Stronghold 2 (PC)
70 100 1

Review Stronghold 2 (PC)

Glimlachend kijk ik uit mijn ogen. Ik ben namelijk de koning van dit land. Binnen de muren van mijn kasteel is er gezelligheid. Bier en wijn in overvloed, everzwijnen liggen voor het oprapen, tussendoor vermaakt de plaatselijke nar ons met zijn idiote acties, jonkvrouwen aanbidden mij en likken mijn harnas schoon. Buiten de muren is het echter een ander verhaal, de pest breekt regelmatig uit, mijn soldaten sterven op het slagveld en de inwoners hebben geen voedsel. Dat zijn nou de ingrediënten van Stronghold 2, maar of dit alles ook tot een goed product leidt?

In Stronghold 2 draait de gameplay om twee elementen, het eerste is je kasteel opbouwen en iedereen tevreden houden, het tweede deel bestaat uit oorlog voeren om zo je rijk uit te breiden. De makers hebben toen maar gelijk besloten deze twee elementen te splitsen in 2 modes. Zo heb je de peace camapgne waar je jezelf niet druk hoeft te maken over aanvallen en kun je rustig je kasteel opbouwen en je inwoners tevreden houden. De andere campagne geeft je naast het bouwen van een kasteel de mogelijkheid oorlog te voeren. Zo komt ook de gamer die niet van geweld houdt aan zijn of haar trekken.

In de vrede campagne moet je ervoor zorgen dat je economie goed loopt en dat de inwoners te eten krijgen. Dit doe je door zoals bij de meeste RTS games door recourses te verzamelen. In het begin is vooral hout en eten belangrijk. Hout om nieuwe gebouwen te kunnen maken en zo je basis uit te breiden. Voor eten moeten wilde dieren geslacht worden, of je kunt een boerderijtje neerzetten. Al de recourses worden in een gebouw verzameld. Het verzamelen van hout en voedsel en het bouwen van een goedlopend kasteel is echter veel te gemakkelijk, binnen een half uur ben je er al klaar mee. Dit komt ook doordat de gebouwen die je neerzet, er binnen een klik staan. Geen werkzaamheden of een klokje zoals bij de meeste games.

Met water en brood zijn de inwoners helaas niet tevreden. Het liefst willen ze een gevarieerd ontbijt en een heerlijk warm avondmaal. Naast dat willen ze ook geamuseerd worden, door bijvoorbeeld ridder toernooien en alsof dat nog niet genoeg is willen ze ook nog eens weinig belasting betalen, het leven van een koning gaat niet over rozen blijkt al snel. Gelukkig doe je het allemaal niet voor niets. Je kunt namelijk honor punten verdienen door je inwoners meer dan tevreden te houden. Met de punten die je behaald hebt kun je nieuwe en sterkere units kopen om zo de oorlog te winnen tegen de andere koninkrijken. Erg belangrijk dus, want deze units kunnen het slagveld drastisch omdraaien.

Het oorlog voeren in de game is al veel interessanter dan het opbouwen van een leuk kasteel. Als je de aanval inzet is het belangrijk goed te kijken wat je precies gaat doen. Recht naar de voordeur gaan zal weinig tot geen nut hebben, alleen met een goede tactiek zul je de vijand van zijn troon slaan. Eerst je units goed opstellen om overzicht te krijgen, dan de muren verzwakken met stormrammen of er over heen klimmen met ladders. Wanneer de eerste muren vallen zal je al snel de rest van je units naar binnen sturen om het kasteel over te nemen. Erg leuk om te zien hoe eerst een kasteel er nog mooi bij staat, om het daarna in totale chaos te zien waarbij je units over muren klimmen en je langzaam tot de andere koning toe werkt. Echter gaat het aanvallen moeilijker dan hierboven gezegd. De verdedigende partij heeft namelijk beschutte boogschutters op de muren, brandende boomstammen die naar beneden gegooid worden en nog veel meer leuke attributen om de tegenstander te belagen. Dit zorgt ervoor dat aanvallen en verdedigen beide leuk zijn om uit te voeren, hoewel…

