Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS

Tokyo Mirage Sessions ♯FE [Algemeen Topic]

[Begin]  |1|2|3|4|5|6|7(8)  [Eind]
Tamara
Door Tamara (756 reacties) op 20-06-2016 16:39
Quote:
[..]
De game gaat over de Japanse idol-cultuur. Heb je daar geen interesse in, koop de game dan gewoon niet. Like, als dat niet past binnen de westerse cultuur (wat naar mijn mening onzin is, het is een niche product voor een kleine doelgroep) waarom breng je het dan überhaupt uit?

Omdat:
1) Fire Emblem tegenwoordig best groot is, wat de potentiële verkopen van TMS:FE vergroot.
2) Er veel voorbeelden zijn van zeer Japanse games die het met kleine aanpassingen toch best aardig doen in het buitenland.
3) Het vooral een select groepje op het internet is dat alarm slaat wanneer iets oppervlakkigs wordt veranderd, de uitgever (en meestal ook de makers) en de doorsnee klant kan het geen ene reet schelen.

Quote:
Bovendien worden zaken rechts en links verwijderd of aangepast zonder enige logica. In de ene scène wordt een bikini verwijderd, in de volgende is ie er gewoon weer. 't Lijkt alsof ze met totale willekeur dingen maar veranderen zodat ze iets te doen hebben bij Atlus of zo.

Dat is inderdaad niet erg consistent. Ik vraag me af of ze het in het eindproduct hebben aangepast. Uitgever is zover ik weet trouwens Nintendo, niet Atlus. (En dat is maar goed ook, anders hadden we hier in Europa waarschijnlijk helemaal geen game gehad...)

Quote:
Verder leuk om te zien dat je je nog steeds vastklampt aan "Het is geen censuur als ik de content niets vind toevoegen." Blijf vooral zo doorgaan.
Gepost door: ToothedBomb op 20-06-2016 16:09

Leuk om te zien dat je hersenloze fanservice nog altijd als cultureel erfgoed beschouwd. Blijf vooral zo doorgaan.

Overigens kan het me weinig schelen of die tieten er wel of niet inzitten. Jij bent hier diegene die aanneemt dat iedereen die zijn schouders ophaalt een of andere preutse maagd is.
Gezocht: The Dark Spire (DS), Last Window (DS), Brigandine (PS)
ToothedBomb
Door ToothedBomb (1554 reacties) op 20-06-2016 17:01
Quote:

Omdat:
1) Fire Emblem tegenwoordig best groot is, wat de potentiële verkopen van TMS:FE vergroot.
Denk dat een hoop mensen hier niet eens van op de hoogte is. Het staat niet meer front en center bij de marketing, zoals bij de allereerste aankondiging het geval was. Wat mij betreft is het gewoon een moderne Atlus game. Voor mij meer vergelijkbaar met iets als Catherine, dan een echte cross-over tussen SMT en FE.

Quote:
2) Er veel voorbeelden zijn van zeer Japanse games die het met kleine aanpassingen toch best aardig doen in het buitenland.
Ondanks die kleine aanpassingen, ja.

Quote:
3) Het vooral een select groepje op het internet is dat alarm slaat wanneer iets oppervlakkigs wordt veranderd, de uitgever (en meestal ook de makers) en de doorsnee klant kan het geen ene reet schelen.
O, je bedoelt de fans die alle nieuwe trailers kijken en de LE pre-orderen. Zo ongeveer nog de enige mensen die spellen voor de Wii U aanschaffen. Gotcha. En ja, verder is wat je zegt speculatie. Je weet niet wat de uitgever of ontwikkelaar ervan vinden.

Quote:
Dat is inderdaad niet erg consistent. Ik vraag me af of ze het in het eindproduct hebben aangepast. Uitgever is zover ik weet trouwens Nintendo, niet Atlus. (En dat is maar goed ook, anders hadden we hier in Europa waarschijnlijk helemaal geen game gehad...)
Kennelijk heeft Atlus nieuwe voice samples laten opnemen (in het Japans dus) om de veranderingen beter in het spel te laten passen. Lijkt mij dan dus toch dat Atlus op een bepaald niveau wel betrokken is bij deze aanpassingen. Misschien zitten ze zelf achter deze aanpassingen (in dat geval: waar ben je in hemelsnaam mee bezig, Atlus) of het is wederom Nintendo die hier opdracht toe geeft.

Quote:
Leuk om te zien dat je hersenloze fanservice nog altijd als cultureel erfgoed beschouwd. Blijf vooral zo doorgaan.
Is toch ook zo? Er zijn zoveel fucked up tradities en trends die tot op de dag van vandaag uitgeoefend worden. Wederom: als je het daar niet mee eens bent: negeer de films, video's, boeken en spellen die daarover gaan dan.

Quote:
Overigens kan het me weinig schelen of die tieten er wel of niet inzitten. Jij bent hier diegene die aanneemt dat iedereen die zijn schouders ophaalt een of andere preutse maagd is.
Gepost door: Tamara op 20-06-2016 16:39
Welke tieten? Hebben we het over dezelfde game nu?

Waar het op neer komt, is dat jij er niet alleen je schouders voor ophaalt. Als dat alles was, zou deze discussie er niet zijn. Iedereen moet voor zichzelf bepalen of ze de veranderingen negatief genoeg vinden om de game wel al dan niet te kopen. Wat mij tegen het been stoot, is dat je blijft ontkennen dat het censuur is. Het is gewoon censuur, plain and simple. Als je geen reet geeft om die gecensureerde content, dan moet je vooral die game kopen. Maar ga dan niet tegen anderen zeuren dat ze overdrijven.
Door Snakesonic (998 reacties) op 20-06-2016 17:06
Ik kijk best wel uit naar deze game
Het is al even geleden dat er een SMT game op een console is verschenen.
Dit zal ook wel de enige SMT game zijn in de komende tijd.

Aangezien de EU releasedata van SMTIV:A en Persona 5 nog missing in action zijn.
Regird
Door Regird (459 reacties) op 20-06-2016 17:32
Quote:
^Het is verstandig om te onthouden dat veel van de verwijderde dingen oorspronkelijk zijn toegevoegd omdat seks verkoopt. Er zitten maar zelden artistieke redenen achter.

Hier verkoopt seks minder (tenzij je Play-Asia heet en klanten weet wijs te maken dat ze een waardevolle boodschap sturen door fanservicegames te kopen bij Play-Asia) of wordt zelfs als misplaatst gezien. Daarom wordt het aangepast: voor de verkopen.

Japan heeft bijvoorbeeld een nogal bizarre popindustrie die stikt van de tieneridooltjes. Die idolen worden vaak in allerlei pakjes gehesen, en hoe minder bekend ze zijn, hoe groter de kans dat ze veel huid moeten laten zien. Allemaal zodat mannen van 20-nogwattes maar zoveel mogelijk singles en merchandise kopen. Zoiets hebben we niet in het Westen (althans, niet op zo'n grote schaal), en het hele idee van zo'n industrie laat eerder een nare smaak achter dan een gevoel van 'wauw, zo artistiek!'
Gepost door: Tamara op 20-06-2016 14:07

Play asia is gewoon slim bezig sommige mensen denken echt dat ze aan het vechten zijn tegen mensen die graag iets anders wil zien. Dat moeten ze allemaal zelf weten. Meeste van die spellen zijn voor mij toch niet interessant.

