Adam's Venture: Episode One - The Search For The Lost Garden (PC)
65 100 1

Review Adam's Venture: Episode One - The Search For The Lost Garden (PC)

Adam’s Venture is een adventure volgens de laatste trend: episodische games. Dat houdt in dat je voor een ‘lage’ prijs een deel van het hele spel krijgt. Mensen die de Sam & Max episodes gespeeld hebben weten ondertussen wel hoe dit werkt. Daar waren er 6 episodes per ‘seizoen’, wat je een volledige game kunt noemen.

In Adam’s Venture speel je de avonturier/Indiana Jones kloon Adam Venture. In een Franse kerk is een manuscript gevonden van de Tempeliers, dat spreekt over een mysterieus labyrint van grotten dat de oorsprong bewaakt van vier Bijbelse rivieren: de Eufraat, Tigris, Pishon en Gihon. Toevallig zijn dat de vier rivieren waarvan de oorsprong zou duiden op de locatie van het Bijbelse Eden, oftewel het paradijselijke oord van Adam en Eva voor de jonge atheïsten onder ons.

De eerste episode speelt zich af in dit grottenstelsel. In de geest van de klassieke adventures moet je rondlopen, puzzels oplossen en sleutels vinden om deuren te openen. Vreemd genoeg kun je dit spel alleen besturen met het keyboard, terwijl dit toch een genre is dat van oudsher gemaakt is voor point-and-click besturing. Na een paar minuten went de besturing wel, want je loopt namelijk meer rond dan dat je iets anders doet; misschien dat het spel later nog op XBLA/PSN gereleased wordt en dat er daarom gekozen is voor een archaïsche keyboard besturing.

Naast rondlopen kun je ook de gebruikelijke dingen, zoals springen en op randjes klimmen. Als het mag tenminste, want soms lijkt een rand prima klimbaar maar moet je er eerst een doos voor zetten om er op te kunnen klimmen. De puzzels zelf zijn voornamelijk erg simpele puzzels waar je bijvoorbeeld in een andere kamer een toorts aan moet steken, zodat je in een andere kamer iets in brand kunt steken om een deur te openen. Een of twee puzzels hebben daadwerkelijk wat nadenkwerk nodig, maar dit is niets waar adventure-veteranen moeite mee zullen hebben.

Dat is meteen een beetje het grote minpunt voor deze game: de game is nogal gericht op het zogenaamde casual publiek. De Unreal Engine 3.0 graphics zien er goed genoeg uit, de voice acting en muziek is ook wel okay en wat betreft de standaard-elementen zit dit spel wel prima in elkaar. Maar het is erg gemakkelijk. De eerste episode kost precies 1 uur om door te spelen, zonder het overslaan van cutscenes. Omdat de puzzels zo makkelijk zijn, en omdat je ook geen inventory hebt om dingen in te bewaren die je daarna in rare combinaties ergens op moet gebruiken (zoals in de oude spellen), ga je er veel te snel doorheen. Een adventure game hoeft nou niet perse super frustrerend te zijn, maar het moet ook niet voelen alsof je er alleen maar doorheen speelt zonder echt iets te doen. Tegen de tijd dat de episode was afgelopen, was ik blij dat ik er klaar mee was. Als geheel voelde het meer aan als een kiddie game dan als iets anders.

Los van die kritiek is Adam’s Venture best een leuke adventure voor het publiek waar het waarschijnlijk voor bedoeld is. Je pa of ma kan zich er vast wel een middagje mee vermaken, bijvoorbeeld. De 20 euro richtprijs is alleen wel wat aan de hoge kant voor een één-urige episode. Nou duren de Sam & Max episodes niet echt zo heel veel langer, maar daar krijg je er wel een unieke soort van humor bij. Adam’s Venture mist iets dat het echt los laat staan van de rest, en dat is jammer. Het verhaal is in de geest van adventures zoals Indiana Jones and the Fate of Atlantis en het boeide genoeg om wel te willen weten hoe het verder gaat.

Al met al is er dus weinig mis met Adam’s Venture op het gebied van technische punten. Het team van Nederlandse bodem lijkt wel zijn best gedaan te hebben om een gestroomlijnde adventure te maken, en daarin zijn ze wel geslaagd. Het lijkt wel een aanrader om voor de volgende episodes er iets meer/moeilijkere puzzels in te doen, of gewoon een iets langere episode te maken. Aan het verhaal en het schrijfwerk valt weinig op te merken, maar omdat het zo snel voorbij is, wordt het ook nogal moeilijk om hier echt goed over te oordelen.

Adam’s Venture is een leuke, maar erg simpele adventure game met weinig opvallende negatieve kanten. Maar de eerste episode is ook wat onopmerkelijk als geheel. In het huidige game seizoen is 20 euro voor 1 uur gameplay niet iets dat we aan budgetgamers kunnen aanbevelen. Misschien dat een volledig seizoen voor 50 euro later wel de moeite waard zal zijn, want er is wel potentie voor Adam’s Venture.

Deze game is gereviewed door Maurice

Oordeel Adam's Venture: Episode One - The Search For The Lost Garden (PC)

• Originality 65