Volg ons op Bluesky Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS

Oblivion Remastered [Algemeen Topic]

[Begin]  |1|2|3|4|5 (5) [Eind]
Mrpapercut
Door Mrpapercut (8717 reacties) op 13-10-2025 14:24
Quote:
[..]
PS5 maakt gebruik van hardware accelerated Kraken compressie en het is opvallend vaak het geval dat Xbox Series X|S titels (significant) groter zijn dan hun PS5 tegenhangers. Ze hebben de filesize van Forza Motorsport ver na de launch ook met ~30% kunnen inkrimpen (dus het zit niet in hun standaard ontwikkelingscyclus) en ze hadden voor deze release makkelijk een aantal overbodige talen eruit kunnen slopen (en die dan aanbieden als download) om zo nog wat te besparen en dan had het met gemak op een dual-layer 100GB schijfje (voor de PS5) gepast. Met andere woorden, dit is gewoon pure luiheid en gierigheid.
Gepost door: Nand00w op 13-10-2025 14:07

Sony gebruikt Kraken. Kraken zorgt niet voor veel betere compressie (resultaat: kleinere bestanden) maar voor veel snellere decompressie (resultaat: sneller laden).
Microsoft gebruikt (sinds de XSX, dus nog niet overal) (hardware-accelerated) bcpack. BCPack zorgt voor betere compressie van textures, wat in hedendaagse games verantwoordelijk is voor 95-99% van de totale bestandsgrootte.

Dit zijn dus 2 verschillende technieken met verschillende toepassingen, en daardoor niet echt met elkaar te vergelijken.

Talen bestaan uit tekst en audio. Tekst kan met elk compressie algoritme extreem klein worden. Dus daar win je werkelijk helemaal niks mee. Audio gaat ook om kleine bestanden, en niet elke game heeft aparte audio voor aparte talen

And don't forget, this Liner is in the top 1% of all Liners out there.
Door Nand00w (345 reacties) op 13-10-2025 14:43
Quote:
[..]

Sony gebruikt Kraken. Kraken zorgt niet voor veel betere compressie (resultaat: kleinere bestanden) maar voor veel snellere decompressie (resultaat: sneller laden).
Microsoft gebruikt (sinds de XSX, dus nog niet overal) (hardware-accelerated) bcpack. BCPack zorgt voor betere compressie van textures, wat in hedendaagse games verantwoordelijk is voor 95-99% van de totale bestandsgrootte.

Dit zijn dus 2 verschillende technieken met verschillende toepassingen, en daardoor niet echt met elkaar te vergelijken.

Talen bestaan uit tekst en audio. Tekst kan met elk compressie algoritme extreem klein worden. Dus daar win je werkelijk helemaal niks mee. Audio gaat ook om kleine bestanden, en niet elke game heeft aparte audio voor aparte talen

Met andere woorden: "Microsoft snapt het concept compressie niet" is een idiote opmerking en getuigt van weinig kennis
Gepost door: Mrpapercut op 13-10-2025 14:24
Kraken is zowel compressie als decompressie, aldus de co-author van Oodle Kraken. Dat het op de hardware sneller kan uitpakken betekent ook dat het compressie algoritme stringenter kan zijn en als je zegt dat textures 95-99% van de totale bestandsgrootte zijn, dan heb je echt geen idee in hoeverre losless audiobestanden kunnen aantikken. Ik had in m'n achterhoofd zitten dat Oblivion meerdere gesproken talen had, maar dat klopt voor de remaster kennelijk niet.

Dus om de uitspraak voor Pietlut wat nuance te geven: technisch kan Microsoft wel wat aan compressie doen, maar ze willen er gewoon geen moeite voor doen.
DKUp
Door DKUp (1728 reacties) op 13-10-2025 16:54
Maar eigenlijk belangrijker, is er een nieuwe patch uitgekomen? Na die twee middelmatige patches van maanden geleden niks meer gebeurd.
[Begin]  |1|2|3|4|5 (5) [Eind]