Quote:
Thanks to Arc System Works leaks, only three types of formats are displayed for games in project for Switch 2:
• [DL] Digital game only
• [64GB] Cartridge with full game
• [POTION] Codename for the Key Card format
• [DL] Digital game only
• [64GB] Cartridge with full game
• [POTION] Codename for the Key Card format
Geef kip

~Yamete Onii-chan! (˶˃ ᵕ ˂˶)~
Quote:
Hier een beetje mijn ervaringen met de Experience, beetje langdradig misschien maar ben ook niet zo heel goed in mijn gedachtes in een bericht te zetten...
Gepost door: Muttley op 10-05-2025 20:54
Gepost door: Muttley op 10-05-2025 20:54
Leuk om te lezen Muttey bedankt dat je de moeite neemt om zo een uitgebreid verslag te schrijven

Quote:
[..]
Er zijn vaak wel hints te zien in de omgeving, echt dingetjes waardoor je denkt hier moet ik even extra kijken. Je hebt ook een knop om een soort hand klap te maken (R geloof ik) waarmee je kan zien wat er in de grond om je heen zit, dit helpt ook met zoeken. Dus ja het is open, maar niet dat je op alle plakken maar random alles hoeft stuk te maken, maar kan wel!
Gepost door: Muttley op 10-05-2025 21:54
Er zijn vaak wel hints te zien in de omgeving, echt dingetjes waardoor je denkt hier moet ik even extra kijken. Je hebt ook een knop om een soort hand klap te maken (R geloof ik) waarmee je kan zien wat er in de grond om je heen zit, dit helpt ook met zoeken. Dus ja het is open, maar niet dat je op alle plakken maar random alles hoeft stuk te maken, maar kan wel!
Gepost door: Muttley op 10-05-2025 21:54
Goed om te lezen. Ik ben niet echt een gamer die gewoon maar gaat graven om te graven, zoals in Minecraft bijvoorbeeld. Dank voor je reactie.
🐴
Quote:
Tja dat 64GB gerucht klopte zoals logisch was dus gewoon en dan begrijp je dus waarom turd party uitgevers overweldigend voor GKC gaan. Misschien dat ik tegen het einde van de Switch 2 haar levenscyclus alle cartridge games bij elkaar ga verzamelen want dat zullen er waarschijnlijk minder zijn dan er games voor de Virtual Boy zijn 
Gepost door: Zienobleejd op 11-05-2025 02:31

Gepost door: Zienobleejd op 11-05-2025 02:31
Nu we hier een semi-bevestiging van hebben snap ik denk ik de achterliggende gedachte wel. Bij de Switch 1 gebruikte niemand de 32 GB kaartjes omdat die dingen extreem duur waren, en juist om die reden bleven ze ook extreem duur. Door bij de Switch 2 enkel 64 GB aan te bieden moet men die wel afnemen, waardoor met de tijd hopelijk de kosten flink gedrukt kunnen worden. Een flinke gok die hopelijk in de toekomst vruchten afwerpt, maar de keerzijde is dus dat aan het begin van de generatie een hoop devs voor het gamekeycard alternatief gaan om toch nog een fysiek exemplaar in de winkels te kunnen krijgen zonder er extreem veel op in te leveren.
Een simpel rekensommetje: het 16 GB kaartje voor de Switch 1 scheen rond de release rond de €10 te liggen. Het 32 GB kaartje was dus nog duurder. Laten we voor het gemak uitgaan van €15, en dat het 64 GB kaartje nu €15 kost. Als je een game in fysieke winkels legt wordt de prijs ongeveer in drieën gesplitst tussen Nintendo, de uitgever van het spel, en de winkel waar je het koopt. Stel dat je die Bravely Default zou kopen, een game die €40 kost, dan gaat daar dus ~€13 van naar de winkel, €13 naar Nintendo, en €13 naar Square-Enix, maar Square-Enix moet al ~€15 betalen voor het 64 GB kaartje. Dat is dus letterlijk onmogelijk. En zelfs als we een €60 game als voorbeeld nemen zou dit betekenen dat we praten over een €20/€20/€20 split, waarbij de uitgever zo’n €15 inlevert en dus maar €5 overhoudt per verkocht exemplaar. Dit is gewoon niet rendabel. Met een prijsverhoging naar €80 voor sommige fysieke games is er al wat meer speling, maar iets als een €40 Bravely Default of een €30 Survival Island oid kan gewoon niet uit, en zelfs een €60 Street Fighter maakt al niet echt sense op een duur kaartje.
Een gamekeycard schijnt bijna letterlijk niks te kosten. Minder dan het goedkoopste kaartje op de Switch 1. Dus bij de verkoop van een €60 game zou een uitgever 300% meer verdienen met een gamekeycard dan met een 64 GB kaartje. En bij de verkoop van een digitaal exemplaar gaat de ~30% van de winkel ook naar de uitgever, dus op die manier wordt er nóg meer verdiend. Vandaar dat bijvoorbeeld een CD Project RED wel voor het 64 GB kaartje kan gaan. We hoorden laatst dat The Witcher 3 op Switch 1 hun bijna niks opleverde qua fysieke verkopen om bovenstaande reden, maar die verwachten digitaal ook veel te verkopen wat de fysieke versies een beetje compenseert. Niet iedere uitgever kan die gok wagen.
Het valt nog maar te bezien of deze keuze van Nintendo de juiste is. Maar aangezien hun eigen games nu dus ook altijd op 64 GB kaartjes gedrukt zullen worden, zullen ze door zelf vele miljoenen exemplaren van games te verkopen denk ik de kosten al wat kunnen drukken. Hopelijk kunnen andere uitgevers hier in de toekomst dan van profiteren.
Geef kip
Quote:
Ik denk dat t voor uitgevers van niche titels waarvan ze weten dat het sowieso OOP raakt na een tijdje en ze er genoeg aan verdienen en veelal hun games zelf maken of laten maken door dochterondernemingen (zoals IdeaFactory met Compile Heart) nog wel rendabel blijft om 64GB cartridges te nemen maar ik denk ook dat dit soort uitgevers zo lang mogelijk op de Switch 1 door willen gaan, zeker aangezien hun games niet zo zwaar zijn en veel verzamelaars momenteel aan t afwachten zijn hoe het hele cart/GKC gebeuren gaat lopen en wat er later eventueel met de prijzen can carts gaat gebeuren.[..]
*knip*
Gepost door: GJ op 11-05-2025 14:07
*knip*
Gepost door: GJ op 11-05-2025 14:07
en edit: waarom staat er bij quote "*knip*" ipv het bericht dat ik quote

