Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS

Microtransacties en het onzichtbare content kasteel

[Begin]  |1|2|3|4|5|6|7(8)  [Eind]
Misterdoa1983
Door Misterdoa1983 (8265 reacties) op 19-11-2017 09:57
Geen idee maar gevoeligheid bij gokverslaving is van alle leeftijden.
PS4: misterdoa / Xbox One X: MisterDOA / Switch SW-0729-6111-8417
DaggieWaggie
Door DaggieWaggie (39268 reacties) op 19-11-2017 09:58
Ik durf te wedden van niet.
Twitch.tv/DagDoesStuff 👑🐊
Care
Door Care (48256 reacties) op 19-11-2017 10:06
Hehehehe i see what you did there.

Maar dat mag misschien wel zo zijn. Iemand van 12 zal minder inzicht of erg er in hebben dat ze €5 voor een nieuwe virtuele tractor betalen en dat dat belachelijk is dan iemand 25.
Zitten er tractoren in de lootboxes van sw of Cod? Ik hoop nu van wel.
Met je harvester combiner over Darth Vader heen rijden. Tjoe tjoe!
Het is patat! 🍕 + 🍍 =❤ , After eight 🤮 Teamvluusje stinkt!
Jaina-Emily
Door Jaina-Emily (2012 reacties) op 19-11-2017 10:37
Ik vind het gewoon onzin. Je koopt een game voor 60-80 euro.
Dan moet je daar nog een season pass voor halen die tegenwoordig al snel 30-50 euro kost. En dan heb je ook nog losse micro-transactions.
Je game is gegijzeld achter verschillende paywalls..
Als ik deze situatie aan non-gamers probeer uit te leggen maak ik deze vergelijking.

Stel je hebt net een nieuwe DVD gekocht in de winkel. Gaat die leuk enthousiast kijken. Maar op de helft van de film komt er een pop-up in je scherm. Of je even een IDEAL betaling van 50 euro wilt doen zodat je de film af kan kijken.

En dan zie je ze denken, wtf. Dat zou niet mogen.

Ik begin de industrie echt walgelijk vinden. Hoe het in zo'n korte tijd zo ver is gegaan allemaal...
En dan zeggen die uitgevers ''Het feit dat er micro-transactions inzitten maakt niet uit, want nog net zoveel mensen kopen de game'' Nou ik dus niet. Ik heb dit jaar vrijwel niets gekocht. En mijn vrienden die zijn het ook spuugzat.
En ik denk dat EA de backlash van Battlefront 2 ook wel goed voelt.
Een hoop mensen zullen die game voorlopig passeren. Het zou op deze manier niet moeten kunnen en mogen.
https://psnprofiles.com/Jaina34
Skull_kid
Door Skull_kid (38946 reacties) op 19-11-2017 10:50
Rol: Forum Moderator
Het principe met die lootboxen is niet nieuw, je ziet dit al jaren in de boosterpacks voor Magic the Gathering, Pokémon TCG en andere TCG/LCGs: Je weet dat je minstens één zeldzame kaart krijgt (de kans is er dat dit een ultra zeldzame is), 3 minder zeldzame en de rest is "common" (zie Pull ratio).

Het probleem in deze games is het feit dat ze je proberen te triggeren om die lootboxes te kopen, door te zeggen "de speler die jou net doodschoot, had dit geweer. Dit geweer kan jij OOK krijgen in een lootbox", echter weet je dus totaal niet of je dat geweer ook wel echt krijgt in die lootbox die je koopt, dus koop je er meerdere, in de hoop je kansen te verhogen.

In principe ook hetzelfde als een TCG spelen, echter ga je geen wedstrijden spelen met je deck, als dit deck klote is, terwijl je wel CoD gaat spelen, terwijl je uitrusting klote is (maar dit weet je niet, totdat je iemand tegenkomt die beter is).

Ik denk dat het grootste probleem, voor mij persoonlijk, zit in het feit dat je een game koopt voor €60 en daarna, om mee te komen, eigenlijk bijna verplicht bent om nog meer geld uit te geven. Waren deze games gratis te spelen, was het al heel erg anders, want voor die €60 kan je dan een flink aantal lootboxes kopen.

