Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS
Rainbow Six: Siege (PC)
79 100 1

Review Rainbow Six: Siege (PC)



Als je de afgelopen jaren een beetje opgelet hebt, zal je opgemerkt hebben dat het alweer een aardige tijd geleden is dat er een Rainbow Six game uitgebracht is. Dit komt voornamelijk doordat er een tijdje aan de game Rainbow Six Patriots is gewerkt, echter heeft deze titel nooit het daglicht gezien. In plaats daarvan is men aan Rainbow Six Siege gaan werken en het roer ging volledig om. Waar Patriots een fantastisch singleplayer avontuur had moeten worden, is Siege bijna volledig gericht op de multplayer en is samenwerking en communicatie centraal komen te staan. Het heeft dus weinig zin om je vooraf te laten inspireren door Rambo, want ook deze keer zal zijn solo aanpak niet werken. Rainbow Six Siege kent geen medkits, geen health regeneration en als je dood bent respawn je niet. Genadeloos lekker, of onwijs frustrerend? Je leest het hier.  

De eerste stapjes
Misschien heb je ergens in de wandelgangen gehoord dat Rainbow Six Siege een game is die alleen een multiplayer modus bevat. Laat ik dit direct weerleggen, want dat is namelijk niet waar. Wel is het zo dat je maximaal slechts twee uurtjes nodig zal hebben om door de elf verschillende singleplayer missies heen te blazen. Deze missies worden ‘Situations’ genoemd en hebben als doel om je op te warmen voor het echte werk in de multiplayer modus. Daarom krijg je bij elke Situation een ander doel. De ene keer moet je een gijzelaar bevrijden, terwijl je bij een andere missie één of meerdere bommen onschadelijk moet maken. Ook zijn er missies waarbij je iets of iemand moet beschermen en natuurlijk mag een missie waarbij je gewoonweg alle vijanden moet elimineren niet ontbreken.




Tijdens de verschillende Situations maak je kennis met nieuwe ‘operators’. Deze gasten en stoere chicks zijn de karakters waarmee je straks gaat spelen in de multiplayer modus. Alle operators hebben hun eigen specifieke vaardigheden, wapens en gadgets. In totaal zijn er twintig verschillende operators uit vijf uiteenlopende counter-terroristische eenheden te ontgrendelen. Naast operators uit de FBI Swat en de Spetsnaz, zijn er ook operators uit GIGN, SAS en CSG 9 beschikbaar. Zo heb je bijvoorbeeld een personage genaamd Sledge, die een hamer bij zich draagt waarmee hij door muren heen kan slaan. Erg handig als je even geen explosieven tot je beschikking hebt of ergens snel naar binnen wilt gaan.

En nu we het toch over muren hebben … zo’n beetje alles kan kapot! Vooral het kapot knallen van binnenmuren draagt bij aan de tactiek. Zo kan het slim zijn om je te verschuilen achter een muur waar je een klein gat in schiet. Dit kleine gaatje kan je dan gebruiken om zicht te houden op een gang of trap aan de andere kant van de muur. Hier kan je als verdedigende partij groot voordeel uit halen. Daartegenover kunnen aanvallers volledig onverwacht een deel van het plafond opblazen, om vervolgens met een naar beneden gegooide stun grenade korte metten te maken met verscholen verdedigers. Logischerwijs ben je dan ook continu op zoek om als team de juiste tactiek te vinden en ben je niet beperkt tot de deuropeningen om ergens binnen te komen. Omdat ieder potje maximaal vijf minuten duurt, moeten deze beslissingen snel gemaakt worden. Het werkt super en komt het tempo van de game absoluut ten goede; dit geldt voor de singleplayer, maar bovenal voor de multiplayer.



