Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS

Playstation VR - 'Beeld verschuift naar links' issue

[Begin]  |1|2|3|4(4)  [Eind]
Door DirkSteenbeek (549 reacties) op 22-10-2016 10:19
Quote:
Voor mij lijkt het herplaatsen de camera het probleem niet op te lossen. Tevens merk ik dat het in Cinema mode ook gebeurd. Dit was mij voorheen niet opgevallen omdat ik telkens maar kort in het Playstation Dashboard aanwezig was om een andere game te starten. Als ik echter langer dan 5 minuten in Cinema mode zit verschuift het beeld ook daar aanzienlijk naar links.

Hetzelfde gebeurd ook nadat ik de camera op een andere plek heb gezet waardoor ik circa 1,5 meter van de camera vandaan zat.

Ik ga straks telefonisch contact opnemen met de Playstation Support lijn.
Zal je informeren over het verloop.
Gepost door: ThaBEN op 22-10-2016 08:31

wat zeiden ze
ThaBEN
Door ThaBEN (5671 reacties) op 22-10-2016 10:38
Quote:
Heb trouwens wel vaker dat met controller ipv beeld "drift".
Uiteindelijk zit ik op 8 uur dan is mijn controller op 12 uur, telt dat ook?
Gepost door: Megane377 op 22-10-2016 09:11

Waarschijnlijk wel. Ik merk dat er momenteel 2 tegenovergestelde technieken door developers gebruikt worden om je te centreren in VR. Afhankelijk van welke game je speelt drift het beeld naar links of naar rechts.

Versie 1: (Het meest voorkomende)
De gehele wereld draait in de game naar links, inclusief cockpit / HUD / Lichaam van je karakter (afhankelijk welke game je speelt). Maar je vizier blijft wel precies in het midden waar je naartoe kijkt (denk aan de laserstralen die je gebruikt om te richten in RIGS). Hierin moet je dus daadwerkelijk mee schuiven naar links wil je in de gamewereld het beeld zien zoals het hoort.

Versie 2: (minder voorkomend)
De wereld blijft perfect stil maar je handen of controller die je in game ziet drift naar rechts. Dus als jij met je controller iets recht voor je wil aanwijzen zal het in de game lijken alsof je de controller naar rechts wijst. Dit ervaar ik bijvoorbeeld bij Playroom VR.

Dit lijkt beide hetzelfde issue te zijn, maar zover ik kan inschatten heeft dit puur te maken welke techniek de developer gebruikt om jou te centreren in de wereld.

Indien jouw beeld naar rechts drift in dezelfde games waarin die bij andere naar links drift is er waarschijnlijk wel iets anders aan de hand.

Ik krijg het vermoeden dat al deze issues toch met de gyroscoop in de headset te maken hebben. Als ik mijn PS4 opstart en dan direct een niet VR game in cinema mode speel lijkt het erop dat er niks aan de hand is.
Speel ik vervolgens een VR game dan begint het beeld na een paar minuten te driften. Ga ik dan vervolgens zonder de PS4/headset te rebooten terug naar Cinema mode dan begint het beeld daar ook te driften.

In cinema mode werkt je camera niet en ook de leds op je headset gaan uit. Hierdoor kan het niet mogelijk zijn dat het issue aan de registratie van je camera ligt. Hij baseert je beweging dan puur op de accelerometer.

Het lijkt dat zodra de gyroscoop is geactiveerd deze constant blijft aangeven dat er een kleine verplaatsing naar links bezig is. Iemand zou zo lang hebben gewacht in cinema mode om te testen wat er gebeurde, dat die aangaf dat het beeld uiteindelijk een volledige 360 graden loop maakt.

Hieronder nog foto's die iemand gemaakt heeft met de oude camera en de nieuwe v2 camera.

Dit om aan te tonen dat er daadwerkelijk verschil is tussen de oude en nieuwe camera, ondanks dat sony zegt dat ze identiek zijn. Tevens gaf hij aan dat hij met de oude camera verder naar achteren kon zitten voordat hij de melding kreeg 'Out of play area'.