Dat het nu bekeken wordt door de kansspelautoriteit is alleen maar goed, maar zouden ze dan ook niet moeten kijken naar TCGs? Of is dat juist niet nodig, omdat een TCG puur bestaat uit booster packs/lootboxes en ben je niet verplicht om eerst een basisgame te kopen?
❍ᴥ❍
Care
Door Care (48256 reacties) op 19-11-2017 10:54
Plus dat niemand boosters koopt om ze open te trekken in de hoop op een bepaalde kaart.
Boosters koop je voor draft of sealed.
Het is patat! 🍕 + 🍍 =❤ , After eight 🤮 Teamvluusje stinkt!
Skull_kid
Door Skull_kid (38946 reacties) op 19-11-2017 10:56
Rol: Forum Moderator
Quote:
Plus dat niemand boosters koopt om ze open te trekken in de hoop op een bepaalde kaart.
Boosters koop je voor draft of sealed.
Gepost door: Care op 19-11-2017 10:54

Ik kan me als kind herinneren dat ik altijd hoopte op die ene glitterkaart, Charizard bijvoorbeeld. Dat was DE kaart op dat moment. Wat betekent "voor draft of sealed"? Betekent sealed dat je 'm altijd dichtlaat? :/
❍ᴥ❍
Care
Door Care (48256 reacties) op 19-11-2017 11:00
Draft is drie boosters per persoon. Pakje open trekken, één kaart eruit halen, pakje naar links geven(of rechts ik vergeet altijd welke kant eerst), pakje wat je van de genderneutrale persoon naast je krijgt doe je hetzelfde mee. Totdat het pakje leeg is. Volgende pakje open, zelfde principe alleen dan de andere kant op totdat alles op is. Met die kaarten die je dan hebt bouw je een deck van minimaal 40 kaarten en dan ga je vervolgens spelen.
Sealed is 6 boosters per persoon, alles open trekken, en van die kaarten maak je een deck van minimaal 40 kaarten en ga je spelen.
Het is patat! 🍕 + 🍍 =❤ , After eight 🤮 Teamvluusje stinkt!
Skull_kid
Door Skull_kid (38946 reacties) op 19-11-2017 11:01
Rol: Forum Moderator
Quote:
Draft is drie boosters per persoon. Pakje open trekken, één kaart eruit halen, pakje naar links geven(of rechts ik vergeet altijd welke kant eerst), pakje wat je van de genderneutrale persoon naast je krijgt doe je hetzelfde mee. Totdat het pakje leeg is. Volgende pakje open, zelfde principe alleen dan de andere kant op totdat alles op is. Met die kaarten die je dan hebt bouw je een deck van minimaal 40 kaarten en dan ga je vervolgens spelen.
Sealed is 6 boosters per persoon, alles open trekken, en van die kaarten maak je een deck van minimaal 40 kaarten en ga je spelen.
Gepost door: Care op 19-11-2017 11:00

Aah, dus je weet helemaal niet waar je mee gaat spelen? Wist niet dat dat een ding was, dacht dat boosters gebruikt werden om (hopelijk) je huidige deck te verbeteren
❍ᴥ❍
DaggieWaggie
Door DaggieWaggie (39268 reacties) op 19-11-2017 11:04
Fysieke kaartjes vergelijken met digitale meuk vind ik kul. Die kaartjes kan je nog verzamelen, decks mee bouwen, ruilen en tot confetti versnipperen. Wat kan je met de content van een lootbox? Op een verjaardag je PC aanslingeren om je limited 5 star Darth Vader Candy Cane Lightsaber te laten zien? Ik hoop dat je het dan door hebt dat iedereen je staat uit te lachen dat je tientallen euros er aan hebt uitgegeven en niet toe staan te lachen dat je zoveel geluk hebt dat je een mooi zwaardje hebt gekregen voor een spel dat over een half jaar er niet meer aan toe doet.
Twitch.tv/DagDoesStuff 👑🐊
Care
Door Care (48256 reacties) op 19-11-2017 11:06
Quote:
[..]