Het kan me ook niet schelen of ze het toevoegen omdat seks verkoopt. Als die dingen die veranderd zijn er niet inzaten in het begin hoorde je mij niet klagen dat er opeens meer bikinis of zwembroeken in moeten of wat dan ook. Het punt is dat er iemand in Amerika besluit dat dit verkeerd is en niet geschikt is voor de doelgroep.

Ik wil zelf beslissen of ik zo een pakje aantrek of niet. Dat geld zelfde voor andere types van censuur zoals bloed. Voeg gewoon in de optie menu een blood slider er aan toe of zoals dead or alive dat doet een tiet stuiter optie. Vind je het niet leuk? Zet je het uit. vind je het geweldig? Doe het aan. Biedt opties aan! sluit geen dingen uit. Zo kunnen mensen zelf beslissen of ze iets willen of niet.

Ook zie ik games niet als art ofzo. Het is entertainment. In video clips zie je ook de meest vage pakjes en dansjes tevoorschijn komen. Het is gewoon voor de lol. In het echt zie je die dingen niet voorbij komen.

Zelfde geld voor in Japan hebben ze ook vage pakjes. Nou precies hetzelfde als onze entertainment dus. Britney Spears, Miley cyrus hebben ook sexy kleding aangehad toen ze 16 waren. Of al die beauty contest met kleine kinderen. Prima doe wat je zelf leuk vind maar het gebeurd overal.

Quote:
Wat voor game is dit nu? E3 vorig jaar zag ik iets over JPOP achtige optredens. Maar het is ook een RPG? Hoe, wat?
Gepost door: Htbaa op 20-06-2016 15:08

Het is altijd een RPG geweest. en turn based geweest. Komt zelfs in die trailers van vorig jaar voor. Het is een RPG die in de Entertainment industrie van Japan plaats vindt. Ken niet het hele verhaal maar er zijn demonen of vage fire emblem monster die de talenten stelen van de mensen en hun in makken schapen veranderd. Ons team probeert dat te voorkomen door hun uitzonderlijke talenten daar tegen in te zetten. Door andere te zingen en te dansen. Het is zoals een normale Atlus RPG dus denk een Persona of Shin Megami Tensei. Alleen dan met wat minder zware topics.
Tamara
Door Tamara (756 reacties) op 20-06-2016 18:02
Quote:

Ondanks die kleine aanpassingen, ja.

Ik denk niet dat Nintendo je zal geloven als je ze vertelt dat ze bijvoorbeeld minder Fire Emblem Fates-exemplaren hebben verkocht omdat ze het aaispelletje hebben verwijderd. Die games verkopen ontzettend goed.

Quote:

O, je bedoelt de fans die alle nieuwe trailers kijken en de LE pre-orderen. Zo ongeveer nog de enige mensen die spellen voor de Wii U aanschaffen. Gotcha. En ja, verder is wat je zegt speculatie. Je weet niet wat de uitgever of ontwikkelaar ervan vinden.

De mensen die zo dicht op nieuwe games zitten zijn over het algemeen de minderheid. Ze lijken misschien mondig omdat ze vaak met z'n allen op een kluitje zitten, maar van het grootste deel van de kopers hoor je nooit iets.

Quote:

Kennelijk heeft Atlus nieuwe voice samples laten opnemen (in het Japans dus) om de veranderingen beter in het spel te laten passen. Lijkt mij dan dus toch dat Atlus op een bepaald niveau wel betrokken is bij deze aanpassingen. Misschien zitten ze zelf achter deze aanpassingen (in dat geval: waar ben je in hemelsnaam mee bezig, Atlus) of het is wederom Nintendo die hier opdracht toe geeft.

Atlus is de ontwikkelaar, dus o.a. de contracten met stemacteurs zullen wel via hen lopen. Het gaat echter om een IP van Nintendo, dus Nintendo zal de eindbeslissingen nemen.

Valt me trouwens goed mee dat ze die relevante zinnetjes opnieuw in hebben laten spreken. Meestal hopen ze gewoon dat niemand genoeg Japans verstaat om de verschillen de begrijpen.

Quote:

Is toch ook zo? Er zijn zoveel fucked up tradities en trends die tot op de dag van vandaag uitgeoefend worden. Wederom: als je het daar niet mee eens bent: negeer de films, video's, boeken en spellen die daarover gaan dan.

Niet alles is automatisch kunst omdat het elders is gemaakt. En zelfs al zou het wel allemaal automatisch kunst zijn: kunst mag ook bekritiseerd worden. Stukje vrijheid van meningsuiting enzo.

Ikzelf heb geen probleem met verhalen met seks, maar ik ga niet onder de indruk zijn als opwinding veroorzaken de enige rol is van die seks. Ik ga ook niet applaudisseren voor iedereen die iets seksualiseert gewoon omdat iedereen het doet. Sexappeal toevoegen is geen moedig statement, al helemaal niet in een land waarin seks sowieso een grote rol speelt in entertainment.

In de praktijk betekent dit dat ik gerust games als Song of Saya speel en manga van Inio Asano lees, maar me rotlach wanneer een ontwikkelaar een sekssymbool probeert te verklaren met achtergrondverhaaltjes als 'ze ademt door haar huid'.

Quote:
[..]
Welke tieten? Hebben we het over dezelfde game nu?

Die baas? Met rook voor d'r voorgevel? Hebben ze dat teruggedraaid of ben ik nu gek?

Quote:
Waar het op neer komt, is dat jij er niet alleen je schouders voor ophaalt. Als dat alles was, zou deze discussie er niet zijn. Iedereen moet voor zichzelf bepalen of ze de veranderingen negatief genoeg vinden om de game wel al dan niet te kopen. Wat mij tegen het been stoot, is dat je blijft ontkennen dat het censuur is. Het is gewoon censuur, plain and simple. Als je geen reet geeft om die gecensureerde content, dan moet je vooral die game kopen. Maar ga dan niet tegen anderen zeuren dat ze overdrijven.
Gepost door: ToothedBomb op 20-06-2016 17:01

Als je dit al censuur noemt, bevindt je je op een héél glad vlak. Je hebt het hier over bedrijven met tientallen jaren ervaring op de markt die besluiten hun product op oppervlakkige wijze aan te passen om verkopen in het buitenland te bevorderen.

Bij censuur denk ik eerder aan het dusdanig veranderen van belangrijke aspecten dat de boodschap of betekenis verandert. Bijvoorbeeld het weglaten van het laatste hoofdstuk van A Clockwork Orange of, in mindere mate, het verwijderen van bijna al het bloed in Xenosaga 3 waardoor niet alleen de toon verandert (dramatische scènes worden onbedoeld hilarisch) maar sommige scènes ook moeilijker te begrijpen worden (je moet wat terugstoppen? je handen zijn leeg!).

Als je elke verandering direct censuur noemt, maak je het woord waardeloos. Makers veranderen namelijk voortdurend hun producten/creaties. Soms vanwege een commercieel oogpunt, soms omdat ze niet langer achter de huidige vorm staan. Dat is iets anders dan wanneer bijvoorbeeld de overheid publicatie verhindert. Dat is namelijk absoluut censuur. Als je de veranderingen zoals je ze meestal in games ziet ook op die hoop gooit, roep je eigenlijk dat de makers niet de baas over hun eigen werk mogen zijn. En zeg nu zelf, is dat niet je reinste censuur?


