Rise of the Tomb Raider (XboxOne)
91 100 1

Review Rise of the Tomb Raider (XboxOne)

Toen anderhalf jaar terug voor het eerst Rise of the Tomb Raider werd aangekondigd, ben ik meteen van start gegaan met Tomb Raider (voor de Xbox 360 en PS3). Het was één van de vermakelijkste avonturen die ik in tijden had gespeeld. Vooral de vrijheid sprak tot de verbeelding, maar ook de besturing  en het upgradesysteem voor je wapens werkte zo lekker, dat deze uitnodigde om te blijven spelen. Nu is dan eindelijk Rise of the Tomb Raider uitgekomen. Waar Lara nog onervaren en voorzichtig was in het voorgaande deel, lijkt ze de schroom van zich afgeschud te hebben. Lara is nog niet helemaal de echte Tomb Raider, maar ze is ook zeker geen bang konijntje meer. Hoe vergaat het haar in dit nieuwe avontuur?

Het vervolg van een lange tocht
Rise of the Tomb Raider gaat verder waar het origineel ophield. Lara’s vader was op zoek naar een historisch artefact, genaamd de Divine Source. Dit artefact zou de sleutel moeten zijn naar onsterfelijkheid. Niet het minste of geringste artefact dus. Helaas heeft papa Croft de tocht niet overleefd, waardoor het Lara’s doel is om ervoor te zorgen dat zijn zoektocht niet voor niets is geweest. Het avontuur neemt haar mee naar het warme Syrië, waar we voor het eerst kennismaken met de enorme grafische upgrade die de serie heeft meegekregen. Mijn hemel wat ziet deze game er mooi uit! De vergezichten zijn adembenemend en de camera positioneert zich altijd precies op zo’n manier, dat je alles zo mooi mogelijk in beeld krijgt. Het grootste deel van de game speel je echter in het besneeuwde en ijskoude Siberië. Tussendoor wordt het verhaal zo nu en dan  verteld door middel van flashbacks, waarbij je ziet wat de kleine Lara allemaal ervaart en waarom deze tocht zo belangrijk voor haar is.
De locaties die je bezoekt zijn divers. Van pittoreske dorpjes tot bruinige oude Sovjet mijnen. Elke locatie heeft zijn charme. Ook is Rise of the Tomb Raider tot in de kleinste details goed verzorgd, zoals Lara’s haar dat altijd zachtjes danst in de wind, of momenten waarop ze zomaar naar het kampvuur loopt om haar handen te warmen. Het zijn dit soort dingen die tonen dat Rise of the Tomb Raider met veel liefde is gemaakt.

Gameplay is als vanouds
Aan de gameplay is niet veel veranderd, deze is voornamelijk verder uitgebreid. Nog steeds bestaat de gameplay uit drie onderdelen. Zo heb je de actievolle momenten, waarbij je moet rennen voor je leven en er altijd net een pad vrij is waarlangs je kunt ontsnappen. Het voelt Hollywood-achtig en is heel tof in beeld gebracht, maar vereist weinig vaardigheden. Daarnaast heb je de nodige vuurgevechten met de Russen binnen en rondom de oude Sovjet locaties. Lara laat hierbij heel goed de balans zien tussen stealth en actie. Als je het namelijk goed aanpakt, kun je veel gebieden al sluipend en moordend overleven, hoewel schietend natuurlijk ook een optie is. Tijdens de vuurgevechten kan het soms wel iets te chaotisch worden. Je zult soms namelijk molotov cocktails of rookgranaten vinden, maar moet deze na het oppakken eerst nog ‘craften’ om ze te kunnen gebruiken. Het probleem zit hem hierbij in de onlogische knoppencombinaties die je hiervoor moet gebruiken. Buiten een gevecht is dat geen probleem, maar in alle gevechtshectiek ook nog items moeten craften brengt de nodige klungeligheid met zich mee. Overigens werkt zowel het schieten als  dekking zoeken verder weer als vanouds, gewoon lekker soepel en intuïtief dus.

