Mortal Kombat X (PS4)
83 100 1

Review Mortal Kombat X (PS4)

Een paar jaren geleden was de release van een nieuwe Mortal Kombat titel nauwelijks nog een bijzonderheid. Met MK 9 wist NetherRealm Studios de serie weer op de kaart te zetten dankzij een focus op een aardige verhaallijn, verbeterde gameplay en een uitgebreid aanbod aan spelmodi. Het goede nieuws: MK X is meer van hetzelfde.

Twee grote stappen vooruit, een heel klein teentje terug
Met MK X maakt NetherRealm Studios de overstap van de vorige generatie consoles naar de current-gen PS4, Xbox One en PC. En dat levert meteen een aardig resultaat op. Grafisch draait MK X namelijk uitermate soepel en er is veel oog voor detail in de omgevingen. De karaktermodellen zijn ook duidelijk beter vormgegeven, hoewel in bepaalde situaties de schaduweffecten een beetje korrelig overkomen. Het is geen grote ergernis, maar het is toch jammer aangezien de afwerking op het grafische vlak verder consequent goed in elkaar steekt. Toch zijn het de omgevingen die af en toe in positieve zin mijn aandacht van de gevechten wegtrokken. Iets wat je niet te vaak moet laten gebeuren, de AI van de tegenstanders is namelijk best pittig.

Een nieuwe generatie
Het verhaal van MK X speelt zich 25 jaar na de gebeurtenissen in het vorige toernooi af. Dat houdt ook in dat veel van de ‘oude’ cast ook daadwerkelijk oud is geworden. Oudgedienden als Johnny Cage en Sonya Blade hebben in de tussenliggende tijd een dochter genaamd Cassie gekregen, maar ook Jax heeft niet stilgezeten (of gelegen) en brengt zijn dochter Jacqui mee naar het strijdtoneel.
Het is duidelijk dat MK X een nieuw tijdperk voor Mortal Kombat in moet luiden. En hoewel de nieuwe generatie zich aandient, biedt de Story Mode van MK X ook veel homages aan de uitgebreide voorgeschiedenis van de serie. Mijn favoriete hoofdstuk in het verhaal is waarschijnlijk het stuk dat aandacht besteedt aan Sub-Zero en Scorpion en hun rivaliteit. Of eigenlijk moet ik zeggen Kuai Lang en Hanzo Hisashi, aangezien de beide heren hun oorspronkelijke namen weer hebben aangenomen. En tja, ninja’s zijn nu eenmaal cool.

Verlies je? Even oefenen
Ik moet wel bekennen dat ik het verhaal van de Story Mode wat voorspelbaar vond. Het is behoorlijk cliché qua ontwikkelingen en je ziet het einde eigenlijk al ruim van tevoren aankomen. Misschien wist NetherRealm dit zelf ook wel, aangezien ze tijdens de vele cutscenes af en toe quicktime events voorbij laten komen. Zo moet je dus altijd proberen je aandacht erbij te houden. Gelukkig zijn de gevechten zelf uitstekend en vooral erg uitdagend. Ik heb namelijk geen enkele keer het gevoel gehad dat de AI oneerlijk was. Als ik een ronde verloor, dan was dat simpelweg omdat ik mijn tegenstanders en zijn/haar moveset nog niet goed genoeg kende.

MK X biedt een hoop afwisseling als het op de gameplay aankomt. Toen ik ooit het origineel op de Arcadekast speelde vond ik de gameplay niet bepaald indrukwekkend. MK speelde ik vooral omdat ik de Fatalities wilde zien. MK X bouwt duidelijk voort op alle ontwikkelingen die de serie heeft doorgemaakt. Maar ook invloeden van de Injustice game zijn merkbaar. Zo bevatten arena’s objecten die je met de R1-knop beet kunt pakken om ze te gooien of op een andere manier te  gebruiken. Deze objecten lichten af en toe op tijdens gevechten en hoewel ze niet bijster veel schade aanrichten kan het net dat kleine beetje geluk betekenen dat de rollen om doet draaien tijdens een gevecht op leven en dood.