Sommige geven aan dat de oude camera beter werkt bij de oude PS4 modellen i.c.m. VR, en de nieuwe PS4 camera weer beter werkt bij de nieuwere PS4 modellen i.c.m. VR. Oude PS4 met nieuwe camera of andersom zou voor problemen zorgen.

Meer info: Neogaf

Quote:
[..]

wat zeiden ze
Gepost door: DirkSteenbeek op 22-10-2016 10:19

Ze waren gesloten in het weekend. Dus zal moeten wachten tot maandag.


**************************
BELANGRIJKE UDPATE 22-10-2016 om 11:10
**************************

Tussenstand van de door jullie opgegeven setups samen met die van het tweakers forum:

Originele camera en géén last van drifting: 6 stuks
V2 camera en géén last van drifting: 0 stuks

Originele camera en wel last van drifting:6 stuks
V2 camera en wel last van drifting: 10 stuks

First post geupdate met deze info



P.s. ik zag toevallig op de doos van mijn VR staan:
CUH-ZVR1 EY
PD: 04.2016

Dit het typenummer en waarschijnlijk de production date van april 2016. Wellicht kunnen jullie ook die van jullie vermelden?
PSN ID: ThaBEN_NL • Feel a New Real | PS VR2 • https://youtube.com/@ThaBEN_NL
ThaBEN
Door ThaBEN (5671 reacties) op 23-10-2016 18:44
Vandaag een uurtje of 5 gespeeld in VR (met tussendoor kleine pauzes).
Het overgrote deel heb ik Batman + Until Dawn gespeeld i.c.m. met de move controllers.

Laat ik zeggen dat dit eerste 4 uur van mijn gamesessie waren. Alles werkte perfect en geen 1 keer last gehad van drifting! Mijn camera stond boven de TV en ik zat gecentreerd voor de linkerlens (vanuit mijn perspectief).

Daarna het laatste uurtje gestart met RIGS met de DS4 en hierin begon binnen 5 minuten het beeld langzaam te driften. Alleen drifte het beeld deze keer naar rechts i.p.v. links. Daarna nog de Tumble demo gespeeld met move controller. Dit leek in het begin goed te gaan maar ook hier draaide het beeld uiteindelijk naar rechts. Als laatste Thumper demo gespeeld met DS4 en hier ging alles weer goed.

Morgenavond na het werk zal ik eens bellen met de Sony support desk.

P.s.
Wat een vette game is Batman! En de graphics steken echt boven elke andere VR game uit! Ondanks de korte speelduur (1,5 uur) is deze zeker aan te raden voor de prijs van € 19,99. Ik kan niet wachten totdat Rocksteady een nieuwe VR game maakt.

Ik ben ervan overtuigd dat VR het perfecte medium is voor episodic games zoals we nu van Telltale kennen (The Walking Dead, Tales from the Borderlands). Als dit dan net zo vet uitgewerkt kan worden als Batman: Arkham VR is de speelduur van circa 1,5 uur per episode misschien net een positief punt. Dit gezien je de game staand speelt en best wel moet nadenken/puzzelen waardoor je ook wel toe bent aan een pauze na die tijd.

P.p.s.
Doe in je Playstation menu de Eye-to-eye measurement test. Ik kwam standaard uit op de default waarde van 63 en zag goed beeld dus ging er vanuit dat dat de optimale setting was. Tevens ook letterlijk met een meetlint gemeten en kwam op hetzelfde uit.

Echter doe de test opnieuw, zet dan vervolgens de kruisjes op het midden van je pupil en ga dan 3 tikjes naar de buitenkant van je hoofd op elk oog.

Bij mij kwam die hierdoor uit op 69 mm i.p.v. 63 mm. Mijn god het 3D effect lijkt nu veel dieper/verder en het beeld is nog scherper ook! Wellicht zal dit per game verschillen maar Until Dawn: Rush of Blood ziet er voor mij veel beter uit met meer diepte en scherpte!

