Volg ons op Bluesky Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS

Steam [Algemeen Topic]

[Begin]  |240|241|242|243|244|245|246 (246) [Eind]
Door Quetzalcoatl (5727 reacties) op 30-05-2026 10:04
Quote:
[..]

Dat is dus niet het punt dat ik wil maken 😂
Ik zeg dat de Steam Deck prijsverhoging niet bizar is. Steam gaat geen contract met hardware ontwikkelaars aan voor 50 miljoen stuks bijvoorbeeld, omdat ze die niet kwijtkomen, als de Steam Deck met deze stats nu 400 euro zou kosten dan zouden alle bedrijven er 1 kopen, omdat het een goedkope PC is (verdienen ze daarna helemaal niks meer aan). Een playstation kan dat gemakkelijk wel, omdat ook al maken ze verlies op de verkoop, dat verdienen ze terug met software sales.

Jij haalt iedere keer aan dat ik zeg dat Steam Deck te vergelijken is met Playstation, maar wil juist duidelijk maken dat je die 2 totaal niet kan vergelijken. 1 is puur hardware dat in kleine aantallen gemaakt wordt en de ander is een heel eco-systeem waar een gebruiker geforceerd is om hun diensten te gebruiken. Waar ze dus met dynamische kortingen kunnen werken om jou dingen te laten kopen.

Als de Steam Deck het voor jou niet waard is, dan moet je ook zeker geen kopen. Voor mij zou de 779€ versie het wel meer waard zijn dan een Playstation, omdat de Steam Deck aan mijn eisen voldoet en ik er dus klaar mee ben met die instap van 779€. Als ik een Playstation zou hebben en online zou willen dan komen er nog kosten bij etc.

En ben het met je eens dat een forum er is voor dit soort discussies. Want misschien hebben andere mensen die dit lezen wel iets aan de punten die we proberen te maken. Ik kijk ook alleen op budgetgaming als ik er tijd voor maak en op mijn PC ben. Zodra ik game of ergens anders ben dan ga ik echt deze discussies niet aan.
Gepost door: Josplays op 30-05-2026 08:53

Ja same hoor, ik ben nu toevallig ook wakker dus gooi ik m’n 2 cents nog eens neer, maar het wordt een drukke dag vandaag. Goedemorgen trouwens!

Weet je wat het een beetje is? Nu ik door de Deck weer meer met pc gaming bezig ben geweest na een erg lange break zie ik die openheid van het platform toch als een wassen neus. Valve heeft al jaren een monopolie, wat de concurrentie moet voorstellen (GOG, EGS) hanteert exact dezelfde prijzen als zij, en de drie geautoriseerde (wat dat ook mag betekenen) keysellers bieden weliswaar wat goedkopere opties aan, maar ook daar verschillen de prijzen onderling vrijwel niet.

SteamOS is eigenlijk het enige bruikbare OS voor de Deck. Zodra je er Windows op gebruikt zakt de performance als een kaartenhuis in elkaar, en door Windows navigeren met dat kleine scherm en de track pads is.. niet iets waar ik vrolijk van word. Docked is 1080p30 vrijwel niet haalbaar zodra games iets meer demanding worden, welk OS je ook gebruikt. Op papier is de hardware open, in de praktijk heb je daar helemaal niets aan. De APU vervang je immers ook niet even om dat ding up to date te houden.

Laat ik naar m’n punt gaan voordat dit weer een enorme lap negativiteit wordt: Is dit nou allemaal echt nog aantrekkelijk nu Valve €200 - €250 (!) bovenop de prijs heeft gegooid? Ik bedoel, niet betalen voor online is fijn hoor. Laten we hopen dat Sony en Nintendo zich straks ook nog eens achter de oren krabben zodra we ook op Project Helix gratis online kunnen gamen. Maar is dat écht een reden om 780 - 920 euro (!!!) te lappen voor een vijf jaar oude pc handheld? Of 1200+ euro voor een Steam Machine met 8 GB VRAM?