Tot slot heb je ook nog de open gebieden die fungeren als een soort speeltuin. Hier kun je je avonturiersinstinct laten gelden, want in bijna elk hoekje en gaatje vind je wel iets dat je kunt verzamelen. Of het nu relieken of muurschilderingen zijn, materialen om nieuwe wapenfuncties vrij te spelen, of misschien zelfs geheime tombes. Deze geheime tombes staan vaak los van het verhaal, maar leveren de leukste gameplay op. De puzzels zijn origineel en uitdagend en elke tombe biedt andere uitdagingen. De tempels zijn daarnaast lekker divers qua locaties: van een Mongolisch schip hangend op een ijsschots, tot een tempel verborgen onder een Russische mijn. Het is allemaal genieten geblazen.

Daarnaast zijn er ook nog de nodige sidequests. Deze leveren je niet alleen credits op, maar je kunt er ook essentiële items mee verdienen zoals bijvoorbeeld een lockpick die je nodig hebt om bepaalde kasten te kunnen openen. Tijdens je survivaltocht is het ook verstandig om goed rond te blijven kijken en zoveel mogelijk grondstoffen te verzamelen. Waar je in Tomb Raider alleen ‘Salvage’ nodig had, moet je nu een hele boodschappenlijst aan materiaal bij elkaar sprokkelen, zoals huiden en hout om je uitrusting en wapens te kunnen upgraden. Ook het kampvuurmenu is uitgebreid; je kunt hier nu ook je uitrusting upgraden, zodat je meer kogels of andere belangrijke zaken mee kunt nemen. Daarnaast is het mogelijk om nieuwe outfits aan te doen of van outfit te wisselen. Verder krijg je nieuwe wapens niet langer in één keer, maar moet je stukjes van elk wapen verzamelen in de open wereld. Wanneer je vier van deze onderdelen hebt gevonden, krijg je het nieuwe wapen tot je beschikking (waarna je het vervolgens weer kunt upgraden met je verzamelde materialen). Al met al zit Rise of the Tomb Raider dus boordevol content en het is met minstens twintig uur aan gameplay dan ook een flink avontuur te noemen.

Welkom terug
Wanneer je het voorgaande deel hebt gespeeld, zul je je als een vis in het water voelen, de extra opties passen namelijk goed bij wat er al in die game zat. Natuurlijk is nog niet alles perfect, zo werkt bijvoorbeeld de mogelijkheid om te ontwijken niet zo lekker als voorheen. Om een directe aanval te ontwijken moet je op tijd op een knop drukken, maar doordat de camera zo nu en dan heen en weer zwiept, is dit nu lastiger te timen dan het hoort te zijn. Bovendien lijkt de game een ontwijkbeweging niet altijd even goed te registreren. De vuistgevechten voelen sowieso nogal klungelig aan, omdat de ijshamer die Lara hanteert niet altijd iemand lijkt te raken. Alleen wanneer je stealthy te werk gaat, lijk je hier echt schade mee te kunnen berokkenen. Dit beperkt enigszins je mogelijkheden wanneer een groep Russen op je af komt stormen. Ook het feit dat de shotgun lang van het strijdtoneel wegblijft, helpt hier niet bij. Maar dat is dan ook het enige minpunt dat mij een beetje stoorde.

Rise of the Tomb Raider is een fantastisch nieuwe toevoeging aan het Tomb Raider universum. Toegegeven, de gameplay en de algehele structuur lijken één op één overgenomen van het voorgaande deel, maar aangezien ik - en velen met mij - daar veel plezier aan heb beleefd, is dat niet een minpunt. Nadat de Tomb Raider serie lang heeft gezocht om terug in vorm te komen, was dat met het voorgaande deel al goed gelukt. Dit nieuwste deel doet hier nog een schepje bovenop en floreert vooral grafisch, want je gaat werkelijk genieten van alle mooie uitzichten en de kleine details die dit deel fris doen aanvoelen. Als je het origineel nog niet hebt gespeeld, is het misschien wel aan te raden om die eerst door te spelen. Anders zal je die wellicht niet meer gaan spelen na dit bijzondere avontuur. Het is in ieder geval duidelijk dat Lara beter in vorm is dan ooit en Rise of the Tomb Raider is daarmee een aanrader voor iedere avonturier.

Deze review is geschreven door Yorn Soeteman.

Oordeel Rise of the Tomb Raider (XboxOne)

• Graphics 95