Sad story...
🟦🟨
Quote:
Je moet ook weer niet doen alsof hij terwijl hij nog leefde geen erkenning kreeg, want dat is simpelweg niet waar. Deze E3 was een grote teleurstelling voor velen, en dat mag best gezegd worden. Dat doet echter verder niets af aan zijn 'legacy'.
Aan de ene kant wel zonde dat deze mate van wereldwijde waardering pas komt als diegene het zelf niet meer kan zien. Tijdens de E3 was het met modder gooien.
Sad story...
Gepost door: Mastat op 14-07-2015 16:48
Sad story...
Gepost door: Mastat op 14-07-2015 16:48
Nog een thank you video.
So sad..
"Because we’re FRIENDS! There is no need for another reason" - Bon Kurei (Bon Clay)
Quote:
Aan de ene kant wel zonde dat deze mate van wereldwijde waardering pas komt als diegene het zelf niet meer kan zien. Tijdens de E3 was het met modder gooien.
Sad story...
Gepost door: Mastat op 14-07-2015 16:48
Sad story...
Gepost door: Mastat op 14-07-2015 16:48
Laten we afgelopen E3 niet mooier maken dan dat hij was. Mensen waren (begrijpelijk) teleurgesteld in wat Nintendo liet zien. Als je teleurgesteld bent dan zeg je wel eens dingen waar je later spijt van krijgt.
De kritiek was ook niet zozeer richting Iwata, veel mensen waren juist enorm teleurgesteld dat hij het event niet presenteerde.
De E3 doet er eigenlijk nu niet veel meer toe. Iwata's overlijden is zoveel erger.
Een Memoriaal voor bezoekers van de Nintendo World Store. Ik stoor mij geeneens aan die banaan.
Twitch.tv/DagDoesStuff 👑🐊
Quote:
Ik dacht wat een kort stukje, maar volgens mij kan ik niet alles lezen omdat ik geen abonnee ben.
Mooi stukje in de Volkskrant
Gepost door: Kneok op 16-07-2015 19:26
Gepost door: Kneok op 16-07-2015 19:26
| You are (not) alone |
Quote:
Woeps, my bad
[..]Ik dacht wat een kort stukje, maar volgens mij kan ik niet alles lezen omdat ik geen abonnee ben.
Gepost door: Wouwter op 16-07-2015 20:17
Gepost door: Wouwter op 16-07-2015 20:17
stan loona
Family and friends gather for Iwata's wake
De goden huilen met ze mee.
"Because we’re FRIENDS! There is no need for another reason" - Bon Kurei (Bon Clay)
Quote:
Attending Iwata-san's wake to give my thanks and condolences. Miyamoto-san's eyes are red. It's also heavy rain in Kyoto.
De goden huilen met ze mee.
"Because we’re FRIENDS! There is no need for another reason" - Bon Kurei (Bon Clay)
Quote:
(Image)
Een Memoriaal voor bezoekers van de Nintendo World Store. Ik stoor mij geeneens aan die banaan.
Gepost door: Dagmar op 16-07-2015 18:55
Een Memoriaal voor bezoekers van de Nintendo World Store. Ik stoor mij geeneens aan die banaan.
Gepost door: Dagmar op 16-07-2015 18:55
Mij viel de banaan niet eens op tot ik je reactie las
17 juli 2015 vrijdag
Uitgespeeld
BYLINE: DOOR PETER VAN AMMELROOY
SECTION: V Opening; Blz. 5
LENGTH: 969 woorden
Postuum - Satoru Iwata (1959 - 2015) Games
Hij leidde Nintendo, maar in zijn hart was Satoru Iwata vooral een gamer. Afgelopen weekeinde overleed hij aan kanker.
Welke baas van een beursgenoteerde multinational met een jaaromzet van 4,2 miljard euro en wereldwijd ruim 5.200 medewerkers liet zich voor het belangrijkste evenement van het jaar in zijn branche vertegenwoordigen door een pluchen pratende pop? Satoru Iwata.