Ik hoor je denken … gaan we het nu al over de multiplayer hebben? Zit er echt maar twee uur aan singleplayer in de game? Nope, ook dit kan ik meteen weerleggen en de multiplayer komt een stukje verderop pas uitgebreid ter sprake. Want naast de hierboven besproken Situations heb je ook nog de Terrorist Hunt modus. Je speelt hierbij tegen de AI op mappen die je tijdens Situations hebt leren kennen. In Rainbow Six Siege heeft iedere map vier plekken waar je doel zich kan bevinden. Eén van die mappen is bijvoorbeeld een gestationeerd vliegtuig op Heathrow Airport. Het zou vervolgens zo kunnen zijn dat de gijzelaar die je moet bevrijden zich bevindt in de cockpit, de bagageruimte, tussen de passagiersstoelen of in de personeelsruimte. Elk soort missie en elk van deze vier plekken zorgt voor een andere benadering. Op het makkelijkste niveau kan het in je eentje af en toe al knap lastig zijn om de beste tactiek te vinden en uit te voeren, laat staan op het zogenaamde ‘realistic’ niveau. Dat kost echt bloed, letterlijk zweet en soms wat tranen. Gelukkig is het ook mogelijk om de Terrorist Hunt modus met meerdere mensen te spelen als het je even te lastig wordt.

Het unlocken van je favoriete operators
Terwijl je de bovenstaande modi aan het ontdekken bent, verdien je ‘Renown’ en XP. Met XP stijg je in level, wat ervoor zorgt dat je vanaf level 5 custom matches voor  de multplayer modus kunt creëren en je vanaf level 20 mee kunt doen aan ranked matches; als je snel bent zou je dit in ongeveer twintig uur kunnen bereiken. Buiten deze twee te ontgrendelen modi en het feit dat je bij mensen van hetzelfde level ingedeeld wordt, doet XP niet zo gek veel meer. Persoonlijk vind ik dat jammer, want daardoor mis je een uitgebreider systeem betreffende het ontgrendelen van wapens en items met XP. In principe is alles namelijk vanaf het begin al te ontgrendelen. Ik had liever gezien dat je een nieuw wapen ontgrendelt op het moment dat je een niveau omhoog gaat. Deze manier zie je vaker bij shooters en werkt erg motiverend om steeds beter je best te doen en daardoor meer XP te verdienen.



Renown is daarentegen een stuk belangrijker. Met deze punten kan je namelijk de operators, wapens en perks unlocken die jij belangrijk vindt. In de multiplayer modus zal je zowel aanvallende als verdedigende missies moeten uitvoeren. De ene ronde moet je een gijzelaar beschermen vanuit de kamer waar deze opgesloten zit. De volgende ronde zal je deze gijzelaar juist uit een kamer moeten bevrijden. Iedere counter-terroristische eenheid heeft twee aanvallers en twee verdedigers. Elk eerste lid van een eenheid zal je 500 Renown kosten, het tweede lid kost 1000 Renown en zo komt er steeds 500 Renown bij per karakter van dezelfde eenheid. Elk laatste lid van een eenheid kost je 2000 Renown, waardoor je best even zoet bent om dit bij elkaar te spelen. Zeker als je tussendoor ook nog je wapens wilt upgraden met een betere scope, grip of silencer. Dat zal je namelijk met dezelfde valuta moeten doen. Je verdient natuurlijk niet alleen XP en Renown in de singleplayer modus, ook tijdens je multiplayer potjes (behalve als je een custom match aanmaakt) verdien je XP en Renown.

Het echte werk
Hoewel een verhalende modus ontbreekt, is er dus wel degelijk het één en ander te doen in je eentje. Het onvervalste plezier zit hem echter in de multiplayer modus, de modus waar Ubisoft uiteindelijk zijn pijlen vooral op heeft gericht. Na een goede dag spelen heb je namelijk alle singleplayer elementen wel een beetje gehad, maar dan begint het echte werk ook pas. En dit echte werk is behoorlijk vet!