Gezocht: The Dark Spire (DS), Last Window (DS), Brigandine (PS)
Niels
Door Niels (18338 reacties) op 20-06-2016 18:18
Een goed voorbeeld van censuur zijn de sprookjes van de gebroeders Grimm.
De eerste uitgave was een stuk bloederiger en grover en deze hebben ze in de edities in de veertig jaar erna zelf aangepast om beter bij de middenklasse te passen en om er kinderverhaaltjes van te maken.

Sneeuwwitje, bijvoorbeeld; in het oorspronkelijke verhaal was het niet haar boosaardige stiefmoeder, maar haar eigen moeder die haar dood wilde.

Ook zat er een verhaal in van een moeder die uit hongersnood haar eigen kinderen wou opeten.
Geef donuts. NNID/PSN/Steam/Epic: Samael_blackwing 3DS FC: 0619-4334-6746 Switch FC: SW-2963-2293-4414
Door Clumsybumsy (1080 reacties) op 20-06-2016 18:24
Wat een gezeur over die censuur, de verkopen zullen er nauwelijks lager door worden, eerder hoger. Nu heeft de game een PEGI 12 rating wat de verkopen alleen maar bevorderd. Er zijn immers meer mensen die deze games kunnen kopen, en dat ook zullen doen. Bovendien is een meisje in bikini nou niet echt belangrijk voor de gameplay.
Nintendo Network ID: goudenfeniks, Fire Emblem Heroes ID: 2729933212
Kartonnendozen
Door Kartonnendozen (85 reacties) op 20-06-2016 18:31
Oh nee, het spel is veel minder generend wanneer je er mee betrapt wordt. Of nog erger aanraadbaar aan niet weebs.
Tamara
Door Tamara (756 reacties) op 20-06-2016 18:37
Quote:
Play asia is gewoon slim bezig sommige mensen denken echt dat ze aan het vechten zijn tegen mensen die graag iets anders wil zien. Dat moeten ze allemaal zelf weten. Meeste van die spellen zijn voor mij toch niet interessant.

Ik moet vooral om die types lachen. Ze lijken niet door te hebben dat ze worden gebruikt...

Quote:
Het kan me ook niet schelen of ze het toevoegen omdat seks verkoopt. Als die dingen die veranderd zijn er niet inzaten in het begin hoorde je mij niet klagen dat er opeens meer bikinis of zwembroeken in moeten of wat dan ook. Het punt is dat er iemand in Amerika besluit dat dit verkeerd is en niet geschikt is voor de doelgroep.

Wat is 'het begin'? De meeste werken gaan meerdere fases door voordat het publiek het te zien krijgt. Neem nu de eerste Star Wars-films: veel ideeën uit de conceptfase zijn niet in de uiteindelijke films terug te vinden of zijn zo verandert dat ze bijna onherkenbaar zijn.

Is de eerste versie die in z'n geheel wordt gepubliceerd 'het begin'? Dat zou niet goed uitpakken voor games zoals Xenogears, die door deadlines en druk van bovenaf niet zijn geworden wat de makers in gedachten hadden.

Wat betreft of bikini's en dergelijke ongeschikt zijn voor de doelgroep... Ik denk niet dat het zo eenvoudig ligt. Verschillende culturen kijken verschillend tegen seks aan. In Japan is seks een belangrijk onderdeel van de entertainmentindustrie en er wordt veel geseksualiseerd (echt niet alleen jonge meiden, al vormen zij wel de hoofdmoot). Mensen zijn het daar gewend en kijken dan ook niet zo op wanneer er wéér een flauwe grap over een opwaaiend rokje wordt gemaakt, of er wéér een badhuisscène langskomt in een videogame.

In het Westen is die link er niet zo, althans, niet op die manier. Daar wordt de aanwezigheid van zulke fanservice eerder als iets gezien dat de toon van het werk verstoort. En zeg nu zelf, zo'n heel vreemde manier van kijken is dat nog niet eens. Neem nu Fire Emblem Fates: het ene moment sterft er iemand in een dramatische cutscene na een moeilijke veldslag, het andere staat je op je kamer een willekeurig lid van je legertje te aaien. Dat is best bizar, toch?

Quote:
Ik wil zelf beslissen of ik zo een pakje aantrek of niet. Dat geld zelfde voor andere types van censuur zoals bloed. Voeg gewoon in de optie menu een blood slider er aan toe of zoals dead or alive dat doet een tiet stuiter optie. Vind je het niet leuk? Zet je het uit. vind je het geweldig? Doe het aan. Biedt opties aan! sluit geen dingen uit. Zo kunnen mensen zelf beslissen of ze iets willen of niet.

Maar hebben makers dan niet het recht om zelf te bepalen hoe ze hun werk presenteren?

In de praktijk is het trouwens allemaal niet zo eenvoudig. Leeftijdsindicaties worden bepaald op basis van de beschikbare content, niet op basis van de content waar Jantje of Pietje wel of geen gebruik van maakt. Voor games die toch al voor een meer volwassen publiek waren bestemd, is dat niet zo'n probleem. In andere gevallen kan de aanwezigheid van fanservice of bloed de leeftijdsindicatie echter omhoogtrekken naar bijvoorbeeld een ongewenste M of 16, wat de verkoopmogelijkheden beperkt. Twee versies uitbrengen is vaak ook geen optie, omdat de versies individueel moeten worden beoordeeld, als aparte titels in de digitale winkels komen te staan, enzovoorts. Het is een duur geintje en over het algemeen niet de moeite waard.

Quote:
Ook zie ik games niet als art ofzo. Het is entertainment. In video clips zie je ook de meest vage pakjes en dansjes tevoorschijn komen. Het is gewoon voor de lol. In het echt zie je die dingen niet voorbij komen.

Dat is ook een vrij extreme mening. Er zijn wel degelijk games die iets kunnen betekenen, die meer waarde hebben dan 'LOL, tieten in gare pakjes'.

Quote:
Zelfde geld voor in Japan hebben ze ook vage pakjes. Nou precies hetzelfde als onze entertainment dus. Britney Spears, Miley cyrus hebben ook sexy kleding aangehad toen ze 16 waren. Of al die beauty contest met kleine kinderen.

Die popidolen ging pas het sexy pad op toen ze volwassen waren en onder het nuk van Disney vandaan waren. Heftige imago-veranderingen enzo.

Wat betreft die missverkiezingen: dat is echt een subcultuur en het verbaast me dat er niet harder tegenop wordt getreden, want jakkes, die kinderen worden echt al heel jong geseksualiseerd! En het is bovendien maar de vraag of ze het echt allemaal vrijwillig doen.

Quote:
Prima doe wat je zelf leuk vind maar het gebeurd overal.

1. 'Doe maar wat je zelf leuk vind' heeft grenzen. Je eigen vrijheid eindigt waar die van een ander begint.

2. 'Het gebeurt overal' is een waardeloos argument. Dat iets overal gebeurt betekent niet automatisch dat het ook goed is. Er is niets mis met het kritisch kijken naar de wereld om je heen.


Gezocht: The Dark Spire (DS), Last Window (DS), Brigandine (PS)
ToothedBomb
Door ToothedBomb (1554 reacties) op 20-06-2016 19:03
Quote:
Ik denk niet dat Nintendo je zal geloven als je ze vertelt dat ze bijvoorbeeld minder Fire Emblem Fates-exemplaren hebben verkocht omdat ze het aaispelletje hebben verwijderd. Die games verkopen ontzettend goed.
En je kan mij niet wijsmaken dat ze beter verkopen omdat er in de game gesneden is. Die game verkoopt gewoon goed omdat mensen het leuk vinden. Zou dat veel veranderen zonder die aanpassingen? Nee.