Ook hebben sommige mensen weer betere resultaten indien ze de kruisjes vanaf het midden van je pupil 3 tikjes richting je neus verplaatsen.

Ik zou zeggen probeer het uit en laat weten of dit inderdaad betere resultaten voor je geeft.
PSN ID: ThaBEN_NL • Feel a New Real | PS VR2 • https://youtube.com/@ThaBEN_NL
ThaBEN
Door ThaBEN (5671 reacties) op 24-10-2016 15:25
Zojuist telefonisch contact gehad met de Playstation support desk over het probleem.

Gezien de PS VR nieuw is op de markt hebben ze tot vorige week pas enkele klachten ontvangen. Waarschijnlijk betrof dit een hardware issue was dan de eerste conclusie.

Maar gezien ze inmiddels zo vaak dezelfde klacht gehoord hebben is het lastig in te schatten. Ze hebben nog niet kunnen achterhalen wat het issue veroorzaakt en wellicht is dit alsnog softwarematig via een patch op te lossen. Ze hebben in ieder geval het hoofdkantoor geïnformeerd en die zijn het verder aan het onderzoeken.

Ik kreeg een link via de mail waarbij ik mijn Playstation VR kan aanmelden voor een reparatie. De doorlooptijd hiervan is circa 3 weken. Maar hier merkte ik dat hij enigszins twijfelde of ik dat zou moeten doen gezien er nu veel meldingen waren van mensen met dezelfde problemen.

Ik heb voorlopig even bedankt voor de reparatie procedure omdat het voor mij nog wel speelbaar is en ik van plan ben een PS4 PRO aan te schaffen tijdens de launch (nog 2,5 week). Dan hoef ik niet 3 weken zonder PS VR te zitten en ben ik misschien sneller geholpen dan wanneer ik moet wachten totdat de reparatie is uitgevoerd. Ook dan is het nog maar de vraag of het issue daadwerkelijk in de PS VR zit en Sony het heeft kunnen fixen of dat de oorzaak ergens anders blijkt te zitten.

Mocht het met de PS4 Pro of een patch tegen die tijd niet opgelost zijn dan kon ik ten alle tijde mijn PS VR alsnog opsturen voor het reparatieproces via de link welke hij mij heeft gemaild.

Ik zal jullie informeren over de voortgang zodra ik in het bezit ben van een PS4 Pro of zodra er eerder spannend nieuws is te melden.
PSN ID: ThaBEN_NL • Feel a New Real | PS VR2 • https://youtube.com/@ThaBEN_NL
ThaBEN
Door ThaBEN (5671 reacties) op 25-10-2016 09:27
Nog een belangrijke bevinding!
Het valt me nu in dat bij mij enkel de problemen optreden indien ik een game speel met de DS4 controller! (Ik kan me vergissen maar ben hier 90% zeker van) De games die gebruik maken van de move controllers kan ik uren achter elkaar spelen zonder problemen. (Until Dawn: Rush of Blood, Batman Arkham VR).

Maar de games die ik met een DS4 controller speel verschuift het beeld telkens naar links (Battlezone, Driveclub VR, Rigs, Playroom VR, Tumble VR etc.)

Merken jullie dit ook?
PSN ID: ThaBEN_NL • Feel a New Real | PS VR2 • https://youtube.com/@ThaBEN_NL
Niels
Door Niels (18304 reacties) op 25-10-2016 09:41
Ik heb geen VR, dus kan het niet zelf checken of zo, maar een ideetje:

Helpt het misschien als je de controller light in de controller opties op maximale of juist minimale felheid zet?
Geef donuts. NNID/PSN: Samael_blackwing 3DS FC: 0619-4334-6746 Switch FC: SW-2963-2293-4414
ThaBEN
Door ThaBEN (5671 reacties) op 25-10-2016 10:48
Goede manier van denken Maar helaas werkt dit niet.
Zodra de PS Camera aanstaat en hij iets moet gaan tracken springen de LED lampjes van de te tracken apparaten automatisch naar de felste stand.

