaars echt een band tussen de speler en de karakters. In Type-0 is dit nog wel aanwezig maar toch net even wat minder. De cinematics zijn daar te statisch voor en focussen zich met name op de niet-speelbare personages. Het meeleven met Class-0 gebeurt met name op de uitvalsbasis tussen de missies in. Na elke missie krijg je een bepaalde tijd voor het volbrengen van overige activiteiten zoals het praten met medestudenten. Zo’n gesprekje kost twee uur. Gelukkig is dit een in-game tijd en geen echte tijd. Tijdens deze praatmomentjes, die soms cinematic zijn en soms niet, zal je je klas en de school grotendeels moeten leren kennen. Dat is erg jammer; wat mij betreft had de nadruk nog wat meer op Class-0 gelegd mogen worden.

Op de basis bevindt zich onder andere ook een klaslokaal waar je lessen kan volgen om bijvoorbeeld je magische vaardigheden te verbeteren. Wil je je basis verlaten om te levellen in de open wereld dan kan dit ook en kost dat je zes uur in-game tijd. Je zal merken dat je dit regelmatig zal doen om de gewenste levels te bereiken om een missie te kunnen voltooien. Gelukkig is er ook de erg handige Secret Training. Wanneer je je console uitzet ontvangt het karakter waar je op dat moment mee geëindigd bent XP. Een basis voor studenten is natuurlijk niks zonder een fatsoenlijke biologieles en daarvoor is er een Chocoboboerderij om Chocobo’s te fokken.

Naast eerdergenoemde ruimtes zijn er nog veel meer plekken om te ontdekken. Af en toe zal je op een strategische manier nieuwe steden moeten veroveren. Vanuit deze veroverde steden trek je verder over de wereldkaart om steeds nieuwe gebieden te ontdekken. Ook in deze FF zijn de mogelijkheden om sterker te worden weer eindeloos. Met Gil koop je nieuwe wapens en harnassen en met Ability Points upgrade je je vaardigheden. Persoonlijk was ik erg blij toen ik zag dat de Eidolons (mysterieuze grote, overpowerde wezens die je af en toe op kan roepen) ook aanwezig waren. Een ander leuk feitje is dat alle verhaalmissies herspeelbaar zijn op verschillende niveaus. Kortom, je bent wel even bezig met deze game als je er alles uit wilt halen.

Deuce, Nine & Rem in een gevecht met panterwolven?

Remakes zijn hip(ster)
Of wij het er als gamers nou mee eens zijn of niet, het lijkt een trend te worden om oude games opnieuw uit te brengen. Een aantal games zijn zo goed (of oud) dat dit absoluut geen probleem is maar bij sommige games overheersen er twijfels. In het geval van Final Fantasy Type-0 HD lijkt het niet zo’n groot probleem omdat dit spel nooit op de markt verschenen is in Amerika en Europa. Waarschijnlijk zal deze game voor veel mensen nieuw zijn.

Het grootste minpunt in de game is de camera. Waarschijnlijk is dit te wijten aan het feit dat dit spel oorspronkelijk voor een handheld is gemaakt. Toen ik voor het eerst mocht lopen met Ace schrok ik echt even. Met ieder klein tikje op het rechterpookje leek de camera op z’n minst 45 graden te draaien en even leek het erop dat de camera het spel haast onspeelbaar maakte. Het is een kwestie van even door de zure appel heen te bijten en er niet te veel op te letten. Naarmate je verder speelt en de besturing wat meer onder controle krijgt zal je merken dat het beter gaat, hoewel je toch goed blijft merken dat de game oorspronkelijk gemaakt is voor de Sony PlayStation Portable. Liefhebbers van multiplayer games mogen een tweede minpuntje schrijven. Final Fantasy Type-0 HD maakt hier namelijk geen gebruik van. Maar ook in je eentje ben je zeker een uurtje of veertig zoet.

Waar Square Enix wel heel aardig zijn best heeft gedaan is met het oppoetsen van de graphics. Als je dit vergelijkt met de PSP-versie dan zie je dat het verschil in graphics en framerate behoorlijk is.

Mede vanuit het oogpunt dat de PSP alweer een aantal jaar achter ons ligt en dit spel nooit op de markt verschenen is in Amerika en Europa is te concluderen dat Final Fantasy Type-0 HD een prima opgepoetst spel is om aan je ‘to-play-list’ toe te voegen. Het gevechtssysteem is makkelijk te leren maar moeilijk onder de knie te krijgen waardoor het voor zowel beginners als ervaren spelers uitdaging biedt. Met veertien Class-0-leden heb je direct een grote groep gevarieerde speelbare karakters. Probeer de draaibare camera zoveel mogelijk te negeren en je hebt er een prima game met een lange levensduur bij!

Deze review is geschreven door Rick.

Oordeel Final Fantasy Type-0 HD (PS4)

• Graphics 65