Quote:
Atlus is de ontwikkelaar, dus o.a. de contracten met stemacteurs zullen wel via hen lopen. Het gaat echter om een IP van Nintendo, dus Nintendo zal de eindbeslissingen nemen.
Ja, je hebt gelijk. Het is inderdaad Nintendo die deze aanpassingen doet. Atlus werkt alleen mee om de aanpassingen te realiseren via voice samples en costume changes. Atlus doet wel zelf de vertaling, kennelijk.

Quote:
Niet alles is automatisch kunst omdat het elders is gemaakt. En zelfs al zou het wel allemaal automatisch kunst zijn: kunst mag ook bekritiseerd worden. Stukje vrijheid van meningsuiting enzo.
Bekritiseer er op los zou ik zeggen. Vind het alleen kwalijk als anderen dan de kans ontnomen wordt de game in zijn oorspronkelijke staat te spelen. En nee, leer Japans is geen argument dan.

Quote:
Ikzelf heb geen probleem met verhalen met seks, maar ik ga niet onder de indruk zijn als opwinding veroorzaken de enige rol is van die seks. Ik ga ook niet applaudisseren voor iedereen die iets seksualiseert gewoon omdat iedereen het doet. Sexappeal toevoegen is geen moedig statement, al helemaal niet in een land waarin seks sowieso een grote rol speelt in entertainment.
Het was onderdeel van de originele uitgave van de game, dus ik wil het er gewoon in hebben. Meer heb ik er niet over te zeggen.

Quote:
maar me rotlach wanneer een ontwikkelaar een sekssymbool probeert te verklaren met achtergrondverhaaltjes als 'ze ademt door haar huid'.
Dat is ook een onzinnige reden. Hij had gewoon moeten zeggen dat ie een halfnaakt model in z'n game wilde. Niks mis mee.

Quote:
Die baas? Met rook voor d'r voorgevel? Hebben ze dat teruggedraaid of ben ik nu gek?
My bad, was vergeten dat dat inderdaad een dingetje was. Er zijn zoveel domme aanpassingen gedaan, ik kan ze niet allemaal onthouden.

Quote:
Als je dit al censuur noemt, bevindt je je op een héél glad vlak. Je hebt het hier over bedrijven met tientallen jaren ervaring op de markt die besluiten hun product op oppervlakkige wijze aan te passen om verkopen in het buitenland te bevorderen.
Ik kan gewoon niet geloven dat zoiets verkopen gaat stimuleren. Zoals je zegt is het gros van de consumenten niet op de hoogte van de aangepaste content, en denk je nu echt dat mensen massaal de game terug zouden brengen omdat er geen mistwolkje voor iemands borsten hangt? Het zijn gewoon zulke nietszeggende, onzinnige aanpassingen dat ik me gewoon niet kan voorstellen dat iemand de game er beter op vindt worden.

Quote:
Bij censuur denk ik eerder aan het dusdanig veranderen van belangrijke aspecten dat de boodschap of betekenis verandert.
Maar eén van de dungeons, en het daarbij behorende verhaal en character development is aangepast. Dat verandert de boodschap of betekenis. Bovendien is het totaal subjectief of iets wel al dan niet belangrijk is.

Quote:
Als je elke verandering direct censuur noemt, maak je het woord waardeloos.
Ik bedoel, dit is censuur. In dit geval zelf-censuur. Ofwel omdat men denkt dat het publiek het originele stuk niet kan waarderen, of om bij de juiste rating uit te komen.

Quote:
Als je de veranderingen zoals je ze meestal in games ziet ook op die hoop gooit, roep je eigenlijk dat de makers niet de baas over hun eigen werk mogen zijn. En zeg nu zelf, is dat niet je reinste censuur?
Gepost door: Tamara op 20-06-2016 18:02
Als de Japanse game ineens wordt aangepast om aan de 'smaak' van de westerse consument te voldoen, is dat censuur ja. Bovendien komen deze veranderingen vaak niet van de ontwikkelaar zelf, maar van achterlijke uitgevers in de VS of Europa die hun eigen fanbase niet lijken te begrijpen.
Regird
Door Regird (459 reacties) op 20-06-2016 19:50
Quote:
Wat is 'het begin'? De meeste werken gaan meerdere fases door voordat het publiek het te zien krijgt. Neem nu de eerste Star Wars-films: veel ideeën uit de conceptfase zijn niet in de uiteindelijke films terug te vinden of zijn zo verandert dat ze bijna onherkenbaar zijn.

Is de eerste versie die in z'n geheel wordt gepubliceerd 'het begin'? Dat zou niet goed uitpakken voor games zoals Xenogears, die door deadlines en druk van bovenaf niet zijn geworden wat de makers in gedachten hadden.

Wat betreft of bikini's en dergelijke ongeschikt zijn voor de doelgroep... Ik denk niet dat het zo eenvoudig ligt. Verschillende culturen kijken verschillend tegen seks aan. In Japan is seks een belangrijk onderdeel van de entertainmentindustrie en er wordt veel geseksualiseerd (echt niet alleen jonge meiden, al vormen zij wel de hoofdmoot). Mensen zijn het daar gewend en kijken dan ook niet zo op wanneer er wéér een flauwe grap over een opwaaiend rokje wordt gemaakt, of er wéér een badhuisscène langskomt in een videogame.

In het Westen is die link er niet zo, althans, niet op die manier. Daar wordt de aanwezigheid van zulke fanservice eerder als iets gezien dat de toon van het werk verstoort. En zeg nu zelf, zo'n heel vreemde manier van kijken is dat nog niet eens. Neem nu Fire Emblem Fates: het ene moment sterft er iemand in een dramatische cutscene na een moeilijke veldslag, het andere staat je op je kamer een willekeurig lid van je legertje te aaien. Dat is best bizar, toch?

Niks mis met gaandeweg een game te veranderen in "development" Mijn voorkeur gaat ook uit naar oudere lucky Chloe designs die Harada op zijn twitter had gepost. Maar ik wil gewoon een eindproduct, eenheid. Ook in wat de boodschap uitstraalt. Als Japan het nieuwe design zou krijgen en wij het andere dat ik beter vond zou ik ook niet blij zijn.

Maar wat het probleem van mij is. Is dat een product al klaar is en dat dan mensen er iets aan gaan veranderen. Dat zijn niet de developer die dat beslissen. Meestal de publishers van een ander land. Wat in the USA afspeelt is totaal niet relevant voor deze markt. Kijk maar naar de XBOX video shit. Krijgen we helemaal niks van terug.

Hetzelfde zou zijn om dat je het toch over star wars hebt stel dat ze in azie Finn naar een blanke jongen zouden veranderen. en geen Rey als hoofdrol speelster zouden hebben maar een jongen omdat die populairder zijn onder de aziatische markt. Zouden de mensen die de film hebben gemaakt en de westerse fans gaan schreeuwen dat ze afbreuk doen. Niks mis mee toch. Werkt beter voor die markt?

Waar denk je dat al die invloeden vandaan komen. van de oudheden maar dat rokje dat komt opwaaien is toch echt een verwijzing naar Merlin Monroe. Ook Japan kent zijn klassiekers.