Zo stond dit aangegeven in het Playstation menu en kan bevestigen dat het klopt. Mijn controller staat op dim, zodra ik PS VR aanzet springt die naar de felste stand, zet ik de PS VR uit gaat die terug naar dim.

Maar ik begin wel te vermoeden dat de combinatie VR & DS4 gelinkt zit aan dit probleem.

Mede door het volgende:
- Start PS4 vanuit 'off' stand en ga enkel normale games spelen in cinema mode (dus geen VR content), geen problemen.

- Start een VR game met move controllers, geen probleem.

- Start een VR game met DS4 controller, scherm begint te driften (95% naar links en een enkele keer naar rechts)

- Ga vervolgens terug naar cinema mode zonder PS4 te herstarten, ook hier gaat driften verder

- Herstart de PSVR headset via on/off button aan de kabel, beeld wordt terug gecentreerd maar het driften begint opnieuw zowel in Cinema mode als in VR mode.

- Zet PS4 in stand by mode en speel later verder, drift probleem blijft aanwezig

- Start de PS4 volledig opnieuw op en we zijn terug bij de allereerste stap.

(Cinema mode gebruikt geen PS Camera om te tracken. De LED lampjes op de VR headset branden dan ook niet tijdens cinema mode, hetzelfde geldt voor het rode indicatie lampje van de PS camera.)

Tevens zat ik nog te denken aan een mogelijke verklaring waarom het beeld bij sommige mensen naar links drift en bij andere naar rechts (of wisselt in beide richtingen).

Bij een vergrootglas (lens) zie je alles dichtbij recht. Bijvoorbeeld een tekst in een boek die je probeert te lezen. Maar alles dat ver van je vandaan is wordt omgedraaid.


Zou de afstand tot de PS Camera bepalend zijn in welke richting het beeld gaat driften?

P.s.
Tot nu toe heb ik telkens mijn PS4 gereboot nadat ik last had van drifting. Wat ik nog niet gedaan heb is een game gestart met move controllers nadat ik eenmaal last had van drifting. Dit ga ik zo gauw mogelijk uitproberen om te kijken wat dan gebeurd.
PSN ID: ThaBEN_NL • Feel a New Real | PS VR2 • https://youtube.com/@ThaBEN_NL
EPvW
Door EPvW (384 reacties) op 26-10-2016 11:23
Ik heb even na aanleiding van je DS4 controller post wat getest. Bij mij verschoof het beeld heel erg als ik bijv gameplay footage terug keek. Ik heb zojuist het volgende getest:
- Geen DS4 controller gebruikt (niet aangezet) maar een move controller
- Niet voor de camera gaan zitten dus buiten beeld van de camera
- video centreert en video gekeken.

Ik leek vrijwel geen verschuiving te hebben.. Als ik meer tijd heb zal ik het nog eens uitgebreider proberen maar ik denk dat je in de goeie hoek zit!
Xbox: EPvW | PSN: EPvanW | Nintendo: EPvanW
ThaBEN
Door ThaBEN (5671 reacties) op 26-10-2016 11:54
Ik heb net ook een test uitgevoerd met enigszins waardevolle uitkomst.
Ik heb de meeste last van drifting bij de game RIGS. Dit spel speel je met de DS4 controller. Wat ik deed was de koffietafel dichterbij zetten, de game starten en de controller constant onder mijn koffietafel houden zodat de PS camera de controller en led niet kon zien. Na een aantal minuten spelen begon het beeld naar rechts te driften.

Vervolgens heb ik de game afgesloten en opnieuw gestart (zonder de PS4 te rebooten) en ben ik de game staand gaan spelen met de DS4 controller en hield ik deze bewust zo vast zodat de LED goed zichtbaar zou zijn voor de camera. Laten we zeggen op tepelhoogte
Heb hier enkele potjes mee gespeeld en had helemaal geen last van drifting.

Mijn camera staat boven de TV en als ik recht sta kom ik precies op ooghoogte uit met de PS Camera. Echter game ik het meest zittend. Dan ben ik nog steeds in beeld samen met de DS4 controller, al is het bijna onderaan het beeld van wat de camera kan zien.