Samen met de journalisten van Power Unlimited, Gamekings, Tweakers en het Belgische 9lives heb ik twee dagen lang onder de ideale omstandigheden van een monster-pc, een lokale verbinding en een steeds beter op elkaar ingespeeld team mogen genieten van een tof staaltje multiplayer werk. Je neemt het in een team van vijf spelers op tegen een andere team van vijf. Zoals eerder aangegeven wissel je aanvallende rondes af met verdedigende rondes, zodat de balans gelijk blijft. Deze balans leek Ubisoft aardig goed voor elkaar te hebben. Hoewel ik geneigd ben om te zeggen dat de verdedigende rondes wat makkelijker waren, hebben we ook best wel een aantal van deze rondes verloren. Tijdens deze rondes beveilig je de ruimte rondom een bom of gijzelaar zo goed mogelijk, door bijvoorbeeld boobytraps neer te leggen. Je verstevigt muren met stalen platen, zodat de tegenstander specifieke explosieven moet gebruiken om deze te doorbreken. Je plaats stoorzenders, zodat de elektronische apparatuur van je tegenstander niet werkt, etcetera. Elke operator heeft zijn eigen gadgets bij zich. Zo kun je als de operator Tachanka een bestuurbare mitrailleur plaatsen, waarmee je een hoek kan afdekken met behulp van dit zware geschut. Wanneer alle aanvallers zijn geëlimineerd, win je de ronde.



Als aanvallende partij is het de taak om juist door dit fort heen te breken. Om het iets makkelijker te maken, begin je de ronde met een drone. Dit is een op afstand bestuurbaar autootje met een ingebouwde scanner. Op het moment dat je de vijanden of je doelwit ziet, kan je deze scannen en is de plek waar je dit gescand hebt zichtbaar in de first person view. De markeringen van je tegenstanders verdwijnen na een aantal seconden, maar als je je doelwit eenmaal hebt gescand zal je deze blijven zien. Zo weet je in ieder geval waar je ongeveer moet zijn. Tijdens onze speelsessies kregen we helaas met regelmaat te maken met een bug, waarbij deze autootjes direct door de map zakten. Gelukkig werd ons verzekerd dat deze bug er uitgepatched zou worden met de day one patch. Laten we het hopen, want de multiplayer modus zorgt gewoon voor heel veel plezier. Je merkt echt dat je zowel persoonlijk, maar ook als team steeds beter wordt. Aan het eind van het evenement namen we het op tegen een team van drie Engelsen, aangevuld met twee ontwikkelaars. Na een spannende strijd wisten we ook deze pot te winnen. Als je dan ook nog eens beslissend kan zijn door de winnende kill te maken, geeft dat echt een hele dikke kick.

Per ronde zijn er tien operators beschikbaar en iedere speler moet een andere operator kiezen. Het is dus niet mogelijk om vijf dezelfde operators op pad te sturen en dat is een positief gegeven. Op deze manier heeft namelijk iedereen het gevoel belangrijk te kunnen zijn. Zo kwam het regelmatig voor dat ik één van de andere spelers nodig had om een stalen deur op te blazen, hij was namelijk de enige die dat kon. Ik merkte al snel dat Glaz mijn favoriete operator werd voor de aanvallende missies. Glaz heeft namelijk als één van de weinige operators een sluipschuttersgeweer. Terwijl mijn vier teamgenoten de aandacht trokken met allerlei explosieven en andere geluiden, bewaarde ik mijn afstand om op deze manier ongemerkt wat tegenstanders uit te schakelen. Het bleek een tactiek die meestal goed werkte, maar als de gijzelaar zich wat dieper in het gebouw bevond werd mijn aandeel wat kleiner.

