Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS

Resident Evil: De vercasualisering van de serie

[Begin]  |1|2|3(3)  [Eind]
LordUgly
Door LordUgly (3846 reacties) op 21-03-2012 11:13
Innovatie is een synoniem voor vernieuwing. Vernieuwing. Niet verbetering. Jij wil een verbetering zien, terwijl je vernieuwing kreeg.

Oh en ik durf een QTE zeker innovatie te noemen. Ik speel een game, een interactieve ervaring. Dan vind ik het leuker om een filmpje te kijken, en dan af en toe een QTE te krijgen, waardoor ik het gevoel heb dat ik nog iets te zeggen heb in de loop van de game, dan wanneer ik alleen maar een filmpje voorgeschoteld krijg, zoals in de oudere games het geval was. Als jij liever een film gaat kijken, als een game spelen, kan ik je de RE films aanraden, deze zijn beter als de droge cutscenes uit de eerdere RE games.
A railgun charge is worth more than a thousand words.
Flapperbol
Door Flapperbol (3780 reacties) op 21-03-2012 11:18
Rol: Toevoeg Moderator
Ik denk dat zo'n beetje elke game die tegenwoordig uitkomt last heeft van deze "casualisering".

Op enkele uitzonderingen na zijn games gewoon anders dan vroeger: ze zijn steeds populairder geworden, en om een zo'n groot mogelijk publiek aan te spreken moet je wel aanpassingen maken.(Lees: Games makkelijker maken aangezien casual gamers nou eenmaal minder goed zijn )

Af en toe proberen developers af te wijken van de mainstream, maar vaak resulteert dit in slechte verkopen. Dan is de keuze om het niet nogmaals te doen snel gemaakt.

Tuurlijk zijn hier uitzonderingen op, maar dit zijn in deze tijd wel voornamelijk de indiegames die dit doen.
Juist om deze reden koop ik tegenwoordig veel meer indy dan zogenaamde AAA titels, voor mijn idee zijn indiedevelopers met meer passie aan het werk.
Nieuwe Japan vakantieblog 2016: http://Japan2016.droogtwelweerop.nl
Bonecrusher
Door Bonecrusher (3268 reacties) op 21-03-2012 12:15
Jij hebt echt geen verstand van deze games en hebt ze waarschijnlijk nooit gespeeld, om te beginnen, Code Veronica heeft geen statische achtergronden, dus you lost me there Geboortedatum 1987, nuff said...

Verder wordt RE6 de beste RE ooit, je krijgt 3 verschillende spelstijlen, de klassieke horror uit 1,2 en 3 met Leon en zijn buddy, de actie uit 4 en 5 met Chris en zijn holmaatje, en een nieuwe spelstijl "Close Quarters Combat"en QTE met die opgejaagde Mercenary die zich een spuit in de nek zet in de trailer, naam weet ik ff niet.

Verder is IEDEREEN die RE4 de hemel in prees voor zijn actie het schuld dat we RE5 hebben in die vorm hebben gekregen. Want RE5 is niks meer dan een dikke grafische update van 4, dus als je 4 vet vind moet je 5 ook diggen.

Maar ik vind ze allemaal moddervet, en ik heb de trailer van RE6 frame by frame bekeken en toen ik Leon die slide zag maken en zichzelf in die slide zag omdraaien tussen zombies door en toen een headshot gaf, meesterlijk!

It's Raccoon City all over again, RE6, de CODkiller van November 2012
“A shot in the head is worth two in the chest”
SonicRPR
Door SonicRPR (2373 reacties) op 21-03-2012 12:42
Tja iedereen hier heeft wel een paar punten. Zelf ben ik begonnen met Res. Evil op de PSX, deel twee was een stuk beter. Drie vond ik wat tegenvallen al had het achterna zitten door Nemesis een drukkend effect (positief). Code Veronica vind ik persoonlijk de beste in de serie en was een reden om een Dreamcast te hebben. Blue stinger was trouwens ook wel goed te doen voor de mensen die een DC hebben en een soortgelijke game willen.

De remake op de Cube was een stap in de goede richting. Zero kon ik niet inkomen, vaak begonnen, nooit afgemaakt. R4 vond ik eigenlijk wel goed maar geen horror effect meer, deel 5 was vermakelijk maar niet meer dan dat.

Deel 6 moeten we maar afwachten, Raccoon City wacht ik even af, die komt er wel rond de 30 euro.

