Resistance 3 (PS3)
85 100 1

Review Resistance 3 (PS3)

Het najaar van 2011 is een slagveld aan shooters: Battlefield 3, waarvoor mensen meer dan vijf uur in de rij staan op de Gamescom, Modern Warfare 3, waarvan de trailers minutieus worden uitgeplozen, Gears of War 3, waarvoor iemand al acht dagen voor uitkomst in de rij gaat staan. Tot slot is er Resistance 3, een game die vrijwel geruisloos lijkt voorbij te gaan. Op de een of andere manier heeft de Resistance-serie nooit de media- of consumentenaandacht gekregen die het verdient. De eerste twee games werden wel goed onthaald qua cijfers, maar in het rijtje van favoriete shooters zullen niet veel mensen ze noemen.

Punten der overwinning

Grafische stijl

Grote kritiek op Resistance 1 en 2 was dat spel een gebrek had aan een eigen stijl. De graphics waren goed, maar wel erg klinisch. Gelukkig is dit in het derde deel flink verbeterd. Er is niet krampachtig geprobeerd om de game er zo realistisch mogelijk uit te laten zien, maar men heeft gekozen voor sfeervolle omgevingen met mooie graphics. Ook dwarrelt er altijd iets door de lucht, zoals sneeuw of stof. Dit lijkt een miniem detail, maar geeft in de praktijk wel een boost aan de graphics. Verder maken de wapens indruk met hun vele details zoals de kleine rookwolkjes na de schoten.

De wapens
Zoals we gewend zijn van de Resistance-serie, is qua gameplay een hoofdrol weggelegd voor de grote variëteit aan wapens. Gelukkig weet Resistance 3 me toch nog flink te verrassen, doordat je de verschillende wapens nu ook echt allemaal in verschillende situaties zult moeten toepassen om de levels te halen. Met een keuze uit twaalf wapens, waarbij je met het ene bijvoorbeeld door de muren kunt knallen en met het andere onploffende kogels hebt of ijs kunt spuiten, wordt de gameplay niet snel saai. Ook kun je elk wapen na veel gebruik twee keer upgraden, wat zorgt voor de uitdaging om ze allemaal te gebruiken. Gelukkig kun je nu ook alle wapens tegelijk meenemen, waardoor je wat dat betreft geen moeilijke keuzes hoeft te maken.

Afwisseling
Met de graphics en gameplay zit het dus wel goed, maar dat is niet voldoende om een game goed te maken. Een game waarin je bijvoorbeeld continu hetzelfde moet doen, begint snel te vervelen. Gelukkig is dat bij Resistance 3 niet het geval, zelfs niet na de lange singleplayer (zo’n tien tot twaalf uur). Dit komt doordat de game flink wat afwisseling heeft. Door meerdere twists in het verhaal en de gameplay wordt het door de eerder genoemde wapens ook niet snel eentonig. Ook zijn de omgevingen goed verschillend waarbij korte- en lange-afstandsgevechten elkaar afwisselen.

Multiplayer
Ook de multiplayer van Resistance 3 is in orde. De game heeft de ook veel verschillende bekende multiplayerfuncties, zoals killstreaks.Hierbij wordt je beloond wanneer je veel kills achter elkaar maakt. Verder kun je ook te  experience verzamelen, waardoor je levels stijgt en uiteraard zijn er ook de perks, die je in-game koopt door verdiende punten te spenderen. Resistance 3 gebruikt deze functies op geheel eigen, originele wijze. De perks en speciale krachten zijn de leukste die ik in games heb gezien. Neem bijvoorbeeld de mogelijkheid om jezelf te kopiëren om zo de vijand te misleiden, of de speciale kracht waarmee je na je dood vijandelijk ongedierte achterlaat. Ook komen de verschillende wapens in de multiplayer weer erg goed uit de verf. De maps zijn van erg wisselende kwaliteit maar gelukkig is er genoeg plezier te beleven, ook door de extra spannende ‘wargames’ waarbij je opdrachten krijgt om bepaalde punten of vlaggen te veroveren.

Verzetspunten
Verhaal
In Resistance 3 speel je met Joseph, een andere hoofdpersoon dan in de vorige twee delen. De oorlog is nu bijna gewonnen door de Chimera en er zijn nog maar enkele mensen over die zich verzetten, waarvan jij er één bent. Het gegeven is interessant, maar het verhaal hangt met clichés aan elkaar en is het volgen dan ook niet echt waard. Bovendien lijkt er op een gegeven moment een stuk in het verhaal te missen. Misschien waren ze bang dat de singleplayer anders te langdradig zou worden, maar nu is het een wel erg rare knip. De leukste stukjes verhaal worden eigenlijk nog verteld door de audiodagboeken en informatiekaarten die over de levels verspreid liggen, dus het zoeken hiervan is zeker een aanrader.

Co-op
De co-op van Resistance 3 valt erg tegen. Het is simpelweg de singleplayer, maar dan met twee personen. Zodoende zie je alles voor de tweede keer, mits je de singleplayer al een keer hebt uitgespeeld. Bovendien lijkt de game er veel gemakkelijker op te worden wanneer je hem in co-op speelt, waardoor de ‘normal’ mode veel makkelijker is dan normaal.

Details
Resistance 3 is zeker geen perfecte game en diverse details getuigen van een vrij slordige afwerking. Zo is de lip-sync vaak erg slecht en willen er nog wel eens bugs opduiken in de game. Een ander minpunt is de niet bepaald indrukwekkende AI van de tegenstander. Tegenstanders zijn over het algemeen erg voorspelbaar en zullen je niet snel verrassen. De uitdaging zit hem daardoor vooral in het level design dat dan weer wel erg goed is, doordat Chimera je vaak vanuit meerdere punten tegelijk kunnen bestormen. Ook jammer is dat er geen eindbaasgevechten zijn van de schaal die we in Resistance 2 voorgeschoteld kregen. Het blijft bij relatief kleine vijanden en de grotere vijanden die je treft, zijn vaak zo voorspelbaar, dat er van een bijzondere uitdaging nauwelijks sprake is.

Spelmoment
Je bent, samen met de computergestuurde verzetsmaat onderweg naar de hoofdbasis van de Chimera. Hij stelt bij een splitsing voor dat hij de linkerkant verkent, terwijl jij het pad naar rechts neemt. Met je Auger, het wapen waarmee je door de muren kunt schieten, weet je de eerste paar vijanden aan jouw kant om te leggen. Nadat je kogels daarvan op zijn, deel je enkele headshots uit met je snipergeweer. Je bevriest vervolgens nog enkele te dichtbij gekomen Chimera met je Cryo-gun en zet ze onder stroom met je Atomizer. Nadat je dit spannende gevecht net weet te overleven, kom je in de machinekamer van het gebouw. Hier blijkt je collega al een tijdje ongedeerd staan te wachten. Had hij niet even kunnen roepen?

Net als zijn voorganger dat bij zijn voorganger deed, weet Resistance 3 veel minpuntjes van Resistance 2 te verbeteren: de gameplay is afwisselender en de graphics maken een veel betere indruk. De game is door de leuke gameplay zeker het spelen waard en met een lange singleplayer en goede multiplayer brengt het heel wat speelplezier. Toch mist het door de besproken minpuntjes de vereiste aantrekkingskracht die nodig is om in het rijtje van de ‘grote delen drie’ te komen.

Deze review is geschreven door Wouter Versluijs

Oordeel Resistance 3 (PS3)

Aantal keer bekeken: 10932