~Yamete Onii-chan! (˶˃ ᵕ ˂˶)~
Quote:
The applications provided on the 0GB game card have the following features and the user experience will be different from both the regular game card and the download version.
• It can only be used with the Ounce [Switch 2 codename] application.
• When you insert a 0GB game card for the first time, it will start downloading the application from the internet and you will be able to launch the application once it is complete.
• Even if the application has already been downloaded, it will not start unless a 0GB game card is inserted into the console.
• Applications can be downloaded and installed without accessing the eShop, so even users in countries where the eShop is not available can play using 0GB game cards.
• It can also be used for applications larger than 64 GB.
• Cannot be used as on-card additional content or as a multi-application card.
• It can only be used with the Ounce [Switch 2 codename] application.
• When you insert a 0GB game card for the first time, it will start downloading the application from the internet and you will be able to launch the application once it is complete.
• Even if the application has already been downloaded, it will not start unless a 0GB game card is inserted into the console.
• Applications can be downloaded and installed without accessing the eShop, so even users in countries where the eShop is not available can play using 0GB game cards.
• It can also be used for applications larger than 64 GB.
• Cannot be used as on-card additional content or as a multi-application card.
Dus de gamekeycards omzeilen de eShop, wat handig kan zijn voor twee redenen: de games zijn speelbaar in landen waar geen eShop is, wat die gebruikers op deze manier dus een grotere selectie aan games biedt, en zelfs als Nintendo de eShop offline zou halen (wat niet snel zal gebeuren, maar dat is een gesprek voor een andere keer), kunnen de games alsnog gedownload worden zolang de dataservers aan staan.
Alsnog is een fysiek exemplaar met de game op de cartridge de betere optie, uiteraard, maar dit lijkt zeker een handig, goedkoper alternatief, helemaal vergeleken met de oude download codes waarmee je dus wel vast zat aan de eShop.
Geef kip
Quote:
Ik heb heel veel over GKC gelezen en erken dat het een oke middenweg is ja maar dat zal helaas niet het feit veranderen dat veel games gewoon echt te groot zijn (en zullen zijn) voor de standaard S2 opslag en die Express kaartjes nog veel te duur of zelfs slecht verkrijgbaar zijn. Dit zal hoe dak ook een struikelblok vormen. Wat meer info over gamekeycards uit de ArcSys leak:
[..]
Dus de gamekeycards omzeilen de eShop, wat handig kan zijn voor twee redenen: de games zijn speelbaar in landen waar geen eShop is, wat die gebruikers op deze manier dus een grotere selectie aan games biedt, en zelfs als Nintendo de eShop offline zou halen (wat niet snel zal gebeuren, maar dat is een gesprek voor een andere keer), kunnen de games alsnog gedownload worden zolang de dataservers aan staan.
Alsnog is een fysiek exemplaar met de game op de cartridge de betere optie, uiteraard, maar dit lijkt zeker een handig, goedkoper alternatief, helemaal vergeleken met de oude download codes waarmee je dus wel vast zat aan de eShop.
Gepost door: GJ op 11-05-2025 16:44
[..]
