Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS Download de Android App Download de iPhone App

Hands-on: Rainbow Six Siege Beta (PS4)

Afgelopen week was het zover: De Rainbow Six Siege Beta ging van start. Met in het achterhoofd de gedachte dat het laatste deel alweer zeven jaar geleden verscheen (op een slap Android/Ios product na), was ik maar wat blij dat ik een van de vele bèta codes had kunnen opvangen. Nu maar hopen dat Ubisoft de afgelopen jaren niet heeft stilgezeten.

De echte Rainbow Six aanhang weet natuurlijk dat Ubisoft, ontwikkelaar annex uitgever, niet heeft stilgezeten. Het geannuleerde Rainbow Six: Patriots was immers de reden dat men zo lang moest wachten op een nieuw deel. Zonder in al te veel detail te treden werd Patriots, dat overigens al ruim drie jaar in ontwikkeling was, simpelweg geruimd om Siege voor de next-gen te kunnen ontwikkelen. Zodoende was het ruim zeven jaar vrij rustig rondom de tactische shooter.

De laatste keer dat ik een game uit de serie speelde was in 2008, Rainbow Six Vegas 2 zat toen verschroeid in mijn console. Ik keek dan ook reikhalzend uit naar deze bèta. Zo blij als een kind in een snoepwinkel vulde ik dan ook de downloadcode in de PS Store in. Een goed half uur later stond de game op mijn harde schijf en kon ik eindelijk aan de slag met Siege. Ik druk het standaard ‘bedankt voor het spelen van de bèta’-berichtje weg en knal meteen de multiplayer in.



Setting en game modes
Al snel bleek dat de serie keihard terug lijkt te zijn. Al mijn kostbare vrije tijd ging regelrecht naar Siege. Dit moest ook wel, aangezien een potje knallen af en toe aardig lang op zich liet wachten. Maar vond je een game, dan kon je losgaan in een van de drie maps: House, Hereford Base en Consulate. House heeft een vrijstaand huis als setting, heel toepasselijk. Consulate is een groot pand midden in een stad, dat een ambassade moet voorstellen. En tot slot Hereford Base, het legendarische Rainbow hoofdkwartier en het thuis van de Britse SAS-eenheid. Daarnaast waren er in deze bèta twee game modes beschikbaar: Secure Area en Bomb.

In Secure Area moet je als aanvallende partij een chemisch middel lokaliseren en deze voor tien opeenvolgende seconden verdedigen. Op deze manier wordt het chemische goedje namelijk onschadelijk gemaakt. Aan de andere kant moet de verdedigende partij juist voorkomen dat dit lijdend voorwerp onschadelijk wordt gemaakt. Dit klinkt allemaal vrij simpel, maar door de defensieve mogelijkheden die de verdedigende partij heeft en de aanvallende vrijheid waarover de aanvallers beschikken, is geen potje hetzelfde.

In Bomb zijn er twee bommen geplaatst op de door de verdedigende partij gekozen plaatsen binnen het gebouw. Als aanvaller krijg je de taak om een van de twee bommen te ontmantelen. Dit doe je door de zogeheten ‘defuser’ te activeren, waarna deze vervolgens 45 seconden nodig heeft om de bom te ontmantelen. De aanvallende partij wint wanneer zij een van de twee bommen succesvol ontmantelt, of wanneer de tegenpartij van de aardbodem is geveegd. De verdedigers moeten op hun beurt juist zien te voorkomen dat de bommen worden ontmanteld. Door de geactiveerde defuser uit te schakelen, of het complete vijandelijke team te elimineren, winnen de verdedigers.



Een knallend begin
Terug naar mijn ervaring met de bèta. De eerste map die mij wordt voorgeschoteld is Hereford Base; dit betekent kleine ruimtes met her en der trainingsdummy’s in de achtergrond. Al snel is duidelijk dat dit level garant staat voor de nodige close-combat gevechten. Samen met mijn team, bestaande uit vier anderen, word ik in de eerste ronde als aanvaller bestempeld. Dertig seconden tellen af, waarin we de kans krijgen om een van de twee bommen te vinden die ergens in het trainingscomplex zijn verstopt. Met behulp van kleine, op afstand bestuurbare drones rijden we het complex binnen. Al snel wordt mijn drone gezien en vernield, maar gelukkig vinden mijn teamgenoten de bom in de kelder en kunnen we met deze belangrijke voorsprong van start.

Als een waar groentje besluit ik om in de eerste ronde de wat gevorderde spelers te volgen. Met drie man lopen we een smal trappetje af richting een van de deuren die normaal gesproken direct toegang geeft tot de kelder. Eén van mijn teamgenoten plaatst een breaching-charge enkele meters van de deur en laat deze niet veel later tot ontploffing komen. Ontdaan door de enorme knal, lopen we met z’n drieën tegelijk door de stofwolk naar binnen. Mede dankzij deze onverwachte binnenkomst, kunnen wij direct twee gedesoriënteerde tegenstanders uitschakelen.

Niet veel later volgt er een tweede schotenwisseling, dit keer tussen de overgebleven terroristen en mijn andere collega’s die zich via de trap een weg naar de kelder hebben gemanoeuvreerd. Er wordt besloten om direct over te gaan op actie. Met z’n drieën lopen we in formatie richting de bom, waar de overige terroristen zich blijkbaar hebben opgesteld. Door een gat in de gebarricadeerde deur gooi ik een flashbang naar binnen en stap vervolgens de kamer in. Met wat geluk kan ik twee terroristen uitschakelen. De laatste probeert nog weg te komen, maar loopt al snel tegen het ballistisch schild van mijn teamgenoot aan. Niet alleen een vlekkeloze overwinning, maar ook nog eens een mooi begin van mijn Siege-ervaring.