De gbc en gba versies.....uhmmmm.....heb ik het maar niet over...de omrail versies zijn ook wel te doen vanuit shooter perspectief en op de 3DS is hij opvallend goed al kom ik nu even de eindbaas niet voorbij, moet ik me maar eens op storten maar heerlijk speelbaar en lekker claustrofobisch.

Het jammere blijft gewoon dat het hele horrorgenre een beetje naar zijn "gootje" gaat. Natuurlijk is er Silent Hill al heb ik hier echt nooit wat mee gehad, voelt veel te Japans aan en trekt me niet, lig eerder dubbel van die suffe wezens maar dat is persoonlijk. Games an sich zijn goed maar niet voor mij.

Dead space vond ik verassend goed, deel 2 moet ik nog spelen (CE nog steeds in seal). Misschien vergeet ik er een paar maar het is niet veel meer in ieder geval.

@Bonecrusher: iemand dan meteen weer naar beneden halen door een fout is ook niet echt nodig he . Jouw eigen schrijfstijl is ook niet, zeg maar, van een hoog niveau (en dat hoeft ook niet hoor) en je bent zelfs ouder dan mij. Gewoon mensen in hun waarde laten

In ieder geval zeggen al die filmpjes mij niet veel, ik merk het wel als het spel te spelen is. Res. Evil is er niet echt slechter op geworden maar veranderd al vind ik dat idd wel jammer......maar het casualisen van games gebeurd met elke franchise, richting, etc.
"Kennis is slechts de briljantheid in de organisatie van ideeen. Het is geen ware wijsheid. De ware wijsheid gaat voorbij aan kennis."
Door Im_fond_of_cake (105 reacties) op 21-03-2012 13:22
Jij hebt echt geen verstand van deze games en hebt ze waarschijnlijk nooit gespeeld, om te beginnen, Code Veronica heeft geen statische achtergronden, dus you lost me there Geboortedatum 1987, nuff said...

Grappig dat je vooringenomen al een discussie begint maar goed in ieder geval mocht je de topic nog een keer lezen en niet in een keer inspringen dan zie je dat ik 1,2,3 gebruik als leidraad veronica noem ik er later bij maar gelijk heb je over dat Veronica polygonen ipv statische achtergronden gebruikt.

Close quarters combat = waar heb je het over dure termen gebruiken zonder toelichting. Of bedoel je dat je vijanden op een afstand van plus/minus 5 m. kan afknallen en "knifen" -> RE 1 t/m 6.
Games gaan om bepaalde graad van vrijheid en uitdaging QTE bevatten dit niet,simpel.
Als je liever gescript events wilt spelen t.w.v. 60 Euro met een slap on RE titel be my guest, het is jouw geld (verspild).

Klassieke horror licht jezelf toe op dat gebied, want als je bedoeld de cliche schrikmomenten die 1 tot 4 hadden, guess again dacht van niet.
Je krijgt waarschijnlijk een baas die zichzelf "angstaanjagend" introduceerd en dat is het.

Ja leuk dat je RE 6 noemt maar in RE 2 was Leon nog een rookie cop zonder ervaring en begreep niet wat er aan de hand was, grappig dat hij in 6 jaar een Michael bay filmheld is geworden. Zo te zien geniet je van onzinnige one liners en vindt je films zoals fast en furious de oscar verdienen voor beste verhaal (sommatie van RE 6=Nieuwste COD doelgroep).
By the way Bonecrusher selectief lezen is ook een kunst op zich maar jij maakt het wel iets te bont .

Mijn conclusie is uiteindelijk iedereen en zijn eigen smaak maar mensen kraken om hen smaak doe je ding.
Tevens is het zo dat de japanse markt de westerse markt probeert te plezieren maar dit bereiken ze door in te leveren op kwaliteit waardoor je slappe aftreksels krijgt van "vroegere" gameseries.

