Def Jam Rapstar (PS3)
77 100 1

Review Def Jam Rapstar (PS3)

Doe je zonnebril op, hang je bling om en verzamel je homies en bitches in je kamer, want het is tijd om te rappen met Def Jam Rapstar!

En nu serieus: menig karaoke-spel heeft zijn weg naar mijn consoles gevonden, maar ik stond niet bepaald te popelen om me aan Def Jam Rapstar te wagen. Bij de meeste games kan je een selectie maken uit je lievelingsnummers en songs die je goed liggen, maar als het complete genre je eigenlijk niet aanspreekt, dan moet het spel van goeden huize komen om een positieve indruk achter te laten. Toch ben ik benieuwd wat de game te bieden heeft binnen een genre dat overheerst wordt door pop, rock en Disney songs.

In de basis is Def Jam Rapstar niet veel anders dan de concurrentie: neem de microfoon, eventueel een of meerdere vrienden / vriendinnen en leef je uit! In vergelijking met andere games is het zingen beperkt tot hier en daar een refreintje en komt het voornamelijk op je rap-kunsten aan. Hierbij wordt niet alleen gekeken naar je toonhoogte en timing, maar ook kijkt het spel of je de lyrics onder de knie hebt. Neuriën of lukraak teksten in de microfoon brullen is dus niet genoeg om een hoge score te halen. Het niveau kan je instellen op easy, medium en hard, maar mijn ego liet het niet toe om een andere instelling dan easy te gebruiken. Als je grotere stukken achter elkaar goed zingt, zorgt de multiplier voor een flinke verhoging van je score. Het spel houdt er rekening mee dat niet iedereen een geboren rapper is en biedt meerdere hulpmiddelen. Zo kan je de lyrics van tevoren bestuderen, maar ook achteraf, waardoor je kan zien waar je verbeterpunten liggen om je score te verhogen. Daarnaast kan je de vocals van de originele artiest in- en uitschakelen, om je een extra steuntje in de rug te geven.

Spellen uit dit genre staan of vallen bij een degelijke tracklist. Voor de mainstream muziekliefhebber komen Run DMC, LL Cool J en Salt 'n Pepa nog bekend voor, maar als je de hedendaagse rappers niet goed volgt, zullen veel tracks je oorschelpen voor het eerst bereiken. Dit is de voornaamste beperking van Def Jam Rapstar, want hoe goed het spel verder ook in elkaar zit, ik hou het na het verkennen van de game voor deze review voor gezien. Zowel ik als mijn vriendengroep zijn geen fanatieke fans van hiphop en R&B, waardoor we veel eerder voor een mainstream Singstar zullen kiezen voor een avondje zingen. De liefhebbers worden echter voorzien van een zeer gevarieerde tracklist met klassiekers, maar ook recente toppers, zoals T.I., Soulja Boy en Kanye West.

Mocht dit genre je wel aanspreken, laat je dan niet ontmoedigen! Met diverse modes zoals Party, Freestyle en Career is er genoeg om je mee te vermaken. De Party Mode geeft de speler de vrijheid om los te gaan met één van de ruim veertig (gecensureerde) nummers, hoewel niet alle tracks direct beschikbaar zijn. Voor rappers die extra uitdaging zoeken is de Career Mode geschikt. Hierbij zijn slechts een beperkt aantal songs beschikbaar, waarbij je extra tracks vrijspeelt door het halen van een bepaalde score in de vorm van microfoons (geen voor een matige prestatie, vijf voor een toptalent). Dit systeem heeft als nadeel dat beperkte raptalenten niet snel verder zullen komen. Voor creatieve geesten is de Freestyle Mode zeer geschikt, waarbij je eindeloze mogelijkheden hebt en je door het rappen van je eigen teksten odes kan brengen aan de beste hiphop aller tijden. Voor de gezelligheid haal je een vriend(in) tevoorschijn om gezellig mee te doen voor een duet. Bulk je vervolgens van het zelfvertrouwen, dan staan andere online talenten klaar voor een battle.

Een van de meest innovatieve aspecten van Def Jam Rapstar zijn de community-opties. Sluit je camera aan, gooi je allerbeste rap eruit en laat de online community jouw kunsten zien. Je video’s zijn vrij te bewerken en aan te passen naar je eigen voorkeur. Via Twitter en Facebook stel je jouw vrienden op de hoogte van je meest recente creatie. Verder is het mogelijk om andere video’s te bekijken en deze een waardering mee te geven. Bij online mogelijkheden hoort uiteraard ook DLC. Via de ingame store is het mogelijk om de tracklist aanzienlijk (op dit moment zo’n dertig nummers) uit te breiden.  Het aanbod varieert van Sugar Hill Gang en Warren G en tot de nieuwste tracks van Lil Wayne en Black Eyed Peas.

Met een origineel scoresysteem, sterk gebruik van de online mogelijkheden en community, evenals een ander muziekgenre dan we van dit type games gewend zijn, verkent Def Jam Rapstar onbekend gebied. Hiermee wordt een dappere poging gewaagd om een groep gamers aan te spreken die tot voor kort niet met een microfoon in de hand gezien wilden worden of hun muziekgenre slecht vertegenwoordigd vonden. Desondanks is het de vraag of de game de fans van het karaokegenre ook kan behagen, want Def Jam Rapstar is echt een spel voor de liefhebber.

Deze review is geschreven doorV-Devil en ConAir

Oordeel Def Jam Rapstar (PS3)

• Originality 85