Operators
Enkele potjes later had ik al genoeg gespaard om mijn eerste classes (operators) te kopen. Ik kon hierbij kiezen uit zo’n twintig verschillende operators, met elk zijn eigen skills en wapens. Zo heeft de één een ballistisch schild en kan de ander technische snufjes inzetten. Mede dankzij de brede keuze aan operators is geen enkele aanpak hetzelfde. Een goed samengesteld team leidt tenslotte het vaakst tot een mooie aanval, of een ijzersterke verdediging.

Mijn persoonlijke favoriet was toch wel Motagne, een Fransman in een ‘Juggernaut Suit’ die rondwandelt met een ballistisch schild. Het viel mij namelijk op dat het vrij lastig is om tegen een speler met zo’n schild te spelen. Voeg daar nog een ouderwetse revolver aan toe en je zit gebakken. Daarnaast heb ik flink wat uren met de operator Thermite doorgebracht, een Amerikaan die een ware plaag blijkt te zijn voor de verdediging. Thermite is namelijk de enige aanvallende operator die verstevigde muren kan opblazen met zijn breaching charge. Zeker wanneer je goede afspraken maakt met een speler die bijvoorbeeld Motagne als operator gebruikt, kan je in korte tijd flink wat schade toebrengen.

Kortom, een flink aanbod aan operators dus. Een aanbod dat naar alle waarschijnlijkheid alleen maar groter wordt als de volledige game eenmaal in de winkels ligt. Alleen door veel te spelen en diverse tactieken uit te proberen, weet je hoe elk scenario het beste aangepakt kan worden. Siege is dus weer een vanouds schouw- en schietspel geworden en dat kan ik als fan alleen maar aanmoedigen.



Tactisch opereren is een must!
Rainbow Six is al jaren een tactische shooter pur sang en Siege is daar absoluut geen uitzondering op. Als een rambo jezelf toegang te verschaffen tot een kamer, zal je ongetwijfeld je kop kosten. Rainbow Six Siege vraagt echt om heldere communicatie en een duidelijk plan van aanpak, want alleen dan kan je een optimaal resultaat behalen. Helaas heeft niet iedereen dat door en kwam ik meer dan eens personen tegen die doen wat ze zelf willen. Op deze manier verandert Siege al snel in een doorsnee shooter. Het is dan ook aan te raden om de game vooral te spelen met vrienden of kennissen. Wie weet wordt hier nog wat op gevonden, zoals een aangepaste zoekfunctie, maar vooralsnog liet de standaard zoekfunctie in de bèta nog te wensen over.

Verder is het niet alleen belangrijk om in de aanvallende fase alles op orde te hebben, maar ook tijdens de verdedigende fase is dit van groot belang. Zijn de juiste muren voorzien van een versteviging, zijn alle cruciale toegangswegen geblokkeerd en is iedereen in positie? Dit alles zorgt ervoor dat je constant bezig bent en je geen moment achterover kan leunen.

Hoewel dood ook echt dood is in Rainbow Six Siege, kan je alsnog een actieve bijdrage leveren. Door camera’s actief te gebruiken, kan je namelijk de aanvallende partij spotten en krijgen je teamgenoten, door middel van een rode marker, te zien waar de vijanden zich bevinden. Althans, als de camera’s niet kapot geschoten zijn; dan is het echt hopen op een goede afloop.

Positiviteit voert de boventoon
Na een bèta sessie van ruim een week, ben ik van mening dat Rainbow Six aan het eind van 2015 een mooie rentree kan gaan maken. Het enige waar ik nog voor vrees zijn de servers. Gezien Siege vrijwel alleen om de multiplayer zal draaien, moeten deze servers gewoon staan als een huis. Gelukkig heeft Ubisoft nog enkele maanden om de feedback die uit de bèta voortvloeide toe te passen en met het uitstellen van de release naar december van dit jaar gaat Rainbow Six (verstandig genoeg) de concurrentie met Black Ops III uit de weg. Wat mij betreft kunnen de maanden niet snel genoeg voorbij vliegen, want ik kan niet wachten om met de volledige game aan de gang te gaan.

Geplaatst door Daniël Verkerk op 13-10-2015
Aantal keer bekeken: 5458

Laatste reacties

avatar van Stilico
Door Stilico (48 reacties) op 13-10-2015 23:05
( PM )
leuk artikel Daniel!
avatar van Selvmortsydd
Door Selvmortsydd (3318 reacties) op 14-10-2015 13:57
( PM )
Het pakte mij absoluut niet, ik laat deze titel dan ook lekker liggen..
avatar van SGT xan
Door SGT xan (2952 reacties) op 16-10-2015 09:06
( PM )
Quote:
Het pakte mij absoluut niet, ik laat deze titel dan ook lekker liggen..


Aan de hoeveelheid reacties op deze hands-on, ben je niet de enige. Volgens mij leeft dit spel totaal niet onder de gamecommunity.
avatar van Spellevent
Door Spellevent (477 reacties) op 16-10-2015 13:41
( PM )
Zonder singleplayer campaign is dit voor mij gewoon een no-buy bij voorbaat. Lijkt me op zich wel leuk hoor, maar is toch gewoon counterstrike met een andere naam. Vond de campaigns van de voorgaande R Sixes juist heel gaaf (ook voor Vegas 1&2).

Denk dat Ubi daar niet graag al te veel ruchtbaarheid aan geeft, want ik vraag me af hoe bekend dat is bij de meeste mensen. De singleplayer die er in zit zal wel iets met bots zijn o.i.d.

Maar we wachten wel af. Mooie preview trouwens, klinkt wel vet (alleen niet mijn ding).