Dit is dan weer een andere discussie waardig (een nieuwe topic idee).
LordUgly
Door LordUgly (3846 reacties) op 21-03-2012 13:47
Quote:
Als je liever gescript events wilt spelen t.w.v. 60 Euro met een slap on RE titel be my guest, het is jouw geld (verspild).
Gepost door: Im_fond_of_cake op 21-03-2012 13:22
|||Spoiler||| iedere RE game is 100% gescript |||Spoiler|||

Quote:

en een nieuwe spelstijl "Close Quarters Combat"en QTE met die opgejaagde Mercenary die zich een spuit in de nek zet in de trailer, naam weet ik ff niet.
Gepost door: Bonecrusher op 21-03-2012 12:15
ik heb veel geruchten gezien dat dit Alex Wesker is, wat een verklaring zou zijn voor het gedoe om zijn bloed.
A railgun charge is worth more than a thousand words.
Door Im_fond_of_cake (105 reacties) op 21-03-2012 14:07
Scripted in de zin van een QTE niet verhaalwijs, zie het verschil = van een rots wegrennen of wegduiken voor een ander obstakel.
Bepaalde graad van vrijheid geniet je niet want het is A=juiste knop overleven of B= verkeerde knop en doodgaan.
Vooral bij de Boss Battle(Wesker) van RE 5 is dit zwaar misbruikt, voelde niet als een "satisfying" eindgevecht.
LordUgly
Door LordUgly (3846 reacties) op 21-03-2012 14:19
je vergelijkt nog steeds de QTE met echte gameplay, maar je vergeet dat de QTE ter vervanging is van de normale cutscenes, die dus geen enkele interactie hebben. kom dan nog maar eens aan met je 'bepaalde graad van vrijheid geniet je niet', want dan is er niet eens iets om vrijheid over te hebben.

ik vond de bossfight van RE5 juist een enorm goede eindbaas. enorm uitdagend, en ik kan me niet voorstellen hoe ze het beter hadden kunnen doen. opeens een nieuwe controlscheme bedenken om CQC te doen voor de laatste eindbaas? je de oude besturing laten houden en alleen maar laten schieten met rocket launchers? nee, de bossfight van RE5 was prima zoals deze was. spannend, uitdagend en voldoenend wanneer het lukt. goede afwisseling tussen QTE en normale gameplay, ik vond het fantastisch.
A railgun charge is worth more than a thousand words.
Door Im_fond_of_cake (105 reacties) op 21-03-2012 14:30
Oke als we de vergelijking mogen treffen tussen normale cutscenes en QTE -> waarom is het spel dan nog gevuld met die dingen?
QTE's zijn situatie afhankelijk, zo hoef je niet op A te bashen om een rots uit te rennen enerzijds een knife battle mag wel QTE zijn of je bedenkt goede controls die erbij horen.<- Excuus zie weer dat ik het verwar met gameplay.
Van een bossfight mag je wel zoiets implementeren maar van een endboss fight mag je wel een vuurwerkshow verwachten.
Tevens had ik liever een baasgevecht gehad waarin men zijn hersenen moest gebruiken om Weskter te verslaan. Een soort gelijk gevecht kan je vergelijken met MGS vampire. Die beschikte over bovenmenselijke gaven en werd toch verslagen door een doorsnee persoon of Psychomantis cheaten met je controller (LOL).
Dit is weer ter invulling van de vrijheid die je de speler geeft.
Lemmingwings
Door Lemmingwings (299 reacties) op 21-03-2012 15:11
Ik vind resident evil echt geweldig, ben alleen wel te lui op deze forum in te gaan. Niemand dwingt je het spel te spelen als je het niet leuk meer vind toch?
Door Im_fond_of_cake (105 reacties) op 21-03-2012 15:21
Beste Lemmingwings, dit is gestart om een discussie aan te wakkeren.
Maar je neemt wel de moeite om te reageren voeg dan daadwerkelijk iets toe.
Plus het is gestart omdat RE: ORC en in 4e kwartaal 2012 RE 6 komt.
Judiiith
Door Judiiith (1512 reacties) op 21-03-2012 16:06
Doe niet zo moeilijk zeg cake. Ben het eens met Lemmingwings.

Ik snap dat er mensen zijn die graag discussiëren. Maar als een persoon niet open staat voor andere meningen en door blijft rammen op dezelfde argumenten gaat voor mij de spanning van een discussie er af.

Je kan een serie zat worden, of slechter vinden dan vroeger, maar dat maakt de serie niet slechter. Het is gewoon maar jouw mening, anderen hoeven het er niet mee eens te zijn. Cake maakt constant opmerkingen over anderen, of mensen over het algemeen, dat vind ik best storend.

Zal verder hier ook niet reageren meer trouwens hoor. Heb zelf niet eens ervaring met de serie.
Bonecrusher
Door Bonecrusher (3268 reacties) op 21-03-2012 16:21
Im_fond_of_cake, ik zeg het niet vaak, maar jij verdient het, je bent een regelrechte idioot en duidelijk een neppe gamer, ga lekker fifa en nfs spelen maar verveel ons niet over dingen waar je helemaal niks vanaf weet, CQC is echt geen dure term, google het maar...

