Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS

Microtransacties en het onzichtbare content kasteel

[Begin] |1|2|3|4|5|6|7(8)  [Eind]
GerardBowling
Door GerardBowling (142 reacties) op 18-11-2017 10:47
We zijn allemaal grotendeels bekend met wat microtransacties zijn (in-game content die je tegen betaling als toevoeging kunt krijgen). Ook hebben we vast wel eens gehoord van het verkopen van een game maar daarin bepaalde onderdelen vergrendelen om ze vervolgens tegen betaling open te stellen. Met de vlaag van kritiek op het recent verschenen Star Wars Battlefront 2 leek het me interessant hier een topic over te openen en te vragen wat jullie, gamers, visie is op deze manier van geld verdienen. Zijn microtransacties noodzakelijk kwaad in games die wel mogen blijven of is het nodig dat de gameindustrie een revolutie ondergaat om hier vanaf te komen?
DaggieWaggie
Door DaggieWaggie (39268 reacties) op 18-11-2017 11:05
Microtransacties in een game waar je de volle pond voor betaald is kut.

Slotje!
Twitch.tv/DagDoesStuff 👑🐊
GerardBowling
Door GerardBowling (142 reacties) op 18-11-2017 11:07
Quote:
Microtransacties in een game waar je de volle pond voor betaald is kut.

Slotje!
Gepost door: Dagmar op 18-11-2017 11:05

Er zijn meer gamers dan alleen jij
NLegendkiller
Door NLegendkiller (924 reacties) op 18-11-2017 11:08
Je moet microtransacties wel uiteen zetten in verschillende onderdelen:
1) Als een free-to-play game microtransacties heeft om sneller bij het einddoel te kunnen komen heb ik hier geen problemen mee. Het is optioneel en je weet precies dat als je niet betaalt dat je langer bezig bent omdat je bijvoorbeeld moet wachten alvorens je verder mag.

2) Het bovenstaande bij een betaalde singleplayer game ligt iets gevoeliger. Als je zestig Euro neer legt voor een spel en vervolgens moet je de portemonnee trekken om sneller progressie te kunnen boeken dan ligt dit anders dan bij een free-to-play titel. Tegelijkertijd heb ik er niet zo'n moeite mee. Soms hebben mensen minder tijd om te kunnen gamen en willen ze, bijvoorbeeld door direct sterke wapens of meer items te verkrijgen, snel progressie boeken. Omdat het een singleplayer game is benadeel je er niemand mee en je weet zelf dat het je geld kost.

3) In de multiplayer ligt het bovenstaande wat ingewikkelder. Als een ontwikkelaar microtransacties invoert waarmee je geen voordeel verkrijgt ten opzichte van de ander zie ik het niet als een probleem. Een voorbeeld hiervan zijn cosmetische aanpassingen. Of het geweer nu groen, blauw, oranje of vol met emblemen zit; hij schiet niet anders dan zijn basisvariant. Anders is de hele discussie natuurlijk als je een geval als Star Wars: Battlefront II bekeek. Dat je moeite moet steken in een game om betere Helden te vergaren zie ik niet als een probleem. Een game die leunt op de multiplayer lang spelen lijkt me immers geen probleem, zelfs niet als de beloning pas na tientallen uren is bereikt. Het probleem is hier echter dat je middels betaalde microtransacties een oneerlijk voordeel kunt behalen. Je kunt karakters vroegtijdig sterker maken en zo een oneerlijk voordeel verkrijgen ten opzichte van mensen die dit niet doen. En daar heb ik dus wel problemen mee. Als ik net zestig Euro heb uitgegeven voor een game, de multiplayer binnen stap en meteen een oneerlijk voordeel heb omdat ik geen extra geld heb neergelegd voor microtransacties is de balans zoek.
GerardBowling
Door GerardBowling (142 reacties) op 18-11-2017 11:16
Mooi uiteengezet, helder overzicht. Het klopt wat je schetst. Vaak is het duidelijk dat de betaalde content je geen voordeel oplevert omdat het bijvoorbeeld alleen maar je speelervaring aanpast (skins, kleuren, etc.). Ik vind het zelf niet lastig hier een keuze in te maken: €4,99 betalen voor een andere rugzak voor m’n character sla ik graag over, maar extra levels of missies trekken mijn aandacht wel. Het negatieve hieraan is soms wel dat de DLC al op de disc/in de game staat of zit, maar dat je nogmaals moet betalen om het te ontgrendelen. Ik heb al vaak het voorbeeld voorbij zien komen dat je vroeger de game plus missies plus characters er gewoon bij kreeg, maar dat je nu 50% koopt en voor de andere 50% extra moet bijleggen. Jammer.
Doobieters
Door Doobieters (29520 reacties) op 18-11-2017 11:32
Heeft iemand hier wel eens real money aan mocrotransacties uitgegeven?
Ghost reportin'. Somebody call for an exterminator?
NLegendkiller
Door NLegendkiller (924 reacties) op 18-11-2017 11:36
Ooit iets van vijf Euro voor een iOS game die m'n vriendin speelde. Een free-to-play titel waar je dan direct alle levels voor kreeg. Maar daar had ik dan ook geen problemen mee.
Care
Door Care (48256 reacties) op 18-11-2017 11:50
Quote:
Heeft iemand hier wel eens real money aan mocrotransacties uitgegeven?
Gepost door: Doobieters op 18-11-2017 11:32
Mocrotransacties? :'D
Daar heb ik wel eens echt geld aan uitgegeven ja. Ooit eens een game van een mocro in m'n klas gekocht. Maar wat heeft dat met deze discussie te maken?