Dit zou nog leuker zijn geweest als de game niet verschrikkelijke mankementen had (ook al moest ik gelijk een patch installeren). Zo is de A.I. van de game teleurstellend te noemen. De computer lijkt nooit echt iets verrassends te doen. Ook had ik regelmatig dat me eigen manschappen stil bleven staan nadat ze iets afgemaakt hadden. Zo stonden ze letterlijk klaar om geslacht te worden. Niet alleen de A.I. is gebrekkig, ook zijn er veel bugs te vinden in het spel. Units die plotseling door de muren lopen van me verdediging is natuurlijk niet echt de bedoeling. Ook had ik regelmatig last van glitches en haperde de game op sommige momenten enorm. Dit zorgde allemaal ervoor dat de vaart snel uit het spel kwam en je soms frustrerend achter je pc zit, vooral als je net de aanval in wilt inzetten.

Of sommige fouten te maken hebben met de overstap naar 3D graphics, is nog maar de vraag. Echter ziet alles er wel mooi uit. De aanvallen worden mooi in beeld gebracht en ook de omgeving is netjes afgewerkt. Stromende beekjes water, bomen en soms grote vlaktes zorgen voor een middeleeuws gevoel. De kastelen zien er ook groot en machtig uit, zoals het hoort natuurlijk. Doordat je nu kan ronddraaien met de camera kan je alles nauwlettend in de gaten houden. Door op de spatiebalk te drukken springt de camera omhoog en zie je alles van bovenaf, waardoor je mooi je basis kan indelen en zwakke punten kan ontdekken. Tevens heb je de mogelijkheid om binnen de muren te kijken, zo kan je bijvoorbeeld de troon zien waar je op zit of hoeveel recourses je hebt verzameld. Erg leuke details dus.

Het geluid in de game is niet slecht, maar ook niet geweldig. Het is gewoon zoals het hoort, vogels die fluiten, units die schreeuwen (al hoorde ik vaak dezelfde one-liners langs komen) en de rest van de standaard geluiden. Het past er gewoon bij, maar je raakt er niet meer betrokken bij de game door. Wel werd ik geïrriteerd door de ingesproken stemmen die je begeleiden. Het is gewoon zo overduidelijk ingesproken, het voelt niet natuurlijk aan. Niet dat het zon groot punt is, maar het is gewoon jammer.

Brengt de game genoeg om hem nog een keer op te pakken? Jawel. Je kunt ook gewoon losse strijden uitvechten buiten de campagnes om of gewoon lekker een kasteel bouwen zonder tegenstanders. Alhoewel de game met tegenstanders veel beter tot zijn recht komt, dan de saaie peace campagnes. Ook is de game online speelbaar, hoewel niet te verwachten is dat het populair gaat worden, dus je zult het meestal bij offline potjes moeten houden. Er is in ieder geval genoeg te doen in Stronghold 2, de liefhebbers van de game zullen wel lang bezig zijn voordat ze uitgespeeld zijn.

Stronghold 2 is een game die eigenlijk veel beter had kunnen zijn als de fouten eruit gehaald zouden zijn. De bugs zijn erg storend en de AI van de tegenstander laat ook de wensen over. Neem daarbij dat het bouwen van basis in 20 minuten is gedaan en het in een later stadium gaat laggen, dan lijkt er niet veel van de game over te blijven. Echter bied de game wel goede dingen, zoals grootschalige gevechten, aardige graphics en een leuk sfeertje. Ook al zijn er betere RTS games te vinden in de schappen, voor een kleine 30 euro kun je Stronghold 2 op de kop tikken en dat is de game zeker wel waard. Vooral als je een groot fan bent van de Stronghold serie.

Pluspunten:
- De gevechten
- Lekker middeleeuws sfeertje