Dit is echter de enige positie hoe ik de camera kan zetten zodat ik zowel staand als zittend in beeld ben zonder de camera te hoeven aanpassen.

Het driften lijkt dus te gebeuren zodra de camera de controller niet (goed) kan registreren en dan wellicht begint te gokken in welke richting de controller wijst.

Of wellicht is de V2 camera inderdaad gevoeliger dan de V1 camera en dien je echt perfect op ooghoogte te zitten t.o.v. de PS camera om deze alles goed te laten registreren.

Ik ga vanavond ook nog wat experimenteren met de camera onder de TV.
PSN ID: ThaBEN_NL • Feel a New Real | PS VR2 • https://youtube.com/@ThaBEN_NL
ThaBEN
Door ThaBEN (5671 reacties) op 26-10-2016 22:31
Waarschijnlijk oplossing gevonden!

Je hebt hier wel de game 'Batman Arkham VR' nodig.
Waarom?

'Batman Arkham VR' heeft tot nu toe als enige een uitgebreidere calibratie optie waarbij ook rekening wordt gehouden met de afstand tot je camera.

Tijdens de calibratie in 'Batman Arkham VR' verschijnt in de VR wereld een Batman logo op de grond en moet je op het midden van dat logo gaan staan.
Tevens zie je als je recht naar voren kijkt een stilstaande cirkel geprojecteerd en een beweegbaar Batman symbool. Dit is een projectie van het bovenaanzicht van hoe je positie is ten opzichte van de 'sweet spot'.

De cirkel is het Batman logo dat je op de grond ziet staan en het Batman symbool is jouw relatieve positie ten opzichte van deze cirkel. Dus als jij naar voren of opzij beweegt, beweegt het Batman symbool mee in diezelfde richting. Hier is het de bedoeling dat je het Batman symbool zo perfect mogelijk in de cirkel plaatst, voor de optimale tracking.

Wat ik vervolgens gedaan heb is precies op die plek een stoel gezet en andere games gaan testen waarbij ik last had van drifting. En potverdorie, helemaal geen last meer van drifting!!!

Dit hield in dat mijn bank in de woonkamer net een kleine halve meter te ver naar achter stond t.o.v. de 'sweet spot' en nu dus een stoel recht voor de bank heb gezet en alles perfect werkt tot nu toe

Ik ga nog een keer een betere plek zoeken voor mijn camera en stoel te plaatsen zodat ik niet telkens de koffietafel opzij hoef te zetten maar via deze methode kun je dus altijd precies achterhalen wat de perfecte locatie is ten opzichte van je camera.

Je hebt dan wel de game 'Batman: Arkham VR' nodig, maar dat is sowieso een van de beste VR games die je op dit moment kunt aanschaffen en kost slechte € 19,99.

Zodra je de calibratie hebt uitgevoerd in Batman kun je direct een andere game starten en spelen zonder problemen.

Graag hoor ik of dit ook voor jullie het probleem oplost

Playstation Tracking Problem Fixed!!!


P.s.
Voor de mensen zonder Barman: Arkham VR.
De camera staat bij mij boven de TV, circa 1 hoofdlengte boven ooghoogte. (V2 camera)
Ik zit (vanuit mijn perspectief) kaarsrecht voor de linker lens.
Afstand tot de camera is circa 1,55 m.
Het belangrijkste lijkt dus de ideale plek te vinden t.o.v. de camera en de marge is dus zeer nauw. Dit kan momenteel dus enkel via 'Batman: Arkham VR' gecalibreerd worden en lijkt me slechts een kwestie van tijd totdat Sony een soortgelijke calibratie vanuit het PS4 systeem introduceert. Hopelijk worden de marges dan gelijk wat groter.
PSN ID: ThaBEN_NL • Feel a New Real | PS VR2 • https://youtube.com/@ThaBEN_NL
CrippledKiller
Door CrippledKiller (6571 reacties) op 27-10-2016 08:22
Laten we hopen dat Sony met een nieuwe configuratie voor de tracking komt. Je moet nu inderdaad ongeveer 2 meter voor je TV zitten om een beetje fatsoenlijk effect te hebben. In de meeste gevallen staan de bank, je koffietafel en je dressoir tegen elkaar aan. De afstand bij mij is ong. 3.5 meter, iets wat vrij normaal is in de meeste huiskamers.
Danny's Hardcore Cafe: https://www.youtube.com/channel/UCB9oBtkioMbjtpGC0Z4m3rQ
Door BrainsBush (174 reacties) op 27-10-2016 08:57
Klasse dat je er zo veel tijd in steekt ThaBEN én dat je het deelt met de nieuwe PSVR community. Zal voor velen erg welkom zijn.