Ik heb ooit de DLC van castlevania lords of Shadow gekocht omdat die fuckers gewoon twee chapters uit de game laten waardoor je een stuk uit het verhaal mist.
Het is patat! 🍕 + 🍍 =❤ , After eight 🤮 Teamvluusje stinkt!
GerardBowling
Door GerardBowling (142 reacties) op 18-11-2017 11:50
Quote:
Heeft iemand hier wel eens real money aan mocrotransacties uitgegeven?
Gepost door: Doobieters op 18-11-2017 11:32

Jep, meer een abonnementsservice in een online game, waarbij je toegang had tot meer gebieden, items en dergelijke. Koste €9,99, maar omdat ik het zoveel speelde vond ik het waard. Het was alleen maar een maand geldig (oftewel €120 per jaar!). Iets anders dan een microtransactie, maar weer een model waarbij je geld betaalt om meer te kunnen.
Henri-Alexander
Door Henri-Alexander (12778 reacties) op 18-11-2017 11:50
Nou, Star Wars: Battlefront II microtransacties zijn in ieder gevan even in de ijskast gezet totdat ze iets met de customer base input kunnen. Alle kritiek werd ze een beetje te veel denk ik. Het eerste deel verkocht in het begin wat teleurstellend door online only en serverproblemen, waarschijnlijk proberen ze zo de releaseverkopen nog wat te stuwen.
PSN: Henri-Alexander | XBL: Henri Alex
GerardBowling
Door GerardBowling (142 reacties) op 18-11-2017 11:51
Quote:
[..]
Mocrotransacties? :'D
Daar heb ik wel eens echt geld aan uitgegeven ja. Ooit eens een game van een mocro in m'n klas gekocht. Maar wat heeft dat met deze discussie te maken?

Ik heb ooit de DLC van castlevania lords of Shadow gekocht omdat die fuckers gewoon twee chapters uit de game laten waardoor je een stuk uit het verhaal mist.
Gepost door: Care op 18-11-2017 11:50

LOL Ik zie het al voor me, mooie term.

Quote:
Nou, Star Wars: Battlefront II microtransacties zijn in ieder gevan even in de ijskast gezet totdat ze iets met de customer base input kunnen. Alle kritiek werd ze een beetje te veel denk ik. Het eerste deel verkocht in het begin wat teleurstellend door online only en serverproblemen, waarschijnlijk proberen ze zo de releaseverkopen nog wat te stuwen.
Gepost door: Henri-Alexander op 18-11-2017 11:50

Mooi dat ze dat gedaan hebben, maar de vraag is natuurlijk voor hoe lang? :/
Care
Door Care (48256 reacties) op 18-11-2017 11:55

En ik gok anderhalve maand en dan zitten ze er weer in.
Het is patat! 🍕 + 🍍 =❤ , After eight 🤮 Teamvluusje stinkt!
Henri-Alexander
Door Henri-Alexander (12778 reacties) op 18-11-2017 12:10
Ik denk dat het vooral is om de release-verkopen te stuwen dus het kan inderdaad rond het einde van het jaar weer terug zijn. In dezelfde vorm of een andere gedaante, het komt sowieso. Zolang alles optioneel blijft heb ik er niet zo veel moeite mee maar we zien het al met uitbreidingen die bij release al te koop zijn, dat had meestal ook makkelijk in de game zelf kunnen zitten.

We kunnen het toch niet tegen houden. Net als de Vita support, en de always-online DRM, en de stop van fysieke releases en ga zo maar door. De online pass is de enige uitzondering.
PSN: Henri-Alexander | XBL: Henri Alex
Swift
Door Swift (12205 reacties) op 18-11-2017 12:17
Ik geef te veel uit aan overwatch skins, omdat ze het verdienen, geen pay to win bs, alle dlc die komt is free, en je hebt alle content meteen tot je beschikking bij het opstarten, niet vijf x prestige of een of andere rng lootboxes system waarbij je geluk moet hebben om dat ene wapen te krijgen.