Dus de gamekeycards omzeilen de eShop, wat handig kan zijn voor twee redenen: de games zijn speelbaar in landen waar geen eShop is, wat die gebruikers op deze manier dus een grotere selectie aan games biedt, en zelfs als Nintendo de eShop offline zou halen (wat niet snel zal gebeuren, maar dat is een gesprek voor een andere keer), kunnen de games alsnog gedownload worden zolang de dataservers aan staan.
Alsnog is een fysiek exemplaar met de game op de cartridge de betere optie, uiteraard, maar dit lijkt zeker een handig, goedkoper alternatief, helemaal vergeleken met de oude download codes waarmee je dus wel vast zat aan de eShop.
Gepost door: GJ op 11-05-2025 16:44
Waarom optimaliseren developers niet?
~Yamete Onii-chan! (˶˃ ᵕ ˂˶)~
Quote:
[..] Ik heb heel veel over GKC gelezen en erken dat het een oke middenweg is ja maar dat zal helaas niet het feit veranderen dat veel games gewoon echt te groot zijn (en zullen zijn) voor de standaard S2 opslag en die Express kaartjes nog veel te duur of zelfs slecht verkrijgbaar zijn. Dit zal hoe dak ook een struikelblok vormen.
Waarom optimaliseren developers niet?
Gepost door: Zienobleejd op 11-05-2025 16:57
Waarom optimaliseren developers niet?
Gepost door: Zienobleejd op 11-05-2025 16:57
Helemaal mee eens. Heel knap dat CDPR Cyberpunk + de DLC wel in 64 GB weet te krijgen, maar veel ontwikkelaars weten tegenwoordig gewoon niet meer hoe het moet. Door de komst van 50 GB Blu-rays en tegenwoordig zelfs de dual-layer 100 GB discs + mandatory downloads is het ook gewoon niet meer nodig. We komen uit een tijd waar games als Oblivion en Skyrim op een DVD van 4,7 GB pasten. Die Oblivion remaster is 125 GB! Voor exact dezelfde game... Dat slaat echt helemaal nergens op. Ja, 4K textures nemen veel ruimte in, maar echt niet zoveel, en met goede compressie valt daar nog veel vanaf te snoepen.
Geef kip
Quote:
[..]
Helemaal mee eens. Heel knap dat CDPR Cyberpunk + de DLC wel in 64 GB weet te krijgen, maar veel ontwikkelaars weten tegenwoordig gewoon niet meer hoe het moet. Door de komst van 50 GB Blu-rays en tegenwoordig zelfs de dual-layer 100 GB discs + mandatory downloads is het ook gewoon niet meer nodig. We komen uit een tijd waar games als Oblivion en Skyrim op een DVD van 4,7 GB pasten. Die Oblivion remaster is 125 GB! Voor exact dezelfde game... Dat slaat echt helemaal nergens op. Ja, 4K textures nemen veel ruimte in, maar echt niet zoveel, en met goede compressie valt daar nog veel vanaf te snoepen.
Gepost door: GJ op 11-05-2025 17:08
Helemaal mee eens. Heel knap dat CDPR Cyberpunk + de DLC wel in 64 GB weet te krijgen, maar veel ontwikkelaars weten tegenwoordig gewoon niet meer hoe het moet. Door de komst van 50 GB Blu-rays en tegenwoordig zelfs de dual-layer 100 GB discs + mandatory downloads is het ook gewoon niet meer nodig. We komen uit een tijd waar games als Oblivion en Skyrim op een DVD van 4,7 GB pasten. Die Oblivion remaster is 125 GB! Voor exact dezelfde game... Dat slaat echt helemaal nergens op. Ja, 4K textures nemen veel ruimte in, maar echt niet zoveel, en met goede compressie valt daar nog veel vanaf te snoepen.
Gepost door: GJ op 11-05-2025 17:08
Tsja, aan de andere kant... Als het inderdaad niet meer nodig is door de grote discs en steeds meer 'digitale' games, dan spaart het de ontwikkelaars weer tijd en dus geld. In de basis is dat toch geen probleem?