 

Verder lijkt het aantal maps van 10 vrij klein en dat klopt voor een deel. Je komt vaak maps tegen die je al eens gespeeld hebt. Echter doordat de gijzelaar/bom steeds op vier verschillende punten aanwezig kan zijn, blijft de gameplay gevarieerd. Hierdoor heb je dus per map vier verschillende aanpakken nodig, waardoor het aantal van 10 mappen minder beperkt aanvoelt. Daarnaast heeft Ubisoft aangegeven dat nieuwe maps beschikbaar komen gedurende het jaar en dat deze gratis zijn, in januari komen er maar liefst acht operators bij en vier nieuwe maps. Elk kwartaal komen hier extra gratis velden bij, alleen enkele wapen skins worden betaalde content.


Conclusie
Er zijn op dit moment maar weinig tactische shooters als Rainbow Six Siege, waarbij communicatie en samenwerken de hoogste prioriteit hebben. Zo is het in veel andere shooters nog steeds makkelijk om als eenling je ding te doen. In Rainbow Six Siege zijn er echter geen medkits of health regeneration en als je dood bent, zal je de rest van de ronde toe moeten kijken. Wanneer je als eenling speelt en faalt, benadeel je dus gelijk het hele team omdat je in ondertal geraakt. Op momenten dat je beslissend kan zijn voor je team dat in mankracht achterstaat, voelt het daarentegen extra lekker. Genadeloos lekker zelfs. 

Of je dit spel vet gaat vinden hangt heel erg af van hoe jij games speelt. Speel je games vooral voor een gaaf singleplayer avontuur, of wil je het liefst een tikkeltje hersenloos door grote maps rennen om vijanden om te leggen? Dan kan je Rainbow Six Siege beter laten liggen. Vind je het echter tof om samen met vrienden rustig te zoeken naar een juiste aanpak, om deze vervolgens vliegensvlug uit te voeren en je tegenstander te overrompelen? Dan haal je met Rainbow Six Siege een topgame en heel veel uren spelplezier in huis. De game zal ongetwijfeld de nodige DLC krijgen, maar Ubisoft heeft ons in ieder geval al beloofd dat nieuwe maps gratis zijn voor alle spelers, score!

*Review is gebaseerd op de PC versie en een LAN verbinding, de servers zijn dus niet getest.

 

Oordeel Rainbow Six: Siege (PC)

  • Graphics 70
  • Gameplay 85
  • Originality 85
  • Sound 70
  • Replay 85
  • Eindcijfer 79

Aantal keer bekeken: 14230 

Laagste prijzen voor Rainbow Six: Siege (PC)

Winkel Cijfer Levertijd Prijs Porto Totaal

Meer prijzen 

Laatste reacties

avatar van Misterdoa1983
Misterdoa1983 ( 8265   3) 01-12-2015 13:18
Een online game reviewen zonder de servers goed getest te hebben lijkt me niet heel representatief. Gelukkig heeft de beta me voldoende overgehaald om deze game te bestellen. Hopen dat we niet weer een DriveClubje krijgen (al moet ik zeggen dat ik DriveClub nog steeds veel speel met veel plezier).

Verder inhoudelijk een goeie review, leuk stukje.
avatar van PiggyBank
PiggyBank ( 132 ) 01-12-2015 14:03
Ongelooflijk om niet te wachten totdat de servers online zijn. Het was namelijk een drama met de servers vanaf de alfa tot aan de beta. Connections lost, servers unavailable en ga zo maar door.

avatar van Misterdoa1983
Misterdoa1983 ( 8265   3) 01-12-2015 14:24
Quote:
Ongelooflijk om niet te wachten totdat de servers online zijn. Het was namelijk een drama met de servers vanaf de alfa tot aan de beta. Connections lost, servers unavailable en ga zo maar door.


Dat viel ook wel mee, beetje opstartproblemen maar die waren snel opgelost en ik heb de beta's prima en lang kunnen spelen.
avatar van Nynto
Nynto ( 14 ) 01-12-2015 14:26
Als je de sound van deze game een 70 geeft kan ik de hele review niet serieus meer nemen...
avatar van UserVerwijderd118
UserVerwijderd118 ( 1725 ) 01-12-2015 14:30
Quote:
Als je de sound van deze game een 70 geeft kan ik de hele review niet serieus meer nemen...
Want?
avatar van PiggyBank
PiggyBank ( 132 ) 01-12-2015 15:02
Quote:
[..]