Aah, dus je weet helemaal niet waar je mee gaat spelen? Wist niet dat dat een ding was, dacht dat boosters gebruikt werden om (hopelijk) je huidige deck te verbeteren
Gepost door: Skull_kid op 19-11-2017 11:01
Klopt. Je weet pas wat je gaat spelen als je aan het bouwen bent.
Je kan wel je deck verbeteren met wat je in sealed of draft getrokken hebt maar echt je deck verbeteren moet je singles kopen.

En wat Dagmar zegt. Verzamelen kan natuurlijk ook ermee.
Het is patat! 🍕 + 🍍 =❤ , After eight 🤮 Teamvluusje stinkt!
Door M Monster D (1374 reacties) op 19-11-2017 11:52
Quote:
Stel je hebt net een nieuwe DVD gekocht in de winkel. Gaat die leuk enthousiast kijken. Maar op de helft van de film komt er een pop-up in je scherm. Of je even een IDEAL betaling van 50 euro wilt doen zodat je de film af kan kijken.
Gepost door: Jeffrew op 19-11-2017 10:37

De vergelijking die je eigenlijk zou moeten maken is, je koopt een DVD, komt thuis kijkt hem af en heb er van genoten. als dat zo is ga je opzoek naar de uncut scenes and de behind the scenes. DLC is namelijk extra content.

hoe vaak speel je de een game waarbij je moet betalen om het einde te kunnen zien? nooit, je betaald voor extra missies, extra lore en extra achtergrond informatie, allemaal dingen die je zeker niet nodig heb om van een spel te kunnen genieten of om hem uit te spelen.

Quote:
Fysieke kaartjes vergelijken met digitale meuk vind ik kul. Die kaartjes kan je nog verzamelen, decks mee bouwen, ruilen en tot confetti versnipperen. Wat kan je met de content van een lootbox? Op een verjaardag je PC aanslingeren om je limited 5 star Darth Vader Candy Cane Lightsaber te laten zien? Ik hoop dat je het dan door hebt dat iedereen je staat uit te lachen dat je tientallen euros er aan hebt uitgegeven en niet toe staan te lachen dat je zoveel geluk hebt dat je een mooi zwaardje hebt gekregen voor een spel dat over een half jaar er niet meer aan toe doet.
Gepost door: Dagmar op 19-11-2017 11:04

Fysieke kaarten hebben inderdaad nog verzamel waarde, en het is 'normaal' om bij kaarten continu pakjes te kopen en maar hopen dat je krijgt wat je zoekt. omdat het tastbaar is wordt het makkelijker getolereerd maar het idee achter continu pakketjes kopen en hopen op het beste, werkt bij pakjes kaarten precies zo als in games (sterker nog er zijn virtuele kaart games die heel mooi beide overlappen zoals bijvoorbeeld Magic Duels)
blog: mmdgaming.weebly.com
Jaina-Emily
Door Jaina-Emily (2012 reacties) op 19-11-2017 13:25
Er zijn genoeg games waar ze delen van de game uitknippen om dat op release of kort erna als DLC te verkopen. Dat zijn dan van die DLC's van 1 kilobytes. Wat dus aangeeft dat de DLC gewoon al op de disc staat...

Met dingen als Horizon Zero Dawn voelt dat anders. Die hebben een hoop gratis patches toegevoegd en goed naar feedback geluisterd.
En daar is DLC een goede toegevoegde waarde. Die mensen hebben maanden aan The Frozen Wilds DLC gewerkt. En er is verder ook geen micro transaction onzin. Dus zo'n game ondersteun ik maar al te graag. Die mensen daar werken vanuit hun passie. En dat kun je ook voelen.

Ik koop ook Pokemon trading cards. Maar vaak alleen als er ook unieke promo's bijzitten. Dan heb je sowieso iets tof. En er zitten dan ook 2 of meer codes bij voor de online game. Die overigens enorm tof is, en geen in-game real world money transactions heeft.
https://psnprofiles.com/Jaina34
DaggieWaggie
Door DaggieWaggie (39268 reacties) op 19-11-2017 13:39
Quote:
hoe vaak speel je de een game waarbij je moet betalen om het einde te kunnen zien? nooit, je betaald voor extra missies, extra lore en extra achtergrond informatie, allemaal dingen die je zeker niet nodig heb om van een spel te kunnen genieten of om hem uit te spelen.
Gepost door: M Monster D op 19-11-2017 11:52
Twee pagina's terug besproken; Asura's Wrath.
Twitch.tv/DagDoesStuff 👑🐊
Door M Monster D (1374 reacties) op 19-11-2017 14:08
Quote:
[..]
Twee pagina's terug besproken; Asura's Wrath.
Gepost door: Dagmar op 19-11-2017 13:39

yup, 1 game, hoeveel releases zijn er per jaar?
blog: mmdgaming.weebly.com
Care
Door Care (48256 reacties) op 19-11-2017 14:11
Quote:
[..]