En over FE. Ik vind dat totaal niet vreemd. Ik vind juist dat het bij een game hoort. Het kan allemaal omdat het een "game"is en niet de realiteit. Wij zouden meerdere malen rouwen in de echte wereld en lange herstel periode nodig hebben.

Maar in de game wereld kan je man na man vermoorden maar ondertussen kan je daarna gewoon daarna een scene krijgen in het badhuis alsof er niets is gebeurd. Ook raar.... Het is juist de reden dat ik games niet meer zo leuk vind als vroeger. Alle fun wordt er voor mij aardig uitgehaald door alle onrealistische dingen eruit te halen.

Quote:
Maar hebben makers dan niet het recht om zelf te bepalen hoe ze hun werk presenteren?

In de praktijk is het trouwens allemaal niet zo eenvoudig. Leeftijdsindicaties worden bepaald op basis van de beschikbare content, niet op basis van de content waar Jantje of Pietje wel of geen gebruik van maakt. Voor games die toch al voor een meer volwassen publiek waren bestemd, is dat niet zo'n probleem. In andere gevallen kan de aanwezigheid van fanservice of bloed de leeftijdsindicatie echter omhoogtrekken naar bijvoorbeeld een ongewenste M of 16, wat de verkoopmogelijkheden beperkt. Twee versies uitbrengen is vaak ook geen optie, omdat de versies individueel moeten worden beoordeeld, als aparte titels in de digitale winkels komen te staan, enzovoorts. Het is een duur geintje en over het algemeen niet de moeite waard.

Alsof leeftijdindicaties enig effect hebben op wat iemand koopt. Ik als kind kocht Mortal Kombat en tegenwoordig kopen kinderen gewoon Call of Duty en GTA als dat niet bij de bartsmit mag vanwege controles gaan ze wel ergens anders heen of vragen ze hun broer of wie dan ook om het spel te kopen. In GTA komt ook gewoon geslachtsdelen voor dat zou je niet zien in 18+ spellen in Japan.

Ik snap wel dat Nintendo een bepaald doel heeft om te halen. Maar de Bikinis zitten nog steeds in de game en nog steeds is het een 12+ spel. Neptunia is ook een 12+ spel en dat gaat toch echt wel verder dan wat Nintendo in dit spel laat zien. Qua themas als fanservice.

Quote:
Dat is ook een vrij extreme mening. Er zijn wel degelijk games die iets kunnen betekenen, die meer waarde hebben dan 'LOL, tieten in gare pakjes'.

Totaal geen extreme mening. Een mening dat de meerderheid van de mensen nog steeds bij zich draagt. Meeste ouders denken dat spelletjes op die "playstations"voor kinderen zijn. en die spelletjes die ze zelf spelen zoals bejeweled en farmville zitten ze echt niet te janken van dit is zo mooi. Shigeru Miyamoto een van de grondleggers van de moderne game zegt dat games geen art zijn. en de mensen die alleen casual spelen en die fifa en cod kopen zeggen dat ook niet. Jij maakt er van dat games of tieten of art zijn er bestaat ook gewoon een middenweg.

Quote:
Die popidolen ging pas het sexy pad op toen ze volwassen waren en onder het nuk van Disney vandaan waren. Heftige imago-veranderingen enzo.

Wat betreft die missverkiezingen: dat is echt een subcultuur en het verbaast me dat er niet harder tegenop wordt getreden, want jakkes, die kinderen worden echt al heel jong geseksualiseerd! En het is bovendien maar de vraag of ze het echt allemaal vrijwillig doen.

Moet je toch echt een keer beter naar al die paparazzi fotos kijken. Als je denkt dat het alleen met 18+ sterren gebeurd. Zat tiener meisjes en de heden daagse disney channel girls die in bikinis op de foto gaan. Zelfde geldt voor de modellen wereld meestal worden ze vanaf 13 al gescout.

Tuurlijk worden die missverkiezing meisjes geïndoctrineerd door hun ouders. Maar dat betekend niet dat iedereen het leuk vindt. Zullen vast ook meisjes tussen zitten die al die aandacht geweldig vinden. Ik vind dat ze dat gewoon lekker zelf moeten beslissen ipv maar constant die betutteling. Ik zie gewoon een wedstrijdje wie zich het mooist kan verkleden. Jij ziet het als geseksualiseerd.

Quote:
1. 'Doe maar wat je zelf leuk vind' heeft grenzen. Je eigen vrijheid eindigt waar die van een ander begint.

2. 'Het gebeurt overal' is een waardeloos argument. Dat iets overal gebeurt betekent niet automatisch dat het ook goed is. Er is niets mis met het kritisch kijken naar de wereld om je heen.

1. En wie bepaald precies waar die vrijheid eindigt? Precies de wet. Je kan dingen alsnog niet leuk vinden maar de ander kan wel plezier ergens aan beleven mag diegene dat dan niet leuk vinden? Stel ik kijk graag naar de Victoria Secret Show. Moet dat maar eindigen omdat iemand het niet vind kunnen dat vrouwen zomaar in schaarse kleding rondloopt. Nee die vrouwen krijgen dik betaald. ze vinden het leuk dat ze er mooi uitzien en dat mensen hun geweldig vinden.

2.Kritisch Kijken is ook een waardeloos argument. Wat jij goed of slecht vindt hoef ik totaal niet met je eens te zijn. Laat mensen hun dingen gewoon doen. Respect voor een ander zou de wereld veel verder mee komen en samen oplossing bedenken dan Ik vind dit niet goed je moet het veranderen.

Maar dit gaat allemaal veel te veel offtopic. Punt is dat jij het prima vind dat er veranderingen in de game plaats vinden. Ik niet en dat zal ook niet veranderen. Ik begrijp ook dat dit totaal geen dealbreaker is voor sommige mensen en gun ze ook veel plezier met de game. Maar wat die mensen niet willen begrijpen is waarom deze verandering wel eventueel dat genoeg voor mij zou kunnen zijn om het spel niet te kopen. vandaar mijn toelichting.

De gameplay is echt geweldig in dit spel. De Sessions attack zijn een leuke toevoeging. De setting is ook echt totaal mijn ding. Ik vind het erg jammer dat er vanaf het begin van het spel al negatieve reacties rondvliegen. Probeer eerst het spel uit voordat je het afbrand wat betreft de gameplay elementen. (dit is niet naar jou gericht Tamara maar meer naar mensen buiten BG)
Dragonite
Door Dragonite (1326 reacties) op 20-06-2016 19:54
Komt er een demo?
PSN: Jack_the_shotgun Nintendo Network: AvatarMike FC: 1633-4172-1469 Xone: ShihanMike
Regird
Door Regird (459 reacties) op 20-06-2016 20:23
Quote:
Komt er een demo?
Gepost door: Dragonite op 20-06-2016 19:54

Zover ik weet niet. De game komt deze week uit anders hadden ze wel een demo aangekondigd in de wekelijkse eshop update die meestal maandag uit komt.
Tamara
Door Tamara (756 reacties) op 20-06-2016 21:28
Quote:
[..]

Niks mis met gaandeweg een game te veranderen in "development" Mijn voorkeur gaat ook uit naar oudere lucky Chloe designs die Harada op zijn twitter had gepost. Maar ik wil gewoon een eindproduct, eenheid. Ook in wat de boodschap uitstraalt. Als Japan het nieuwe design zou krijgen en wij het andere dat ik beter vond zou ik ook niet blij zijn.