🇺🇦🇵🇸
Quote:
Oh damn dat moet goed gevoeld hebben Heb vandaag tijdens de Switch 2 Experience nog leuk gepraat met een paar CD Projekt Red devs, en die waren ook echt trots op het feit dat ze zo’n goeie fysieke versie hebben kunnen maken. Ik ga de game denk ik puur alleen daarvoor al halen om ze te supporten 
Gepost door: Lyra op 11-05-2025 17:47

Gepost door: Lyra op 11-05-2025 17:47

~Yamete Onii-chan! (˶˃ ᵕ ˂˶)~
Quote:
[..]
Tsja, aan de andere kant... Als het inderdaad niet meer nodig is door de grote discs en steeds meer 'digitale' games, dan spaart het de ontwikkelaars weer tijd en dus geld. In de basis is dat toch geen probleem?
Gepost door: Lebberrr op 11-05-2025 17:36
Tsja, aan de andere kant... Als het inderdaad niet meer nodig is door de grote discs en steeds meer 'digitale' games, dan spaart het de ontwikkelaars weer tijd en dus geld. In de basis is dat toch geen probleem?
Gepost door: Lebberrr op 11-05-2025 17:36
Het wordt nu dus weer een probleem omdat we nu een gameformat hebben met een bottleneck van 64 GB en ontwikkelaars hun games niet klein genoeg kunnen krijgen, en dan dus (wederom) voor een makkelijke en voor consumenten minder aantrekkelijke optie gaan. Daarnaast heeft de Switch 2 van zichzelf maar 256 GB intern geheugen (tegenover ~1 TB in andere consoles) en zijn SD Express kaarten erg duur en voor het grote publiek nog geen optie.
Stel dat je straks Black Ops 6 wilt spelen op je Switch 2, een game van 128 GB op de PC, 137 GB op de Xbox Series X, dan is je Switch 2 al voor meer dan de helft gevuld met slechts één game... Een extreem voorbeeld uiteraard, maar kijk ook bijvoorbeeld naar het Oblivion voorbeeld hierboven. Minder dan 5 GB op de Xbox 360, maar om een of andere mysterieuze reden 125 GB voor de remaster. Dat is je halve Switch 2 geheugen... Dat is onacceptabel, helemaal omdat het niet zo hoeft te zijn.
Quote:
Heb vandaag tijdens de Switch 2 Experience nog leuk gepraat met een paar CD Projekt Red devs, en die waren ook echt trots op het feit dat ze zo’n goeie fysieke versie hebben kunnen maken. Ik ga de game denk ik puur alleen daarvoor al halen om ze te supporten 
Gepost door: Lyra op 11-05-2025 17:47

Gepost door: Lyra op 11-05-2025 17:47
Eigenlijk zou je 'm dan dus digitaal moeten halen, want aan de fysieke versie verdienen ze maar weinig. Dat is nu een beetje het scheve aan de situatie.
Geef kip
Quote:
Tja dat 64GB gerucht klopte zoals logisch was dus gewoon en dan begrijp je dus waarom turd party uitgevers overweldigend voor GKC gaan. Misschien dat ik tegen het einde van de Switch 2 haar levenscyclus alle cartridge games bij elkaar ga verzamelen want dat zullen er waarschijnlijk minder zijn dan er games voor de Virtual Boy zijn 
Gepost door: Zienobleejd op 11-05-2025 02:31

Gepost door: Zienobleejd op 11-05-2025 02:31
Bedrijven als limited run gaan hier dus flink van profiteren denk ik op de Switch 2. Limited on cart versies.
Quote:
Heb vandaag tijdens de Switch 2 Experience nog leuk gepraat met een paar CD Projekt Red devs, en die waren ook echt trots op het feit dat ze zo’n goeie fysieke versie hebben kunnen maken. Ik ga de game denk ik puur alleen daarvoor al halen om ze te supporten 
Gepost door: Lyra op 11-05-2025 17:47

Gepost door: Lyra op 11-05-2025 17:47
Ja ga m zeker halen
Top game ook, tegenwoordig
Quote:
Elke usbc charger zal m opladen.
Weten jullie of het mogelijk is om de Apple Charger 35W te gebruiken om de Switch 2 te opladen zonder dock?
Gepost door: Tenshi op 11-05-2025 18:49
Gepost door: Tenshi op 11-05-2025 18:49
Quote:
[..]Elke usbc charger zal m opladen.
Gepost door: Notorious_roy op 11-05-2025 18:58
Gepost door: Notorious_roy op 11-05-2025 18:58
Het kan wel zijn dat met een te zwakke oplader je apparaat tijdens het spelen wel leegloopt.
Zin in dit kekke apparaatje
Blijkbaar werkt dit niet voor alle games. Enkel de games welke dit specifieke dubbele smiley logo op hun productpagina hebben staan kun je sharen met anderen.

En laat het nu zo zijn dat veel first party titels dit symbool op hun productpagina hebben staan. Maar zo goed als alle third-party games, en ook enkele first party titels, dit symbool niet op hun productpagina hebben staan. Zelfs Mario Kart World en Donkey Kong Bonanza hebben dit logo momenteel niet erbij staan. Mario Party Jamboree heeft dit logo er wel bij staan.
Mogelijk veranderd dit nog in de komende dagen, maar zeker iets om in de gaten te houden indien je games wil kunnen delen binnen je gezin en vriendenkring.
Feel a New Real | PS VR2

❍ᴥ❍