Dat viel ook wel mee, beetje opstartproblemen maar die waren snel opgelost en ik heb de beta's prima en lang kunnen spelen.

Viel helaas niet mee. Forum van Ubisoft stond er vol mee, heeft Ubisoft keer op keer beloftes gedaan om het tevergeefs te verbeteren, en heeft Tweakers het een 6.5 gegeven vanwege de instabiliteit.
avatar van Misterdoa1983
Misterdoa1983 ( 8265   3) 01-12-2015 15:16
Quote:
[..]


Viel helaas niet mee. Forum van Ubisoft stond er vol mee, heeft Ubisoft keer op keer beloftes gedaan om het tevergeefs te verbeteren, en heeft Tweakers het een 6.5 gegeven vanwege de instabiliteit.

Ik en een aantal kennissen hebben het uitstekend kunnen spelen, een paar disconnects en de eerste opstartproblemen daargelaten. Tuurlijk zal er altijd wat zijn, de klagers hoor je vele malen harder en vaker roepen dan de mensen die geen of weinig problemen ervaren.
avatar van PiggyBank
PiggyBank ( 132 ) 01-12-2015 15:43
Quote:
[..]


Ik en een aantal kennissen hebben het uitstekend kunnen spelen, een paar disconnects en de eerste opstartproblemen daargelaten. Tuurlijk zal er altijd wat zijn, de klagers hoor je vele malen harder en vaker roepen dan de mensen die geen of weinig problemen ervaren.

Het lijkt wel of je een ander spel hebt gespeeld. We hebben het hier over een nagenoeg online required game, waarvan de core-functie van het spel werkende servers is. En juist die fatale infrastructuur hebben, ondanks de alfa en de beta's, niet zonder problemen kunnen laten functioneren. Zelfs een paar dagen voor de release niet. Dan faal je hard als bedrijf. En het is niet een handje vol gamers die er last van had. Iedereen namelijk.
avatar van Misterdoa1983
Misterdoa1983 ( 8265   3) 01-12-2015 15:46
Quote:
[..]


Het lijkt wel of je een ander spel hebt gespeeld. We hebben het hier over een nagenoeg online required game, waarvan de core-functie van het spel werkende servers is. En juist die fatale infrastructuur hebben, ondanks de alfa en de beta's, niet zonder problemen kunnen laten functioneren. Zelfs een paar dagen voor de release niet. Dan faal je hard als bedrijf. En het is niet een handje vol gamers die er last van had. Iedereen namelijk.

Zoals ik al zei, ik en een paar kennissen hebben prima kunnen spelen. Iedereen kun je nooit zeggen.
avatar van PiggyBank
PiggyBank ( 132 ) 01-12-2015 15:47
Je zegt zelf, dat je een aantal disconnects hebt gehad. Maar goed, we hebben ons zegje gedaan !
avatar van Misterdoa1983
Misterdoa1983 ( 8265   3) 01-12-2015 15:49
Quote:
Je zegt zelf, dat je een aantal disconnects hebt gehad. Maar goed, we hebben ons zegje gedaan !