yup, 1 game, hoeveel releases zijn er per jaar?
Gepost door: M Monster D op 19-11-2017 14:08
2
Het is patat! 🍕 + 🍍 =❤ , After eight 🤮 Teamvluusje stinkt!
TheMayMaysJack
Door TheMayMaysJack (284 reacties) op 19-11-2017 14:31
Quote:

2) Het bovenstaande bij een betaalde singleplayer game ligt iets gevoeliger. Als je zestig Euro neer legt voor een spel en vervolgens moet je de portemonnee trekken om sneller progressie te kunnen boeken dan ligt dit anders dan bij een free-to-play titel. Tegelijkertijd heb ik er niet zo'n moeite mee. Soms hebben mensen minder tijd om te kunnen gamen en willen ze, bijvoorbeeld door direct sterke wapens of meer items te verkrijgen, snel progressie boeken. Omdat het een singleplayer game is benadeel je er niemand mee en je weet zelf dat het je geld kost.
Gepost door: NLegendkiller op 18-11-2017 11:08

Hier ben ik het er niet helemaal mee eens. Vroeger had je iets genaamd cheat codes waarmee je een spel vele malen makkelijker voor jezelf kon maken. Als ik €60 voor een singleplayer game heb betaald, verwacht ik niet dat voor het equivalente van cheat codes ook nog betaald moet worden.

Ik vond het altijd al een beetje apart. Voor mij betekent "snellere progressie dlc" een van twee dingen: Developers geloven niet dat hun game leuk genoeg is om de aandacht van de player voor hun game levendig te houden OF developers maken een game meer grindy om zo mensen over te halen om microtransactions e.d. te kopen.

Waarom zou ik geld willen betalen om content te skippen? Ik heb het dan blijkbaar niet naar mijn zin of de game is zodanig in elkaar gezet dat zonder microtransactions de pacing ondraaglijk traag wordt (eindeloos moeten grinden om vooruitgang te kunnen boeken et cetera.)
ToothedBomb
Door ToothedBomb (1552 reacties) op 19-11-2017 14:52
Quote:
Een mooie zwart/wit opmerking. Er is geen publisher die studio's opkoopt om ze te sluiten, dat heeft namelijk echt geen enkel voordeel
Ze kunnen er licenties of auteursrechten aan overhouden. Star Wars Battlefront is daar een voorbeeld van.

Quote:
Een studio wordt 'uitgemolken' omdat continu salarissen betalen voor Developers die niet kunnen leveren niet rendabel is.
Zo kan je de misstanden bij spelontwikkelaars inderdaad makkelijk wegwuiven.

Quote:
Als microtransactions er dan voor kunnen zorgen dat de studio de zwarte cijfers in draait is daar niks mis mee, en in plaats van alles lopen afzijken kan die oplossing ook gerespecteerd worden.
Gepost door: M Monster D op 19-11-2017 00:58
Als ontwikkelaars eens de ruimte kregen goede spellen te maken, zonder dat een uitgever in hun nek staat te hijgen of ze er wel genoeg geld aan verdienen, heel misschien kunnen ze dan successen boeken zonder dat het hele spel verpest wordt? Er zijn zoveel voorbeelden te bedenken van geheel nieuwe IP's die met een bescheiden budget en niet al te veel bemoeienis gewoon winst kunnen maken. Waar het bij bedrijven als EA om gaat, is dat er megaveel winst moet worden behaald, want anders zijn die gespendeerde dollars niet volledig benut. Die investering had elders misschien meer (geld) opgeleverd. Daar moeten we vanaf in een creatieve industrie als deze.
TheMayMaysJack
Door TheMayMaysJack (284 reacties) op 19-11-2017 15:57
Quote:
Games nu zijn goedkoper dan ze ooit geweest zijn en dan is inflatie niet eens mee genomen. We mogen echt van geluk spreken dat games niet standaard 80 euro zijn. De game industrie zoekt naar nieuwe manieren om te overleven en zoals bij veel nieuwe dingen gaat dat met vallen en opstaan.
Gepost door: Hercule op 18-11-2017 17:25
Ik heb dit argument altijd een beetje onzinnig gevonden. De MSRP is inderdaad bij 60 euro gebleven, maar dat betekent niet dat games werkelijk ook zoveel zijn blijven kosten. Uitgevers die altijd zeuren om het 60 euro prijskaartje zijn juist de grootste en meest succesvolle bedrijven. Hun games zijn ook voor de afgelopen jaren steeds meer en meer gaan kosten door middel van verscheidene methoden:

- Je hebt Season Passes die tot 40 euro kunnen kosten, meestal voor extra content met recycled assets, recycled gebieden en andere methoden om geld te besparen. Meestal gaat het ook om in-game items, digitale geld of skins, met een kleine aantal missies hier en daar. Regelmatig gaat het ook om niet-cruciale content dat uit de main game gehaald wordt. Meeste games zijn zeker geen Witcher 3/CD Project Red in dat aspect.
- Games hebben nu ook de digital deluxe, silver, gold, platinum, special, collectors, goedkope physical en (insert name here) editions die tot honderden euros kunnen kosten.
- Pre-order bonuses.
- Product placement en sponsors.
- Dingen die vroeger altijd bij een game inbegrepen waren, kosten nu geld, zoals kostuums, cheats en dergelijke. Zelfs sommige race game mechanismen kosten nu geld, kijk maar naar mods in Forza.
- Paid mods systemen, waarbij de auteurs van mods maar een fractie van het geld ontvangen (zie Bethesda's walgelijke Creation club)

Dus de zeurpieten, de behemoths van de industrie, hebben al meerdere manieren gevonden om games duurder te maken. De basis game is 60 euro, niet de volledige versie.

Ondertussen is er nog steeds geen sprake van een royalty/auteursrechten systeem te vinden in de industrie, waarbij schrijvers en acteurs gewoon een basis salaris verdienen. Game Development is een van de laagst verdienende, zwaarste (Bijzonder hoge aantal burn-outs, zie ook crunching en andere horrorverhalen die continu tevoorschijn komen) en meest instabiele tak van informatica. Een bonus in het salaris wordt regelmatig gekoppeld aan metacritic scores (zie Fallout New Vegas). Het zijn ook weer deze bedrijven die verhuizen naar "belastingparadijzen" om inkomstenbelasting te vermijden.

Als je ondanks alles nog steeds "verlies" maakt, dan is er iets mis met je bedrijfsmodel. Maar goed, spoilers, ze maken geen verlies. Het tegenovergestelde zelfs. Uitgevers zoals EA, Bethesda en Activision maken bakken met geld, maar hun development teams zullen dit niet zo snel terug zien. Het zijn bedrijven. Bedrijven bestaan om geld te verdienen en investeerders blij te maken. Maar mensen hoeven ze zeker voor niets dankbaar te zijn en vooral niet voor hun anti-consumer tafarelen.
Forrestfield
Door Forrestfield (2197 reacties) op 19-11-2017 18:14
En waarom zouden spellen duurder moeten worden als ze veel meer worden verkocht? Vroegah, toen was het al een wereldse prestatie dat je 0.5 miljoen keer over de toonbank ging met je spelletje. Tegenwoordig is 4 miljoen keer een teleurstelling. Spellen kosten misschien meer om te maken, waarover je nog een enorme discussie kunt hebben wat betreft waarom en is het wel nodig, maar er word ook een veelvoudig aantal van verkocht, naast alle onzin die je ze er bij willen verkopen.

Oh, en ja, als je 100 miljoen aan marketing uit gaat geven, dan schiet het ook wel op met "Het is zo duur!".
汚部屋。
[Begin]  |1|2|3|4|5|6|7(8)  [Eind]