Cod is ook weer geval apart, althans bij de laatste die ik speelde, die gaf season pass owners OP wapens voor multiplayer . Wat je eigenlijk gewoon dwingt om de season pass te kopen, na een x aantal maanden kon je ze uiteindelijk toch los kopen. Maar dit systeem is echt bs.

Happy wars heb ik denk ik 150euro aan tickets uitgegeven.. Dat is maar een schijntje in vergelijking met wat mijn broertje en onze vrienden erin hebben gepompt. Speelt er iemand nog happy wars?
Theecornerkiller
Glenn150
Door Glenn150 (1348 reacties) op 18-11-2017 12:29
Quote:
Microtransacties in een game waar je de volle pond voor betaald is kut.

Slotje!
Gepost door: Dagmar op 18-11-2017 11:05

+1
DaggieWaggie
Door DaggieWaggie (39268 reacties) op 18-11-2017 14:52
Quote:
Ik heb ooit de DLC van castlevania lords of Shadow gekocht omdat die fuckers gewoon twee chapters uit de game laten waardoor je een stuk uit het verhaal mist.
Gepost door: Care op 18-11-2017 11:50
Flikte Capcom ook met Asura's Wrath. Echt een enorme naai streek. Nou had ik het spel voor een tientje of iets gekocht dus had ik al genoeg bespaard om de DLC te kunnen bekostigen, maar moet je voorstellen dat je €50/€60 hebt uitgegeven en het eerste wat je als DLC titel ziet is 'The true conclusion to Asura's Wrath'. Flikker dan gauw van een trap af.
Twitch.tv/DagDoesStuff 👑🐊
Care
Door Care (48256 reacties) op 18-11-2017 15:00
Quote:
[..]
Flikte Capcom ook met Asura's Wrath. Echt een enorme naai streek. Nou had ik het spel voor een tientje of iets gekocht dus had ik al genoeg bespaard om de DLC te kunnen bekostigen, maar moet je voorstellen dat je €50/€60 hebt uitgegeven en het eerste wat je als DLC titel ziet is 'The true conclusion to Asura's Wrath'. Flikker dan gauw van een trap af.
Gepost door: Dagmar op 18-11-2017 14:52
Dat is inderdaad een flinke naaistreek.
Vroeger werd missie dlc ook gewoon een expansion genoemd. En dan was het aanvulling op de huidige game.
Het is patat! 🍕 + 🍍 =❤ , After eight 🤮 Teamvluusje stinkt!
ToothedBomb
Door ToothedBomb (1552 reacties) op 18-11-2017 15:21
Micro-transactions en lootboxes zijn een ingewikkeld onderwerp. Je kan IMO niet zomaar zeggen dat ze goed of slecht zijn. Het hangt af van de situatie.

Zo vind ik het loot box-systeem in Overwatch best redelijk. Deze boxes zijn vrij makkelijk te verdienen (toen ik nog veel speelde kreeg ik er vaak meerdere in een avond) en iedere week zijn er ook een paar te verdienen in de Arcade mode. De doosjes bevatten alleen cosmetische items, dus geven spelers geen voordelen in het spel. Met de opbrengsten financiert Blizzard nieuwe content, hoewel de hoeveelheid uitgebrachte content niet proportioneel lijkt te zijn met de verkregen inkomsten van de boxes. De game was op PC ook maar 45 euro op release, dus dat is dan nog uit te leggen.

Om nog een Blizzard game aan te halen; Heroes of the Storm is niet alleen F2P, maar heeft ook een zeer mild loot box-systeem. Doosjes zijn makkelijk te verdienen, en bevatten voornamelijk cosmetische items, met hier en daar een personage of XP-boost. Niet alleen is het spel dus gratis, ook is vrijwel alle content vrij te spelen zonder ook maar een cent uit te geven.

In spellen van €60 is het moeilijker uit te leggen. SWBF2 belooft ook gratis updates en extra content, en dat dat bekostigd wordt door loot boxes is eventueel nog te begrijpen. Zeker als je ziet wat voor drama de Battlefront en Battlefield 1 Season Passes waren. Het probleem is dat progressie veel te langzaam gaat bij het normaal spelen van het spel, met zelfs limieten op hoeveel in-game geld je per dag kan verdienen. Bovendien ontvang je geen beloning voor betere prestaties in het spel. De spullen die in de doosjes zitten bepalen hoe sterk je personage is, dus ontstaat er een situatie waar je eigenlijk wel extra moet betalen om goed mee te kunnen doen in de game. Als deze upgrades en personages op een 'normaal' tempo vrij te spelen waren, was er in mijn ogen geen probleem geweest. Mensen met meer geld dan tijd kunnen dan een stel doosjes aanschaffen om meteen alle wapens te kunnen kopen, en de rest speelt gewoon leuk het spel.