Ook ik heb een andere opstelling gemaakt en nu staat de camera meer op ooghoogte en heb totaal geen last meer van drifting. Wij hebben wel makkelijk praten omdat we een aparte kamer hebben en niet in de huiskamer de opstelling hebben. Kan me voorstellen dat het best lastig is om de camera <2 meter te plaatsen terwijl de TV verder weg staat.

Wat me ook is opgevallen: Als je een game opstart dan synct ie even met de VR camera positie. Dus als je je hoofd teveel beweegt tijdens het opstarten van een game dan kan het voorkomen (niet altijd) dat het beeld naar links/rechts verschuift. Simpele reset via de options button lost dat weer op.

EPvW
Door EPvW (384 reacties) op 27-10-2016 10:01
Lekker bezig ThaBEN! Thanks voor het delen van al je bevindingen!
Helaas heb ik Batman vr niet.. is dat eigenlijk een digital only game aangezien ik hem niet op budgetgaming kan vinden?
Xbox: EPvW | PSN: EPvanW | Nintendo: EPvanW
ThaBEN
Door ThaBEN (5671 reacties) op 27-10-2016 10:23
Graag gedaan hoor

Als ik toch bezig ben kan ik net zo goed de info delen met jullie. Gezien de aanschafprijs van PS VR vind ik het wel belangrijk dat iedereen de volledig ervaring kan meemaken zoals Sony het bedoeld heeft.

Het systeem is gewoon super vet en bruist van de potentie, maar dingen zoals drifting halen mij helemaal uit de 'immersion'.
Hierdoor was het mijn doel om door te blijven zoeken naar de optimale settings zodat ik helemaal in de VR ervaring kan opgaan.

Het goede nieuws is dat de headsets niet defect blijken te zijn, maar de marge waarin je moet verblijven tijdens het gebruik van VR best strict is.
Vreemd dat Sony zelf hiermee geen rekening houdt tijdens hun calibratie opties en de makers van Batman wel bewust zijn van dit feit. Ik verwacht binnenkort een patch van Sony waarmee de juiste afstand tot de camera gemeten kan worden.

De PS VR lijkt inderdaad niet optimaal om in de woonkamer te gebruiken (als je van plan bent vanaf de bank te gamen en deze verder dan 2 meter van de camera vandaan staat).

Als alternatief kun je proberen een andere plek te vinden voor de camera zodat de afstand minder dan 2 meter is. De camera hoeft immers niet bij de TV geplaatst te worden. Je kunt het beeld op de TV toch niet zien als je in VR bezig bent en de TV wordt enkel als 'social screen' gebruikt.

@EPvW
Batman: Arkham VR is in Europa digital only. In de US is hij wel op disc uitgebracht.

****************
Update 12:00
****************
User robinez van Tweakers lijkt het verhaal te bevestigen. Zie onderstaand zijn reactie.

Quote:
Ik heb het n.a.v. je thread ook getest. Ik heb een release ps4 met V1 camera en totaal geen last van drift probleem. Dus heb ik het omgekeerde gedaan op basis van jouw bevindingen.


Ik heb Batman VR opgestart en het bleek dat ik al standaard in de sweetspot zat en mijn camera precies goed had staan voor de monitoring van mijn headset. Dus ben ik bewust daarna maar eens op een andere plek gaan zitten (dichterbij in dit geval, waardoor ik buiten die markers viel.

