Animal Crossing (NGC)
78 100 1

Review Animal Crossing (NGC)

Animal Crossing is waarschijnlijk één van die typische games die veel mensen hier missen omdat hij nooit zal komen. Enkel omdat hij niet gechikt zou zijn voor de nuchtere Europeanen. Of de game nu komt wij hebben toch een review voor jullie allemaal!

Wie heeft er nog niets over gehoord. De nieuwsberichten dat de game wel komt en dan weer niet en opeens toch weer wel. Op het moment lijkt het uiteindelijk toch waar te zijn dat Animal Crossing niet komt. Gelukkig kun je de game dan nog altijd importeren maar dat zal toch een hindernis zijn voor vele casual gamers.Voor de fanatiekelingen is het toch een mogelijkheid. Eén van die fanatiekelingen was ikzelf. Ik krijg een versie van Animal Crossing én een Freeloader te pakken. Tijd om te gaan vertellen wat ik allemaal heb beleefd in mijn eigen stadje...

Als je de game voor het eerst aanzet kun je kiezen of je een nieuwe bewoner bent of dat je al naar een eerder opgeslagen spel wil gaan. Natuurlijk wil iedereen zijn eigen naam hebben dus we beginnen een nieuw spel. Het beeld vervaagt en opeens zit je in een trein. Je kijkt door een first-person-view naar een katje wat jouw wagon binnenkomt lopen. Omdat alle stoelen vol zijn vraagt ze netjes of ze bij je mag zitten. Het leuke is dat je met zowel ja als nee kan antwoorden maar ze komt toch voor je zitten. Ze begint met je te praten en vraagt hoe je heet. Dit is waar je je naam in het spel invult. Zo komen er nog meer vragen zoals 'Wat vind je van je naam' en of je gaat verhuizen naar de stad. Een leuk detail is dat iedere stad die je maakt anders zal zijn. Als je vriend bijvoorbeeld een stad maakt zal de stad qua opzet het zelfde zijn alleen zullen huizen en andere gebouwen op een andere plaats staan.

Omdat je geen geld hebt gaat het katje een telefoontje plegen naar een vriend zodat jij 1 van de 4 leegstaande huisjes kan verkrijgen. Eenmaal aangekomen word je hartelijk ontvangen door Tom Nook, de eigenaar van de enige winkel in het stadje. Hij laat je vier huisjes zien die allemaal hetzelfde zijn op de kleur van het dak na. Grappig is dat je het licht aan en uit kan zetten in je huisje. Als je het huisje wat jij het leukst vind gekozen hebt ga je naar de winkel van Tom Nook toe. Vanaf dan zul je de tijdelijke lening van je huisje moeten gaan aflossen. Dat wordt dus flink wat Bells (de valuta van Animal Crossing) verdienen! Dit geld moet je verdienen door 10 klusjes voor hem te doen. Dit kan bijvoorbeeld het planten van bomen zijn maar ook het afleveren of ophalen van bepaalde spullen.

Als je klaar bent met klusjes doen ga je de mensen van jou stad maar eens helpen. Je loopt naar een huisje waar het figuurtje meestal voor staat en begint een gesprek met hem. Je vraagt of hij hulp nodig heeft en als je in een hulpzame bui bent help je hem nog daadwerkelijk ook. Dit is gelijk een manier om vrienden te maken en je huis te voorzien van de nieuwste en duurste spullen die je in de winkel van Tom Nook kan kopen. Ook kun je geld ontvangen, meubels, kleding of gewoon in harde cash. Het geld dat je ontvangt moet je natuurlijk investeren in meubels of andere dingen zoals een schep, een net of een hengel. Met die items die je koopt kun je nog meer geld verdienen. Zo kun je gaan schat graven met je schepje en kun je insecten en vissen vangen met je gloednieuwe netje. Alle dingen die je vangt of vindt kun je of verkopen of naar een speicaal museum brengen. Ook kan je brieven sturen waardoor je je vriendschap met de andere bewoners versterkt. Door goede banden met ze te onderhouden blijven de bewoners ook in het stadje wonen. Als je je misdraagt zullen ze echter hun biezen pakken en er tussenuit knijpen!

Als je nu eenmaal een nieuwe stad hebt gebouwd is die in principe hetzelfde maar er zijn toch dingen die veranderen waardoor het een nieuw aanblik geeft. Zo staan de bomen anders, is de winkel van Tom Nook iets verder weg en wonen er andere dieren in de stad. Ook het fruit wat in de bomen hangt is niet hetzelfde. Wat wel standaard op zijn plek staat is het postkantoor en de vuurtoren. Via het postkantoor kan je brieven versturen, met je E-Reader dingen ontvangen en je kan geld afbetalen wat je geleend hebt. Ook kan je buiten het postkantoor de muziek veranderen die je buiten hoort.

Als je op de hoes van Animal Crossing kijkt zie je dat er een GBA Link aanwezig is. Aangezien ik toch een linkkabel had liggen testte ik het meteen even uit. Ik zet mijn Cube uit, sluit mijn GBA op de tweede controllerport aan en ja hoor; Hij doet het! Op het scherm van mijn GBA kom ik aan bij een steiger waar een bootje aan ligt. Ik ga met een kikkertje wat er bijstaat in gesprek en hij vraagt naar welk eiland ik wil. De naam die je dan invoert wordt de naam van je eiland. eenmaal aangekomen staat er één huisje met een bewoner en een paar bomen met kokosnoten. Aangezien je de vruchten kan plukken die in de bomen hangen heb ik die geplukt en later verkocht aan Tom Nook. De GBA Link geeft je dus leuke extra's voor in het echte spel zelf en zal je helpen op je avontuur.

Als je veel andere reviews van Animal Crossing leest dan merk je dat iedereen helemaal onder de indruk is van alles wat het spel te bieden heeft. Ik ben dat niet helemaal. Het is natuurlijk erg leuk om in je eigen wereld rond te lopen en te doen wat je wil maar na een tijdje heb je dat toch echt gezien. Dit komt gewoon omdat het helpen van bewoners en het graven naar schatten gewoon gaat vervelen. Er is wel een mogelijkheid om oude NES klassiekers te spelen maar het duurt zo ontzettend lang voordat je die kan unlocken dat je niet in eens in dat stadium kan komen...

Al met al is Animal Crossing toch een vermakelijke game maar het is echter niet geschikt voor elke gamer. Schaf de game aan als je geld te veel heb of omdat het spel je écht zo ontzettend leuk lijkt. Mijn mening is dat je niet een spel moet kopen omdat het een 10 krijgt maar moet kopen omdat je de game leuk lijkt. Het is dus geen blinde koop voor iedereen maar een echte game die alleen een bepaalde groep gamers zal interesseren.

Oordeel Animal Crossing (NGC)

• Graphics 63
  • Gameplay 93