Op de grootste handelsbeurs voor games, de E3 in Los Angeles, zagen bezoekers afgelopen juni Nintendo's opperhoofd over tv-schermen hobbelen als een Muppet. Onder aanzwellende orkestmuziek transformeert hij in een personage uit de Starfox-computerspellen. Het was een hilarische vertoning.
Achteraf blijkt de video Iwata's zwanenzang. Afgelopen weekeinde stierf hij op 55-jarige leeftijd aan kanker. 'Bekendmaking van overlijden en personele wisseling van directievoorzitter', stond er gortdroog op Nintendo's website. Maar op internet huilden collega's, vakgenoten, game-ontwikkelaars en vooral gamers tranen met tuiten.
Dat laatste verbaast niet. Iwata was een van hen. 'Volgens mijn visitekaartje ben ik de directeur van een bedrijf', zei hij ooit. 'In mijn gedachten ben ik een game-ontwikkelaar. Maar in mijn hart ben ik een gamer.'
Iwata kwam in 2002 aan het roer van Nintendo te staan, na een loopbaan als game-maker. Hij volgde Hiroshi Yamauchi op, de derde topman van wat in 1889 in Kyoto was begonnen als een bedrijfje in speelkaarten en uitgroeide tot een grootmacht in videospellen. Yamauchi voorzag in de jaren zeventig dat er een markt was voor spelcomputers thuis, voor mensen die niet elke keer met zakken vol kwartjes naar de automatenhal wilden.
Nintendo had het zwaar in 2002. Een jaar voor Iwata's aantreden had zich aan het front van de game-industrie een tegenstander van formaat aangediend: Microsoft. De Amerikaanse maker van Windows en Office waagde zich aan een eigen spelcomputer: de Xbox, op een terrein waar Nintendo en Sony al een hele poos alleen elkaar te duchten hadden.
Iwata's antwoord op de bedreigingen uit Tokio en Seattle was niet een betere spelcomputer bouwen, zoals iedereen verwachtte. De game-industrie kan alleen maar overleven, stelde de topman, als méér mensen computerspelletjes omarmen. Iwata geloofde sterk in een van Bernard Shaws bekendste aforismen: 'We stoppen niet met spelen omdat we oud worden; we worden oud omdat we stoppen met spelen.'
Iwata droeg zijn ingenieurs op een machine te bedenken die door iedereen was te bedienen. Weg moest de conventionele afstandsbediening van spelcomputers. Dat was en is een paneel met wel zestien knoppen, hendels en trekkers en om die reden voor veel mensen afschrikwekkend. Nintendo ging dat anders doen.
In 2004 introduceerde de Japanse fabrikant de DS, een draagbare spelmachine. De DS van deze opvolger van de succesvolle GameBoy staat voor dubbel scherm en het onderste daarvan kun je bedienen met je vingers en het bijgeleverde aanwijspennetje. In plaats van weten welke knoppen je moet hebben om een figuurtje als Super Mario voort te bewegen, kun je de mascotte van Nintendo gewoon de weg wijzen. De DS werd een groot commercieel succes, met meer dan 150 miljoen verkochte exemplaren. Drie jaar voordat de iPhone het grote publiek rijp maakte voor het aanraakscherm, deed de DS het voorwerk.
Twee jaar later evenaarde Iwata het succes van de DS met de Wii, een spelcomputer die je net als de PlayStation en Xbox op je tv aansluit. Het machientje heeft een sensor die de bewegingen en gebaren van de speler overbrengt naar figuurtjes en objecten in het spel. Nintendo koos opnieuw innovatie boven technologisch spierballenvertoon.
Games, vond de man die als student computerwetenschappen al spellen ontwierp op zijn rekenmachine, moeten vooral plezier brengen. 'Plezier voor iedereen.' Hij begon na zijn studie als programmeur bij de Japanse gamestudio HAL, dat voor Nintendo bekende spellenseries als Kirby en Super Smash Bros ontwikkelde. Hij klom op tot directeur.