Ik weet ook niet of je loot boxes nou echt gokken kan noemen. Het is meer alsof je een pakje ruilkaarten koopt; Je weet wat je krijgt (een selectie willekeurige kaarten) en de willekeurige aard hoort daar nu eenmaal bij. Bij aankoop van een loot box ga je er ook mee akkoord dat je in-game items krijgt, maar welke dat precies zijn weet je niet.
Montalvo
Door Montalvo (2818 reacties) op 18-11-2017 15:37
Ik mis de tijd dat we alleen de zwarte pieten discussie hadden.
Door Userverwijderd76 (2167 reacties) op 18-11-2017 15:47
Pay to win is fout, zaken die inspelen op verslavingsgedrag creeeren zijn fout, onvolledige games leveren en de rest als dlc verkopen is fout.

Lijkt me beter wanneer gamemakers zich bezig houden met creative processen en inhoud en niet alleen hoe kan ik iets zo verslavend mogelijk maken en iemand op een ethisch onjuiste manier zoveel mogelijk geld afhandig maken.

Ik zeg gewoon goed onderzoek doen en eens wat rechtzaakjes starten om te kijken hoe het juridisch ligt momenteel en waar de wet aan tekort schiet want deze loopt vaak achter op techniek.
Xor
Door Xor (34670 reacties) op 18-11-2017 15:58
Quote:
Ik weet ook niet of je loot boxes nou echt gokken kan noemen. Het is meer alsof je een pakje ruilkaarten koopt; Je weet wat je krijgt (een selectie willekeurige kaarten) en de willekeurige aard hoort daar nu eenmaal bij. Bij aankoop van een loot box ga je er ook mee akkoord dat je in-game items krijgt, maar welke dat precies zijn weet je niet.
Gepost door: ToothedBomb op 18-11-2017 15:21
Alleen kan je met pakjes ruilkaarten de kaarten nog ruilen of verkopen voor geld. Bij de meeste games zoals Battlefront 2 heb je deze mogelijkheid weer niet. Dat het als gokken wordt gezien, is omdat je geld ervoor betaalt met de hoop om iets goeds terug te krijgen. Hetzelfde als dat je een lot koopt voor loterij. Alleen de manier van Battlefront 2 probeert de gebruiker te onderdrukken om veel geld te verspillen om van zogenaamde 'voordelen' gebruik te maken. Zoals hoe mobiele games tegenwoordig te werk zijn. Het Pay-2-Win idee. 'Je moet of veel uren grinden of veel geld spenderen om verscheidene voordelen uit te halen.'

Ik weet zelf eerlijk gezegd niet waar lootboxes e.d. precies onder gokken staat. Het openen van een lootbox is ongeveer hetzelfde als dat je geld in een slotmachine gooit of een lot koopt(dus je neemt een gok). Maar sommige games zoals CSGO geven je nog de mogelijkheid om jouw wapen skins te verkopen of nog met iemand te ruilen. Overwatch had in het begin ook kritiek vanwege z'n lootboxes algoritme. Mensen kregen te vaak duplicaten en als je veel geld had gespendeerd, dan kreeg je pas een waardevolle skin(als je bijvoorbeeld van die speciale weken/thema lootboxes verdient/koopt). Dit hebben ze bijna na een jaar aangepast. Volgens mij vanwege China als ik het goed heb. Die hadden ze ook op hun vingers getikt. Kan het mis hebben. Nu zie je tegenwoordig minder of nauwelijks duplicaten in de lootboxes. Ik vermoed dat de duplicaten gewoon credits zijn, alleen laten ze niet meer zien dat je een duplicaat hebt gekregen.

Ik ben met je eens dat het een ingewikkeld onderwerp is. Want dan moet je eerst tot discussie komen over wat we precies onder gokken verstaan en wat lootboxes/microtransacties met gokken te maken heeft. Want net als met CSGO, heb je een systeem wat wel de mogelijkheid geeft om skins te verkopen of te ruilen. Hier kan je nog zeggen dat dit vergelijkbaar is als pakjes TCG kaarten kopen en ze vervolgens ruilen of verkopen aan anderen. Andere games zoals Overwatch daarentegen hebben dat weer niet. Of eerder, als je een duplicaat hebt, dan krijg je credits ervoor. Maar je hebt geen mogelijkheid om te ruilen of te verkopen.
[Begin] |1|2|3|4|5|6|7(8)  [Eind]