Een rollenspel
Nu ik het toch over rollen heb; elk personage in MK X heeft drie verschillende rollen waar je uit kunt kiezen. Deze rollen zorgen er bijvoorbeeld voor dat Scorpion in de ene rol heel veel gebruik kan maken van vuureffecten om zichzelf beter te beschermen, terwijl een andere rol hem juist meer mogelijkheden geeft om met zijn zwaard te werk te gaan. Het is natuurlijk niet hetzelfde als het toevoegen van een volledig nieuw personage aan de cast, maar het zorgt zeker voor meer afwisseling en mogelijkheden om een eigen speelstijl te vinden.

Qua hoeveelheid modi waar je uit kunt kiezen stelt MK X ook niet teleur. Natuurlijk is er de eerder genoemde Story Mode, maar ook de Practice mode, Training mode en Towers zijn van de partij. Het zijn vooral de Challenge Towers, Living Towers en natuurlijk de Online modus waar heel veel uren speelplezier te vinden zijn. De Online modus wijst zich eigenlijk vanzelf. Ondanks dat mijn testversie op de PS4 soms wat moeite had om een tegenstander te vinden, en gevechten af en toe wat last van wisselende framerates hadden, was de ervaring over het algemeen positief. Maar ook de Challenge Towers en Living Towers weten genoeg afwisseling te bieden. De Living Towers veranderen namelijk constant qua uitdagingen. Zo kunnen de challenges die je daar tijdens gevechten moet zien te voltooien om de zoveel tijd volledig veranderen.

Koins voor de Krypt
En het voltooien van Towers, Challenges, gevechten online en in de Story Mode is zeker de moeite waard. Daarmee verdien je namelijk Koins die je kunt gebruiken om extra’s vrij te spelen in de Krypt mode. In deze modus loop je in eerste-persoon perspectief door de wereld van MK X. Je start op een kerkhof en zult je door grotten, kerkers en andere ongure locaties moeten verplaatsen om voorwerpen te vinden die je toegang tot nieuwe gebieden geven. Zo zul je Scorpion zijn speer moeten gebruiken om je over een afgrond te kunnen verplaatsen en zo nieuwe grafstenen en lijken te vinden die je kunt openen met Koins. Helaas is het nooit echt duidelijk wat je precies aanschaft, aangezien het kan gebeuren dat je soms duizenden Koins neerlegt voor een stuk concept art, terwijl je een andere keer misschien een paar honderd Koins betaalt en een nieuw kostuum vrijspeelt. Daar komt bij dat er echt enorm veel vrij te spelen valt en dat NeatherRealm met de optie om alles vrij te spelen voor twintig euro/dollar duidelijk hoopt dat mensen zich al die moeite besparen. Een ontwikkeling die helaas steeds vaker terug te vinden is in nieuwe games.

MK X heeft me vele uren aan bloederige voldoening gebracht. De hoeveelheid modi en vrij te spelen extra’s zorgen ervoor dat ik de hele week al terugkeer om een paar potjes te spelen. Het verhaal is misschien wat cliché qua inhoud, maar de stijl en soepele animaties, als ook de heerlijk uitgebreide gameplay, weten dat prima goed te maken. MK X is een prima eerste stap op een nieuwe generatie consoles en met de nieuwe toevoegingen van de cast is Mortal Kombat voorlopig ook verzekerd van genoeg potentieel voor de komende delen. Zolang Sub-Zero en Scorpion natuurlijk ook terugkomen. Als jullie me nu weer willen excuseren, ik moet iemand bevriezen en aan gruzelementen slaan.

Oordeel Mortal Kombat X (PS4)

• Eindcijfer 83

Aantal keer bekeken: 12507