Als 'Mr. Nintendo' groeide Iwata uit tot een geliefde figuur in de game-industrie. Ook binnen zijn eigen bedrijf. Ik sprak hem in 2005, bij de Europese presentatie van de DS in Parijs. Aan tafel zat een vriendelijke man in pak, met een twinkeling in zijn ogen. Bij die gelegenheid zeiden medewerkers van Nintendo Benelux dat Iwata absoluut een andere manier van leidinggeven had. 'Hij komt elke drie maanden naar Europa', constateerde een van hen. 'Zijn voorganger heb ik hier nooit gezien.'
Omdat hij 'met zijn poten in het bluswater had gestaan', kon Iwata op gelijke voet praten met ontwikkelaars. 'Ik weet het dus ook als ze proberen mij zand in de ogen te strooien.' Iwata plezierde gamers met een onlinereeks kijkjes achter de schermen (onder de titel Iwata asks) en stijf-speelse webvideo's over nieuwe ontwikkelingen.
In die filmpjes praat hij met een nepsnor op tegen Super Mario, vliegt hij in driedelig pak als kungfu-vechter door de lucht en steekt hij de draak met de talloze unboxing-video's op internet, waarbij recensenten het uitpakken van nieuwe producten filmen. Bij een tafel waarop hij klunzig alle onderdelen van de Wii U heeft uitgestald, constateert Iwata: 'Sorry, ik heb er een beetje een zootje van gemaakt.'
Van velen had hij er nog veel langer een zootje van mogen maken.
Hersengymnastiek
Toen in 2004 de verkoop van de DS begon in Japan, ontbrak Satoru Iwata op de introductiefeestjes. Nintendo's topman was in Sendai, waar hij hoogleraar Ryuta Kawashima ervan overtuigde diens methode voor hersengymnastiek om te zetten in een game. Vijf maanden later verscheen Brain Training: Hoe oud is jouw brein?, dat 20 miljoen keer werd verkocht.
Games, vond de man die als student computerwetenschappen al spellen ontwierp op zijn rekenmachine, moeten vooral plezier brengen
https://wlo.link/@PRGames. Live every Friday 20:00CET. - PRGames merch: https://prgames.creator-spring.com
Quote:
Dankjewel voor het delen Piercepanda. Leuk stuk.
Gepost door: King Bowser op 17-07-2015 09:49
Gepost door: King Bowser op 17-07-2015 09:49
Graag gedaan.
Ik heb ook nog een PDF met het originele artikel.
We hebben hier op de hogeschool een abonnement op een flinke berg kranten
3DS: 1478-3717-3634 / PSN+XboX Live: CaptainGuido / Nintendo ID: PugGTi
Quote:
Jammer dat Sega niet genoemd wordt in het artikel.
Gepost door: Jeroendewaal op 17-07-2015 09:34
Gepost door: Jeroendewaal op 17-07-2015 09:34
Waarom zou sega genoemd moeten worden in de tijd dat Iwata bezig was.
In de tijd dat Iwata begon als directeur was sega allang faillietverklaard in de console wereld.
De tijden van de ds en wii waren geen tijden van sega dit waren de belangrijkste tijden voor Iwata.
De tijden daarvoor was het toch wel van veel minder belang voor een paar games zoals earthbound maar die vallen in het niets als je het vergelijkt met de ds en de wii console en de zware tijd van nintendo waar iwata nintendo uit heeft gehaald.
Sega was er in de tijd van de nes en snes en net n64.
De dreamcast laatse console stopte al in 2000.
Totaal geen reden om sega in dit artikel te stoppen aangezien sega allang geen probleem meer was voor nintendo in 2002 waar de grotere prestaties van Iwata tot stand kwamen.
Quote:
Omdat het artikel verwijst naar een verleden waar Nintendo "al een hele poos" de koek deelde met Sony. Dat is gewoonweg niet waar.Waarom zou sega genoemd moeten worden in de tijd dat Iwata bezig was.
Gepost door: Zwaardgast op 17-07-2015 12:06
Gepost door: Zwaardgast op 17-07-2015 12:06
Quote:
Sega stopte met de productie van de Dreamcastconsole in begin 2001, maar maakte nog spellen voor de Dreamcast tot in 2002. Iwata kwam aan de top in 2002.
In de tijd dat Iwata begon als directeur was sega allang faillietverklaard in de console wereld.