De verdienmodellen wijken af, maar in the end is Steam net zo goed een met DRM en prijsafspraken dichtgetimmerd platform als PSN, de Xbox Store en de eShop. Ondertussen harkte Valve in 2025 naar schatting 3,7 miljard euro winst binnen en de PlayStation-divisie ‘slechts’ 2,7 miljard. Is het nu echt zoveel gevraagd voor Valve om geen winst te maken of eventueel wat toe te leggen op de hardware die gebruikers naar hun platform moet lokken?

Idk man. De BG’er waarop je oorspronkelijk reageerde noemde het ‘bizar’ dat de Deck zo snel was uitverkocht voor deze nieuwe prijs. Persoonlijk vind ik het knettergek dat die ouwe meuk voor 780 - 920 euro verkocht wordt in een wereld waarin een PS5 500 euro kost en een Switch 2 maar 450. Ik geloof er ook eigenlijk niets van dat dat ding daadwerkelijk uitverkocht was. Gewoon een marketingtruc om wat FOMO te creëren.

Dat neemt niet weg dat ik nog even een uurtje Zero Parades aanslinger op de Deck. In 2022 was 680 euro voor het topmodel namelijk een prima deal. Maar 920 euro in 2026? Nah. Hard pass.
SgtBudgetGamer
Door SgtBudgetGamer (1650 reacties) op 30-05-2026 11:25
Quote:
Bizar? De Steam Deck blijft nog steeds een goed apparaat. Na die instapprijs ben je wel klaar. Je hoeft niet te betalen voor online. Je kan het aansluiten op je TV/Monitor waarschijnlijk met kabels en apparatuur dat je al hebt. Games heb je waarschijnlijk al, of je koopt ze ergens goedkoop en installeer die games. Sterker nog, als je Amazon Prime hebt, dan kan je meteen een aantal games claimen en spelen op de Steam Deck.

Mensen vergelijken het altijd met een Nintendo Switch, Playstation en Xbox, maar dat zijn closed systems. Als je die dingen koopt, moet je games via hun kanalen kopen en zit je daar aan vast. Niet met de Steam Deck. Voor 800 euro krijg je een soort laptop, waarbij je de SSD gewoon kan verwisselen.

Ik snap maar al te goed waarom die dingen van Steam als warme broodjes over de toonbank vliegen, het is letterlijk nog het enige dat mensen kunnen kopen dat ook echt dan van hun is. Die Steam Machine gaat echt boven de 1000 euro kosten, ik ga er 1 proberen te kopen, maar zou mij niks verbazen als die ook in minuten uitverkocht raakt. Met die eenmalige investering weet ik wel (mits die niet kapot gaat) dat ik jaren, waarschijnlijk zo'n jaar of 10 als niet meer, vooruit kan. En dan valt de prijs reuze mee. Op andere consoles moet je dan ook nog betalen voor multiplayer meenemen, mits je online wil spelen met je vrienden natuurlijk. Als je een Playstation koopt voor puur Fortnite of Roblox dan is zo'n console natuurlijk veel voordeliger.
Gepost door: Josplays op 29-05-2026 10:12

Die bizar van mij had ook geen positieve of negatieve mening. Gewoon verbaast over het feit hoe snel ze liepen. Meer niet

An organised mind is a disciplined mind and a disciplined mind, is a powerful mind.
Xor
Door Xor (41203 reacties) op 30-05-2026 11:51
Quote:
[..]

Ja same hoor, ik ben nu toevallig ook wakker dus gooi ik m’n 2 cents nog eens neer, maar het wordt een drukke dag vandaag. Goedemorgen trouwens!

