Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS

Revolutie in de gamewereld?

[Begin] |1(1) [Eind]
Rvd4always
Door Rvd4always (845 reacties) op 30-03-2009 23:08
Revolutie in de gamewereld?

Door: Arjan Terpstra
Bron: De pers.nl
Gepubliceerd: gisteren 22:25
Update: gisteren 22:27

Een nieuw, online games-on- demand-systeem bedreigt de bestaande orde. Of toch niet?

Wie op de Game Developers Conference de revolutie uitroept, heeft ballen zo groot als San Francisco, de stad waar de GDC gehouden wordt. Op die plek tegen iedereen die iets betekent in het wereldje roepen dat ze volgend jaar alles anders gaan doen, is op zijn zachtst gezegd risicovol.


En toch is dat wat de bollebozen achter OnLive afgelopen week deden: roepen dat als hun systeem volgend jaar start, alles anders is. OnLiveis een online games-on-demand-systeem, waarbij een spelletje spelen ongeveer zo gaat als bij een online videodienst: aanklikken en beginnen. Dat kan via alle plaformen die met internet in verbinding staan: van je Xbox tot een pc, en van een Macbook tot je televisie. Indrukwekkende apparatuur is niet nodig; een pluginvan 1 MB (voor een computer) of een klein decodertje (voor de televisie) is voldoende. Ook downloaden van spellen hoeft niet: alle rekenkracht en geheugen zit in het servernetwerk dat OnLive beheert, en dus niet in de harde schijf van de gebruiker.

Hoe dat mogelijk is? De makers claimen de technologie te hebben om mensen zonder hinderlijke vertragingen (‘lagging’, de achilleshiel van gamen op afstand) te laten spelen. Er is zeven jaar aan een manier gewerkt om de enorme servers feilloos met de spelers te laten communiceren. Druk je thuis op een knop, dan wordt een commando via internet naar de servers gestuurd, die de spelsituatie aanpast en terug naar je scherm stuurt. Het schermbeeld wijzigt vervolgens zo snel en soepel dat het oog geen overgangen of haperingen ervaart.




Tenminste, dat is de theorie. ‘Eerst zien, dan geloven’, bloggen specialisten in koor. Er wordt ernstig getwijfeld aan de technologische haalbaarheid (zie kader). Maar als het lukt, dan is het effect ook verwoestend. Gamecomputers worden overbodig als je net zo gemakkelijk op je televisie kunt gamen. De drie grote consolebouwers (Sony, Nintendo en Microsoft, die nu volgens sommigen wel tweederde van de met games verdiende euro’s uit de markt halen) kunnen inpakken. Games worden niet langer fysiek op de markt gebracht, dus distributie en detailhandel worden overgeslagen. Zit er een foutje in het spel? Ontwikkelaars kunnen het spel nog aanpassen terwijl het al gespeeld wordt, zonder ingewikkelde patches online te zetten waar gamers individueel achteraan moeten. Piraterij behoort tot het verleden – er worden geen schijfjes meer gemaakt, dus ook kopietjes draaien is uitgesloten. En gamers betalen hun hobby voortaan niet meer per spel, maar per maand.

Een echte revolutie dus, maar: als het werkt. In dat geval hoef je voor de nieuwste spellen nooit meer van de bank af. Als het werkt, is het einde van de Wii nabij, van de Xbox, van de gameafdeling in je lokale speelgoedwinkel. Als het werkt, wordt de televisie de winnaar van de console-oorlog, terwijl we het beeldscherm altijd alleen maar als beeldscherm zagen. Als het werkt.

Inderdaad: ballen zo groot als San Francisco.


Waarom OnLive het níet gaat worden

Specialisten hebben bedenkingen bij de plannen van OnLive. Ze wijzen erop dat de technologie voor video-datacompressie nog lang zo ver niet is dat OnLivemiljoenen spelers tegelijk kan bedienen. En mochten ze dat probleem hebben opgelost (hét probleem dat zorgt voor haperingen in het beeld), dan is er ongeloof over de enorme computercapaciteit die nodig is om voor alle spelers tegelijk uit te rekenen hoe thuis het volgende beeld eruitziet. ‘Daarvoor zijn servercentra nodig met meer capaciteit dan wat er op de huidige markt bekend is’, schrijft Richard Leadbetter van Eurogamer.net. ‘De kosten voor zulke centra zijn duizelingwekkend, net als de hoeveelheid warmte die ze opwekken.’ En oh ja, in Nederland zal OnLive nog lang niet te gebruiken zijn, eerst moet het zich in Amerika bewijzen.





Last edited on: 30-03-2009 23:16
"Carpe diem"
Kolomos
Door Kolomos (227 reacties) op 31-03-2009 11:39
Lijkt me inderdaad ook erg sterk, je zal nooit de kwaliteit van een game krijgen met een hoge resolutie, hoe je de videogrens kan overkomen is het door als een beeldimage te sturen, maar op die hoge resoluties van de huidige schermen zal je rond de 13 mb/s beelden nodig hebben.

Dus ben erg benieuwd!
"Every man I meet is my superior in some way. In that, I learn of him." -- Ralph Waldo Emerson
Skull_kid
Door Skull_kid (38946 reacties) op 31-03-2009 11:51
Rol: Forum Moderator
Heb begrepen dat het gaat om een resolutie van 1280*800
Ze moeten wel een aantal flinke computers hebben staan, willen ze miljoenen spelers tegelijk kunnen bedienen!
❍ᴥ❍
Steef1983
Door Steef1983 (510 reacties) op 31-03-2009 13:08
Dat maakt dan een revolutie door de resolutie. Maar hoe zit het dan met de distributie, je moet wel heel snel internet hebben! Wat mij betreft heeft dit idee nog wat evolutie nodig, anders is het wat mij betreft klaar voor de executie
Every corpse on Mount Everest was once an extremely motivated individual.
Kolomos
Door Kolomos (227 reacties) op 31-03-2009 14:03
Omgerekend heb voor die resolutie heb je gemiddeld een constante snelheid van 7,2 mb/s nodig voor beeldmateriaal te ontvangen. Momenteel heb ik een 100 mbit lijn zelf thuis (snelste wat er tot nu toe is voor particulier) en ik haal max 8 mb/s als ik geluk heb.

Stel dat je netwerk ook gebruikt wordt door andere gezinsleden/huisgenoten is het praktisch onmogelijk om dit te realiseren op dit moment.

Maar wie weet zit ik helemaal mis en wordt dit een knaller!
"Every man I meet is my superior in some way. In that, I learn of him." -- Ralph Waldo Emerson
[Begin] |1(1) [Eind]