Daarna de games getest en gemerkt dat ik last kreeg van een klein beetje drifting, Daarna de cinema mode geprobeerd om te testen. Nu had ik enorm last van drifting, als ik een netflix film begon te kijken moest ik binnen 30 seconden mijn beeld weer resetten naar het midden omdat ik hem gewoon naar links zag driften. Daarna ben ik weer teruggegaan naar mijn sweetspot positie en heb het opnieuw geprobeerd. Het drifting probleem bleef daarna aanwezig in cinema mode.

Vervolgens mijn ps4 weer helemaal gereset via een power cycle (dus finaal uitzetten en weer aanzetten) en cinema mode opnieuw geprobeerd maar nu vanaf de sweet spot, en wederom geen enkel drifting probleem.

Dus het zou maar zo kunnen dat je inderdaad gelijk hebt en dat de positie en vooral afstand en hoek van je camera er veel invloed op heeft. Batman is inderdaad een goede graadmeter omdat je daar zowel op de juiste afstand moet zitten als de juiste hoek van je camera moet instellen voor die afstand zodat je lampen van de headset in dat vlak komen te zitten.

Lijkt me inderdaad ook wel iets dat ze software matig in een update kunnen gaan oplossen en dat iedereen er last van heeft afhankelijk van hoe ze gepositioneerd zitten voor hun camera.

Dus bij mij:

- Geen enkel drifting probleem gehad vanaf de release (niet in games en niet in cinema mode)
- Ik zat al in de goede sweetspot en mijn camera stond in de juiste hoek zodat zowel mijn positie tot de afstand van de camera en de 5 lampjes precies in de goede vlakken vielen.

Daarna: bewust uit die sweetspot gegaan (dichterbij)
- headset viel buiten dat vierkant en ik zat niet meer op het batsymbool
- kleine drifting problemen in de game
- Wel grote drifting problemen in cinema mode

Aangezien ik niet verder weg kan, maar alleen dichterbij kan ik me voorstellen dat als ik dezelfde test doe maar dan juist wel verder weg dat er ook grotere drifting problemen ontstaan in games. Maar dat kan ik in mijn setup niet testen helaas.


De sweetspot bij mij:
- Camera boven de tv
- ik zit recht voor de linker camera lens
- Camera licht gekanteld naar beneden om die afstand te halen en lampjes in het vakje te krijgen
- afstand 1,65 m

Hardware details
- Camera V1
- PS4 release versie
- kamer verduisterd tijdens VR-en

PSN ID: ThaBEN_NL • Feel a New Real | PS VR2 • https://youtube.com/@ThaBEN_NL
Rioto
Door Rioto (257 reacties) op 02-11-2016 10:24
Goed topic dit.

In game heb ik volgens mij geen last van drifting. In cinematic mode wel volop last van drifting. Hier wordt geen gebruik gemaakt van de ps camera. Hoe lang hebben we garantie op de vr ? hopelijk wordt het gefixt door een patch maar als dit te lang duurt meld ik hem wel aan bij sony.
I AM the liquor
ThaBEN
Door ThaBEN (5671 reacties) op 02-11-2016 11:40
Ik zag gisteren in de Mediamarkt een demopod staan. Daar hadden ze de camera ook precies op ooghoogte bevestigd. Dit zie ik ook in elke winkel of youtube filmpje waar een demopod gebruikt wordt om PS VR te laten zien. Daar staat de camera op ooghoogte zodat die kaarsrecht naar voren is gericht en niet in een hoek. Bij mij komt die boven/onder de TV altijd in een hoek naar boven/onder te wijzen.
Gezien het systeem zo gevoelig lijkt te zijn wil ik iets gaan maken zodat de camera altijd perfect op ooghoogte staat. Een statief is een goede optie maar het lijkt me zo klungelig om daar de camera goed op te kunnen bevestigen en je moet dan alsnog telkens van hoogte wisselen indien je staat of zit. En meestal zijn ze nog duur ook.