Weet je wat het een beetje is? Nu ik door de Deck weer meer met pc gaming bezig ben geweest na een erg lange break zie ik die openheid van het platform toch als een wassen neus. Valve heeft al jaren een monopolie, wat de concurrentie moet voorstellen (GOG, EGS) hanteert exact dezelfde prijzen als zij, en de drie geautoriseerde (wat dat ook mag betekenen) keysellers bieden weliswaar wat goedkopere opties aan, maar ook daar verschillen de prijzen onderling vrijwel niet.

SteamOS is eigenlijk het enige bruikbare OS voor de Deck. Zodra je er Windows op gebruikt zakt de performance als een kaartenhuis in elkaar, en door Windows navigeren met dat kleine scherm en de track pads is.. niet iets waar ik vrolijk van word. Docked is 1080p30 vrijwel niet haalbaar zodra games iets meer demanding worden, welk OS je ook gebruikt. Op papier is de hardware open, in de praktijk heb je daar helemaal niets aan. De APU vervang je immers ook niet even om dat ding up to date te houden.

Laat ik naar m’n punt gaan voordat dit weer een enorme lap negativiteit wordt: Is dit nou allemaal echt nog aantrekkelijk nu Valve €200 - €250 (!) bovenop de prijs heeft gegooid? Ik bedoel, niet betalen voor online is fijn hoor. Laten we hopen dat Sony en Nintendo zich straks ook nog eens achter de oren krabben zodra we ook op Project Helix gratis online kunnen gamen. Maar is dat écht een reden om 780 - 920 euro (!!!) te lappen voor een vijf jaar oude pc handheld? Of 1200+ euro voor een Steam Machine met 8 GB VRAM?

De verdienmodellen wijken af, maar in the end is Steam net zo goed een met DRM en prijsafspraken dichtgetimmerd platform als PSN, de Xbox Store en de eShop. Ondertussen harkte Valve in 2025 naar schatting 3,7 miljard euro winst binnen en de PlayStation-divisie ‘slechts’ 2,7 miljard. Is het nu echt zoveel gevraagd voor Valve om geen winst te maken of eventueel wat toe te leggen op de hardware die gebruikers naar hun platform moet lokken?

Idk man. De BG’er waarop je oorspronkelijk reageerde noemde het ‘bizar’ dat de Deck zo snel was uitverkocht voor deze nieuwe prijs. Persoonlijk vind ik het knettergek dat die ouwe meuk voor 780 - 920 euro verkocht wordt in een wereld waarin een PS5 500 euro kost en een Switch 2 maar 450. Ik geloof er ook eigenlijk niets van dat dat ding daadwerkelijk uitverkocht was. Gewoon een marketingtruc om wat FOMO te creëren.

Dat neemt niet weg dat ik nog even een uurtje Zero Parades aanslinger op de Deck. In 2022 was 680 euro voor het topmodel namelijk een prima deal. Maar 920 euro in 2026? Nah. Hard pass.
Gepost door: Quetzalcoatl op 30-05-2026 10:04
Zo te zien is er iemand die geen roze bril draagt . Want wanneer je een roze bril draagt, dan is men minder kritisch over een platform. Dit geldt ook voor Nintendo liefhebbers, Playstation liefhebbers en Xbox liefhebbers .

De Steam Deck is ook in de markt niet uitgebracht om te concurreren met de consolemakers. Het is vooral bedoeld om te concurreren met de andere PC handhelds in de markt. Destijds toen de Steam Deck uitkwam, lagen de prijzen voor PC handhelds ook richting de €1000+. PC handhelds zoals de GPD WIN *vul in naam of nummer* of een MSI handheld gebaseerd op Intel processors en iGPU. Zet de Steam Deck ernaast met een prima SteamOS die veel Steam games goed kan draaien, en je hebt een goedkope alternatief.