Maar wat het probleem van mij is. Is dat een product al klaar is en dat dan mensen er iets aan gaan veranderen. Dat zijn niet de developer die dat beslissen. Meestal de publishers van een ander land. Wat in the USA afspeelt is totaal niet relevant voor deze markt. Kijk maar naar de XBOX video shit. Krijgen we helemaal niks van terug.

Dat is het lastige, games zijn tegenwoordig tot na de releasedate nog in ontwikkeling. DLC, expansions, remasters... En bovendien is het maar de vraag of het ooit echt een verenigde visie is geweest, omdat veruit de meeste games worden gemaakt door teams. Die teams werken vaak in opdracht van een uitgever.

Je kunt hooguit per game bekijken wat de 'echte' versie is. Neem bijvoorbeeld Pokémon Red en Blue. Het was oorspronkelijk niet echt de bedoeling dat spelers die Missingno-glitch konden gebruiken, maar het trucje is zo iconisch geworden, dat ze de games niet hebben 'gerepareerd' toen ze in de eShop werden gezet. De échte versie bevat dus kennelijk een gigantische exploit die je save kan corrumperen.

Quote:
Hetzelfde zou zijn om dat je het toch over star wars hebt stel dat ze in azie Finn naar een blanke jongen zouden veranderen. en geen Rey als hoofdrol speelster zouden hebben maar een jongen omdat die populairder zijn onder de aziatische markt. Zouden de mensen die de film hebben gemaakt en de westerse fans gaan schreeuwen dat ze afbreuk doen. Niks mis mee toch. Werkt beter voor die markt?

De makers hebben het recht zoiets te doen, ja. Ik zal het absoluut niet aanmoedigen, maar ze hebben het recht. Wij als consumenten hebben het recht er kritiek op te hebben.

Maar, en dat is een grote 'maar', kritiek van consumenten is het effectiefst als ze begrijpen waarom veranderingen worden gemaakt. Geen weldenkend bedrijf luistert naar de Nichegamers die bij elke aanpassingen beweren dat de wereld vergaat. Ze zullen eerder luisteren als consumenten systematisch zeggen: "Oké, we begrijpen wat jullie proberen te doen, maar dit heeft niet het juiste effect."

Quote:
Waar denk je dat al die invloeden vandaan komen. van de oudheden maar dat rokje dat komt opwaaien is toch echt een verwijzing naar Merlin Monroe. Ook Japan kent zijn klassiekers.

Geen enkele trend is terug te leiden naar één enkel moment. In het begin zal het inderdaad beginnen als hommages en dergelijke, maar op een gegeven moment gaat het een eigen leven leiden. De 'Japanse pantyshot' leeft ondertussen al zo lang, dat het wat weg begint te hebben van een alles verzwelgend, vlezig monster. Je weet wel, Akira-stijl.

Quote:
En over FE. Ik vind dat totaal niet vreemd. Ik vind juist dat het bij een game hoort. Het kan allemaal omdat het een "game"is en niet de realiteit. Wij zouden meerdere malen rouwen in de echte wereld en lange herstel periode nodig hebben.

Een game mag best realistisch zijn wanneer het om emoties gaat. Sterker nog, dit is belangrijk wanneer de game een verhaal probeert te vertellen. Als de personages zich niet op een menselijke manier gedragen, stort de interne logica ineen.

Natuurlijk betekent dit niet dat elk personage per definitie menselijk moet zijn. Je kunt bijzondere verhalen vertellen aan de hand van de afwezigheid van menselijkheid. Dit is echter wel iets waar je dan bewust voor moet kiezen.

Fire Emblem Fates wil én serieus worden genomen als fantasyverhaal én lollig doen met fanservice. Tegelijkertijd. Dat werkt niet.

BTW veel te weinig games staan stil bij wat de hoofdpersonages eigenlijk doen tijdens de gameplay of zelfs het verhaal. In bijvoorbeeld Tales of the Abyss kon ik het daarom wel waarderen dat er in skits en andere scènes werd stilgestaan bij de emotionele impact van alle gebeurtenissen - Luke heeft er constant nachtmerries over.

Quote:
Maar in de game wereld kan je man na man vermoorden maar ondertussen kan je daarna gewoon daarna een scene krijgen in het badhuis alsof er niets is gebeurd. Ook raar.... Het is juist de reden dat ik games niet meer zo leuk vind als vroeger. Alle fun wordt er voor mij aardig uitgehaald door alle onrealistische dingen eruit te halen.

Haha, dat zie ik juist als een teken dat ontwikkelaars een beter idee beginnen te krijgen van hoe ze verhalen kunnen vertellen in games. Daar is niets mis mee! Het maakt betere, geloofwaardigere personage-ontwikkeling mogelijk.

Maar hé, er zullen altijd games blijven bestaan die doelbewust dom en toondoof zijn. Die weg is al zo vaak bewandeld, dat er makers zijn die zich geen andere route kunnen voorstellen of dat pad in de naam van nostalgie blijven bewandelen.

Quote:
Alsof leeftijdindicaties enig effect hebben op wat iemand koopt. Ik als kind kocht Mortal Kombat en tegenwoordig kopen kinderen gewoon Call of Duty en GTA als dat niet bij de bartsmit mag vanwege controles gaan ze wel ergens anders heen of vragen ze hun broer of wie dan ook om het spel te kopen. In GTA komt ook gewoon geslachtsdelen voor dat zou je niet zien in 18+ spellen in Japan.

Je zit met regelgevingen. In Europa is PEGI 16 de grote grens. Bij 16+ games moeten winkels om legitimatie vragen als ze vermoeden dat de koper jonger is. Natuurlijk zijn er types die blijven winkelen tot ze de game uiteindelijk toch ergens kunnen kopen, maar er wordt steeds meer en beter op gelet. Het zal me niets verbazen als dit wel degelijk effect heeft op de verkopen.

Bijvoorbeeld, toen Monster Hunter Tri 16+ kreeg, kreeg de [N]Gamer redactie meerdere mailtjes van jongeren die bang waren dat ze de game niet zouden kunnen spelen.

Quote:


Ik snap wel dat Nintendo een bepaald doel heeft om te halen. Maar de Bikinis zitten nog steeds in de game en nog steeds is het een 12+ spel. Neptunia is ook een 12+ spel en dat gaat toch echt wel verder dan wat Nintendo in dit spel laat zien. Qua themas als fanservice.

Persona 4 gaat ook verder en dat is ook 12+. Maar ja, als je een game slechts één keer door de keuring wilt sturen, blijft het toch een beetje gissen. Ik denk dat Nintendo in dit geval niet zozeer bang was voor een 16+, maar vooral bezig was met het imago van Fire Emblem-games in het Westen. Ze lijken het hier te willen promoten als gewoon een goede strategische fantasygameserie, en duwen waarschijnlijk daarom het hele seks/fanservice-gebeuren meer naar de achtergrond.

Quote:
Totaal geen extreme mening. Een mening dat de meerderheid van de mensen nog steeds bij zich draagt. Meeste ouders denken dat spelletjes op die "playstations"voor kinderen zijn. en die spelletjes die ze zelf spelen zoals bejeweled en farmville zitten ze echt niet te janken van dit is zo mooi. Shigeru Miyamoto een van de grondleggers van de moderne game zegt dat games geen art zijn. en de mensen die alleen casual spelen en die fifa en cod kopen zeggen dat ook niet. Jij maakt er van dat games of tieten of art zijn er bestaat ook gewoon een middenweg.

