Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS
RollerCoaster Tycoon 3 (PC)
82 100 1

Review RollerCoaster Tycoon 3 (PC)

Voor een aantal jaartjes terug, toen ik nog een klein Brammetje was, vonden mijn ouders het nodig om een zogeheten Season Pass te halen waarmee je onbeperkt kon stappen in Europa’s mooiste attractie parken. Parken als Warner Bros. Movie World en Six Flags holland. Mijn oogjes werden zo groot als meloenen toen ik voor het eerst de wilde achtbanen bezag. Ik was het bijelkaar geraapte metaal uit Avonturen Park Hellendoorn gewend, waarop een krakkemikkig karretje heen en weer sjeesde. Zielig gezicht om naar te kijken, maar achtbanen als Superman the Ride overtroffen mijn wildste dromen. De snelheid wanneer je wordt afgevuurd, de adrenaline spoot met driehonderd kilometer per uur door mijn lijf en zelfs toen ik ’s avonds in mijn kribbe lag om te gaan slapen voelde ik alles nog steeds over de kop en heen en weer gaan. Ik kwam tot de conclusie dat ik meer wou, ik wou zelf eens een keer zoiets bouwen. Ik wou mijn eigen droomachtbaan berijden, en daarbij zou het leuk zijn dat ik anderen daar ook van kon laten genieten.

Rollercoaster Tycoon deeltje één was dus eigenlijk een droom die voor een gedeelte uit kwam. Ik kon parken bouwen en mensen blij maken met mijn attracties vol gevaar en adrenaline. Ik miste echter het gehele 'rijd-je-eigen-baan' idee. Ongeveer twee jaar later werden mij behoeftes ook niet waargemaakt bij Rollercoaster Tycoon 2. Alternatieven als het misgelopen Theme Park World en duizenden slechte achtbaan simulators brachten me niet het gevoel die ik had in Superman the Ride. Ik wachtte en zocht verder totdat het werd beloond met iets anders, iets moois. Kan Rollercoaster Tycoon 3 wel aan mijn eisen voldoen? En misschien nog belangrijker, kan RCT3 ook aan júllie eisen voldoen?

Op het eerste oog
Als eerste viel het me direct op dat het takelgeluid, gevolgd door de logo’s van de meewerkende bedrijven als intro, was ingeruild voor logo’s die elkaar omwisselen. Beetje doorsnee met de rest dus. Maar ach, welke gek gaat dan ook letten op zo’n verdomde intro die weg te klikken is. Na tig keer op de spatiebal te hebben geramt kwam ik in een geinig menuutje met veel leuke kleurtjes. Ik ging maar eens voor de gein kijken wat het menuutje allemaal voor me in petto had. Ik klikte op een mapje genaamd ‘Hulpmiddelen’ waarna ik vrolijk kon kiezen uit een aantal leuke mogelijkheden. De Achtbaan Ontwerper kennen we waarschijnlijk nog uit Rollercoaster Tycoon 2. De Gebouwen Ontwerper is nieuw en een echte must voor de architecten onder ons. Je krijgt een onbeperkt aantal muren, daken en overige decoratie tot jouw beschikking waarmee je interessante gebouwen kunt maken die je later in je eigen spel weer kunt neerpleuren. Ook de Scenario Ontwerper was weer van de partij, waarmee je jouw eigen missies in elkaar kan flansen. Uiteindelijk is het heel leuk om jouw zelfgemaakte Scenario door anderen te laten fixen en dan kijken hoe erg zij gaan zweten als een van de grote achtbanen met een stuk of vijftig mensen erin genadeloos crasht. Jij bent God, jij maakt de regels.

Nu we het toch over God hebben kan ik vele Sims fans ook direct blij maken met het feit dat je ook je eigen familie kunt maken. Gewoon een paar characters bij elkaar rapen die kunnen verschillen van generatie, grootte, kleding, naam, gezichtsvorming en haardracht, wat dus direct al een van de grootste voordelen is. Maar daar kom ik later even op terug.