De illusie dat het goed verkoopt en de concurrentie als PS5 en Switch aftroeft, is een fantasie die misschien PC masterrace mensen proberen te pushen. Aan het einde van de dag zijn de verkoopcijfers van de PS5 en Switch nog altijd hoger dan de Steam Deck. Maar dat is ook waar Valve niet op focust. Valve werkt net zo als de rest aan een Walled Garden systeem. Want de Steam Machine zal straks erg duur worden, maar ja, het zal wel verkopen. Waarom? Omdat veel mensen die vooral Steam liefhebbers zijn, het ook zullen kopen. Net als met die Steam controller. Hetzelfde heb je dit ook met Nintendo liefhebbers die een Switch 2 halen/haalde. Maar de gemiddelde gamer kijkt wat de prijs zal zijn en of het voldoet aan hun wensen. Als dat niet zo is, dan gaan ze geen Steam Machine halen. Dus het zijn dan vooral de Steam liefhebbers die het zullen halen, of de "game enthousiast" die graag de nieuwste dingen in huis willen hebben(net als de mensen die ieder jaar de nieuwste iPhone halen), of scalpers die van een hype willen profiteren, als er genoeg hype voor is.

De prijsverhoging kan ook naast de hoge PC onderdelen, ook aan het OLED scherm liggen. Mensen op het internet prijzen het OLED scherm terwijl, als er toevallig weer refurbished Steam Deck LCD beschikbaar zijn, de refurbished Steam Deck LCD veel lager geprijsd is. Dus Valve kon de prijs misschien lager krijgen als ze weer teruggingen naar het LCD scherm en dat het OLED scherm als een premium optie zouden aanbieden. Maar ja, dat is en blijft een bedrijfskeuze.

Uiteindelijk geeft deze prijsverhogingen wel aan dat de markt langzamerhand niet meer zal blijven zoals het was. Net als in de PS5 topic had ik al gezegd dat de gaming misschien langzamerhand een "rijke kids" ding gaat worden. Dit gaat misschien ook gebeuren met de Steam Deck 2 in de toekomst en de Steam Machine als de problemen blijven. Dan weet je 100% dat de apparaten niet bedoeld zijn voor de massa, maar voor de niche doelgroep.

Als Valve echt om een massa gaf, dan zouden ze de concurrentie aangaan met andere platformmakers en de prijzen zo ver subsidiëren om een marktaandeel te pakken. Maar dat is niet het doel van Valve. En volgens mij zal dat ook nooit het doel voor Valve zijn. Hun doel is vooral de PC gamers verder aantrekken in het kopen van Steam producten, omdat ze toch gewend zijn met Steam en een bibliotheek aan games hebben. Als PC mensen echt om open platforms e.d. gaven, dan hadden ze net zo veel games gekocht op de EGS, Xbox Store etc. als op Steam. Maar realiteit blijkt dat PC mensen dit niet doen. Veel mensen blijven klagen en wachten op een Steam release wanneer een game op EGS exclusief uitkomt. Dat zegt al genoeg.

Where am I Playstation Showcase? 🤡
Josplays
Door Josplays (4986 reacties) op 05-06-2026 08:21
Ze komen eraan!

Steam: 75111730 | Switch: SW-7833-8860-8693 | Youtube.com/JosPlays | https://www.exophase.com/user/JosPlays/
Ashazy
Door Ashazy (1592 reacties) op 05-06-2026 08:40
Quote:
Ze komen eraan!

Gepost door: Josplays op 05-06-2026 08:21

Maar nog altijd geen prijs

.
Trunx
Door Trunx (1558 reacties) op 05-06-2026 10:16
Quote:
[..]

Maar nog altijd geen prijs
Gepost door: Ashazy op 05-06-2026 08:40
€1500
Door MisAnTroop (7847 reacties) op 05-06-2026 10:37
Ik verwacht hem absoluut niet onder de 1000 , dus ik sla even over. Of HL3 moet meteen uitkomen..

Am i living deeply, or just barely skimming...
Angel89
Door Angel89 (480 reacties) op 13-06-2026 22:51
Gravity circuit is gratis tot 14/6 op steam
[Begin]  |240|241|242|243|244|245|246 (246) [Eind]