Owja, 1 ding, check de rewind trailer van RE6 maar eens op ign.com, dan snap je mijn verhaal!
“A shot in the head is worth two in the chest”
Bonecrusher
Door Bonecrusher (3268 reacties) op 21-03-2012 16:36
Quote:
Tja iedereen hier heeft wel een paar punten. Zelf ben ik begonnen met Res. Evil op de PSX, deel twee was een stuk beter. Drie vond ik wat tegenvallen al had het achterna zitten door Nemesis een drukkend effect (positief). Code Veronica vind ik persoonlijk de beste in de serie en was een reden om een Dreamcast te hebben. Blue stinger was trouwens ook wel goed te doen voor de mensen die een DC hebben en een soortgelijke game willen.

De remake op de Cube was een stap in de goede richting. Zero kon ik niet inkomen, vaak begonnen, nooit afgemaakt. R4 vond ik eigenlijk wel goed maar geen horror effect meer, deel 5 was vermakelijk maar niet meer dan dat.

Deel 6 moeten we maar afwachten, Raccoon City wacht ik even af, die komt er wel rond de 30 euro.

De gbc en gba versies.....uhmmmm.....heb ik het maar niet over...de omrail versies zijn ook wel te doen vanuit shooter perspectief en op de 3DS is hij opvallend goed al kom ik nu even de eindbaas niet voorbij, moet ik me maar eens op storten maar heerlijk speelbaar en lekker claustrofobisch.

Het jammere blijft gewoon dat het hele horrorgenre een beetje naar zijn "gootje" gaat. Natuurlijk is er Silent Hill al heb ik hier echt nooit wat mee gehad, voelt veel te Japans aan en trekt me niet, lig eerder dubbel van die suffe wezens maar dat is persoonlijk. Games an sich zijn goed maar niet voor mij.

Dead space vond ik verassend goed, deel 2 moet ik nog spelen (CE nog steeds in seal). Misschien vergeet ik er een paar maar het is niet veel meer in ieder geval.

@Bonecrusher: iemand dan meteen weer naar beneden halen door een fout is ook niet echt nodig he . Jouw eigen schrijfstijl is ook niet, zeg maar, van een hoog niveau (en dat hoeft ook niet hoor) en je bent zelfs ouder dan mij. Gewoon mensen in hun waarde laten

In ieder geval zeggen al die filmpjes mij niet veel, ik merk het wel als het spel te spelen is. Res. Evil is er niet echt slechter op geworden maar veranderd al vind ik dat idd wel jammer......maar het casualisen van games gebeurd met elke franchise, richting, etc.
Gepost door: SonicRPR op 21-03-2012 12:42

Ik heb het toch niet over zijn schrijfstijl, is gewoon casual internet, geen sollicitatie bij Berenschot bv. hij mist gewoon feitelijke kennis, slaat de plank mis en maakt fouten en zit daarna alleen maar te bashen, vreselijk zo'n figuren, bah!

“A shot in the head is worth two in the chest”
Bonecrusher
Door Bonecrusher (3268 reacties) op 21-03-2012 16:49
Quote:
Oke als we de vergelijking mogen treffen tussen normale cutscenes en QTE -> waarom is het spel dan nog gevuld met die dingen?
QTE's zijn situatie afhankelijk, zo hoef je niet op A te bashen om een rots uit te rennen enerzijds een knife battle mag wel QTE zijn of je bedenkt goede controls die erbij horen.<- Excuus zie weer dat ik het verwar met gameplay.
Van een bossfight mag je wel zoiets implementeren maar van een endboss fight mag je wel een vuurwerkshow verwachten.
Tevens had ik liever een baasgevecht gehad waarin men zijn hersenen moest gebruiken om Weskter te verslaan. Een soort gelijk gevecht kan je vergelijken met MGS vampire. Die beschikte over bovenmenselijke gaven en werd toch verslagen door een doorsnee persoon of Psychomantis cheaten met je controller (LOL).
Dit is weer ter invulling van de vrijheid die je de speler geeft.
Gepost door: Im_fond_of_cake op 21-03-2012 14:30

Echt waar, MGS aanhalen en mij pakken op CQC, ongelofelijk...
“A shot in the head is worth two in the chest”
Door Confused (434 reacties) op 21-03-2012 18:07
De editknop is je vriend, Bonecrusher.