Ja, nou lachen ze nog... Totdat ze erachter komen dat de sluitingen niet dichtgaan


Zandbakken
Een paar klikjes later kwam ik een nieuw menu waar ik weer kon kiezen uit een viertal opties. Helemaal bovenaan stond oefenmode te pronken. Aangezien de besturing e.d ook wel veranderd moet zijn vanwege de nieuwe 3D-engine leek me dit een goed idee. Al snel werd mij geleerd hoe ik m.b.v slechts drie muisknoppen de camera in- en uit kon zoomen, kon verplaatsen en 360 graden kon draaien. Dit voelt zeer vertrouwd aan, daar heeft Atari dus goed aan gedaan.

Na te hebben gekloot met de camera zag ik een mogelijkheid om als eerste met de nieuwe Zandbakmode aan de slag te gaan. In eerste instantie was de precieze bedoeling me niet helemaal duidelijk, maar toen ik een immense, lege grasvlakte met een onbeperkt geldbedrag zag, wist ik dat dit simpelweg bouwen was tot ik erbij neerviel. Ik deed dit vaak ook al in de voorgaande delen, maar daar was het meestal een trainer of een cheat die mij hielp. De Zandbakmode is dus de beste uitvinding in deze game. Het waren de mooiste vijf minuten van mijn leven. Inderdaad, vijf minuten maar. Het werd al snel saai om de tijd te beheersen en onbeperkt te kunnen bouwen, omdat er geen doel is om naar uit te streven. De Zandbakmode is een van de beste vernieuwingen uit de gehele serie, maar een hardcore gamer maak je niet graag blij met onbeperkte luiheid. Die maak je blij met een slopende weg om je doelen te bereiken. Wat dan wel weer een voordeel is van de Zandbakmode ten opzichte van de Carrière mode is dat je even relax achterover kunt leunen in je stoel... Zoals God dat deed op zijn zevende dag. In de Carrière mode krijg je hier nauwelijks tijd voor, want er moet altijd wel iets gedaan worden, dat is de wet van de Rollercoaster Tycoon serie.


Het kamp van de Irakese Terreurbewegingen, een perfecte opleiding voor kamikaze piloten


Generaties Verschillen
Dan zijn we aangekomen op het gedeelte waar we het visuele hoogstandje van de game bespreken. Ik moet zeggen dat de 3D-engine de grootste stap vooruit is in de RCT-serie, maar dat is niet het enige. Er was nog iets: de bezoekers zijn een complete extreme makeover ondergaan. En dit keer zien we niet alleen een verschil tussen de bezoekers aan de truitjes (die verschillende kleuren hebben), maar ook aan andere aspecten. Zo dachten de makers slim te zijn en kunnen we nu het verschil tussen generaties zien om er maar een op te noemen, want natuurlijk zijn er nog meer verschillen. Daarbij is het groeps gevoel ook erg vet, complete families komen gezamenlijk naar je park. Het mooiste is nog dat de familieleden ook nog op elkaar reageren. Het kleine kindje heeft honger en schreeuwt om een ijsje. Mama heeft echter geen geld over voor zo'n duur ijsje waardoor het kind nog harder gaat janken. Opa wordt gek en zegt vervolgens even waar het op staat. Een kleine interactie die je vaak genoeg tegenkomt in je park. Vaak heb je nauwelijks de tijd om op je bezoekers te letten, wat ze denken bijvoorbeeld. Maar ik raad je aan toch eens in de zoveel tijd de financiën te laten staan en kijken wat de bezoekers nu leuk of stom vinden aan jouw gang van zaken.