Door die houding aan te nemen, beweer dat je games nooit meer kunnen zijn dan entertainment. Dat is doodzonde, omdat je bijzondere dingen kunt doen met het medium. Natuurlijk zal het overgrote deel van de games gewoon entertainment zijn, maar zelfs iets wat gewoon entertainment is mag best z'n best doen om bijvoorbeeld een goed verhaal te vertellen. Als consument mag je best kritisch zijn en kwaliteit verwachten, ook als het om entertainment gaat.

Wat betreft ouders: de jaren '90 zijn al weer 15+ jaar geleden. Veel jonge ouders zijn opgegroeid met internet en games. Niet iedereen denkt zoals je moeder.

Quote:
Moet je toch echt een keer beter naar al die paparazzi fotos kijken. Als je denkt dat het alleen met 18+ sterren gebeurd. Zat tiener meisjes en de heden daagse disney channel girls die in bikinis op de foto gaan. Zelfde geldt voor de modellen wereld meestal worden ze vanaf 13 al gescout.

Paparazzifoto's =/= promotie goedgekeurd door de studio/platenmaatschappij.

Bikini's: het ding met zwemkleding is dat ze niet automatisch de drager seksualiseren. Veel hangt af van de houding, de poses.

Modellen: ja, ik weet het, ze beginnen jong. Gelukkig komen ze wel steeds met betere richtlijnen.

Quote:
Tuurlijk worden die missverkiezing meisjes geïndoctrineerd door hun ouders. Maar dat betekend niet dat iedereen het leuk vindt. Zullen vast ook meisjes tussen zitten die al die aandacht geweldig vinden. Ik vind dat ze dat gewoon lekker zelf moeten beslissen ipv maar constant die betutteling. Ik zie gewoon een wedstrijdje wie zich het mooist kan verkleden. Jij ziet het als geseksualiseerd.

De meisjes worden volgekalkt met make-up en krijgen kinderversies van sexy kostuums aangemeten - daar worden echt wel kinderen geseksualiseerd.

Quote:


1. En wie bepaald precies waar die vrijheid eindigt? Precies de wet. Je kan dingen alsnog niet leuk vinden maar de ander kan wel plezier ergens aan beleven mag diegene dat dan niet leuk vinden? Stel ik kijk graag naar de Victoria Secret Show. Moet dat maar eindigen omdat iemand het niet vind kunnen dat vrouwen zomaar in schaarse kleding rondloopt. Nee die vrouwen krijgen dik betaald. ze vinden het leuk dat ze er mooi uitzien en dat mensen hun geweldig vinden.

En wetten veranderen aan de hand van de waarden van de maatschappij. Dat is maar goed ook.

Dit heeft trouwens weinig met de originele discussie te maken. Ik heb namelijk nergens gezegd dat mensen maar leuk moeten vinden wat ik leuk vinden. Mijn standpunt is dat de anti-"censuur"-mening niet de enige valide mening is. Het recht hebben iets te doen betekent over het algemeen ook dat het recht om het niet te doen ook bestaat. Dat is wat vrijheid is.

Om dat even naar games te vertalen: de eigenaar van een werk heeft het recht een personage in een bikini te steken, maar ook het recht om het toch maar niet te doen.

Quote:
2.Kritisch Kijken is ook een waardeloos argument. Wat jij goed of slecht vindt hoef ik totaal niet met je eens te zijn. Laat mensen hun dingen gewoon doen. Respect voor een ander zou de wereld veel verder mee komen en samen oplossing bedenken dan Ik vind dit niet goed je moet het veranderen.

Dus... als ik ergens kritiek op uit, laat ik mensen hun ding niet meer doen? Dat is wat ik hieruit opmaak.

Kijk, ik respecteer jouw recht om een eigen mening te hebben. Ik ben echter niet verplicht om elke mening te respecteren. Gelukkig niet, zeg, want sommige meningen...

Wat mij betreft is respect iets wat je moet verdienen.

Quote:
Maar dit gaat allemaal veel te veel offtopic. Punt is dat jij het prima vind dat er veranderingen in de game plaats vinden. Ik niet en dat zal ook niet veranderen. Ik begrijp ook dat dit totaal geen dealbreaker is voor sommige mensen en gun ze ook veel plezier met de game. Maar wat die mensen niet willen begrijpen is waarom deze verandering wel eventueel dat genoeg voor mij zou kunnen zijn om het spel niet te kopen. vandaar mijn toelichting.

Ah, oké, het is inderdaad aan jou om een game wel of niet te kopen.

Persoonlijk vind ik het overhaast om de game op basis van de getoonde veranderingen niet te tonen, omdat deze de kern niet lijken aan te tasten. Bovendien denk ik dat mijn mening uiteindelijk zwaarder zal wegen als ik de game wel koop. Ten eerste vanwege het hele 'stemmen met je centen'-gebeuren, ten tweede omdat ik zo de veranderingen in context kan zien en mijn mening/feedback beter kan uitdiepen. (Ten derde omdat ik echt wel ergens een recensie zal schrijven, hah!) En tja, ik wil de game zelf gewoon spelen, omdat ik voor veel opensta als het om RPG's gaat.
Gezocht: The Dark Spire (DS), Last Window (DS), Brigandine (PS)
Hercule
Door Hercule (6377 reacties) op 20-06-2016 22:21
Quote:
Wat een gezeur over die censuur, de verkopen zullen er nauwelijks lager door worden, eerder hoger. Nu heeft de game een PEGI 12 rating wat de verkopen alleen maar bevorderd. Er zijn immers meer mensen die deze games kunnen kopen, en dat ook zullen doen. Bovendien is een meisje in bikini nou niet echt belangrijk voor de gameplay.
Gepost door: Clumsybumsy op 20-06-2016 18:24

Het gaat de verkoopcijfers in negatieve zin beïnvloeden. De doelgroep van deze game is al beperkt en die maak je alleen maar kleiner door dingen te censureren.

Het is belangrijk je doelgroep te vriend te houden. Na geklaag bracht Sega de host sidequests terug in Yakuza, Namco en Square geven je tegenwoordig taalkeuzes. Nintendo daarentegen doet vrijwel niets om gamers te pleasen.
Dragonite
Door Dragonite (1326 reacties) op 20-06-2016 22:58
Was eerst wel geinteresseerd in deze game door FE invloed. Maar na gameplay gezien te hebben weet ik niet of het iets voor mij is. Ik ben een fan van rpgs maar heb nog nooit persona ofzo gespeelt. Dank dat ik eerst maar de kat uit de boom ga kijken en lees wat jullie van de game vinden als jullie hem eenmaal hebben
PSN: Jack_the_shotgun Nintendo Network: AvatarMike FC: 1633-4172-1469 Xone: ShihanMike
Tamara
Door Tamara (756 reacties) op 20-06-2016 23:07
Quote:
Was eerstill wel geinteresseerd in deze game door FE invloed. Maar na gameplay gezien te hebben weet ik niet of het iets voor mij is. Ik ben een fan van rpgs maar heb nog nooit persona ofzo gespeelt. Dank dat ik eerst maar de kat uit de boom ga kijken en lees wat jullie van de game vinden als jullie hem eenmaal hebben
Gepost door: Dragonite op 20-06-2016 22:58

Als je nog geen Persona hebt gespeeld, kun je het beste eerste een Persona-game (als in: 3 of 4) spelen

Speel je FE voor de gameplay, dan heb je waarschijnlijk meer aan de Devil Survivor-games op de (3)DS. Ook prima strategiegames.