Fond_of_cake : Get a clue, son. Je snapt de helft niet van waar je het over hebt en daarnaast ben je nog onaardig in de omgang doordat je probeert een Smart-ass te zijn.

Resident Evil als serie is gewoon aan je voorbijgegaan, dat gebeurt wel vaker met zulke langlopende series. Wat vroeger acceptabel was als game is dat vandaag de dag niet altijd.
ArdiBacardi
Door ArdiBacardi (2417 reacties) op 21-03-2012 18:55
Quote:
wies spencer?
Gepost door: Jiang153 op 20-03-2012 23:12

http://www.youtube.com/watch?v=iwGFalTRHDA
More bang for the buck!
Rikz0r
Door Rikz0r (119 reacties) op 21-03-2012 22:16
Quote:
Verder is IEDEREEN die RE4 de hemel in prees voor zijn actie het schuld dat we RE5 hebben in die vorm hebben gekregen. Want RE5 is niks meer dan een dikke grafische update van 4, dus als je 4 vet vind moet je 5 ook diggen.
Gepost door: Bonecrusher op 21-03-2012 12:15
Ik vind dat je gelijk hebt hoor in deze discussie, maar ik moest hier toch even op reageren. Ten eerste, reageert niet zo geïrriteerd joh, het is maar een random dude die onzin loopt te kletsen.

Ten tweede suggereer je hier tussen neus en lippen door dat RE5 net zo vet was als 4. 5 is, of beter gezegd ik vond 5 afgezien van de fraaiere graphics, echt een slap aftreksel van RE4. Dit komt met name door de co-op: dit geeft geen horror gevoel. De eindbaas is ook de sufste die ik ooit in een game heb gezien. In een vulkaan, ja joh, waarom niet. Afgezien daarvan zat ik behoorlijk te mierenneuken bij bepaalde dingen bij RE5. Waarom je tussen hoofdstukken door je wapens moet upgraden en niet in een winkeltje bijvoorbeeld. Wiens hart sprong niet op toen hij na een heel chapter in RE4 de Merchant zag en zijn zuurverdiende geld kon spenderen aan de laatste upgrade van de Magnum?

Beetje off-topic, maar een interessantere discussie dan dit gezeur tbh.

Edit: ik vergeet nog te zeggen dat RE6 me tot nu toe heel vet lijkt, afgezien van de besturing die meer neigt richting Gears of War / Mass Effect.
CrippledKiller
Door CrippledKiller (6571 reacties) op 21-03-2012 22:30
Moet het wel met Judiiith eens zijn. Ik ben ook niet zo'n hardcore gamer! Maar toch vind ik RE nu leuker dan vroeger, hoewel de games vroeger gewoon echt heel tof waren, en gewoon makkelijk overeind bleven omdat toen games zoals skyrim en Call of Duty gewoon niet bestonden.

Als je kijkt naar marketing moet RE gewoon mee kunnen met dat soort shooters van nu, en hadden ze het vroeger heel makkelijk. Denk ook niet dat de releases van Silent hill en Siren hebben meegeholpen.
Danny's Hardcore Cafe: https://www.youtube.com/channel/UCB9oBtkioMbjtpGC0Z4m3rQ
Lom0r
Door Lom0r (1213 reacties) op 21-03-2012 22:57
Quote:
Moet het wel met Judiiith eens zijn. Ik ben ook niet zo'n hardcore gamer! Maar toch vind ik RE nu leuker dan vroeger, hoewel de games vroeger gewoon echt heel tof waren, en gewoon makkelijk overeind bleven omdat toen games zoals skyrim en Call of Duty gewoon niet bestonden.

Als je kijkt naar marketing moet RE gewoon mee kunnen met dat soort shooters van nu, en hadden ze het vroeger heel makkelijk. Denk ook niet dat de releases van Silent hill en Siren hebben meegeholpen.
Gepost door: Crazydance op 21-03-2012 22:30

Snap je laatste zin niet helemaal maar RE houd juist stand ook al is het geen horror meer. Silent Hill gaat helaas na deel 4 alleen maar achteruit en is gewoon slecht geworden. Siren BC is voor velen een onbekende game, al is die nog erg eng weten de meesten niet eens dat die bestaat dus echt concurentie is het niet voor RE.
[Begin]  |1|2|3(3)  [Eind]