De graphics
De graphics zijn kortweg formidabel te noemen. Heel soms verliest een prachtig plaatje zijn glans doordat je te ver hebt ingezoomd, zo lijken bomen soms van papier gemaakt, maar meestal blijft alles helder en scherp. Ook de physics van het water zijn fantastisch. De weerspiegeling is geweldig en zeer realistisch, daarbij kwam ik erachter dat je kringetjes in het water kunt maken als je er met je muis langs scheert. Zo zijn er nog veel meer kleine details, klik maar eens met je cursor op een ballon van een bezoeker. De ballon knapt en de bezoeker schrikt zich rot. Frontier Developments heeft dus erg op de details gelet, wat een goede zaak is. Ook erg leuk is dat je nu muziek kunt toevoegen aan je attracties. Sterker nog, je kunt ook je eigen pompende beats toevoegen las ik zojuist in een topic op het PC Forum van PC GameSpecial. Lekker een potje freestylen met een beatje van Cut Chemist in de achtbaan. De standaard muziekjes zijn in elk geval ook niet mis en de nostalgische geluiden uit de voorgaande delen zijn ook weer terug. Het is volgens mij echt een sport om na een aantal delen weer nostalgie in een game te brengen via oude bekende geluidjes.


De Fancy Fare in het dorpje Marle trok weinig bekijks, wat kwam door het ontbreken van de competities 'Varkens Villen' en 'Koeien Castreren'


Vernieuwing?
Waar Frontier Developments niet aan heeft voldaan is het ontzettend ingewikkelde menu systeem. Ondanks dat ze dus die tutorial erin hebben gedaan, ben je nog vaak aan het puzzelen welke schermpjes je nu moet openen om bijvoorbeeld een schoonmaker aan te nemen. Wanneer je een achtbaan een ander kleurtje wilt geven moet je continu zoeken waar dat ook alweer stond, want zelfs in het menuutje van een attractie staat alles er nog een beetje knullig bij.

Het gehele aspect is wel erg leuk bedacht en je moet het niet doen om die paar kleine frustratie puntjes. Daar kom je na een leveltje of drie wel overheen. Echter gaat het grootste kritiekpunt door naar de zogenaamde vernieuwing, want als ik goed kijk is er, ondanks die kleine details en de 3D-engine, niets meer veranderd. Qua attracties is er niet superveel nieuws onder de zon, er zijn hooguit 4 à 5 nieuwe achtbanen bijgekomen. Daarbij betrapte ik de game soms op een aantal levels die mij erg bekend voor kwamen, misschien wel iets té bekend. Dan zijn de doelen vaak ook nog hetzelfde. Telkens is het weer "Krijg zoveel bezoekers in je park en zorg voor een waardering van zoveel." Heel af en toe zit er een verandering in zoals een zogenaamde V.I.P. die langs komt, die je natuurlijk tevreden zult moeten houden.

Voor de hardcore gamer is het een uitdaging eerste klas, maar die zullen de game al snel aan de kant leggen door gebrek aan variatie. De casual en kiddy gamers zullen de game waarschijnlijk te ingewikkeld vinden en pakken dan liever weer Need for Speed: Underground 2 op. Alleen de echte die-hard RCT fan zal de game van top tot teen door gaan lopen. Een grote minpunt dus, maar desondanks moet je die game gewoon even aanschaffen omdat het echt wel het spelen waard is. Natuurlijk kan zo'n game, ondanks dat je de attracties kunt beleven via de coastercam, niet tippen aan the real thing. De conclusie, vernieuwend? Nee, niet echt. Leuk? Ook niet, eerder fantastisch!

Pluspunten:
- Mooie levels
- Visueel hoogstandje (uiteraard geen Half-Life 2 beater, maar zeker goed genoeg)
- De nostalgie
- Geinige details

Minpunten:
- Niet echt vernieuwend
- Vaak dezelfde doelen die je moet bereiken
- De hardcore gamer mist variatie
- De casual gamer vind het waarschijnlijk te ingewikkeld

 

Oordeel RollerCoaster Tycoon 3 (PC)

  • Graphics 85
  • Gameplay 76
  • Originality
  • Sound 85
  • Replay 60
  • Eindcijfer 82

Aantal keer bekeken: 5186 

Laagste 1 prijzen voor RollerCoaster Tycoon 3 (PC)

42.75 42.75 1
Winkel Cijfer Levertijd Prijs Porto Totaal
Bol.com Partner 8.5
€  42.75€ 0.00   € 42.75

Meer prijzen 

Laatste reacties


Er is nog niet gereageerd.