Toen SMTxFE werd aangekondigd, verwachtte ik trouwen dat het die kant op zou gaan. Ik ben enigszins teleurgesteld dat ik ernaast zat (er bestaat niet zoiets als 'te veel goede SRPG's', als je het mij vraagt), maar aan de andere kant... Tokyo Mirage Sessions ziet er zo WTF uit, dat ik ergens ook wel weer blij ben: SRPG MegaTens bestaan al, dit is nieuw en onverwacht.
Gezocht: The Dark Spire (DS), Last Window (DS), Brigandine (PS)
Htbaa
Door Htbaa (12334 reacties) op 20-06-2016 23:38
Quote:
Wat voor game is dit nu? E3 vorig jaar zag ik iets over JPOP achtige optredens. Maar het is ook een RPG? Hoe, wat?
Gepost door: Htbaa op 20-06-2016 15:08

Niemand?
Xbox Live: Htbaa | Switch: 6747-1030-5524 | Wii U: HtbaaU | 3DS: 4699-6625-9968 | PSN: Htbaa | Steam: Htbaa
Roosje
Door Roosje (7984 reacties) op 21-06-2016 00:46
Tis een JRPG inderdaad, het is Shin Megami Tensei met een JPOP Fire Emblem jasje erover.


Ik haal hem wel als hij een stuk goedkoper is.

Boomerang! Do you want a banana..?
Regird
Door Regird (459 reacties) op 21-06-2016 00:55
Quote:
[..]

Niemand?
Gepost door: Htbaa op 20-06-2016 23:38

Ik heb al op je gereageerd in een paar post daarboven

Quote:
Dat is het lastige, games zijn tegenwoordig tot na de releasedate nog in ontwikkeling. DLC, expansions, remasters... En bovendien is het maar de vraag of het ooit echt een verenigde visie is geweest, omdat veruit de meeste games worden gemaakt door teams. Die teams werken vaak in opdracht van een uitgever.

Je kunt hooguit per game bekijken wat de 'echte' versie is. Neem bijvoorbeeld Pokémon Red en Blue. Het was oorspronkelijk niet echt de bedoeling dat spelers die Missingno-glitch konden gebruiken, maar het trucje is zo iconisch geworden, dat ze de games niet hebben 'gerepareerd' toen ze in de eShop werden gezet. De échte versie bevat dus kennelijk een gigantische exploit die je save kan corrumperen.

Dat is een bug geen lokalisatie waar we over aan het praten waren. Die zitten nog in tal van games.

Quote:
De makers hebben het recht zoiets te doen, ja. Ik zal het absoluut niet aanmoedigen, maar ze hebben het recht. Wij als consumenten hebben het recht er kritiek op te hebben.

Maar, en dat is een grote 'maar', kritiek van consumenten is het effectiefst als ze begrijpen waarom veranderingen worden gemaakt. Geen weldenkend bedrijf luistert naar de Nichegamers die bij elke aanpassingen beweren dat de wereld vergaat. Ze zullen eerder luisteren als consumenten systematisch zeggen: "Oké, we begrijpen wat jullie proberen te doen, maar dit heeft niet het juiste effect."

Die nuances worden op een nette manier al jaren naar nintendo gemaakt. Zo is er meestal bij NOE goede keuzes geweest. Dual Audio, geen onzinnige dingen verwijderen en een degelijke vertaling zonder memes. Alleen NOA begrijpt die markt niet. Ze positioneren zich totaal anders dan dat NOE dat doet. We willen ook meer eenheid. We willen de producten zoals Nintendo Japan dat krijgt. Alleen bieden ze dat niet.

Quote:
Geen enkele trend is terug te leiden naar één enkel moment. In het begin zal het inderdaad beginnen als hommages en dergelijke, maar op een gegeven moment gaat het een eigen leven leiden. De 'Japanse pantyshot' leeft ondertussen al zo lang, dat het wat weg begint te hebben van een alles verzwelgend, vlezig monster. Je weet wel, Akira-stijl.

Ja en daar is niks mis mee. Taal leeft en veranderd zelfde als concepten van ideeen. ze geven daar een eigen interpretatie aan.


Quote:

Een game mag best realistisch zijn wanneer het om emoties gaat. Sterker nog, dit is belangrijk wanneer de game een verhaal probeert te vertellen. Als de personages zich niet op een menselijke manier gedragen, stort de interne logica ineen.

Natuurlijk betekent dit niet dat elk personage per definitie menselijk moet zijn. Je kunt bijzondere verhalen vertellen aan de hand van de afwezigheid van menselijkheid. Dit is echter wel iets waar je dan bewust voor moet kiezen.

Fire Emblem Fates wil én serieus worden genomen als fantasyverhaal én lollig doen met fanservice. Tegelijkertijd. Dat werkt niet.

BTW veel te weinig games staan stil bij wat de hoofdpersonages eigenlijk doen tijdens de gameplay of zelfs het verhaal. In bijvoorbeeld Tales of the Abyss kon ik het daarom wel waarderen dat er in skits en andere scènes werd stilgestaan bij de emotionele impact van alle gebeurtenissen - Luke heeft er constant nachtmerries over.

Totaal niet ik neem games juist niet serieus door al dat gejank in die spellen. Tuurlijk zijn er spellen die meer focussen op verhalen. Maar alles wordt 1 pot nat omdat ze allemaal een "epische verhaal"moeten aanbieden. Ik zit niet te wachten op al die emotionele impact van wat voor invloed het heeft. Maar de markt veranderd.

Quote:
En wetten veranderen aan de hand van de waarden van de maatschappij. Dat is maar goed ook.

Dit heeft trouwens weinig met de originele discussie te maken. Ik heb namelijk nergens gezegd dat mensen maar leuk moeten vinden wat ik leuk vinden. Mijn standpunt is dat de anti-"censuur"-mening niet de enige valide mening is. Het recht hebben iets te doen betekent over het algemeen ook dat het recht om het niet te doen ook bestaat. Dat is wat vrijheid is.

Om dat even naar games te vertalen: de eigenaar van een werk heeft het recht een personage in een bikini te steken, maar ook het recht om het toch maar niet te doen.

Alles wat je nu zegt heeft weinig met de originele discussie te maken er wordt een hoop zooi bijgehaald om recht te praten wat recht is en vise versa.
Punt is we hebben het over Tokyo Mirrage sessions. Daar is iets weg gehaald dat jij zegt dat de anti"censuur" niet de enige valide optie is dat klopt. Maar het waar de discussie eigenlijk om draait is waarom weghalen?

Je hoeft er niet in te lopen als je het niet bevalt. Zat andere kledingstukken aan te bieden. Dat is het mooie aan spellen Opties aanbieden. En daar zit mijn probleem er worden opties ontnomen.

En om dat te vertalen naar jou games als kunstvorm: Wat als de Mona Lisa nu kort haar krijgt omdat dat in de mode is? De originele kunstenaar is allang al dood en het Louvre wil graag moderniseren. veranderen dan maar?

Zou het niet erg vinden hoor de eigenaar mag doen wat hij er mee wilt.

Ik laat het verder bij deze discussie. Ik zou het spel waarschijnlijk wel tweede hands kopen.
[Begin]  |1|2|3|4|5|6|7(8)  [Eind]