Een aantal disconnects tegenover vele vlekkeloze potjes.
avatar van Pewpewlazer
Pewpewlazer ( 8 ) 01-12-2015 16:41
Ik snap het probleem niet helemaal... de connectie problemen zijn toch opgelost?!
Overigens zijn de beta testen er juist voor om dit soort problemen de wereld uit te helpen. Heb, net als Misterdoa1983, vlekkeloze rondes gespeeld.
avatar van UserVerwijderd118
UserVerwijderd118 ( 1725 ) 01-12-2015 16:54
Ik heb tijdens de eerste en tweede beta samen 2 disconnects gehad in ruim 9 uur spelen, dus dat beviel mij ook zeer goed.
avatar van Beunhaaz
Beunhaaz ( 5437   12) 01-12-2015 17:31
Deze game kan je pas serieus reviewen over een week of 2....
avatar van Cruz
Cruz ( 3333 ) 01-12-2015 17:32
Meer ubishit dus.
avatar van Vindasel
Vindasel ( 16 ) 01-12-2015 19:33
stom als je single player wilt spele ook online moet zijn en dan verlies ik ineens connectie omdat de servers niet bereikbaar zijn (had bijna de 2de bom ontmantelt ), de servers ware echt niet stabiel tog zeker niet in de open beta. de open beta kon ik 5dage spele maar door de stabiliteit zijn het ma 3 dage geworde en verlies je soms nog connectie. en waarom 70 euro op ps store voor alleen maar een multieplayer spel?
avatar van Nostrovia
Nostrovia ( 25 ) 01-12-2015 21:54
Geweldige game! Dankzij jullie heb ik hem voor 41 eurotjes kunnen krijgen. Toch maar geen collector edition gedaan. Ik had het zelf nog wel hogere cijfers gegeven, maar prima review
avatar van Beunhaaz
Beunhaaz ( 5437   12) 01-12-2015 22:55
Quote:
stom als je single player wilt spele ook online moet zijn en dan verlies ik ineens connectie omdat de servers niet bereikbaar zijn (had bijna de 2de bom ontmantelt ), de servers ware echt niet stabiel tog zeker niet in de open beta. de open beta kon ik 5dage spele maar door de stabiliteit zijn het ma 3 dage geworde en verlies je soms nog connectie. en waarom 70 euro op ps store voor alleen maar een multieplayer spel?


Normaal hang ik nooit de grammarnazi uit omdat ik zelf ook niet perfect ben. Maar zou je het in het vervolg aub leestekens kunnen gebruiken? En wat aan je spelling kunnen doen.

Ontopic: De game draait prima op de ps4. Ook het squad joinen verloopt soepel. Ik vind het alleen lastig om te kiezen welke operator ik moet unlocken haha...
avatar van Spellevent
Spellevent ( 477 ) 01-12-2015 23:47
Leuke review, leuk ook om te vergelijken met tweakers.net. Lijkt me een toffe multiplayer ervaring maar ik ben nog huiverig en heb teveel backlog om dit nu te kunnen rechtvaardigen. Deze gaat er waarschijnlijk wel komen, maar ik wacht wel tot de eerste of tweede prijsdaling, die gaat vast wel snel komen aangezien de reviews erg verdeeld zijn. De gameplay lijkt me erg leuk (ik heb erg genoten van SWAT 4 toentertijd), alleen niet voor de volle prijs.
avatar van Jansen
Jansen ( 42   3) 02-12-2015 02:59
Geweldig spel! Voor mij de beste shooter ooit! Ik heb ook geen last van de servers. Heb 1/2 keer gehad dat de game startte en ik helemaal niet kon spelen (ik ben al een halve dag met vrienden aan het spelen).

10/10
avatar van Trunx
Trunx ( 1377   7) 02-12-2015 11:26
Pff wat een slechte review,waarom zoveel haast.Wacht een week of 2 totdat je het goed hebt gespeeld online.
avatar van Sedition
Sedition ( 108 ) 02-12-2015 11:58
Leuke, positieve review van deze geweldig game. Jammer van sommige zure reacties.
avatar van Nickson
Nickson ( 105 ) 02-12-2015 12:38
Net via ING rentepunten gehaald. Naast battlefield heb ik hier toch wel erg hoge verwachtingen van. Cod is voor mij volledig van de radar verdwenen. Als ik een futuristische shooter wil spelen, dan gooi ik destiny wel weer in de ps4.

Ben benieuwd. Tactisch ten opzichte van hersenloos schieten kan een verademing zijn, maar ook een punt van frustratie als je weer eens een ..... team heb.