Ik ben van plan om bij een doe het zelf zaak een paar kleine houten plankjes te kopen, groot genoeg om de PS Camera op te kunnen plaatsen. Dan ga ik een soort mini toren bouwen van 2 etages welke naast de TV op mijn TV meubel komt te staan.

1e etage komt een plankje waar de camera precies op ooghoogte komt te staan wanneer ik zit.
2e etage komt een plankje zodat de camera precies op ooghoogte komt te staan als ik sta.
Dan hoef ik alleen de camera van plankje te wisselen indien ik ga wisselen van staan/zitten. Dit zodat de camera altijd recht naar voren kan wijzen i.p.v. een gebogen hoek. Als het goed is ben ik dan met een paar euro klaar. Zodra het gereed is zal ik een update geven of het verbetering geeft.
PSN ID: ThaBEN_NL • Feel a New Real | PS VR2 • https://youtube.com/@ThaBEN_NL
BlaBlaBla
Door BlaBlaBla (555 reacties) op 02-11-2016 12:35
...dan heb je toch steeds je constructie voor je tv staan?
Lijkt me niet fijn als je co-op speelt (tenzij je natuurlijk VR altijd alleen speelt, dan maakt het niet uit).
ThaBEN
Door ThaBEN (5671 reacties) op 02-11-2016 13:58
Niet voor de TV maar naast de TV. Mijn TV staat op een soort brede dressoir. Daar passen bijna twee TV's naast elkaar. Dus die constructie komt rechts naast mijn TV op de dressoir te staan (bij mijn surround sound speaker) zodat iedereen nog altijd vrij zicht heeft op de TV.

In tegenstelling tot bijvoorbeeld de Wii-(U) hoef je zelf als VR gebruiker niet recht voor de TV te staan. Je kunt de camera overal zetten waar je wil zolang de persoon die de VR bril op heeft maar recht voor de camera staat..

Volgende week krijg ik overigens ook mijn PS4 Pro. Misschien dat ik eerst daarop wacht. Ik verwacht eigenlijk niet dat de Pro het issue zal oplossen maar misschien zorgt de extra power miraculeus ervoor dat de tracking issues zijn opgelost met PS VR. Als dat niet zo is ga ik bovenstaand idee uitwerken.
PSN ID: ThaBEN_NL • Feel a New Real | PS VR2 • https://youtube.com/@ThaBEN_NL
Door BrainsBush (174 reacties) op 02-11-2016 14:00
@ThaBEN: Sinds ik de camera op ooghoogte hebt geplaatst totaal nergens geen last meer van. Zit meestal in Playseat (race)stoel, dus komt goed uit met de hoogte van het TV meubel.

En als ik eens een VR game staand wil spelen dan zal ik wel de hoek van de camera iets naar boven moeten verdraaien. Inmiddels weet ik wel uit mijn hoofd hoeveel die camera naar boven gericht moet worden, zonder daarvoor de camera settings te moeten opstarten

Johantopper
Door Johantopper (540 reacties) op 02-11-2016 19:00
Heb zelf een release dag PS4 en een V2 Camera en ook last van 'drifting'.

Ik ben blij (voor zover je dat zo kan noemen)dat ik niet als enige last van dit probleem heb.

Ik vind het zelf behoorlijk storend en het haalt je gewoon uit de VR ervaring als ik eerst in rechte positie voor de camera zit en binnen enkele minuten in een hoek van 45 graden gedraaid moet zijn om in lijn met mijn digitale evenbeeld te zitten....

Ik zal als ik de twin pack move controllers eindelijk eens binnen heb van bol.com ook eens verschillende dingen proberen met de Dualshock en de move controllers.
Ook zal ik de tips met betrekking tot positie en afstand van de camera testen en hopen dat ik hier een positief resultaat kan melden.

Mocht dat alles nog niets opleveren (wat ik niet hoop) dan schaf ik Batman aan om te kijken of daar het probleem mee op te lossen is.
Looking for sailors, but my search will come to an end with the release of Shenmue 3!!
[Begin]  |1|2|3|4(4)  [Eind]